Foto: Anna Grigorjeva/Shutterstock

Kas jāzina, izvēloties ziemas riepas? 0

Ziema braukšanas apstākļu ziņā, nenoliedzami, ir sarežģītākais un potenciāli bīstamākais gadalaiks autobraucējiem. Lai šajā gadalaikā Tu justos droši un Tavas automašīnas vadāmība būtu prognozējama, nepieciešams to aprīkot ar piemērotām ziemas riepām. Turpmākajā rakstā iepazīstināsim Tevi ar ziemas riepu veidiem, to atšķirībām un palīdzēsim izvēlēties lietošanas apstākļiem un Tavām prasībām atbilstošāko risinājumu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šo 5 vārdu īpašnieki liek sievietēm justies kā septītajās debesīs 10
TV24
“Kandidāts, kurš grib braukt uz Briseli, kaut ko “klārē” krieviski!” Timrots, Kampars un Upleja-Jegermane komentē debates krievu valodā
Kokteilis
FOTO. Horvātijas pārstāvis patīkami pārsteidz pasauli, atklājot savu Eirovīzijas favorītdziesmu 26
Lasīt citas ziņas

Ziemas riepu veidi
Latvijā no 1. decembra visām automašīnām ir jābūt aprīkotām ar ziemas riepām, tomēr ne visas ziemas riepas ir vienādas, kā tas daudziem varētu šķist. Ziemas riepas pēc gumijas sastāva un tehniskajiem parametriem nosacīti var iedalīt četrās kategorijās:

1. Radžotās riepas. Paredzētas pašiem ekstremālākajiem ziemas apstākļiem. Pateicoties gumijā ievietotajām metāla vai alumīnija radzēm, šīs riepas nodrošina saķeri arī uz grūti izbraucamiem, smagi piesnigušiem un apledojušiem ceļiem. Ņem vērā, ka tās būs vispiemērotākās, ja Tu dzīvo lauku apvidos vai vietās, kur ceļi tiek tīrīti retāk, jo, braucot pa tīrītu asfalta segumu, šīs ziemas riepas ir skaļākas par bezradžu riepām un samazinās braukšanas komforta līmeni. Tāpat daudzās Eiropas valstīs, kurās ziemas ir siltākas, pārvietošanās ar radžotajām riepām ir aizliegta.

CITI ŠOBRĪD LASA

2. Radžojamās riepas. Šīs riepas pieejamas arī bez radzēm, bet to īpašības, principā, ir tādas pašas kā radžotajām riepām. Tām būs apmierinoša veiktspēja sniegā, bet radžu trūkums būs jūtams braucot pa smagi apledojušu ceļu. Atsevišķi radžojamo riepu modeļi, kuriem protektora bloki nav pārāk lameļoti un to gumijas sastāvs ir cietāks, lietojami arī kā vissezonas riepas.

3. Skandināvu tipa riepas. Mīkstā sastāva neradžotas riepas. Arī šīm riepām nav radžu, taču to gumija ir mīkstāka, tādēļ tās nodrošina lielisku veiktspēju arī uz sniegota un apledojuša ceļa seguma. Tās ir piemērotas zemām temperatūrām un grūtiem braukšanas apstākļiem, padarot tās iecienītas tieši Latvijas autobraucēju vidū. Skandināvijas tipa riepām raksturīgs zemāks trokšņu un augstāks komforta līmenis. Tās, sava mīkstā sastāva dēļ, ātrāk dilst, tāpēc tās nevajadzētu izmantot vasaras sezonā.

4. Eiropas jeb vissezonas tipa ziemas riepas. Šīs bezradžu riepas ir ražotāju mēģinājums radīt alternatīvu vasaras un ziemas riepu komplektiem. Tās ir populāras valstīs, kur ziema ir nosacīts gadalaiks ar vidējo temperatūru ap 0°C. Šo riepu sniegums uz stipri sniegota vai apledojuša ceļa būs vājāks kā pārējām ziemas riepām. Tās labāku sniegumu uzrādīs uz slapja jeb mikla sniega seguma.

Ziemas riepu izvēles faktori
Galvenais, izvēloties piemērotāko ziemas riepu komplektu, ir apzināties vidi un apstākļus, kuros, galvenokārt un visvairāk, riepas tiks izmantotas.

Foto-Shutterstock.com/Tero Hakala

Pilsēta, piepilsētas reģioni
Ceļi Latvijas pilsētās un ap tām parasti tiek pietiekami regulāri tīrīti un kaisīti, tomēr intensīvas snigšanas un zemu temperatūru ietekmē segums var kļūt slidens. Šādos apstākļos vispiemērotākās būs skandināvu tipa ziemas riepas, jo tās nodrošinās labu saķeri uz piesniguša vai apledojuša seguma, kā arī lielisku sniegumu un zemu trokšņu līmeni, kad ceļi ir tīri. Kā alternatīvu minētajām riepām šādos apstākļos var izmantot arī radžojamās riepas. To gumijas sastāvs gan ir cietāks, kas nozīmē, ka tās mazāk dils uz tīrīta asfalta seguma, tomēr jārēķinās, ka saķere un bremzēšanas sniegums būs vājāks kā skandināvu tipa ziemas riepām.

Reklāma
Reklāma

Ledaini, sasniguši lauku ceļi
Ja visvairāk kilometru tiek nobraukti pa ceļiem ārpus pilsētām un lauku ceļiem, kurus tīra salīdzinoši retāk, vislabākā izvēle ir ziemas riepas ar radzēm. Radžotās riepas nodrošinās saķeri un vadāmību, arī braucot pa smagi sasnigušiem un apledojušiem ceļiem. Braucot pa sliktākas kvalitātes abrazīvu segumu, tās arī būs noturīgākas pret nodilumu.

Sauss vai mitrs ceļa segums pilsētvidē, lielceļi, automaģistrāles
Ja ikdienā auto lieto salīdzinoši reti un veic nelielus pārbraucienus pilsētvidē, kur ceļi ir relatīvi tīri un pārsvarā gadījumu segums ir bez ledus un sniega, vari izvēlēties Eiropas tipa ziemas riepas. Tāpat šīs riepas ir piemērotas, ja esi iecerējis braukt uz kādu siltāku Eiropas valsti, kur ziemas ir sausākas un siltākas, turklāt daudzās no tām iebraukšana ar radžotajām ziemas riepām ir aizliegta. Šīm riepām, salīdzinot ar pārējām ziemas riepu kategorijā, ir vislielākais ātruma indekss, tāpēc tās būs piemērotas braukšanai pa Eiropas ātrgaitas maģistrālēm. Eiropas tipa ziemas riepas ir ekonomiskāka izvēle, jo ar tām var braukt visu gadu, bet jāņem vērā, ka līdz ar to tās ātrāk nodils un no visiem apskatītajiem ziemas riepu tipiem šo riepu sniegums un drošība uz sniega vai ledus ir viszemākā.

Ziemas riepu apkope un pareiza uzglabāšana
Labas kvalitātes ziemas riepas, pie pareizas ekspluatācijas un uzglabāšanas, var nokalpot pat trīs sezonas un vairāk. Lai tās kalpotu pēc iespējas ilgāk, vēlams ievērot dažus speciālistu ieteikumus.

Foto-Pixabay.com/HutchRock

Riepu sagatavošana uzglabāšanai
Ziemas riepas un diskus pēc demontāžas ieteicams nomazgāt un notīrīt. Latvijā ceļi tiek kaisīti ar pretslīdes ķīmiskām vielām, un tās, atrodoties ilgstošā saskarē ar riepu gumiju, bojā riepas un samazina to efektivitāti un kalpošanas ilgumu.

Riepu uzglabāšana
Ziemas riepas ieteicams uzglabāt vietā ar zemu (ne zemāku par +5°C) un vienmērīgu temperatūru, kur tās ir pasargātas no dienasgaismas stariem. Tās nedrīkst tikt pakļautas palielināta mitruma, kā arī eļļu un citu ķimikāliju ietekmei. Vislabāk riepas glabāšanai iepakot katru savā konteineru plastmasas maisā, lai tām pēc iespējas mazāk klāt tiktu gaiss un putekļi. Svarīgi atcerēties, ka riepas bez diskiem ieteicams glabāt vertikālā stāvoklī (stāvus), bet tās, kuras uzmontētas uz diskiem – horizontāli vienu otrai virsū (guļus). Tāpat der zināt, ka riepas, ilgi stāvot viena pozīcijā, var deformēties, tāpēc ieteicams tās ik pa laikam pārvietot un apgriezt otrādi.

Foto-Shutterstock.com/Guitar photographer

Ieteikumi autobraucējiem
Daži ieteikumi, lai braukšana ziemas apstākļos būtu droša:
* Pieļaujamais minimālais ziemas riepas protektora dziļums Latvijā ir 4 milimetri, ja protektora dziļums ir mazāks, netaupi uz drošības rēķina un iegādājies jaunu riepu komplektu;
* Pievērs uzmanību riepu ražošanas gadam – tas ir četrciparu skaitlis, kuru var atrast uz riepas, ovālā rāmīti aiz DOT marķējuma. Pirmie divi cipari norāda uz ražošanas nedēļu, pēdējie divi – pēdējos divus ražošanas gada ciparus. Ja tās nav vecākas par 5 gadiem un ir pareizi uzglabātas, uztraukumam nav pamata;
* Automobili, kurš netiek lietots, nepieciešams pārvietot ik pa 3 mēnešiem, lai izvairītos no riepu ieliekšanās;
* Ja ziemas riepas glabājas uzmontētas uz diskiem, pirms uzlikšanas uz automobīļa, tās jāpārbalansē;
* Vienlaikus ar riepu maiņu, vajadzētu pārbaudīt automašīnas ritošo daļu un savirzi – nepareiza savirze nozīmē sliktākus riepas veiktspējas rādītājus un ātrāku gumijas nodilšanu;
* Regulāri pārbaudiet spiedienu riepās! Jo zemāka ir temperatūra, jo zemāks ir nolasītais spiediens attiecībā pret reālo spiedienu. Pārāk mazs spiediens – pārplīšanas risks, pārāk liels spiediens – saķeres zudums;
* Ja viens riepu pāris ir labāks par otru, tas vienmēr jāuzstāda priekšā – neatkarīgi no piedziņas veida!

Cerams, ka šis raksts sniedza ieskatu un palīdzēs Tev orientēties plašajā ziemas riepu piedāvājumā. Vērsies pie profesionāliem riepu pārdevējiem – tādiem kā Riepas1, kuri palīdzēs izvēlēties vislabākās ziemas riepas tieši Tev! Ienāc mājaslapā www.riepas1.lv un uzzini, kādas ziemas riepas par akcijas cenām ir piedāvājumā šodien!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.