Kā raksta izdevums “The Wall Street Journal”, Karlosa Gosna bēgšana tikusi rūpīgi plānota vairākus mēnešus.
Kā raksta izdevums “The Wall Street Journal”, Karlosa Gosna bēgšana tikusi rūpīgi plānota vairākus mēnešus.
Foto: AP/SCANPIX/LETA

Autobūves magnāts aizbēg no tiesas 0

Reiz viņš bija autobūves nozares titāns un tika uzskatīts par varoni Japānā, bet pēc apsūdzības korupcijā pirms tiesas prāvas no valsts aizbēgušais miljonārs kļuvis par pazīstamāko starptautiski meklēto noziedznieku.

Reklāma
Reklāma

Dēvēts par “izmaksu nāvētāju”

Ukrainas izlūkdienesta pārstāvis: Krievijas varētu ieņemt Baltijas valstis septiņu dienu laikā
Dronu uzbrukumi naftas pārstrādes rūpnīcām Krievijā ir panākuši neiedomājamo – pasaules lielākajai naftas valstij sāk pietrūkt benzīna
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ 22
Lasīt citas ziņas

Gosns bija redzama figūra asas konkurences pārņemtajā autobūves nozarē, vadot trīs globālu lielfirmu apvienību – “Renault”–”Nissan”–”Mitsubishi” – divos kontinentos. Apvienības 122 rūpnīcās strādāja 470 000 cilvēku, pērn saražojot 10,6 miljonus automobiļu.

Savu karjeru Gosns sāka Francijas riepu ražošanas rūpnīcā “Michelin”, kur dažādos amatos un dažādās valstīs strādāja 18 gadus. 1996. gadā viņš pārgāja darbā uz autobūves firmu “Renault” un tika iecelts par vadītāju tās Dienvidamerikas atzarā, kas līdz tam strādāja ar zaudējumiem. Pēc filiāles darba pārkārtošanas tā sāka dot peļņu, bet Gosns ieguva pavārdu “izmaksu nāvētājs”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kad “Renault” 1999. gadā nopirka 40% “Nissan” akciju, no Gosna atkal tika gaidīta peļņas atgūšana. Viņš slēdza virkni rūpnīcu, likvidējot tūkstošiem darba vietu, un iesaistījās elektroautomobiļu (“Nissan Leaf”) ražošanā. 2016. gadā tika izveidota alianse “Renault”–”Nissan”–”Mitsubishi”, kas veidoja partner­uzņēmumus ar autobūves firmām Eiropā, Ķīnā un Krievijā.

Gosns kļuva par tipisku uzņēmēju globālisma laikmetā, miega stundas pavadot privātlidmašīnā ceļā no valsts uz valsti. Privātlidmašīna viņam noderēja, arī slepus pametot Japānu, lai izvairītos no tiesas par apsūdzībām korupcijā.

Japāņu sieviešu mīlulis

Savulaik Japānā ­Gosns bija tik populārs, ka viņa dzīves gājums tika atainots komiksu grāmatu sērijā. Brazīlijā dzimušais libāniešu izcelsmes uzņēmējs 2001. gadā spēja sakārtot tolaik nīkuļojušo autobūves firmu “Nissan”, lai gan Japānā daudzi apšaubīja ārzemnieka iecelšanu par vadītāju vienā no godājamākajiem valsts uzņēmumiem.

Francijas autobūves firma “Renault” divus gadus iepriekš bija nopirkusi lielu daļu “Nissan” akciju un gaidīja no Gosna lielas lietas, un viņš nelika vilties. 2011. gadā veiktā aptaujā par to, kuru japāņi gribētu redzēt vadām savu valsti, Gosns tika ierindots septītajā vietā, apsteidzot toreizējo ASV prezidentu Baraku Obamu (9. vieta). Citā aptaujā Gosns tika atzīts par vīrieti, kuru gribētu apprecēt vairākums japāņu sieviešu.

Dzimis Brazīlijā libāniešu imigrantu ģimenē, sešu gadu vecumā kopā ar māti viņš atgriezās Libānā. Gosns izglītojies un ieguvis divus zinātniskos grādus inženierzinātnēs Francijas augstskolās. Pēc paša vārdiem, uzaugušam dažādās kultūrvidēs, viņam bija vieglāk integrēties un izprast Japānas samērā norobežoto korporatīvo vidi. Gosns prot portugāļu, spāņu, itāļu, franču, angļu, kā arī japāņu valodu. Intervijā žurnālā “Fortune” viņš uzsvēris darba un mājas dzīves līdzsvarošanas svarīgumu.

Reklāma
Reklāma

“Es neņemu darbu uz mājām, bet nedēļas nogales pavadu kopā ar ģimeni un maniem četriem bērniem. Kad es pirmdien atgriežos darbā, man ir jaunas idejas, jo esmu uzlādējies,” saka Gosns. Viņaprāt, firmas vadītājam jābūt pilnīgai rīcības brīvībai, uzņemoties par to atbildību.

Bēgšanu rūpīgi izplāno

Analītiķi atzīmē, ka Gosna ambiciozais plāns iegūt firmai “Nissan” 10% ASV autotirgus izraisīja nepārdomātus lēmumus, kas noveda pie biznesa lejupslīdes un kritikas par viņam maksāto algu. 2016. gadā Francijas valdība atteicās apstiprināt viņam paredzēto atalgojumu 7,25 miljonu eiro apmērā. Francijas un Japānas varas iestādēm izmeklējot viņa saņemto atalgojumu, tika atklāti neuzrādīti maksājumi, kas noveda pie apsūdzību izvirzīšanas.

Gosns tika atbrīvots no apcietinājuma aprīlī pēc viena miljarda jenu (8,9 miljoni dolāru) drošības naudas iemaksas un aizlieguma atstāt Japānu. Viņa māja un tās iekštelpas tika uzraudzītas 24 stundas dienā, tāpēc jo lielāks bija Japānas varas iestāžu pārsteigums, uzzinot, ka gadu mijas priekšvakarā ­Gosns ar privātlidmašīnu ieradies Libānā.

“Es aizbēgu no netaisnības un politiskas vajāšanas,” viņš paziņoja pēc ierašanās Libānā. Gosna advokāts, kurš bija panācis viņa atbrīvošanu pret drošības naudu, viņa bēgšanu uzskata par personisku pazemojumu. Libāna jau saņēmusi Interpola pavēsti ar prasību aizturēt Gosnu, kurš aizbēdzis no tiesas Japānā.

Kā ziņo Libānas mediji, Gosnam aizbēgt palīdzējusi personu grupa, kas uzdevās par muzikantiem, kam jāuzstājas viņa mājā. Pēc koncerta Gosns paslēpās kāda liela mūzikas instrumenta kastē, kas steigšus tika nogādāta vietējā lidostā, no kurienes viņš devās uz Turciju un galamērķi Libānu. Gosna sieva Karola intervijā aģentūrai “Reuters” noraidījusi stāstu par vīra “muzikālo bēgšanu” kā izdomājumu, bet atteikusies sniegt detalizētu skaidrojumu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.