Foto – LETA/REUTER

Apvienotajā Karalistē – valsts noteikusi maksimālo cenu par auto tehnisko apskati 2

Pie Rīgas tehniskās apskates stacijas prasībām pieradušam latvietim britu tehniskā apskate šķita tīrā bērnu spēle, jo MOT (Ministry of Transport test) līdz šā gada maijam varēja iziet samērā vienkārši. Šobrīd noteikumi ir mainīti, nākušas klāt vairākas pārbaudes, piemēram, vai no auto netek kādi šķidrumi, kas rada risku videi, vai bremžu šķidrums nav saduļķots, vai nedeg bremžu brīdinājuma signāls, kas nozīmē, ka bremžu uzlikas vai diski nav kārtībā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 33
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 15
Mājas
12 senlatviešu ticējumi par Jurģu dienu: kāda šī diena, tāda visa vasara? 25
Lasīt citas ziņas

Tiem auto, kas ražoti pēc 2009. gada, pārbauda atpakaļgaitas gaismas un dienasgaismas lampu tīrītājus, ja tādi uzstādīti. Stingrāk pārbauda arī automašīnas ar dīzeļdzinējiem – ja redzami jebkādas krāsas dūmi no izpūtēja, tad apskati iziet nevarēs. Atrastās vainas tiek iedalītas pēc to nopietnības. Ja novērtēts ar “bīstami”, tad braukt nevar, kamēr problēma netiek novērsta. “Nopietna problēma” nozīmē, ka defekts var ietekmēt drošību uz ceļa, tā jānovērš nekavējoties. “Neliels defekts” nozīmē, ka tas neietekmēs drošību uz ceļa, ar tādu tehnisko apskati iziet var. “Aizrādījums” nozīmē ieteikumu remontam nākotnē, un vēl, protams, ir iespēja iziet vispār bez jebkādiem komentāriem, kā tas pārsvarā notiek ar mašīnām labā tehniskajā stāvoklī. Tiešsaistē pilnīgi par brīvu iespējams pārliecināties, kā gājis iepriekšējās tehniskajās apskatēs, ko arī britu auto pircēji parasti cītīgi pēta.

MOT veic īpaši sertificēti privātie servisi, izsniedzot un tiešsaistē datubāzē reģistrējot vienotas formas sertifikātu. Ir gan tādi servisi, kas veic tikai tehniskās apskates, un ir tādi, kas arī remontē. Paši briti runā, ka labāk doties pie tiem, kas veic tikai tehnisko apskati, jo remontējošie servisi piesienoties pie sīkumiem. Atšķirībā no Latvijas auto īpašnieki parasti apskatē nepiedalās, iepriekš tiek rezervēts laiks, atslēgas uzticētas servisa darbiniekiem, tādēļ lielākoties īpašnieki nezina, kā tieši apskate notiek.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šo rindu autorei nupat nejauši nācās iepazīties ar tehniskās apskates niansēm, aizmirstot pabrīdināt servisu, ka automašīnā uzstādīta kamera, kas, ieslēdzot aizdedzi, sāk filmēt. Apskates laikā auto tika dauzīts, dzinējs darbināts ļoti ilgi ar maksimālajiem apgriezieniem necenzētas angļu leksikas pavadībā. Pašā finālā, izbraucot no garāžas, pamatīgi uzdauzīts ritenis uz apmalītes, par mata tiesu izvairoties no sadursmes ar ceļazīmi. Ne visi servisi šādi uzvedas, taču, lūk, gadās arī tā.

Valsts ir noteikusi maksimālo cenu, kāda var tikt prasīta par tehnisko apskati, vieglajam auto tā ir 62 eiro, taču visbiežāk servisi prasa ap 40 eiro. Ja uz apskati jādodas parādīt salaboto, tad otrreiz jāmaksā nav. Nekādu citu maksājumu, veicot tehnisko apskati, nav, ceļa nodoklis maksājams atsevišķi.

Jauniem auto pirmā apskate ir pēc trim gadiem, pēc tam ik pēc gada. Ja īpašumā ir antīks auto, kas vecāks par 40 gadiem, tad tādam tehniskā apskate vispār netiek veikta. Aizmāršīgiem auto īpašniekiem iespējams pieteikties īpašam atgādinājumam e-pastā vai SMS mēnesi pirms nākamās tehniskās apskates. Sods par braukšanu bez tehniskās apskates – 1000 mārciņu (1125 eiro).

Obligātā tehniskā apskate Apvienotajā Karalistē tika ieviesta 1960. gadā, lai cīnītos ar veciem un nedrošiem auto, jo daudzi no tiem bija ražoti pirms Otrā pasaules kara. Šobrīd auto kļuvuši nesalīdzināmi drošāki, un Ādama Smita institūts (ASI), kas ir vadošais britu brīvā tirgus neoliberālais lobijs, nupat nācis klajā ar ideju par tehniskās apskates atcelšanu vispār. Tikai 2% negadījumu Lielbritānijā izraisa auto tehniskais stāvoklis, pārējos negadījumos ir vainojams cilvēciskais faktors. Kā piemērs tiek minēts Ņūdžersijas štats ASV, kur obligātā tehniskā apskate atcelta 2010. gadā, un statistika ir tieši tāda pati – tikai 2% negadījumu izraisa tehniskais stāvoklis. Tehniskās apskates veikšana AK autovadītājiem izmaksā ap 250 miljonu mārciņu gadā, daudzi remonti, ko pieprasa MOT standarti, nav nepieciešami.

Reklāma
Reklāma

Taču britu Automobiļu asociācija apgalvo, ka obligātās tehniskās apskates atcelšana ir slikta ideja. Arī viņu veiktajā aptaujā 94% autovadītāju uzskata, ka tehniskā apskate ir ļoti būtiska ceļu drošībai. Autoservisu pārstāvji ir kategoriski pret, jo līdztekus citām problēmām arī daudziem vietējiem biznesiem, kas līdz šim nodarbojās ar tehniskās apskates veikšanu, nāktos bankrotēt.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.