Aija Rozena: “Man dzejā patīk izstāstīt stāstus. Nereti rakstu emocionāli, tieši, sakāpināti.”
Aija Rozena: “Man dzejā patīk izstāstīt stāstus. Nereti rakstu emocionāli, tieši, sakāpināti.”
Foto no personiskā albuma

“kā skalpeli noskūtā pazode”. Saruna ar dzejnieci Aiju Rozenu 0

Jūlija Dibovska, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā 189
Lasīt citas ziņas

Aija Rozena (1958) ieguvusi juristes izglītību un šobrīd pievēršas radošiem procesiem. Apguvusi dzejas rak­stīšanas pamatus Latvijas Rakstnieku savienības Literārās akadēmijas Dzejas meistardarbnīcā, šogad konkursa kārtībā ieguvusi tiesības turpināt mācības ar Kultūras ministrijas atbalstu.

Pirmo dzejoli viņa uzrakstīja 2018. gada 12. martā, esot milzīgā saviļņojumā par mazmeitiņas piedzimšanu. “Laikam tieši šis notikums parāva vaļā “slūžas”. Rakstījās visur un viss kaut kas.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Vērtētāji esot bijuši skarbi: “Viņi teica, ka rakstītais esot “nodeva iepriekšējiem gadsimtiem”, un man bija neliels šoks. Tomēr par savu sākuma devumu nemaz nekaunējos, ir daudzi ļoti labi dzejoļi, tikai šis tas “pavelkas” uz himnisku pārspīlējumu. Pati mīlu šo savu retro dzeju.”

– Vai pēc meistardarbnīcu absolvēšanās jūs redzat, kā rakstīt moderni un laikmetīgi?

A. Rozena: – Jā, beidzot man šāda skaidrība ir radusies. Meistardarbnīcu iesākumā, lasot moderno dzeju, netiku klāt tās būtībai, jo atmiņā bija labi iespiedusies klasiskā atskaņu valoda un stils. Piemēram, pirmo reizi lasot Raimonda Ķirķa “Kartes”, traucēja tajā ietvertais intertekstuālisms, lasīšana prasīja erudīciju, iepriekšēju sagatavotību, piepūli. Tikai pēc gada uztvēru šīs dzejas valodas savdabību un brīnišķās metaforas. Uztverei traucēja arī mūsdienu dzejas forma – verlibrs, dzejproza, izmantotie paņēmieni, piemēram, atkārtojuma figūras Montas Kromas dzejā. Interpunkcija – kaut vai tas, ka teikumi sākti ar mazo burtu vai pieturzīmes netiek lietotas vispār. Pati tagad rakstu verlibrā vai dzejprozā, maziem sākuma burtiem. Pieturzīmes lietoju tikai rindiņām pa vidu vai nelietoju vispār un jūtos tik brīva no 40 gadu jurispudences striktajiem rāmjiem.

– Ko vēl deva meistardarbnīcas? Varēja taču izdot grāmatas privāti, nebēdājot par “augsto literatūru”…

– Man piemīt tāds zinātkārs prāts. Un meistardarbnīcas ir labs stimuls izlasīt ko jaunu, padomāt un pārdomāt. Turklāt cilvēks grib identificēties.

Reklāma
Reklāma

– Kā jūs izjūtat literāro procesu kopumā – ka ir t. s. augstā literatūra un tie, kas raksta, kā vien pašiem šķiet labi?

– Dzejas izjūta jeb garša ir dažāda. Pašu literātu vidū pastāv šis dalījums.

Postmodernismā gandrīz jebkas, ko autors pasludina, ir uzskatāms par dzeju. Šobrīd ir konceptuālisma uznāciens. Vairums literātu atzīst tā saucamo “ready-made” paņēmienu, izmantojot jau gatavus tekstus vai citas vizualizācijas, kas arī man tagad, neliegšos, šķiet interesanti. Piemēram, Žebera “Ceļš pie patērētāja” vai Vērdiņa “Gatavā dzeja”.

Tāpat modernās dzejas tendences prasa pieklusinātas tonalitātes, vairās no didaktisma, samākslotām attiecībām. Negribu kritizēt, bet diezin vai ir prāta darbs drellēt sižetus, kur pārītis kaislīgi skūpstās ievziedos, tad lillijās, tad rudens kļavlapās, līdz nonāk pie Ziemsvētku eglītes un atkal atpakaļ, ratatā-ratatā, zilajās acīs un tālajā jaunībā saldsēri gremdējoties.

Man dzejā patīk izstāstīt stāstus. Nereti rakstu emocionāli, tieši, sakāpināti. Vēlos izpausties brīvi, noplēst visus ierobežojumus, lietot savu specifisko izteiksmes veidu, valodas stilu, jaunvārdus, vecvārdus, kādu “mirušo metaforu”, ja tas pašai šķiet iederīgi, runāt vienlaikus par ko ikdienišķu un būtisku, sadzīviskus, prozaiskus teikumus miksējot ar poētisku valodu. Es joprojām esmu attīstībā un meklējumos.

 DZEJAS ABC

JŪLIJA DIBOVSKA, literatūrkritiķe: “Šī dzeja suģestē ar vienkāršību, kas noteikti ir mānīga. Es pat brīnos, ka dzejnieks var mainīt savu poētiku tā, kā stāsta autore intervijā… Spēja darīt citādi un būt citādam ir apbrīnojama īpašība, tāpēc noteikti vērošu autores gaitas.”

“Kultūrzīmju” lasītājiem piedāvājam Aijas Rozenas jaunāko dzeju.

viņa slimoja. visu to vasaru. taču ciešanas atbrīvoja

lija, lija

nolija

lietus

tik pelēkiem laukumiem, aumaļām, aulēkšiem

vasaru izlejot

nolija

lija

lija, lija

nolija

lamas

kā krupji no acīm

kā gļotas no sakniebtās mutes

kā grabošas čūskas pār kaltušu pļavu

lāstus un ciešanas

izlejot

nolija

lija

lija, lija

izlija

gaisma

pār gurušo pieri

pār gaišajām acīm, pār kalsnajām rokām

tik dievišķi tīra

nu laistījās

izlija

lija

lija, lija

nolija

vasara

izlīstot

nolija

lija

jā, un tad viņa nomira, mana vīramāte, pandēmijas otrajā gadā. ko citu gan varēju darīt, es pierakstīju

memento mori

1.

divtūkstoš divdesmit pirmā, pēc Kristus, zemi plosīja svešzemju sērga. mirušos glabāja, tuvajiem stāvot atstatu, valstī noteiktos divus metrus. bija aizliegti atvadu skāvieni, kopīgais mielasts. bet drīz kļuva cerīgāk, ieveda pirmo vakcīnu devu un togad jau drīkstēja atvērt mirušā zārku, turoties atstatu, valstī noteikto vienu metru

2.

tā gada pirmā mēneša divdesmit ceturtā naktī

zem viņu mājas dobji iebruka bedre, paķerot līdzi arī necilo pagrabu

neticams, gandrīz taustāms bija šis tukšums

māja nu turējās pakārta, sakabē āķētām sienām un betona trepēs

pats pagrabs, caurcaurēm plaisājis, trešo gadu bez aprūpes pamests

nu šķita ar nodomu nosviests vai nopurināts

blakus pie mājas netālu būvētai smilškastei

kas zina, cik dziļa īsteni bija tā bedre, cik vērtīgs šis pagrabs

neviens arī nepētītu

ja vien viņa nesāktu taisnoties

Dieva un pasaules priekšā

izsviežot ļaudīs pašas meklēto tiesu un vēlīno nožēlu

kā šādās reizēs tas nereti gadās

viņš klusēja, nakts sēcoši laupītu elpu

un netapa atvadu dziedināts, kad divdesmit septītā dienā

kā dievnamā bija tas nolikts

viņa viena, desmit sejautu aizsegtus ļaudis līdzi sev raudinot

iemeta bedrē trīs saujas

no abu smilškastes paņemtās zemes

3.

otrā mēneša pirmajā dienā viņš atsāka runāt

viņa klusēja, baidījās gulēt. aizverot acis, redzēja tuvu, daudz tuvāk kā atļauts

bedres izrauto pagrabu, smilšu lāpītām plaisām, no viņas, bedrē iesviestās

trīssauju zemes

līdz beidzot rīts pārklāja pagrabu, maigi un saudzīgi, ar irdenu pusmetra sniegu

4.

Dievs, uzmanīgs, raudzījās

bērni sēroja

tonakt

aprūpes namā

bija mirusi māte

pieskaries, pieskaries, piedod. viss sarētos, pāries

tur nu viņš gulēja

visu apskatei

kā Pētera I piemineklis

vai mūžīgai apbrīnai lemtais

Senās Ēģiptes faraons

nedaudz pāri 70

gaišsārta, gandrīz caurspīdīga pūdera vaigi

kā skalpeli noskūtā pazode

pat divas autopsijas svītras

pakauša daivā

caur sirmajiem

gludi ķemmētajiem matiem

šķita kā sastindzis triumfs

pacelts uz pjedestāla

viņa

sīka un trīsoša

stāvēja blakus

sienot un pārsienot

šaubas, ko janvāra caurvējš

elpojot krustiem

bija iesviedis

šalles irstošos diedziņus

un kā kārtīs, no viņa

vai tomēr likteņa, apspēlēta

nespēja atgūties:

celies, djeda, nu celies taču, ko gulšņā

pēkšņi es sapratu

viņš bija zinājis

viņa atnāks

bija to sagaidījis

kā virtuozs mākslinieks

pabeidzis spēli

paglābjot, atstājot šaipus

abu tik savādo mīlestību

kas pēdējos mēnešus

vecišķā pārākumā

vilka un staipīja

vazāja viņus

ļaužu apsmieklam

tā viņš domāja

iegulstot

zemajā mājvietā

ar krustu

tik ierastā skursteņu vietā

tik vien es varēju

neviļus aplaudēju

SAISTĪTIE RAKSTI