Foto – LETA

Jauni kontrasti latviešu simfoniskajā mūzikā 0

Lielās ģildes zālē sestdien, 25. janvārī, atkal sagaidījām latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncertu. Katru gadu tā koncepcija nedaudz atšķiras, piedzīvoti gan veiksmīgi, gan ne tik pārliecinoši risinājumi, taču šoreiz koncerta mākslinieciskā dramaturģija nenoliedzami saucama par izdevušos.

MB
Madara Briede
Praktiski
Zvana nezināms vai privāts numurs: vai atbildēt ir droši? 2
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Urbanovičs: Mums jāgatavojas tam, kas varētu notikt, ja… 69
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Ir tik riebīgi redzēt šādus rupjus cilvēkus!”: soctīklos nopeļ influenceri Elīnu Didrihsoni, kura publiski ignorē Covid-19 ierobežojumus 58
15 stundas
Lasīt citas ziņas

Programmas pirmajā daļā bija iekļauts jau kādu laiku ar nepacietību gaidīts pirmatskaņojums – Andra Dzenīša koncerts saksofonam ar orķestri “E(GO)”, otrajā daļā – atgādināts par 2009. gadā pirmoreiz spēlēto Daces Aperānes partitūru “Elpa”, pēc tam atskaņojot vienu no atpazīstamākajām latviešu simfonisma virsotnēm – Pētera Plakida “Mūziku klavierēm, stīgu orķestrim un timpāniem”. Savukārt trešajā daļā deju svītas veidolā bija ietverts vēl viens atgādinājums – par Gundara Pones baletu “Mana paradīze”. Patīkami pārsteidza, ka, veidojot programmu, vienlīdz lielā mērā uzmanība pievērsta gan Latvijā dzimušajiem, gan trimdas komponistiem. Saistīja arī koncerta emocionālais vēstījums.

Saksofona koncerts “E(GO)” Andra Dzenīša daiļradē nebūt nav vienīgais instrumentālā koncerta žanra paraugs – pirms tam tapušas partitūras čellam, mežragam, klarnetei, klavierēm ar orķestri. Taču Dzenīša jaunākais darbs atklāj vēl jo augstāku mākslinieciskās meistarības līmeni, un to droši var nosaukt par lielisku, daudzējādā ziņā aizraujošu sasniegumu. Konsekventi īstenojot daudzsološo ideju par solopartijas virzību caur trim dažādiem saksofoniem, komponists tembrālos risinājumus nesaraujami saistījis ar emocionālo izteiksmi un solopartijai piešķirto tematismu iekļāvis orķestra daudzslāņainajā skaņurakstā, panākot iespaidu, ka mūzikas attīstība tiek uztverta gan kā viengabalaina un plūstoša, gan arī kā izteikti spriega un kontrastaina. Vienlīdz pārliecināja kā skaņdarba trauksmainais dramatisms, tā mērķtiecīgā formveide. Tikpat lielu uzmanību saistīja komponista atradumi orķestrācijā un intonatīvā materiāla izklāstā. Saviļņo gan mūzikas kaismīgās kulminācijas, gan orķestra atmosfēriskā skaņa – katrā ziņā rezultāts ir suģestējošs. Saksofona koncerta pirmajā atskaņojumā muzikāli precīzākais un daudzšķautņainākais bija solista Arvīda Kazlauska sniegums, orķestra partitūras lasījumam palaikam atstājot priekšstatu, ka diriģents Normunds Šnē un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra mūziķi darbojas visai atrauti viens no otra. Jādomā, ka ideālam tuvāka – saliedētāka un krāšņāka versija šim skaņdarbam vēl priekšā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Koncerta otrajā daļā izskanējušais Daces Aperānes opuss “Elpa” rakstīts, atsaucoties uz Astrīdes Ivaskas dzejoli “No tavas elpas nāk vējš…”. Šīs dzejas rindas gan var dot arī gaišākus muzikālos impulsus par tiem, kas izvērsti šajā skumju, vientulīguma un nostalģijas caurvītajā stīgu orķestra ainā, taču simpātijas raisa komponistes pausto māksliniecisko izjūtu patiesums. Turklāt autores profesionalitāte stīgu instrumentu iespēju bagātīgajā izmantojumā un dramaturģiskās arhitektonikas izveidē tikai akcentēja skaņdarba kvalitātes.

Visbeidzot, pēc Dzenīša un Aperānes partitūrām sekoja vēl trešais psiholoģiska rakstura pavērsiens Pētera Plakida “Mūzikas klavierēm, stīgu orķestrim un timpāniem” atainojumā. Kopš 
pirmatskaņojuma 1969. gadā šis opuss spēlēts daudzkārt – arī pēdējā gadu desmitā, taču pianista Mārtiņa Zilberta, perkusionista Ivo Krūskopa un Aigara Meri vadītā Latvijas Nacionālās operas orķestra interpretācija tajā vienalga spēja atklāt jaunas dimensijas. Īpaši pārliecināja tieši Mārtiņa Zilberta uzstāšanās. Arī kopumā opusa lasījumu var novērtēt par veiksmīgu un pārdomātu – tāpat kā Daces Aperānes skaņuraksta atspoguļojumā, orķestris un diriģents bija atraduši stabilu līdzsvaru starp precīzu un racionālu skatījumu uz partitūrā ietverto informāciju un kolorītām māksliniecisko pārdzīvojumu izpausmēm. Prasmīgi veidotajā dialogā ar solistiem Pētera Plakida opuss izskanēja tam atbilstošā izteiksmē, vēlreiz apliecinot, ka “Mūzika klavierēm, stīgu orķestrim un timpāniem” joprojām ir izcilākais skaņdarbs latviešu komponistu simfoniskajā daiļradē, kas vēsta par neatbildētām un nepiepildītām jūtām.

Pie baleta “Mana paradīze” Gundars Pone strādāja mūža pēdējos gados, vienlīdz iedvesmojoties no Aleksandra Čaka dzejas un paša bērnības atmiņām. Pirmoreiz par šo baletu atcerējās pirms diviem gadiem, kad Vilni Šmīdbergu aicināja orķestrēt nesen atrasto klavierizvilkumu. Šādā instrumentācijā “Mana paradīze” izskanēja arī 25. janvāra koncertā, no Pones baleta mūzikas šoreiz izveidojot piecdaļīgu svītu. Liepājas simfoniskais orķestris ievērojamā avangardista jaunrades stilam neierasti gleznainajos un līksmajos tēlos iejutās brīvi un nepiespiesti. Andrim Veismanim pie diriģenta pults priekšnesuma aizrautību un artistiskumu iekļaujot krāšņi un noteikti izzīmētās līnijās, programmas trešā daļa kļuva par pienācīgu izskaņu visam lielkoncertam.

Vien jāpiebilst, ka baleta partitūras oriģināls joprojām gaida pirmizrādi, un tas pats attiecas arī uz Gundara Pones operu “Roza Luksemburga”, Lūcijas Garūtas operu “Sudrabotais putns” un Marģera Zariņa “Operu uz laukuma”. Jādomā taču, ka šos latviešu mūzikas klasiķu darbus pirmoreiz pienākas uzvest tieši Latvijas Nacionālajā operā, nevis Ņujorkā vai Venēcijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
MB
Madara Briede
Praktiski
Zvana nezināms vai privāts numurs: vai atbildēt ir droši? 2
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Urbanovičs: Mums jāgatavojas tam, kas varētu notikt, ja… 69
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Ir tik riebīgi redzēt šādus rupjus cilvēkus!”: soctīklos nopeļ influenceri Elīnu Didrihsoni, kura publiski ignorē Covid-19 ierobežojumus 58
15 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
FOTO: Viņš nokļuva pasaules mediju uzmanības centrā, “izvēloties īsto brīdi”. Kas ir NATO rudais kaķis? 19
8 stundas
DB
Dace Baltruma
Ziņas
Lasītāja: Plaisa starp “mēs” un “viņi” plešas platumā. Vai kāds parēķinājis, cik nonākuši kapu kalniņā tikai tādēļ, ka laikus netika pie ārsta? 45
19 stundas
Lasīt citas ziņas
IE
Ināra Egle
Ziņas
Iebilst pret latgaliešu valodas uzspiešanu: unikālā ceļa zīme sašķeļ vietējo sabiedrību 212
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts skaidro, kas būs nepieciešams, lai pagarinātu Covid-19 sertifikātu 74
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
ASV valsts sekretārs: Bažas izraisa Krievijas plāni izvērst iespējamu militāru agresiju 6
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Covid-19 izplatības karte: kuros divos novados ir augstākais saslimstības līmenis? 2
8 stundas
AB
Anita Bormane
Ziņas
Liepājā viesosies izcilais igauņu diriģents Risto Josts
22:59
LE
LETA
Ziņas
Rīgas “Dinamo” Krikunova debijā cieš neveiksmi pēcspēles metienu sērijā 1
22:47
LE
LETA
Ziņas
ASV valsts sekretārs: Bažas izraisa Krievijas plāni izvērst iespējamu militāru agresiju 6
22:35
LA
LA.LV
Stāsti
FOTO: Viņš nokļuva pasaules mediju uzmanības centrā, “izvēloties īsto brīdi”. Kas ir NATO rudais kaķis? 19
8 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
“Viņš pēc piecām minūtēm jau bija aizmirsis, ko izdarīja.” Andrejs aiztur dzērājšoferi, kurš notriecis viņa meitu
3 stundas
DJ
Diāna Jance
Ziņas
“Par Mārtiņu Braunu ir grūti, pat neiespējami rakstīt pagātnes formā.” No dvēseles dziesminieka atvadoties 1
5 stundas
AB
Anita Bormane
Ziņas
Liepājā viesosies izcilais igauņu diriģents Risto Josts
2 stundas
ZD
Zane Dzene
Ziņas
Stāsts par depresīvu britu profesoru, kurš zaudējis savu mīļoto. Aktuālā kino izlase
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Leiena: Eiropas Savienībai ir laiks domāt par obligātu vakcināciju 235
10 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Kāpēc Ziemassvētku kaktusam lūst zariņi?
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgas “Dinamo” Krikunova debijā cieš neveiksmi pēcspēles metienu sērijā 1
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Autobusa un NBS kravas auto sadursme: glābēji izstāsta avārijas detaļas 28
9 stundas
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
Atis Klimovičs: Liela uzbrukuma gadījumā Kremlis var neizturēt milzīgo zārku skaitu 29
6 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Ar sportisku pagātni. Jaunā Vācijas ārlietu ministre “neļausies tikt atstumta” 4
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Ģenerālprokuratūra lūdz Saeimu izdot Ādamsonu kriminālvajāšanai 25
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Mēs esam diezgan slima populācija!” Zavadska skaidro, kāpēc Latvijā tik liels mirušo skaits no Covid-19 186
12 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Kamēr daudzi nevakcinējas pret kovidu, HIV pacienti lūdzas, lai viņiem būtu šāda iespēja,” Ažiņa atklāj, vai būs pieejama arī vakcīna pret HIV 14
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
TESTS: Izvēlies lapsu un uzzini, cik patiesībā atbildīgs un uzticams tu esi! 6
15 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Zvana nezināms vai privāts numurs: vai atbildēt ir droši? 2
14 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Cepeškrāsnī gatavoti pildīti tomāti ar skābo krējumu un zaļumiem
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Tas kaitē viņas locītavām…”: 95 gadus vecajai karalienei katru dienu vairs nav atļauta glāze sausā “Martini” 12
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Ir tik riebīgi redzēt šādus rupjus cilvēkus!”: soctīklos nopeļ influenceri Elīnu Didrihsoni, kura publiski ignorē Covid-19 ierobežojumus 58
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Es diezgan daudz paraudāju”: latviešu aktrise Daiga Gaismiņa-Šiliņa atzīstas, ka bērnu dēļ lējusi asaras 8
15 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Juris Lorencs: Vācija vairs nav pirmajā vietā 23
16 stundas
DB
Dace Baltruma
Ziņas
Lasītāja: Plaisa starp “mēs” un “viņi” plešas platumā. Vai kāds parēķinājis, cik nonākuši kapu kalniņā tikai tādēļ, ka laikus netika pie ārsta? 45
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Urbanovičs: Mums jāgatavojas tam, kas varētu notikt, ja… 69
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Esmu brīvprātīgi izvēlējies nevakcinēties!”: pianists Vestards Šimkus paziņo, ka pārtrauc savu profesionālu darbību 356
1 diena