1830. gada 28. augustā. Leģendārā tvaika lokomotīves un zirga sacensība kļuva par vienu no tehniskā pro­gresa simboliem 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

“Tā noteikti kļūs par lielu problēmu visā pasaulē,” eksperti brīdina par ļoti nepatīkamas ādas sēnītes infekcijas izplatību 9
Kokteilis
FOTO. 5 latviešu Merilinas Monro: sievietes, kurām piemīt skaistuma ikonas šarms. Dažas pat ir bīstami līdzīgas
Kokteilis
Mūsdienās daudzi pat nav dzirdējuši par šiem PSRS laiku mācību priekšmetiem: 7 aizmirstas “disciplīnas”
Lasīt citas ziņas

Pirms 190 gadiem uz dzelzceļa līnijas Baltimorā ASV notika tehnikas vēsturē leģendārā tvaika lokomotīves un zirga sacensība, kuras iznākums pavēra ceļu plaša dzelzceļu tīkla izveidei visā ASV un kļuva par vienu no tehniskā pro­gresa simboliem. 1827. gadā būvētajā līnijā, kas savienoja Baltimoru ar 21 km attālo Elikotu, sākotnēji kravas un pasažieru vagonu vilkšanā izmantoja zirgus.

Tikmēr Anglijā jau bija konstruētas un sāktas izmantot pirmās tvaika lokomotīves.
CITI ŠOBRĪD LASA

Šādu iekārtu ar vertikālu tvaika katlu bija radījis arī vietējais tehnikas autodidakts Pīters Kūpers. Lai parādītu tās pārākumu un iespējas, Kūpers noslēdza derības, ka viņa tvaika mašīna sacensībās ar zirga vilkto vagonu uzvarēs.

Paraugdemonstrējums notika uz paralēlām sliedēm taisnā līnijas posmā, kur ar akmeņoglēm kurinātā lokomotīve “Tom Thumb” (“Īkstītis”) viegli apsteidza zirgu un attīstīja ātrumu līdz 29 km/h. Taču pusceļā tai gadījās tehniska kļūme – no skriemeļa noslīdēja dzensiksna, kas darbina kurtuves plēšas.

Lokomotīve vairs nespēja attīstīt pilnu jaudu, un zirgs to apdzina. Lai arī derībās bija zaudēts, Kūpers bija pārliecinoši demonstrējis sava izgudrojuma tehnisko pārākumu un atstājis labu iespaidu uz dzelzceļa kompānijas vadību. Nākamajā gadā uz visām līnijām zirgus sāka nomainīt ar lokomotīvēm.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.