Latvijā

Gunārs Nāgels: Iegādājoties lidmašīnas, veicināsim Krievijas militāro rūpniecību?10


Gunārs Nāgels
Gunārs Nāgels
Foto: Timurs Subhankulovs

“Čuguna Bobis” jeb angliski “Pig-iron Bob” – tādu īpatnēju iesauku 1939. gadā ieguva ilggadējais Austrālijas ministru prezidents Roberts Menzijs. Portkemblas ostas darbinieki 1938. gada beigās atteicās kuģī “Dalfram” iekraut čuguna lietņus, kas bija vedami uz Japānu, jo baidījās, ka čugunu pārvērtīs ieročos, kurus japāņi tajā laikā jau brutāli lietoja pret Ķīnu un pēc neilga laika, iespējams, varētu lietot arī pret Austrāliju. Menzijs vērsās pret streikojošajiem ostas darbiniekiem. Kāda sieviete sapulcē viņu nosauca par “Čuguna Bobi”, un šī iesauka pavadīja Menziju visu mūžu. Iznākums – čuguna lietņus nesūtīja uz Japānu, un kādus trīs gadus vēlāk Japāna uzbruka Austrālijai.

Krievijas akciju sabiedrība “Sukhoi” ražo dažādas lidmašīnas – iznīcinātājus, bumbvedējus un arī pasažieru lidmašīnu “Superjet 100”. Šī firma ir daļa no “Apvienotās lidmašīnu korporācijas”, kura ir izvirzīta kā “nacionāls čempions” – jēdziens, ko Vladimirs Putins savā 1997. gada disertācijā definēja kā uzņēmumu, kura uzdevums ir ne tikai pelnīt naudu, bet arī veicināt Krievijas nacionālās ­intereses.

Ņemot vērā Krievijas agresiju tās kaimiņzemēs, kā arī dažu tās ievēlēto pārstāvju nemitīgos draudus pret Baltijas valstīm, būtu saprotami, ka Latvija neveicina Krievijas militāro rūpniecību, iegādājoties lidmašīnas no “Sukhoi” firmas. Kas zina, cik ātri tāds “ieguldījums” varētu mums atspēlēties?

Tomēr, lasot ziņojumus presē, var secināt, ka tieši šāds darījums tikšot apstiprināts. Latvijas nacionālā lid­firma “Air Baltic” ir tik dziļā finansiālā krīzē, ka valsts izmisīgi meklē investoru, un liekas, ka nacionālie drošības apsvērumi paliek otrajā plāksnē.

Esot paredzēts slēgt līgumu ar firmas Vācijas investoru Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš iepriekš tirgojis “Sukhoi” lidmašīnas un cieši saistīts ar Krieviju. Kaut arī Montāga-Girmesa nodibinātā uzņēmuma ­pamatkapitāls esot tikai 
25 000 eiro, viņš ir gatavs “Air Baltic” ieguldīt 52 miljonus eiro – “savus personiskos un ģimenes finanšu līdzekļus”. Par to viņam paredzēti 20% no “Air Baltic” akcijām un veto tiesības, saistītas arī ar iegādājamo lidmašīnu izvēli.

Tomēr “Air Baltic” gadījumā kā īstais finansētājs tiek minēta Krievijas “Vņešekonombank”, kura ir ASV un Eiropas Savienības sankciju sarakstā.

Kurš būs Latvijas “Čuguna Bobja” analogs?

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Latvijā
SKDS noskaidrojusi cilvēku viedokli par administratīvi teritoriālo reformu. Nekā glaimojoša 2
10 stundas
LE
LETA
Latvijā
Sodi nelīdz! Vakar pieķerti 17 dzērājšoferi un divi vadītāji narkotiku reibumā 1
13 stundas
LE
LETA
Latvijā
Traģiska sestdiena Liepājā. Avārijā gājusi bojā nepilngadīga jauniete
14 stundas

Lasītākie

LL
LETA, LA.lv
Pasaulē
FOTO. Šausmas, ko atklāj fotogrāfi. Kādas izskatās protestu un grautiņu plosītās ASV pilsētas 1
3 stundas
LA
LA.LV
Ekonomika
VIDEO. Rīgas satiksmes skandālos iesaistītais Brandavs turpmākos 10 gadus saņems 74 miljonus valsts pasūtījumu
5 stundas
LE
LETA
Latvijā
“Pasažieru vilciena” bijušajai valdei vilcienu iepirkums var izmaksāt gandrīz 1,5 miljonus eiro no savas kabatas
3 stundas
MK
Mārtiņš Kalaus
Laukos
No “Latvijas valsts mežu” koksnes eksporta uz Skandināviju krējumu nosmeļ privāts uzņēmums
4 stundas
LE
LETA
Latvijā
Sausums posta Latviju. Svētdien izcēlušies vairāki jauni meža ugunsgrēki 1
7 stundas