Publicitātes foto

Kino kā dekoratīvā māksla: “Homo Novus” zemūdens akmeņi 0

Pēc Anšlava Eglīša romāna motīviem veidotā režisores Annas Vidulejas filma “Homo Novus”, starp citiem programmas “Latvijas filmas Latvijas simtgadei” darbiem izceļoties ar visvairāk pamanāmo un konsekventāko reklāmas kampaņu un Rīgas ielās ienesot milzu plakātus ar filmas košajiem varoņiem, ar Latvijas aktieru zvaigžņu plejādi galvenajās lomās kļuvusi par vienu no visvairāk gaidītām pirmizrādēm šajā gadā.

VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 465
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 22
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 75
5 stundas
Lasīt citas ziņas

Neparasti trāpīgā, asprātīgā, talantīgā dzīves vērotāja Anšlava Eglīša, vēlāk trimdas rakstnieka un ilgus gadus – Amerikas latviešu laikraksta “Laiks” dzēlīgā kinokritiķa, darbiem ir daudz cienītāju, to skaitā arī es. Eglīša romāni tā vien prasās pārvērsties filmās ne vien dēļ spilgtā, detalizētā tēlojuma, bet arī spējas virpināt aizraujošu, pavērsieniem bagātu sižetu (ko, domājams, ietekmējis fakts, ka Eglītis savus darbus sākotnēji publicējis turpinājumos laikrakstos – un lasītāja uzmanība bija jānotur no nedēļas nedēļā!). Tas nesairst fragmentos, bet veido koherentu dramaturģiju, kā, piemēram, “Homo Novus” elegantā apļveida kompozīcija ar diviem vilcieniem, kas romāna sākumā un beigās atved un aizved divus māksliniekus divos pretējos virzienos.

Šķiet, ka autors visu jau uzrakstījis – atliek tikai uzfilmēt! “Homo Novus” tomēr piedāvā dažādus zemūdens akmeņus, pret kuriem, šķiet, atdūrusies arī filmēšanas grupa – taču kategoriski par to izteikties ir grūti, jo vēl vairākas dienas pēc filmas noskatīšanās atsevišķi tās aspekti liekas mulsinoši – vai tieši šāda bijusi autoru iecere, vai arī iecerēto nav īsti izdevies realizēt uz ekrāna?

CITI ŠOBRĪD LASA
Ar saviem lieliskajiem tipāžiem “Homo Novus” piedāvā fantastisku placdarmu, kurā izspēlēties šā brīža labākajiem Latvijas aktieriem.

Ar īpašu baudu to dara Andris Keišs eksplozīvā talanta Salutaura lomā, Kaspars Zvīgulis kā švītīgais Eižens Žibeika un Kaspars Znotiņš kā te depresijā grimstošais, te filozofiskas prātulas kaisošais lielais mahinators Kurcums. Brīnišķīga izvēle ir jaunais aktieris Igors Šelegovskis galvenā varoņa Jura Upenāja lomā, kurš starp mūsu aktiermākslas grandiem tāpat kā viņa varonis filmā ienāk ar atvērtību acīs. Tomēr viņa romancei ar Kristīnes Krūzes atveidoto Ciemaldu līdz galam noticēt neizdodas. Ciemaldas tēls šķiet drīzāk mātišķs – viņa viegli iedomājama jauna mākslinieka neaizsniedzamā ideāla tēlā, bet dzirksteles viņu starpā īsti nesprēgā, lai gan, protams, mākslinieces kļūšanu par modeli varētu uzlūkot kā galēji romantisku žestu.

Lielu lomu filmā spēlē kostīmi, tā, piemēram, smalkas izmaiņas Upenāja kostīmā filmas gaitā papildina varoņa izaugsmi, pasvītro pārvērtību no naiva un talantīga lauku zēna pašpārliecinātā, bet ne iedomīgā jaunā māksliniekā. Kopā ar interjeriem, kuros liela nozīme gaismu spēlēm, vai tie būtu gaismas pielietas mansarda darbnīcas, mantu pieblīvēta komunālā dzīvokļa istaba vai piepīpēta strādnieku ēdnīca, kostīmi ir galvenais instruments, ko filmas autori izmanto, lai uzburtu 20. gs. 30. gadu atmosfēru (filmas mākslinieks Kirils Šuvalovs, kostīmu māksliniece Liene Rolšteina). Taču, neskatoties uz daudzajām iekštelpu lokācijām, kas vienas par otru krāšņākas, videi pietrūkst plašuma – filma rada sajūtu, ka ārpus māk­slinieka dzīves pieturpunktiem – darbnīcas, galerijas, kafejnīcas, ballītes bagāta pasūtītāja namā un tamlīdzīgi – nekā cita faktiski nav. Tikai tad, kad kaut kas piesaista mākslinieka aci, tas sāk eksistēt – branga zivju sieva tirgus paviljonā, peldētājas krāsainos kostīmos…

Reālistisku sajūtu, ka esam pārcēlušies 30. gados, “Homo Novus” nerada, taču nedomāju, ka tas bijis autoru mērķis – par to liecina arī Raimonda Paula muzikālās stilizācijas, kas tik lielā mērā rada asociācijas ar padomju laika kostīmfilmām, ka rodas jautājums, vai režisore Anna Viduleja gadījumā nereflektē arī par šo mūsu kino vēstures laiku – t. i., veidojot kostīmfilmu par 30. gadiem, kāda tā būtu tikusi veidota 70. gados? Mūzika brīžiem ir tik spilgta, ka pārmāc visu citu – rodas vēlme pagriezt to klusāk, lai aktieri atkal varētu iznākt priekšplānā un virzīt uz priekšu stāstu. Vizuāli paātrinājuma un palēninājuma efekta izmantošana atkal liek domāt par pagājušā kino laikmeta stilizāciju, jo funkcionālu pamatojumu tam stāstā vismaz man īsti neizdevās ieraudzīt.

Runājot par stāstu, ja parasti raizes sagādā pārāk paskaidrojoši dialogi un pārāk maz darbības, tad par “Homo Novus” jāteic, ka šeit dialogiem ir teju dekoratīva loma. Dažu kolēģu jūsmā par scenārijā atdzīvinātajiem vecvārdiem un Anšlava Eglīša bagātīgajiem lingvistiskajiem salto pilnībā pievienoties tomēr nespēju – manuprāt, virknē dialogu to izmantošana apgrūtina uztveri un nekalpo arī citiem mērķiem (piemēram, attiecīgā varoņa personības paspilgtināšanai u. tml.). Filma tomēr nav grāmata, un paņēmieni, kas strādā literatūrā, ne obligāti būs ar to pašu efektu kino.

“Homo Novus” tiek reklamēta kā “pārpratumu komēdija”, tāpēc jābrīdina tie, kas no filmas sagaida “zviedzamgabalu” – neskaitot dažas ainas tīri fiziskas komēdijas, humors filmā lielākoties ir gleznots ar smalku otu.

Tomēr ir vietas, kur komisko efektu izdevies panākt brīnišķīgi – un tajās ir strādāts ar daudz tiešākām metodēm. Piemēram, Upenāja darbā pieņemšanas aina, kurā Kurcums veikli aptin ap pirkstu meiteņu ģimnāzijas neapķērīgo direktoru, vai Salutaura konfrontācija ar gleznas pircēju. Komēdijā, izskatās, ir jāmālē ar spēcīgiem triepieniem.

SAISTĪTIE RAKSTI

Lai gan Anšlava Eglīša romāns publicēts 1944. gadā, kad tajā aprakstītā Rīgas bohēma jau pagaisusi, kopumā tomēr šķiet, ka šī nu bija reize, kad bija jāstāsta stāsts – jestrs un aizrautīgs, tā, lai skatītājs no kinoteātra iznāk ar asarām acīs, kas izsprāgušas no smiešanās, un bez īpašas grimšanas nostalģijā un poētiskās pārdomās, kas Annas Vidulejas interpretācijā tomēr ieņem zīmīgu vietu. Rezultātā šķiet, ka šis “Homo Novus” ir drīzāk mūsdienu mītiskā priekšstata par 30. gadiem ilustrācija, nevis mēģinājums patiešām radīt/rādīt pilnasinīgus 30. gadus, kuros skatītājs spētu saskatīt paralēles ar personāžiem un attiecībām, ar kādām sanāk saskarties arī tagadnes re­alitātē – jo Eglīša romāna tēli taču ir pārlaicīgi, viņu motivācijas – tās pašas mūžīgās un vienmēr aktuālās – mīla, slava un nauda.

Vārds skatītājai

Ieva Rodiņa, teātra zinātniece (“facebook”): “Gandarījums savu acu priekšā redzēt, kā top nākamā Latvijas kultūras klasika. Filma ir niansēta, gudra, skaista, aizraujoša, asprātīga, traģikomiska. Stāsts par 30. gadu Rīgas mākslinieku (bohēmas) dzīvi, kas savā traģikomiskumā un universāli tvertajās tēmās precīzi ietiecas arī mūsdienās. Pāri visam milzu prieks par izciliem aktierdarbiem – Kaspars Znotiņš (!), Igors Šelegovskis, Kristīne Krūze, Andris Keišs, Kaspars Zvīgulis, Vilis Daudziņš un vēl, un vēl…”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 465
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 22
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 75
5 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Žēl noskatīties, kā daži nošpricētie iesākuši pazemot un tiranizēt pagaidām nevakcinētos sugasbrāļus. Egila Līcīša feļetons 237
1 diena
Inita Šteinberga
Praktiski
Lai orhidejas ziedētu vienmēr: dārzniece atklāj vienu “triku”
9 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Pensija būs jākrāj pašam! Ar laiku pensijas 1. līmenis izzudīs arī Latvijā 75
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Kurās autostāvvietās Rīgā visbiežāk notiek avārijas?
29 minūtes
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Ierobežojumi pastāv gan diktatūrās, gan demokrātijās. Kā var iedomāties, ka tas viss ir starptautiska sazvērestība? 6
1 stunda
AT
Andris Tiļļa
Ziņas
FOTO. “Katra mana filma ir bijusi pilnasinīga paralēlā dzīve!” Pirmo reizi iespēja ielūkoties Streiča jaunības dienu spilgtākajos mirkļos
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Kurās autostāvvietās Rīgā visbiežāk notiek avārijas?
21:10
RV
Rihards Vītols
Ziņas
“Danke, Mutti!” Vācijas parlamenta vēlēšanas 26. septembrī pieliks punktu Angelas Merkeles valdīšanai
20:50
AT
Andris Tiļļa
Ziņas
FOTO. “Katra mana filma ir bijusi pilnasinīga paralēlā dzīve!” Pirmo reizi iespēja ielūkoties Streiča jaunības dienu spilgtākajos mirkļos
20:40
LA
LA.LV
Ziņas
„Pērc, ko gribi, te viss ir lētāks!” Latvieši dalās pieredzē, kāpēc pēc ikdienas precēm dodas uz „Lidl” Lietuvā 37
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Koalīcijā panākta politiska vienošanās par 2022.gada budžetu 1
3 stundas
VK
Vita Krauja
Ziņas
“Ne vienmēr aktieri uz skatuves skūpstās pa īstam!” Nacionālā teātra aktrise Madara Reijere par mīlestības spēli un saprātu
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Valdības partneri: Darba devējam būtu jāļauj pārliecināties par darbinieku Covid-19 sertifikātu esamību 16
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Nosauc četras profesijas, kurām nākamgad varētu celt algas 8
3 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Spēlēs ne tikai par Latviju, bet arī aizgājušo draugu Kivlenieku! Merzļikins par jauno vienošanos ar “Blue Jackets” 1
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Cilvēkus izmanto.” Ilvesa par to, ka ar cilvēkiem tiek manipulēts, mērķtiecīgi izmantojot dažādas tehnoloģijas 15
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tā ir pelēkā zona.” Darba devēji prasa lielākas tiesības epidemioloģisko pasākumu ievērošanas nodrošināšanā 43
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lukašenko izvērš “spiegu” medības valstij piederošajās rūpnīcās 17
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Iedzīvotājus brīdina par apdrošinātāja vārdā izsūtītiem krāpnieku e-pastiem 4
7 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TV personības Žaklīnas Cinovskas jaunā darbavieta – pārsteigums daudziem 22
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Šis gads pusaudžiem ir gauži nodarījis pāri.” Līdaka par sabiedriskās apziņas trūkumu 6
7 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Lai orhidejas ziedētu vienmēr: dārzniece atklāj vienu “triku”
9 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Ilze Kuzmina: Muižniece līdztekus “ugunsgrēka dzēšanai” veikusi arī darbus, kas no malas pat izskatās pēc kontrrevolūcijas 11
7 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. TV skatītāji sašutuši: Magone Šutoviene ar draudzenēm apspriež intīmo dzīvi ar vīriešiem, bet blakus sēž viņas septiņgadīgais dēls 54
11 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Stilisti, mūziķi un TV personības pulcējas “Stockmann” rudens – ziemas kolekcijas modes skatē 9
10 stundas
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kāpēc viņi tik ilgi ir mums melojuši? 465
14 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Ābolu pīrāgs “Šarlote”: klasiska recepte, kas izdodas katram!
1 diena
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Žēl noskatīties, kā daži nošpricētie iesākuši pazemot un tiranizēt pagaidām nevakcinētos sugasbrāļus. Egila Līcīša feļetons 237
1 diena
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Haoss Melburnā: vakcinācijas pretinieki ārdās Austrālijas pilsētas ielās 40
1 diena
RR
Rolands Repša
Ziņas
Rolands Repša: Muļķis ir nevis ezis, bet tas, kurš nespēj elementāri “ierubīties”, ka ezis ir ezis 50
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Būšu kļūdījies. Tā bija kļūda, protams…” – vides aktīvists, deputāts Māris Olte komentē internetā izplatīto video, kurā šņauc balto pulverīti 67
1 diena
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Abi zaudēja samaņu, bet pamodās tikai viens! Raitis karavīra formā uz motocikla notriec pensionāru, bet vainu neatzīst 183
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Vanda, Veneranda un Venija 2
9 stundas