Bezceļu braukšana ar kvadricikliem notiek senā ceļa Rīga–Sanktpēterburga apkaimē. (2015)
Bezceļu braukšana ar kvadricikliem notiek senā ceļa Rīga–Sanktpēterburga apkaimē. (2015)
Foto no SIA “BB Entertainment” arhīva

Dace Terzena: Moralizēšana te nelīdzēs – arī kvadriciklistiem jāspēlē pēc noteikumiem 2

Autore: žurnāla “Mājas Viesis” galvenā redaktore Dace Terzena

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 27
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 164
Lasīt citas ziņas

Janvāra sākumā plašu rezonansi sabiedrībā izraisīja kāda kvadriciklista nāve, kurš kopā ar savu līdzbraucēju, izmantojot šo braucamrīku, bija devies pa kādu nomaļu zemes ceļu Madonas pusē un ieskrējis pāri ceļam pārvilktā trosē.

Sadursme bija letāla, izmeklēšana, kurš un kāpēc trosi tik nepieļaujami un nejēdzīgi novilcis, turpinās.
CITI ŠOBRĪD LASA

Diemžēl šī situācija, kuras cena – cilvēka dzīvība, aicina neatliekami risināt virkni citu jautājumu, kas atklājas zem un aiz notikuma traģiskā atrisinājuma.

Ar visu līdzjūtību pret bojāgājušo un viņa tuviniekiem viens no jautājumiem, kas ir un paliek, – ar tehniku bruņota indivīda uzvedība dabā. Daudziem joprojām šķiet, ka daba ir vien poligons viņu izklaidēm, nevis trausla pasaule, kurā drīkstam būt tikai uzmanīgi un saudzīgi līdzdalībnieki.

Jā, pasaule ir maza, sociālo tīklu “acis” – ciešas. Gadījums bija skaļš, un ne viens vien vēlējās noskaidrot kaut ko vairāk par vīru, kurš gāja bojā troses lamatās.

Tāpēc ieskatījās nelaimīgā braucēja feisbuka vietnē, padalījās ar kaismīgā kvadriciklista joslā ievietotajiem video. Viens, kas ticis publicēts pērn 13. decembrī, izraisīja feisbuka lietotāju kvēlas diskusijas.

Sižetā bija redzams, kā “Madona kvadro klub” biedri ar kvadricikliem sparīgi ņemas pa kādas mazas upītes krastiem, brauc lejā pa stāvo krasta nogāzi un pēc tam ar šiem braucamrīkiem peras pa ūdeni.

Skats, maigi izsakoties, šokējošs, likumi, kas nosaka uzvedību tauvas joslā, var “atpūsties”, nemaz nerunājot par meža zemsedzei un upes faunai nodarīto kaitējumu.

Līdzīgs sižets, kurā pa nelielo upīti brauc vismaz desmit kvadricikli, bija skatāms arī “IK Kvadriki” saimnieka Mārtiņa Lukaševica feisbuka joslā – bet tie jau bija mirkļi no pasākuma, kas veltīts bojāgājušā piemiņai…

Kas tos vieno?

Gan braucēja vārds, gan tas, ka šie sižeti zibenīgi tika izdzēsti no abām feisbuka joslām pēc tam, kad feisbuka diskusijas dalībnieki norādīja uz skaidri redzamiem un eleganti fiksētiem likumpārkāpumiem kvadriciklistu darbībās. Novirmoja sviluma smaka, un “kino” tika apturēts.

Lukaševiča joslā gan palicis Ilzes Steķes ieraksts 22. decembrī, kurā viņa stāsta par iespaidīgo 13 kvadriciklu bariņu, kas “iekaroja Madonas puses mežus, grāvjus, upes, kalnus”.

Ja tas noticis ar līdzīgu entuziasmu kā iepriekš minētajos sižetos, tad labāk neiztēloties pēdas, ko aiz sevis atstājuši šie dabas un brīvā vēja “draugi”.

Reklāma
Reklāma

Katrā ziņā visi iepriekšminētie sižeti, manuprāt, demonstrē 21. gs. cilvēkam neatbilstošu uzvedības modeli dabā, turklāt – ja uzturēšanās mērķis tajā ir tikai izklaide.

Feisbuka batālijās iesaistījies arī vienmēr aktīvais Valdis Gavars, Rīgas Latviešu biedrības valdes loceklis un Torņakalna attīstības biedrības vadītājs, aicinot viņam sūtīt bildes, kur fiksētas kvadriciklistu un citu braucamrīku vadītāju izklaides sekas dabā.

Bildēs fiksētais atklāj, ka visdramatiskāk skartas teritorijas ap kvadriciklu nomas punktiem Pierīgā.

Nekas nav kavējis šo izklaižu cienītājus pabraukāties arī pa Pirmā pasaules kara cīņu vietām Tīreļpurvā visapkārt Antiņkapiem…

Moralizēšana te nelīdzēs, tāpēc Valdis Gavars turpina krāt liecības, lai ierosinātu radikālas pārmaiņas kvadriciklistu attiecībās ar dabu un sabiedrību.

Lūk, daži no ierosinājumiem, ar kuriem Valdis Gavars iecerējis iepazīstināt satiksmes ministru Tāli Linkaitu (šobrīd kvadriciklu “saimniecība” atrodas Satiksmes ministrijas pārraudzībā):

* mopēdu, motociklu, kvadriciklu nomas uzņēmumiem kā obligāta prasība jāparedz šo transportlīdzekļu reģistrācija transportlīdzekļu reģistrā ar valsts numuru zīmēm, kā arī OCTA apdrošināšana un GPS izsekošanas funkcija visiem nomas transportlīdzekļiem ar iespēju 30 dienu laikā ierakstu ar konkrētā GPS datiem un ziņām par nomnieku nodot tiesībsargājošām iestādēm;

* Ceļu satiksmes likumā noteikt absolūtu aizliegumu izmantot nereģistrētus (bez valsts numura zīmēm) mopēdus, motociklus un kvadriciklus u. c. mehāniskos transportlīdzekļus jebkurās publiski pieejamās teritorijās arī ārpus ceļiem. Tas pats attiecināms uz vadītājiem – šos transportlīdzekļus jebkurā vidē drīkst vadīt tikai persona ar atbilstošu apliecību;

* Meža likumā apsvērt ierobežojumu braukt pa dabiskām brauktuvēm, ja tās netiek izmantotas piekļūšanai privātīpašumam, meža apsaimniekošanai vai arī nav iekļautas ne Meža valsts reģistrā, ne pašvaldības teritorijas plānojumā, ne publiski pieejamā meža apsaimniekošanas plānā kā braukšanai paredzētas.

Valda izveidotais priekšlikumu saraksts ir krietni garāks, bet tas noteikti ir īstenojams, ja gribam sakārtot jomu, kurā šobrīd vērojama dabai un sabiedrībai kaitīga patvaļa. Ar ko sākt mums katram? Nepaiet vienaldzīgi garām, ja redzam, ka kāds atkal nesodīti posta dabu un savā metāla kārbā jūtas kā radības kronis.

Piefiksēt, ziņot policijai, dabas aizsardzības inspektoriem. Dalīties sociālajos tīklos.

Runa ir par mūsu zemi, kuru neesam loterijā laimējuši.

Taču cīņa par šīm pārmaiņām nav tikai dažu entuziastu, bet pirmkārt atbildīgo amatpersonu un institūciju uzdevums, lai pēc visas sabiedrības interesēm atbilstošiem noteikumiem reiz spēlētu arī kvadriciklisti.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.