Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Ieva Čīka/LETA

Dažādu ceļošanas pārbaužu un ierobežojumu dēļ Eiropas lidostās varētu iestāties haoss 2

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 7
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi 57
Lasīt citas ziņas

Dažādu ceļošanas pārbaužu un ierobežojumu dēļ Eiropas lidostās varētu iestāties haoss, brīdina starptautiskā lidostu padome Eiropā (“ACI Europe”).

Paredzams, ka nākamo pāris mēnešu laikā aviopasažieru skaits Eiropā pieaugs trīs reizes – no 47 miljoniem jūnijā līdz pat 125 miljoniem augustā.

Distancēšanās “samazina” telpu

CITI ŠOBRĪD LASA

“ACI Europe” norāda, ka haoss radīsies, jo distancēšanās un dažādu ierobežojumu dēļ lidostās būs ierobežota vieta.

Īpaši izteikti šī problēma parādīsies t. s. maksimumstundās. Lidostas gan parasti ir veidotas lielam pasažieru skaitam, taču distancēšanās dēļ fiziskās telpas būs mazākas, nekā ierasts.

Runājot par Covid-19 pārbaudēm, šobrīd pasažieriem jāveic papildu pārbaudes lidostās, kuras atšķiras atkarībā no izlidošanas valsts un galamērķa un ir balstītas uz noteikumiem, kuri Eiropas mērogā lielākoties joprojām ir nesaskaņoti un nepastāvīgi.

“ACI Europe” norāda, ka šīs pārbaudes vairākumā gadījumu ir manuālas, kā rezultātā tās kļūst neefektīvas un ievērojami palēnina pasažieru apkalpošanas laiku. Piemēram, 77% Eiropas lidostu Covid-19 testu pārbaudes tiek veiktas divas un pat trīs reizes.

“Neskaidrības un sarežģītības līmenis pagaidām ir prātam neaptverams.

Ar katru dienu arvien reālāk šķiet, ka šajā vasarā ceļotājiem lidostās būs jāsaskaras ar plaša mēroga haosu.

Ir nepieciešams, lai valstu valdības nekavējoties paātrinātu efektīvu plānošanu, ņemot vērā dažādos pro­blēmjautājumus, un vēl ciešāk sadarbojas ar lidostām un lidsabiedrībām,” norādījis Starptautiskās lidostu padomes Eiropā ģenerāldirektors Olivjē Jankovečs.

Ceļotāji ir neuzmanīgi

Rīgas lidostas pārstāve Laura Kulakova apstiprināja, ka papildu pārbaudes neapšaubāmi sarežģī lidostu un aviokompāniju darbu un apgrūtina operatīvu pasažieru apkalpošanu. “Pasažieru skaitam augot, tas jūtams aizvien vairāk, tostarp arī lidostā “Rīga”.

Par to liecina, piemēram, problēmas, ar ko saskaramies jau šobrīd, organizējot testu nodošanu lidostā pasažieriem, kas ierodas no trešajām valstīm.

Tāpat dati liecina, ka daudzi ceļotāji nav bijuši pietiekami uzmanīgi, iepazīstoties ar dažādajām prasībām, un ierodas lidostā bez nepieciešamajiem dokumentiem.

Tādā gadījumā lidojumu pasažierim nākas atteikt lidojumu. Šogad piecos mēnešos konstatēti jau 534 šādi gadījumi jeb 0,21% no kopējā pasažieru skaita. 2019. gadā, kad pasažieru skaits bija ievērojami lielāks, visā gadā kopā bija 600 tādu gadījumu,” skaidroja Kulakova.

Reklāma
Reklāma

Lai haoss neiestātos, “ACI Europe” mudina Eiropas valstis ieviest pārskatītos ES Padomes ieteikumus attiecībā uz ceļošanu ES valstīs, līdz 1. jūlijam nodrošināt kopīgus un sadarbībspējīgus ES digitālos Covid-19 sertifikātus, kā arī Eiropā jāatzīst gan digitālos, gan manuālos Covid-19 sertifikātus, ko izdevušas ES kaimiņvalstis, kā arī trešās valstis.

Ceļojuma laikā pārbaudēm nevajadzētu notikt divreiz, kā arī tām jānotiek pēc iespējas agrāk pirms lidojuma. Visbeidzot lidostās jāizvieto pietiekami daudz personāla, lai pārbaudes neaizkavētu ceļotājus.

Gaida sertifikātu

Laura Kulakova sacīja, ka lidosta “Rīga” atbalstīs tādus pasākumus un ierobežojumus, kuri būs pamatoti, samērīgi un skaidri saprotami gan pasažieriem, gan lidostām, gan aviokompānijām.

Viņasprāt, situāciju noteikti atvieglotu pēc iespējas ātrāka digitālā Covid sertifikāta ieviešana un vienotas epidemioloģiskās drošības prasības vismaz ES telpā.

Saskaņā ar aviokompāniju pašlaik iesniegtajiem lidojumu sarakstiem vasaras sezonai, kas ilgst līdz oktobrim, lidostā “Rīga” varētu tikt apkalpoti 250– 290 tūkstoši pasažieru mēnesī.

“Optimistiskais scenārijs paredz, ka šogad, līdzīgi kā pērn, lidosta varētu apkalpot nedaudz vairāk par diviem miljoniem pasažieru. Salīdzinājumam – pirms krīzes, 2019. gadā, lidosta “Rīga” apkalpoja 7,8 miljonus pasažieru,” atklāja Laura Kulakova.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.