Aktrise Rēzija Kalniņa,
Aktrise Rēzija Kalniņa,
Foto: Karīna Miezāja

Lauvenes neliecas kā smilgas. Saruna ar Rēziju Kalniņu 0

Šovakar Dailes teātra Lielajā zālē režisora Aleksandra Morfova lasījumā pirmizrādi piedzīvos amerikāņu dramaturga Džeimsa Goldmena luga “Lauva ziemā”. Galvenajās lomās – Juris Žagars un RĒZIJA KALNIŅA.

LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 40
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 104
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Nekad mūžā nespēju iedomāties, ka kādreiz to teikšu!”. Producents Juris Millers atklāj, ka pašmāju sabiedriskā TV uzdevumu šobrīd veic Krievijas galvenais TV kanāls 41
19 stundas
Lasīt citas ziņas

Šī pirms vairāk nekā četrdesmit gadiem sarakstītā luga allaž saglabājusi godpilnu vietu pasaules teātros un kino. Tās darbība noris 1183. gadā, bet skaidrs, ka lugā “Lauva ziemā” ieaustās attiecību un varas spēles varētu norisināties jebkurā gadsimtā un valstī – arī šodien, jo cilvēku vājības diemžēl nemainās.

Bulgāru režisoram Aleksandram Morfovam šis būs ceturtais iestudējums Dailes teātrī. Iepriekš viņa režijā redzējām izrādes “Finita la comedia!”, “Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu” un “Svinības”.

Eleonora pēc Elizabetes lugā “Marija Stjuarte” būs jūsu otrā karaliene, atkal britu valdniece…

R. Kalniņa: Tā ir, jā.

Vai spēlēt karalieni ir kas īpašs?

Savā ziņā – jā, jo karalienes vienīgās iedzimst savā liktenī. Karalienei nav atļauts būt ne sievietei, ne mātei, kaut gan Eleonora ir gan viena, gan otra. Bet viņa ir spiesta valdīt, sevi aizliegt, domāt – kur nu par sevi, pat ne par savu ģimeni – par valsti.

Kaut kādas paralēles nosacīti varam vilkt ar mūsu laiku, ar sievietēm politiķēm, kuras, ienākot politikā, mēģina pasauli padarīt labāku, labestīgāku. Mūsu laikos gan tā ir sievietes pašas izvēle. Bet tolaik valdnieku ģimenē iedzima.

Un tas liek domāt par neiespējamību pretoties liktenim, laikam, arī mīlestībai, un par fatalitāti. Kaut kādā ziņā mēs tomēr nevaram izmainīt mums nolikto ceļu, uzdevumu dzīvē. Lai kā pretotos un cīnītos, vienmēr ir kaut kas augstāks, kas nospiež un nosviež uz ceļiem vārda tiešā un pārnestā nozīmē.

Mana Eleonora mani māca nesaliekties kā smilgai, neatvainoties cilvēkiem visu laiku par to, pie kā vainīgi viņi paši. Lugas finālā Eleonora savam vīram saka brīnišķīgus vārdus – viss izdarītais ir tevis paša izvēle, nes pats savu nastu un savu varu. Un mani zaudējumi ir manis pašas radīti. Runa ir par atbildību, katram savu.

Varbūt ne visi zina, kādēļ Eleonora kritusi nežēlastībā, ieslodzīta…

Vēsturiski Eleonoras un Henrija pirmais dēls nomira agrā bērnībā, un Henrijs iecēla savu otro dēlu par karali, bet nedeva pilnīgi nekādu varu. Un dēls sacēlās pret tēvu. Eleonora kā māte dēlu drīzāk nevis atbalstīja, bet nepameta.

Kad viņas vīrs karalis Henrijs, kuram bijis neskaitāmi daudz mīļāko, sastop Rozamundu Klifordu, puritāniskā angļu sabiedrība karalienes krēslā daudz labāk redzētu šo angļu izcelsmes aristokrāti nekā neprātīgi trakulīgo Eleonoru – šo no Francijas nākušo brīvdomātāju, dzejnieci, pirmā zināmā trubadūra, Akvitānijas hercoga Gijoma mazmeitu, kura savā iedzimtajā brīvības un taisnīguma izjūtā alka mainīt ierasto kārtību, kur dominēja vieni vienīgi likumi un noteikumi…

Dažādu apstākļu sakritība – arī Eleonoras emocionalitāte, spontanitāte, ārkārtīgi izteiktā taisnības izjūta – noveda pie tā, ka Henrijs savu sievu ieslodzīja. Bet lugas kontekstā viens ir tas, ko saka vārdi, teksts, otrs – režisora interpretācija, trešais – kādu pirmo plānu spēlējam mēs ar Juri Žagaru, ko domā viņa Henrijs un mana Eleonora.

Un proti?

Lai cik paradoksāli tas izklausītos, Eleonora ir par ģimenes vērtībām. Savā nākamajā iemiesojumā pēc aiziešanas no šīs pasaules – Eleonora nodzīvoja pāri astoņdesmit gadiem, kas tiem laikiem bija kaut kas neiedomājams! – viņa, iespējams, varētu būt dekabrista sieva, kura brauca līdzi savam vīram uz Sibīriju.

Tā kā Eleonora uz ceļiem lūdz vīru neaiziet pie mīļākās, viņa ir par ģimeni arī par pazemošanās cenu?

Nē, nevis pazemošanās, bet pazemības cenu. Līdzvērtīgu attiecību vārdā. Eleonora ir lepna sava tēva meita.

Un mēs taču visi esam gatavi cīnīties un upurēt, lai panāktu ne tik daudz savu kā… mieru.

Ģimenē, sevī, pasaulē. Bet sabiedrībā un laikmetā, kurā lemts dzīvot Eleonorai, bez kara tas nav iespējams. Tādas pretējas, paradoksālas, galējas sajūtas. No vienas puses – brīvības alkas, bet no otras… Ne par velti Eleonora ir lauva ziemā.

Kādas jums iepriekš bija attiecības ar “Lauvu ziemā”?

Elzu Radziņu vai Lidiju Freimani un Hariju Liepiņu, iespējams, esmu redzējusi kādā bildē, varbūt fragmentā, teātrim vēl biju par mazu, kad viņi spēlēja šo lugu. Ja man piedāvā lomu, kas ir vēsturiska persona – kā Eleonora, kā Marlēna Dītriha vai Frīda Kālo –, man nepatīk iepriekš skatīties citas interpretācijas. Jo ļoti ietekmējos, sevišķi no labiem aktierdarbiem, varu vienkārši nokopēt, pārņemt. Bet man ir ļoti svarīgi līdz pēdējam sīkumam saprast, izzināt vēsturisko personu, laikmetu un to, kā tas sasaucas ar mūsdienām, manu dzīvi. Un, jā, es arī mīlestības dēļ varētu nomirt.

Vai varat atklāt, kas palīdzēja piekļūt Eleonorai?

Viņa joprojām pie manis nāk. Eleonora ir ļoti pretēja manai dabai. Es kā trešais bērns ģimenē vienmēr uztraucos, lai visiem ir labi, visu laiku atvainojos, kur vajag un kur ne. Bet Eleonora nāk ar lielu spēku, no kura man pat pašai kļūst mazliet bail, prasīgumu, emocionalitāti – kā lavīna, vulkāns, kur es salīdzinot varētu būt mazs pionieru ugunskuriņš…

To jūs patiesi par sevi?

Dzīvē, jā… jūs taču mani nemaz nepazīstat… Kā Eleonora sāku justies, uzvelkot Ilzes Vītoliņas radītos kostīmus. Ilze ir ļoti redzīga māksliniece, jebkurš viņas kostīms palīdz ikvienam tēlam jebkurā izrādē. Ilzes darinātā ģērbā jūtos kā tēla ādā.

Un vēl… ja pretim ir Juris Žagars, kurš šī iestudējuma laikā mani tā fascinē un pārsteidz ar savu degsmi un kaislību, un pārņemtību, un ja manai Eleonorai ir tādi dēli kā Arturs Skrastiņš, Lauris Dzelzītis un Toms Treinis, ja mana konkurente, Henrija mīļākā, ir jaunā aktrise Anete Krasovska… Īsts spridzeklis. Viņu nevar nemīlēt. Un vēl, protams, mūsu pats galvenais karalis.

… Bulgāru režisors Aleksandrs Morfovs.

Nuja!

Iestudējot jau ceturto izrādi, viņš izvēlas gandrīz vienu un to pašu radošo komandu, scenogrāfu Mārtiņu Vilkārsi, slaveno gaismotāju no Krievijas Juriju Vinogradovu.

Tā jau mēs, režisori (Rēzija Kalniņa, kā zināms, darbojas arī režijā. – V. K.) darām. Taču tā nav komanda, bet domubiedri, kuri mūs saprot no pusvārda un bieži vien bez vārdiem, ar kuriem iztēle varbūt ir dažādās krāsās, bet ar vienādu pasaules uztveri.

Un kas raksturo jūsējo?

Globālisms. Gadsimti mainās, tūkstošgades paiet, visi neesam pēc viena ģīmja un līdzības, sieviete un vīrietis atšķiras, tāpat tautas un kontinenti, bet visi cilvēki smejas un smaida vienādi, visi mīl un cenšas izdzīvot vienā valodā, visi cīnās par vienu – būt mīlētiem.

Kad pati dzīvē esat jutusies karaliski?

Kad atnāku no mēģinājuma pārgurusi un vīrs saka – sirsniņ, apsēdies, es tev uzcepšu steiku. Jūtos kā karaliene mirklī, kad aizeju pie draudzenes Ilzes Ozoliņas uz veikaliņu “Amoralle”
un viņa savā gaisīgajā, pilnīgi pasakainajā laumiņas balsī nočukst – Rēzīt, es zinu, kas tev vajadzīgs. Vai arī pie manis atbrauc mans draugs Uldis Veits no “Esthederm”, atnes produktiņus – tev vajag šo un vēl jālieto šitais, es tikai – jā, jā…

Man apkārt ir brīnišķīgi cilvēki, kas ļauj justies lolotai, nesaku, ka karalienei, jo nezinu, ko īsti nozīmē tādai būt, bet īpašai – jā.

Nav daudz, bet ir tādi brīži un cilvēki, kas man ļauj tā justies. Piemēram, teātrī ir brīnišķīga mana – esmu viņu pilnīgi privatizējusi – grimētāja Baiba Bindemane. Aizeju pie viņas: lūdzu, Baibiņ, uzliec grimu, man nav sejas, nav nekā… Viņa kalpo aktierim, nevis dara darbu, bet ir gluži tāda pati kā Vijas Artmanes uzticības persona filmā “Teātris”. Kalpo aktiera ego. Ir brīži, kad saproti, neesi pati sliktākā pasaulē, ja tevi mīl tik brīnišķīgi cilvēki.

Eleonora būs lomu loma?

Tas ir ārkārtīgi grūts jautājums, nevaru atbildēt. Kad sastopos ar tādiem personiskiem dzīvesstāstiem, kas ārkārtīgi sasaucas ar mani pašu, to nevaru nosaukt par lomu, es to saucu par dzīvi. Zinu, tas nav profesionāli, bet mani tas neinteresē.

Zinu, ka par mani saka – viņa ir profesionāle, visu izdarīs… Bet neviens nezina, ko tas no manis prasa. Tāpēc es neesmu profesionāle. Man vēl priekšā divi lieli aktierdarbi – pie Viestura Meikšāna “Kalponēs” un pie Jana van der Bosa “Bīstamajos sakaros”. Par katru varbūt var teikt – tā būs lomu loma. Ikviena no šīm trim man ir tāda “nūjošana”, lai ietu uz priekšu aktiera profesijā. Nē, nevis, lai ietu uz priekšu – jo kur tad var aiziet –, bet lai turpinātu.

Mana jautājuma zemtekstā bija doma – vai Eleonora varētu kļūt par tēlu, par kuru jūs varētu tikt nominēta nākamajā “Spēlmaņu naktī”?

Tas mani neinteresē. Jau kādu laiku. Esmu bijusi tik daudz pasaulē, tik bieži bijusi kaut vai pie sava vīra Berlīnē (diriģents Ainārs Rubiķis tagad ir Berlīnes Komiskās operas galvenais diriģents. – V. K.) un kad dzīvē ieraugi tik daudzus (ne)notikumus no putna lidojuma… Ticiet man, putns nepamana skudru.

Kas ir vislielākais izaicinājums Eleonoras tēlā?

Atklāt, kā Eleonora spēj turpināt būt, domāt, smaidīt, dzīvot pēc sastapšanās ar nodevību. Es, sastopoties ar nodevību, nomirstu. Es mirstu reāli, fiziski, garīgi, manis nav. Mēdz teikt, ka kaķim ir deviņas dzīvības, bet Eleonorai kā lauvai veselas deviņdesmit. Un to jau viņa pierādījusi, nodzīvojot tik garu mūžu laikā, kad tas vispār gandrīz nebija iespējams.

Ne velti viņu sauc par Eiropas vecmāmiņu. Viņas bērni pēc tam kļuva par Eiropas karaļiem un karalienēm, un tādi ir joprojām. Pasaulē bija divas unikālas vilcenes – manas Eleonoras vīra Henrija māte Matilde un pati Eleonora. Divas tā laika unikālas sievietes, kur galvenais spēks bija prasme izdzīvot.

Karaliskās kaislības lugā “Lauva ziemā”. Izcilākās lappuses

2003. gadā uz ekrāniem iznāca britu televīzijas filma (režisors Andrejs Končalovskis). Eleonora – amerikāņu aktrise Glenna Klouza – par šo lomu saņēma “Zelta globusu”. Henrija lomā – Endrū Hovards.

2010. gadā Maskavas leģendārajā “Ļenkom” teātrī iestudētajai izrādei skatuvisko ietērpu – scenogrāfiju un kostīmus – veidoja komanda no Latvijas – Andris Freibergs un Kristīne Pasternaka.

Vērts atcerēties arī mūsu pašu izcilo Mihaila Kublinska izrādi pagājušā gadsimta 80. gados tolaik Drāmas teātra Aktierzālē ar divām brīnišķīgām “lauvenēm” – trausli spīvo Lidiju Freimani un nežēlīgi cēlo Elzu Radziņu – un atbilstoši karaliskiem partneriem – Hariju Liepiņu un Intu Burānu Henrija II tēlā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 40
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 104
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Nekad mūžā nespēju iedomāties, ka kādreiz to teikšu!”. Producents Juris Millers atklāj, ka pašmāju sabiedriskā TV uzdevumu šobrīd veic Krievijas galvenais TV kanāls 41
19 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Šī diena sagādās tev ļoti daudz un dažādu pārsteigumu! Horoskopi 18.janvārim
11 stundas
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Saņemto dīkstāves pabalstu, manuprāt, ļoti negodīgi VID izkrāpa atpakaļ.” Igo skarbi par valsts rīcību 27
18 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Navaļnijs pēc atgriešanās Krievijā uzreiz aizturēts 11
9 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Jauns skandāls? Pūces stāvvietu atļaujas lietā atklājušies jauni apstākļi 9
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ziemīgu ainavu burvība un ziemas prieki Gaiziņkalnā
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Paziņo, kur Latvijā ir lielākais pēdējās divās nedēļās Covid-19 saslimušo kopskaits
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Navaļnijs pēc atgriešanās Krievijā uzreiz aizturēts 11
20:25
LA
LA.LV
Ziņas
Ziemīgu ainavu burvība un ziemas prieki Gaiziņkalnā
20:24
SK
Skaties.lv
Ziņas
Jauns skandāls? Pūces stāvvietu atļaujas lietā atklājušies jauni apstākļi 9
20:21
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Saņemto dīkstāves pabalstu, manuprāt, ļoti negodīgi VID izkrāpa atpakaļ.” Igo skarbi par valsts rīcību 27
18 stundas
Ieva Ēvalde
Ziņas
Kas aizstās patentmaksas? Daudzi ir izvēles priekšā – turpināt darbību kādā citā nodokļu režīmā vai “bodīti” slēgt 8
11 stundas
MZ
Māris Zanders
Ziņas
Māris Zanders: “Vai tāpēc mēs stāvējām uz barikādēm?!” Trīsdesmit gadi pēc janvāra notikumiem 87
15 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
“Nekad vēl tā nav bijis, ka nodod preci veikalam un tūlīt vajag vēl.” Audzis pieprasījums pēc zāļu tējām 8
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sals nedaudz atslābs. Laika prognoze pirmdienai
14 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Tītars ir ļoti cimperlīgs! Piņķerīgās audzēšanas dēļ Latvijā šos putnus turēt uzņemas vien daži 14
16 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Nekad mūžā nespēju iedomāties, ka kādreiz to teikšu!”. Producents Juris Millers atklāj, ka pašmāju sabiedriskā TV uzdevumu šobrīd veic Krievijas galvenais TV kanāls 41
19 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
Kovidsitienam bija gatavi: Kolkas uzņēmuma recepte krīzes rūdījumam 8
21 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Fāzels turpina laipot: kopbildē ar “asiņaino” prezidentu abiem smaids līdz ausīm… 4
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
No ceturtdienas laikapstākļi mainīsies: sinoptiķu prognoze nākamajai nedēļai
20 stundas
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
Māris Antonevičs: Aizliegts uz mūžu. Kādas sekas radīs mēģinājumi izrēķināties ar Trampu? 17
19 stundas
ZB
Zigmunds Bekmanis
Laukos
“Nav brīvu vietu.” Ziemas prieki pandēmijas apstākļos. Svarīgākais, kas jāzina 1
18 stundas
IK
Ilze Kalve
Ziņas
Jaunie imigrācijas noteikumi ir sarežģīti: Vai Latvijā dzīvojoša sieva ar bērniem varēs pārcelties pie AK strādājošā vīra? 7
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cīnīsies par darbinieka tiesībām brīvajā laikā atslēgties no darba e-pasta un tālruņa 1
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc Covid-19 vakcīnas saņemšanas Norvēģijā miruši 23 cilvēki 65
1 diena
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Gada necilvēks un vēl daži zvēri 72
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 40
1 diena
SK
Skaties.lv
Stāsti
”Piezvanīja, ka ir mirusi, bet izrādījās, ka vēl ir dzīva!” Atklāti par prestižā pansionātā notiekošo 28
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
“Daktera vārds tiek izķengāts pa visu valsti!” Ecmanis parāda Jakovina Covid-19 testus un noliedz, ka viņš ārstējis, būdams inficējies 79
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Uzņēmējs Māris Gailis atklāj, ar ko “patiesībā” darba laikā nodarbojas valsts ierēdņi 32
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Tenis un Dravis
19 stundas
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Vakarā pirms aiziešanas mūžībā viņa teikusi māsiņai, lai telefonu vairs nelādē.” Kolēģi sēro par Astrīdas Kairišas nāvi 8
3 dienas
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 104
2 dienas
LA
Latvijas Avīze
Kokteilis
Viss plūst un mainās, viss notiks citādi nekā iepriekš! Horoskopi no 18. līdz 24.janvārim
19 stundas