Mākslinieka Kristiana Brektes gleznojums “Veltījums Džemmai Skulmei” uz Rīgas 40.vidusskolas sienas.
Mākslinieka Kristiana Brektes gleznojums “Veltījums Džemmai Skulmei” uz Rīgas 40.vidusskolas sienas.
Foto: Paula Čurkste/LETA

Gunārs Nāgels: Kura telpa vajadzīga mākslai? 4

Gunārs Nāgels, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 178
Lasīt citas ziņas

“Mākslai vajag telpu” – fonds ar šādu nosaukumu ir izvirzījis sev mērķi “panākt Latvijas modernās mākslas muzeja izveidi Rīgā, lai vienkopus un pastāvīgi izstādītu mākslas darbus, kas tapuši no 1945. līdz 1991. gadam, un radītu pilnvērtīgu priekšstatu par Latvijas mākslas mantojumu”.

Pie reizes tas rūpējas par dažādu mākslas darbu izstādīšanu Rīgas publiskajā ārtelpā. Jaunākais un lielu ažiotāžu izraisošais fonda organizētais mākslas darbs ir monumentāla izmēra murālis “Veltījums Džemmai Skulmei” Akas ielā uz Rīgas 40. vidusskolas sienas. Reakcija ir segusi visu diapazonu no “tas traumēs bērnus” (arī ticis minēts sātanisms) līdz visaugstākajai slavas dziesmai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Maza atkāpe: vārds “murālis” radies no spāņu valodas, kad 1906. gadā mākslinieks un publicists Dr. Atl aicināja attīstīt monumentālo publisko mākslu Meksikā. Viņš to nosauca par “pintura mural” – latviski “sienas gleznojums”.

Nesaprašanu ir izraisījusi šajās dienās iekārtotā Latvijas Mākslas akadēmijas studentu darbu ekspozīcija Brīvības alejā. Goda vietā, gandrīz tur, kur kādu laiku stāvēja Ļeņins, ir tēlnieka Egona Persēvica 2015. gada darbs “Brīvību Brīvībai” – sēdoša Brīvības pieminekļa Brīvības figūra ar kājām, sakrustotām lotosa pozīcijā, bet rokām izstieptām tā kā Brīvības piemineklī un ar visām trim zvaigznēm. Tēlnieka paskaidrojums šim darbam bija, ka tas ir pamatots uz tēzi, ka šodienas pasaules uztvere spēcīgi atšķiras no tā, kā to uztvēra cilvēki, kuri lika mūsu valstij pamatus.

Kamēr jāpiekrīt mudei “Mākslai vajag telpu”, tomēr var uzdot pretjautājumu: “Kuru telpu vajag māk­slai?” Vai ir korekti uzlikt ļoti redzamu mākslas darbu uz ēkas sienas, nesaskaņojot to ar ēkas lietotājiem, šajā gadījumā – ar skolu? Vai aleja no Brīvības pieminekļa līdz Elizabetes ielai ir pareizā vieta izstādīt visādus mākslas darbus, lai cik jauki tie būtu?

Atgādināšu, ka visa aleja ir Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, un Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likums nosaka: “Ja vides dizaina objekts, vizuālā informācija vai reklāma nepārveido vai neietekmē minēto pieminekļu vizuālo fonu vai uztveramību, to pieļaujams izvietot ne ilgāk par vienu mēnesi, ja pašvaldības institūcija, pieņemot attiecīgo lēmumu, saņēmusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes pozitīvu atzinumu.”

Māksla un mākslinieki nav svēta govs, kurai piešķirta visatļautība publiskā telpā. Ja daži mākslinieki ir “sliekas, kurām jāirdina zeme”, kā izteikts Džemmas Skulmes citējumā uz murāļa, tad ir arī citi, kuriem slavas iegūšanas filozofija ir vienkārši “jo trakāk, jo labāk”. Ne vienmēr var atšķirt irdinātājus no otrajiem, kuri nekā laba nepienes.

Reklāma
Reklāma

Mākslai patiešām vajag telpu, un zeme jāirdina, bet tieši par kuru telpu – draudzīgi jāvienojas.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.