Ejam mācīties dabā, jo daba ir labākā klase! 1

AS “Latvijas valsts meži”  (LVM) jau teju divdesmit gadus īsteno dažādas vides izglītības programmas, kas visu vecumu skolēniem palīdz labāk izprast dabu un tajā notiekošos procesus. Kā uzsver LVM vides izglītības vadītāja Līga Abizāre, tieši mežā var vislabāk izprast, ko nozīmē ilgtspējīga attīstība, jo šeit uzskatāmi sastopas vides, ekonomiskās un sociālās intereses, kā arī spēja tās sabalansēt.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Saskaņa pēc vārdiem: 5 vārdu pāri, kuriem, pēc mākslīgā intelekta domām, ir vislabākā saderība
Vai kārtējā krāpnieku shēma? “Telefonā uzrādās neatbildēti zvani. Atzvanot uz numuru, adresāts apgalvo, ka nav zvanījis” 67
Vācu ģenerālleitnants prognozē, vai un kad Krievija varētu būt gatava uzbrukt NATO valstīm
Lasīt citas ziņas

Ik gadu LVM izglītojošās programmās iesaistās apmēram 20% skolu un, kā norāda Līga Abizāre atzīst, interese par mācībām dabā ar katru gadu pieaug, un daudzveidīgajās LVM skolu programmās mežu ik gadu izzina vairāk nekā 20 tūkstoši bērnu, jauniešu un skolotāju.

Saskatīt, izprast un izbaudīt mežu

CITI ŠOBRĪD LASA

Līga Abizāre stāsta, ka “LVM Meža ekspedīcijās” 6. klases skolēniem šogad piedalījās  aptuveni seši tūkstoši dalībnieku, un skolu aktivitāte dalībai tajās bija tik augsta, ka visiem gribētājiem vietu nepietika.  Meža ekspedīciju saturs veidots atbilstoši 6. klašu dabaszinību mācību programmai un izglītojošā pārgājiena mērķis aptuveni divu kilometru garumā ir parādīt skolēniem, kā dabaszinībās iegūtās zināšanas izmantojamas ikdienas dzīvē, dot iespēju apzināties cilvēka ietekmi uz meža ekosistēmu un veidot izpratni par mežu saglabāšanu nākamajām paaudzēm. Skolēniem katrā pieturā jāveic praktiski uzdevumi, piemēram, jāmēra koku augstums, jānosaka  koku vecums, jāizvēlas selekcijas koks, jāskatās, kāds ir augsnes skābums, kura augsne ir piemērotāka koku audzēšanai,  jābūvē  koka tilts, kā arī jāatšķir, kāda produkcija veidota no koksnes, kāda nē. “Tomēr lielākā balva visiem ir dabā pavadītā diena. Ne velti mūsu sauklis ir “Ejam mācīties dabā, jo daba ir labākā klase!” stāsta Līga Abizāre.

Taujāta, cik  mūsdienu bērni ir zinoši meža gudrībās, LVM vides izglītības vadītāja teic, ka katrs nāk ar savu zināšanu līmeni, bet  kopumā par mežu lietām interese ir ļoti liela.  “Dažiem bērniem došanās meža ekspedīcijā ir varbūt pat pirmā iespēja nokļūt īstā mežā. Līdz šim daudzi priekšstatus par mežu smēlušies no grāmatām, varbūt  no filmām, un mežs viņiem bijis visai abstrakts jēdziens. “Meža ekspedīcija” dod viņiem iespēju redzēt mežu savām acīm,  pašiem izmēģināt, kā tad notiek meža apsaimniekošana, un daudziem tā tiešām ir pirmā pieredze mežā,” stāsta Līga Abizāre.

No pirmsskolas līdz mūžizglītībai

LVM vides izglītības programmas aptver ļoti plašu jomu – sākot no bērnu pirmsskolas izglītības līdz pat pieaugušo tālākizglītībai. Katrai vecuma grupai ir savas programmas. Piemēram, pirmsskolas vecuma bērniem paredzēta ekoprogramma  “Cūkmena detektīvi”, kuras mērķis ir rosināt bērnos atbildību par vidi un izpratni, par vērtīgo un lieko dabā. Šī programma domāta 5 – 7 gadus jauniem bērniem un to var apgūt divu gadu laikā. Pirmajā gadā bērni apgūst četras tēmas – “Meža netīrie noslēpumi”, “Cūkmenam pa pēdām”, “Mežs rotaļlietu kastē” un “Audzēsim skābekli!”, savukārt otrajā gadā viņus kopā ar audzinātāju rudenī, ziemā un pavasarī gaida trīs izzinoši piedzīvojumi mežā.

“Mammadaba meistarklase” aicina 1.–6. klases skolēnus apgūt mācību stundas ārpus klases, kopā ar skolotāju paveicot trīs meistardarbus. “Āra meistarstundā” bērni novērtē dabas bagātības, vairākas mācību stundas pavadot skolas pagalmā, parkā vai mežā un izmantojot dabas materiālus. Šī programma ietver gan ekspedīcijas, gan pētījumus mežā.

Savukārt 8. un 9. klases aicinātas veikt pētījumus mežā, saistot mācības ar reālo dzīvi ģeogrāfijas, bioloģijas, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos. Te liels palīgs ir LVM digitālā spēle “Mežotājs”, kura ļauj skolēniem iegūt pētnieciskās prasmes digitālā vidē, lai pēc tam tās liktu lietā arī lauka darbā. Iespējams piedalīties arī šīs spēles sacensībās, kuru 1. kārtā jāveic digitālais pētījums, bet 2. kārtā — pētījums mežā.

Vidusskolēniem “LVM Bioekonomikas skola” dod iespēju piedalīties stipendiju konkursā, izzinot meža resursu lomu vides problēmu risināšanā, bet studentiem, kuri apgūst ar meža nozari tieši vai netieši saistītas studiju programmas, LVM piedāvā prakses iespējas.

Mācās ne tikai skolēni

LVM piedāvā arī tālākizglītības kursus pedagogiem. Rudenī tiek piedāvāti vienas dienas kursi, kas parasti ir  saistīti ar aktuāliem jautājumiem. Šogad šādi kursi notiks novembrī, un to  tēma būs saistīta ar ķīmijas un fizikas eksperimentiem, ko skolotāji var izmantot “Skola 2030” mācību saturā. Savukārt vasarās trīs dienu garumā skolotājiem tiek rīkota īpaša meža izglītības un pedagogu radošā atpūtas nometne, uz kuru tiek aicināti konkrētā skolas gada aktīvākie skolotāji, kas iesaistījušies LVM vides izglītības programmās.

Reklāma
Reklāma

Līga Abizāre atzīst, ka LVM vides izglītības kontekstā tiek daudz pētīts, kā meža izglītība papildina vispārējo izglītību, kā arī ņemta vērā Skandināvijas un citu valstu pieredze šajā jomā. “Tām skolām, kuras aktīvi grib darboties ilgtermiņā, mēs piedāvājam vienoties par konkrētu meža teritoriju izmantošanu pētījumiem, līdz ar to viņi šo valsts mežu var izmantot arī kā tādu paplašinātu zaļo klasi,” stāsta LVM vides izglītības vadītāja.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.