Foto: Ilmārs Randers

Ko lems ATD neatkarīgie eksperti? Lēmums jāpieņem šodien… 9

Līdz šodienai, 30. maijam, “Autotransporta direkcijai” (ATD) ir jāpieņem lēmums, kurš pārvadātājs – AS “CATA” vai AS “Nordeka” – no 1. jūlija nodrošinās sabiedriskā transporta paklapojumu Cēsu un Limbažu-Siguldas maršrutu tīkla daļās. Aizvien ne pārvadātājiem, ne sabiedrībai nav skaidrības, kas notiks un vai iedzīvotāji vilcināšanās un pārvadātāja ambīciju dēļ nepaliks bez sabiedriskā transporta.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Kā iepriekš ziņots, ATD noslēgtais līgums ar “CATA” par reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem izbeidzas 2023. gada 30. jūnijā, kas nozīmē, ka līdz 30. maijam ATD ir jāpieņem lēmums, kurš pārvadātājs – AS “CATA” vai AS “Nordeka” no 1. jūlija turpinās sabiedriskā transporta nodrošinājumu Cēsu un Limbažu, Siguldas maršrutu tīkla daļās. Bez šaubām, minētais lēmums nav vienkāršs.

Daudz ir runāts par lēmuma pieņemšanas steidzamību, diemžēl gan izpaliekot racionālam esošās situācijas izvērtējumam. Vēsturiski šos maršrutus – Cēsis, Limbaži, Sigulda – ir braukusi AS “CATA”, kas ir arī politiskā spēka “Jaunā Vienotība” favorīts. “Jaunās Vienotības” viens no līderiemJānis Rozenbergs, kurš līdz 2021. gada 11. maijam ieņēma “CATA” Padomes locekļa amatu, pēc tam kļūstot par Cēsu novada domes priekšsēdētāju no “Jaunās Vienotības” saraksta.

CITI ŠOBRĪD LASA

Zīmīgs ir arī fakts, kas acīmredzami netiek pieminēts kā gana svarīgs un pat pārvadājumu nozari kropļojošs faktors – “CATA” 99,86% akciju īpašnieki ir novadi, kuru teritorijās šis uzņēmums iepriekš veicis pārvadājumus. No kā izriet nākamais loģiskais jautājums – kā interesēs tiks pieņemts ATD lēmums?

Nozari uzraugošās iestādes ATD publiskotajā informācijā ir redzams, ka “CATA” ir saņēmis visdāsnāko dotāciju par vienu nobraukto kilometru, izmaksājot valstij un nodokļu maksātājiem visvairāk. Varētu domāt, ka pārvadātājam ir jaunākais autobusu parks, bet tieši pretēji – tas ir pārvadātājs ar vienu no visvecākajiem autoparkiem Latvijā. Peļņu pārvadātājs gan nesteidz ieguldīt jaunā autobusu parkā, lai tādējādi savā ziņā iedzīvotājiem kompensētu no valsts saņemtās dotācijas, tā vietā paturot dārgu kompānijas vadītāju, neskatoties uz zaudētajiem maršrutiem. “CATA” savam valdes priekšsēdētājam M. Ozoliņam, saskaņā ar viņa valsts amatpersonas deklarācijas datiem, 2021. gadā algā izmaksāja 110 647,19 eiro jeb 9220 eiro mēnesī.

Nav skaidrs, kas notiks ar AS “Nordeka”, ja ATD lēmums nebūs uzņēmumam labvēlīgs. Tiks rīkots jauns konkurss? Atkal tiks piešķirtas sabiedriskā transporta pārvadātāja tiesības “CATA”? Ja tā, vai nenonākam tajā pat situācijā, kā gadu iepriekš? Tad varētu teikt, ka “CATA” savas kārtis ir izspēlējusi patiesi labi, jo vēl viens būtisks aspekts, kāpēc šis pārvadātājs vispār turpina nodrošināt pakalpojumus – “Nordeka” ATD atzīstot, ka nevarēs uzsākt reisu izpildes laikā, lūdza piecu mēnešu pagarinājumu, kur savu lielo iespēju ieraudzīja “CATA” un nostādīja ATD ultimāta priekšā – brauksim gadu, nevis 5 mēnešus.

Vai nav jārunā par samērīgumu, ja “Nordekai” neļauj uzsākt reisus, kur pārvadātājs ir iegādājies jaunus autobusus un gatavs braukt jau šodien, bet nodod maršruta tīkla daļu pārvadātājam, kas šo ir panācis uz ultimāta, lielu dotāciju rēķina un veca autobusu parka? Tajā pat laikā, vai valsts nebūs vēl lielāks zaudētājs, ja “Nordeka” uzsāks tiesvedību zaudējumu kompensācijai? Un lēmums vai šajā gadījumā nesatricinās nozari vēl vairāk?

Reklāma
Reklāma

Lēmums patiešām nav viegls. Bet situācija parāda, cik nesakārtota ir nozare kopumā, un tā ir jāsakārto.

_____
AS “CATA” apgrozījums 2021.gadā bija 15,074 miljoni eiro, kas ir par 9,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,3 reizes – līdz 892 640 eiro.