“dots.” projekta vadītājs Kristaps Vergins (no kreisās), IT risinājumu un attīstības vadītājs Aigars Jaundālders un mārketinga speciāliste Kristīna Oļševska ar “Microsoft” labākā sadarbības partnera balvu par risinājumu AIHEN, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ļauj prognozēt izdēto olu apjomu uzņēmumā “Balticovo”.
“dots.” projekta vadītājs Kristaps Vergins (no kreisās), IT risinājumu un attīstības vadītājs Aigars Jaundālders un mārketinga speciāliste Kristīna Oļševska ar “Microsoft” labākā sadarbības partnera balvu par risinājumu AIHEN, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ļauj prognozēt izdēto olu apjomu uzņēmumā “Balticovo”.
Foto: Timurs Subhankulovs

Mākslīgais intelekts prognozē izdēto olu apjomu 0

Uzņēmums “dots.” (iepriekš – “SQUALIO Cloud Consulting”) darbojas divās stratēģiskās jomās – pārtikas un transporta nozarēs, kur abās ir daudz risināmu problēmu, atklāj tā IT risinājumu un attīstības vadītājs Aigars Jaundālders, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Dzimšanas gada pēdējā ciparā slēpjas svarīgs vēstījums – piederība stihijai
Kokteilis
Kura slavenība ir dzimusi tavā zodiaka zīmē: noskaidro, kā tu vari iekarot slavu
Kokteilis
FOTO. Ledus ir sakustējies! 5 iekārojamākie Latvijas hokejisti mākslīgā intelekta skatījumā
Lasīt citas ziņas

“Pieaugot iedzīvotāju skaitam pasaulē, problēmas abās šajās jomās tikai pieaug. Transporta jomā tā ir ceļu satiksmes drošība, transporta sensoru pārvaldīšana un citas. Pārtikas jomā pieaug putnkopības produktu izmantošana, taču nozari bieži vien skar dažādas slimības un citas problēmas,” raksturo Jaundālders.

Jaunais produkts AIHEN tapis sadarbībā ar Latvijas vistu olu ražotāju “Balticovo”. Kurš kuru atrada?

CITI ŠOBRĪD LASA

“dots.” vadītājs Juris Vilders stāsta, ka savā ziņā savedēja lomu pildījis “Microsoft”, kurš ieteicis pārtikas tehnoloģiju Kompetenču centru, lai, sadarbojoties ar tehnoloģiju uzņēmumiem, radītu inovācijas.

“Latvijā ir būtiski tehnoloģiju inovācijas veidot tām nozarēm, kas jau vēsturiski bijušas attīstītas – pārtikas nozare, lauksaimniecība, mežizstrāde. Informācijas tehnoloģijas ir atbalstošā nozare, kas palīdz būt efektīvākiem, radošākiem citu nozaru dalībniekiem. Aptaujājām vairākus vadošos nozares uzņēmumus, un “Balticovo” bija visatsaucīgākie,” uzsver “dots.” vadītājs.

Gada laikā

Nosaukums AIHEN radies, apvienojot mākslīgo intelektu (“Artificial Intelligence”) ar vistu (HEN). Projekta vadītājs Kristaps Vergins atklāj, ka produkts tapis pērn aptuveni gada laikā, bet šogad izstrādātā versija uzlabota un pilnveidota.

AIHEN ir platforma, kas, pateicoties dažādiem sensoriem, ļauj ievākt datus automātiski. Notiek arī manuāla datu ievade, ko nodrošina darbinieki, kas atbild par atsevišķiem ražošanas procesiem – barības receptēm, novietņu, kur vistas atradīsies, plānošanu, olu skaita aprēķinu.

Balstoties uz ievāktajiem datiem un industrijas standartiem, mērķis ir prognozēt vistu dējību.

“Olu ražošanas jomā reti kurš spēj prognozēt, cik olu tiks saražots pēc gada. Taču AIHEN dod šādu iespēju. Vadoties pēc industrijā noteiktiem standartiem un paralēli nodrošinot anomāliju detektēšanu, spējam no standartiem izmērīt novirzes un prognozēt ražošanas apjomu vai putnu skaita izmaiņas noteiktā laika griezumā. Primāri mērķis bija ar vienu risinājumu apkopot ražošanas procesā būtiskos datus, lai pēc tam ar tiem varētu variēt dažādos veidos,” uzsver Kristaps Vergins.

Reklāma
Reklāma

“Balticovo” un vēl divi lielākie olu ražotāji jau iepriekš izmantoja specializētu pakošanas un apstrādes iekārtu, kas ļāva iegūt datus, bet tas nav bijis pietiekami, lai precīzi prognozētu iznākumu.

Jaunais produkts ļauj analizēt, cik un no kuras novietnes olas nāk, kādi ir turēšanas apstākļi, barības daudzums un citi parametri. Putnkopībā barība ir izmaksu ietilpīgākais elements. Turklāt dējējvistas tiešā mērā nosaka uzņēmuma produktivitāti un rentabilitāti.

AIHEN ļauj ar pietiekamu precizitāti noteikt, kāda būs ietekme uz eventuālo produkcijas izlaidi, mainot izmaksu struktūru.

Uzņēmums izveidoja un uzstādīja modulāru, vienotu un uz “Microsoft Azure Cloud” un mākslīgā intelekta bāzētu sistēmu, kā arī IT platformu dējējvistu pārraudzībai.

AIHEN galvenais mērķis ir izmantot no dažādiem sensoriem apkopotos datus – temperatūru, mitrumu, gaismas līmeni, video – un savienot tos ar “Microsoft Azure Cloud”, lai prognozētu izdēto olu apjomu un, izmantojot mākslīgo intelektu, automātiski atklātu novirzes barības padevē, ko cilvēka acij ir sarežģīti pamanīt.

Ir paredzēts, ka līdz 2018. gada beigām “Balticovo” operatīvās ražošanas izmaksas samazināsies par 2%.

Cilvēkiem ir grūti izprast, kā šī pašmācošā sistēma pieņem lēmumus. “No ārpuses skatoties, tā ir melnā kaste, kur ieejā dodam attēlu, izejā izbirst olu skaits, bet pa vidu ir matemātika, dažādi algoritmi, kas dod rezultātu,” skaidro Jaundālders.

Piedāvās arī citiem

Šī programma ir tikai “Balticovo”, bet mērķis ir izveidoto risinājumu piedāvāt citiem olu ražotājiem. Šis risinājums jau prezentēts daudziem nozares spēlētājiem gan Latvijā, gan ārpus Latvijas, un interese ir gana liela.

Kāpēc? Jo problēmas, kas fiksētas “Balticovo”, vieno arī visus pārējos olu ražotājus, kas ir ieinteresēti šo problēmu risināšanā. Par projektu interesi izrādījusi Igaunijas olu ražotāju asociācija, kas iesaistījusies pārrobežu projektā.

VĒRTĒJUMS: Ļaus paredzēt nākotni

AS “Balticovo” valdes loceklis Toms Auškāps: “Mūsu gadījumā dējējvistas tiešā mērā nosaka uzņēmuma produktivitāti un rentabilitāti. Barības izmaksas un dējējvistu uzturēšana ir lielākās izmaksas olu ražošanas procesā. AIHEN sistēmas ieviešana ļaus tā kā paredzēt nākotni, ņemot par pamatu vēsturiskos datus. Izmantojot apkopotos datus un to analīzi ar mākslīgā intelekta neironu tīkla palīdzību, būs iespēja laikus konstatēt signālus, uz kuriem nepieciešams reaģēt, un veikt nepieciešamās darbības, piemēram, nodrošināt atbilstošu veterināro iejaukšanos, samazināt vai palielināt barības daudzumu, kā arī prognozēt dējības rādītājus. Projekta rezultātā izveidotā metode un tehnoloģiskie risinājumi būs piemērojami arī citiem nozares uzņēmumiem. Gala produkts būs uz reāla ražotāja datiem izveidota un pārbaudīta prognozēšanas sistēma, kā arī tam nepieciešamo sensoro datu vākšanas un apstrādes eksperimentālā tehnoloģiskā ķēde.”

VĒRTĒJUMS: Raugos pozitīvi

Alūksnes putnu fabrikas valdes loceklis Hermanis Dovgijs: “Ļoti pozitīvi raugos uz izstrādāto risinājumu, kas varētu būt interesanti visai nozarei. Ja, mainot parametrus, dējējvistu dējība pieaugs, tas ir tikai apsveicami.

Katrs nozares uzņēmums prognozē izdēto olu skaitu. Putnu ražotāji tur dažādas dējējvistas, un pastāv rokasgrāmatas, kāds var būt izdēto olu skaits atkarībā no putnu vecuma. Šo informāciju liekam savos aprēķinos un tādā veidā varam izdarīt prognozes. Taču mēs strādājam pamatā uz exel bāzes. Ja, pateicoties jaunajam risinājumam, varēs efektīvāk strādāt, tas būtu pozitīvi.”

“PĀRKĀPUMA” BŪTĪBA

Sēkla:

• IT informācijas tehnoloģiju uzņēmums reģistrēts 2014. gadā, tā iepriekšējais nosaukums “SQUALIO Cloud Consulting”.

• Kompānija pārņēma “DPA/SQUALIO” inovāciju un risinājumu biznesu.

Dīgšana:

• Darbojas IT pakalpojumu jomā, izstrādājot risinājumus pārtikas un transporta nozarē.

• Vēsturiski izvēlējušies strādāt ar “Microsoft”.

• Ar IT risinājumiem strādā vairāk nekā 10 gadus, bet ar mākslīgā intelekta risinājumiem – pēdējos piecus gadus.

Augļi:

•”Microsoft” uzteikusi kā labāko sadarbības partneri par šo izstrādāto tehnoloģisko risinājumu.

• Kompānijā šobrīd strādā ap 100 darbinieku.

• Šogad izveidots vēl viens uzņēmums – “dots365”, kas nodarbojas ar projektu vadības, finanšu vadības un grāmatvedības risinājumu ieviešanu uzņēmumos.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.