Krievijas rallists Nikolajs Grjazins vairākus gadus ir startējis ar Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) izsniegtu licenci.
Krievijas rallists Nikolajs Grjazins vairākus gadus ir startējis ar Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) izsniegtu licenci.
Foto: Nikos Katikis/IMAGO IMAGES/SCANPIX

Krievijas sportisti starptautiskās sacensībās varēs startēt tikai neitrālā statusā 0

Gints Narogs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kāpēc ar gadiem pieaug svars? Kaloriju skaitīšana nepalīdzēs, lūk, kas tev jādara
RAKSTA REDAKTORS
“Kad sāku rādīt slaidus par Ukrainu, redzēju, ka vairāki skolēni novērsa skatienu…” Pieredzes stāsts par krievvalodīgajiem jauniešiem 7
“To bezjēdzīgo brīvdienu 1. maijā sen bija laiks izbeigt.” Sociālo tīklu lietotāju viedokļi par 1.maiju kā oficiālu brīvdienu 142
Lasīt citas ziņas

Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) lēmusi, ka Krievijas sportisti starptautiskās sacensībās varēs startēt tikai neitrālā statusā un zem FIA karoga, pirms tam parakstot neitralitātes deklarāciju. Citviet pret agresoru valsts pārstāvjiem gan rīkojas daudz bargāk. Pirmās formulas (F-1) komanda “Haas” pārtraukusi sadarbību ar krievu pilotu Ņikitu Mazepinu un viņa tēvam piederošo kompāniju “Uralkali”, kas bija vienības ģenerālsponsors. Savukārt Lielbritānija pavēstījusi, ka savā valstī neļaus nevienam Krievijas autosportistam piedalīties jebkāda ranga motoru sporta sacensībās.

Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) prezidijs izplatījis paziņojumu, kurā nosoda Krievijas un Baltkrievijas režīma darbības un noziegumus pret Ukrainas tautu un pret cilvēci kopumā, neļaujot krievu un baltkrievu sportistiem startēt sacīkstēs mūsu valstī. Taču ir atstāts izņēmums pret tiem, kuriem izsniegtas LAF licences. Tādu nav daudz – četri, pazīstamākais ir rallists Nikolajs Grjazins, kurš trīs reizes, arī pērn, piemēram, uzvarējis Liepājas rallijā, kas ir viens no Eiropas čempionāta posmiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Izsniegtās LAF licences Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem, kuru izsniegšanas pamats ir bijis Latvijas vai citas Eiropas Savienības (ES) valsts izsniegtas uzturēšanās atļaujas ar faktisku dzīvesvietu Latvijā vai ES dalībvalstī, ir spēkā esošas,” teikts paziņojumā. Tas izsaucis neapmierinātību LAF biedru vidū.

Sūta mašīnas ukraiņiem

“Baltic Motorsport Promotion” (“BMP”) komanda publiski paziņojusi, ka izstājas no LAF biedru rindām. “Uzstājam, ka Krievijas sportisti drīkst startēt ar Latvijas licenci tikai tad, ja publiski nosoda Krievijas valdošo režīmu un publiski aicina pārtraukt karu Ukrainā. Tad mēs viņiem varam piešķirt “patvērumu” un ļaut pārstāvēt Latviju.

LAF lēmums mums kā Latvijas patriotiem un Ukrainas atbalstītājiem šķiet nepieņemams un amorāls. Aicinām sekot mūsu piemēram arī citus LAF biedrus un, solidarizējoties ar Ukrainu, izstāties no LAF,” aicina “BMP”. Komandas īpašnieks un vadītājs Mārtiņš Dzenītis sarunā ar “Latvijas Avīzi” saka, ka tieši šo sportistu attieksme pret Ukrainā notiekošo ir svarīgākais.

“Ja viņi publiski pasaka, ka ir pret karu un Putina režīmu, tad tas pat ir labi, ka LAF uzņem viņus savā paspārnē un dod iespēju braukt, bet, ja tā nav vai ir klusums, tad es nesaprotu, kāpēc tādam sportistam jāļauj startēt. Pagaidām neesmu nekur redzējis, ka kāds būtu paudis savu viedokli,” uzsver Dzenītis, kura izveidotā “BMP” komanda nodarbojas ar rallija mašīnu apkopi un izīrēšanu sportistiem. Sarunā noprotams, ka Grjazinam varētu būt problēmas nākt klajā ar šādu paziņojumu, jo viņa tēvs ir saistīts ar Putina režīmu.

Šonedēļ Portugālē notiks Eiropas čempionāta pirmais posms un provizoriskajā dalībnieku vidū ir gan Grjazins, gan Dmitrijs Feofanovs, kuriem ir LAF izsniegtas licences un starta sarakstā pretim viņu uzvārdiem lasāms “LVA” (Latvija), līdzīgi kā liepājniekam Mārtiņam Seskam, kurš arī plāno startēt šajā rallijā. “Teorētiski Grjazins un Feofanovs tur ar Latvijas licencēm var startēt, lai gan dzirdēts, ka Grjazins nestartēšot, jo krieviem šobrīd tas varētu būt diezgan riskanti,” pieļauj Dzenītis, kurš šodien LAF oficiāli iesniegs savas komandas izstāšanos no organizācijas biedru rindām. “Šis ir mans viedoklis un tas nav mudinājums visiem masveidā izstāties no LAF.

Reklāma
Reklāma

Kamēr lēmums netiek grozīts, mēs licenci noliekam. Uzsveru, ka 98% no LAF prezidija nolemtā ir pareizi un par to viņi ir malači, bet šajā laikā nav vietas arī tiem 2%, jo nostājai jābūt stingrai un skaidrai,” uzskata Dzenītis, kurš kopā ar domubiedriem šajās dienās palīdzējis ukraiņiem arī ar darbiem, ne tikai vārdiem, piegādājot Ukrainas aizstāvjiem apvidus mašīnas. “Aizdzenam tās līdz Ukrainas–Polijas robežai, kur no Ukrainas puses ir pretim cilvēki, kas mašīnas nogādā aizstāvjiem,” saka “BMP” vadītājs, piebilstot, ka nav tā, ka viņam nepatiktu LAF vai tur strādājošie cilvēki, taču šobrīd nostājai ir jābūt principiālai un bez laipošanas.

Neitralitātes deklarācija

Savu skaidrojumu šai situācijai pauda arī LAF ģenerālsekretāre Linda Medne, norādot, ka prezidija lēmums pieņemts, balstoties uz FIA iepriekš veikto paziņojumu par neitrālo sportistu statusu Krievijas pārstāvjiem. “Lēmums paredz, ka krievu un baltkrievu sportisti, kuriem ir LAF izsniegta autosportista licence, nepiedalās sacensībās ar LAF licenci, bet gan paraksta FIA neitralitātes deklarāciju un turpmāk sacensībā startē ar neitrālā sportista licenci.

Gadījumā, ja sportists atsakās parak­stīt neitralitātes deklarāciju, FIA liedz dalību jebkurās autosporta sacensībās,” skaidro LAF pārstāve. Tieši tāpēc šobrīd ir izslēgta iespēja, ka starptautiskajās sacensībās pie Krievijas sportista uzvārda, kuram ir LAF licence, varētu parādīties Latvijas karogs, jo visiem tiem, kas būs parakstījuši neitralitātes deklarāciju, būs arī neitrāls statuss. Tiesa, neatbildēts paliek jautājums, vai neitralitātes statusa parakstīšana beigās nebūs vien plika formalitāte.

SAISTĪTIE RAKSTI