Foto – Ilze Pētersone

Slūžu maģija Burgundijā 0

“Bonjour!” uzsaucam vīram, kurš mūs jau gaida pie slūžām. Viņš laipni atņem labdienu – franči arī rītu sāk ar šo sveicienu – un ķeras pie iespaidīgās ierīces atvēršanas. Ūdens palēnām plūst caur varenajiem metāla vārtiem un piepilda slūžu tilpni, ar laivu nesteidzīgi ceļamies augšup, un skatam paveras viens no Francijas skaistajiem kanāliem – Nivernī.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kļuvis zināms, kā pēdējās dzīves dienas pavadīja princis Filips un no kā viņš kategoriski atteicās 4
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Onkologs Jānis Eglītis: Latvijā no ļaundabīgajiem audzējiem mirst vairāk cilvēku nekā no Covid-19 105
14 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Ticiet man, ja būs vakcīnas, tad nepietiks špriču!” Apinis par Pavļuta kļūdām un to, kā mēneša laikā visus varētu vakcinēt 58
11 stundas
Lasīt citas ziņas

Franču zemi var iepazīt arī pa ūdensceļiem, kuri to caurvij astoņu tūkstošu kilometru garumā. Kā braukt – ar privāto vai īrētu laivu, baržu vai upju kuģi – tā ir katra paša izvēle. Mēs nolūkojām kompānijas “Le Boat” sešvietīgo motorlaivu, kas kļuva arī par mājvietu uz ūdens, lai nedēļu nodotos Burgundijas vilinājumam.

 

Kapteinim tiesības neprasa

Slūžinieks pamāj ar roku un ķer pēc tālruņa, lai par mūsu tuvošanos pabrīdinātu kolēģi pie nākamā ūdens caurlaides punkta. Jūnijs kanāla ļaudīm vēl ir iesildīšanās laiks, jo dienā jāparūpējas par desmit līdz piecpadsmit peldlīdzekļiem, turpmākie divi vasaras mēneši nāk ar trīskārt kuplāku skaitu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uz ūdensceļiem valda gan rakstīti, gan nerakstīti likumi. Lai stūrētu laivu, var iztikt bez vadītāja apliecības, vajadzīga tikai uzņēmība un nedaudz drosmes. Pirms došanās ceļā notiek instruktāža, ja vēlāk kas neskaidrs – var palūkot paprāvajā kuģošanas grāmatā. Jums paveicies, ja kompānijā viens no ceļabiedriem ir mācīts kuģa kapteinis – stūre drošās rokās. Pārējiem jāiespringst, kad laiva iebrauc slūžās, jo tā jānostiprina ar pāris virvēm pie krasta, lai pēc tam atkal tiktu atsvabināta no stiprinājuma.

Braukšanas ātrumam kanālā noteikts ierobežojums, un steiga te nav sabiedrotais. Ceļotāju uzvedības etiķete iesaka pasveicināt katru garāmbraucēju, ja ne ar “Bonjour!”, tad vismaz rokas mājienu. Gaidot atveramies vai aizveramies ūdensvārtus, var pārmīt kādu vārdu ar slūžiniekiem vai citu laivu kuģotājiem. Uzzinām, ka trīs pāru kompānija atceļojusi no Dienvidāfrikas, lai Nivernī ūdeņos pavadītu divas nedēļas. Pa ceļam sastaptā barža ar jaunuļu kompāniju no Serbijas un alus mučeli uz klāja vairāk atgādina ieilgušu vecpuišu ballīti.

Francijai vairāk piestāv vīns, šajā apvidū labais tonis mudina izvēlēties šabli jeb šablī – vienu no pasaules slavenajiem un iecienītajiem baltvīniem. Atšķirībā no favorīta sarkanvīnu plauktā bordo plašajiem vīn­ogulāju laukiem šablī darīšanai nepieciešamo Šardonē vīnogu dārzi aizņem tikai trīs tūkstošus hektāru. Mazā Šablī pilsētiņa, kas tiek uzskatīta par Burgundijas zelta vārtiem, atrodas patālāk no kanāla maģistrāles. Zinātāji gan teic, ka nav liela bēda tur nenokļūt, jo tiešā ūdensceļa tuvumā apskatāmas ne mazums jauku pilsētu un ciematu.

 

Vispirms malka, pēc tam – tūristi

Francijas kanāliem ir sena vēsture, arī Nivernī nav nekāds jauno laiku veidojums. Tā pirmsākumi rodami 1782. – 1783. gada aukstajā ziemā, kad, kā vēstīts dažos avotos, nepilnus divsimt kilometrus attālā Parīze kliedza pēc malkas, jo kurināmā transportētāji pa upi nespēja pietiekamā apjomā apgādāt salstošos pilsētniekus. Varasvīri nolēma izveidot kanālu, lai savienotu Luāras un Jonas upes ar Parīzes baseinu, kas ļautu uzlabot malkas piegādi pilsētas iedzīvotājiem. Lai gan kanāla būvniecību sāka nekavējoties, to pabeidza tikai 1843. gadā. Ak, nabaga parīzieši!

Jaunais ūdensceļš drīz vien kļuva par nozīmīgu transporta maģistrāli ne tikai kokmateriālu, bet arī kokogļu, ogļu, akmens, graudaugu un vīna pārvadāšanai. Tolaik veidotās hidrotehniskās būves vairāk nekā 170 kilometru garajā kanālā ar 122 slūžām un 23 dambjiem uzskatīja par izglītoto inženieru un varonīgo strādnieku triumfu. Kāds posms pie Sardī sastāvēja no 16 slūžām un trim tuneļiem, kas bija izkalti klintīs. Kā vēlāk izrādījās, konkurētspējīgāks par Francijas ūdensceļiem tomēr izrādījās dzelzceļš. Kanālus izmantoja arvien mazāk, līdz tie tautsaimniecībai kļuva nevajadzīgi un tika atstāti novārtā.

Par kanālu renesansi var uzskatīt sešdesmito gadu sākumu, kad Njevra – viens no četriem bagātās Burgundijas departamentiem – attapa, ka ūdensceļus taču var izmantot kā tūrisma infrastruktūru. Mūsdienās centrālās Francijas reģionu, kas lepojas ar pasaulslaveniem vīniem, lielisku arhitektūru un gardiem, sātīgiem ēdieniem, iespējams apceļot pa diviem kanāliem – mūsu izvēlēto Nivernī, kā arī ūdensceļu, kas nosaukts Burgundijas vārdā.

Ik pa laikam mierpilno ceļošanu ar motorlaivu var nomainīt pret velosipēdu – paralēli kanālam gandrīz visā tā garumā ierīkoti celiņi riteņbraucējiem. Līdzpaņemtie velosipēdi lieti noder arī no rīta, kad jādodas uz vietējo “bulanžerī” jeb maiznīcu pēc gardiem sviesta kruasāniem brokastīm.

 

Kur gribi, tur apstājies

Maršruta treknākajā pieturas punktā Oksērā ­izbaudām ūdenstūristu priekšrocības – piestājam Jonas upes krastmalā, gandrīz vai pašā pilsētas centrā. Līdz iespaidīgajai svētā Etjēna katedrālei, kas būvēta gotiskā stilā un slavena ar meistarīgajām 13. gadsimta vitrāžām, tikai dažu minūšu kāpiens kalnā, ēstuves un vīna bodes – turpat pāri ielai. Tiesa, kroga tuvums var patraucēt naktsmieru, bet citādi – ērta būšana, salīdzinot ar autobraucēju mokošajiem stāvvietu meklējumiem un palielajiem “pārkingu” tēriņiem. Arī pa ceļam pieturas var izvēlēties pēc patikšanas – kaut vai blakus Šarolē šķirnes liellopu ganībām, iedzen tik zemē pāris mietu, piesien laivu un baudi lauku ainavu.

Cita lieta, ja braucamrīks jāpapildina ar ūdenskrājumu un jāuzlādē akumulatori, tad gan jālūko pēc piestātnes ar atbilstošu servisu.

Oksērai veltām visu dienu – kamēr apstaigā visas trīs skaistās baznīcas un pagrozies pilsētas galvenajā laukumā, jau laiks nesteidzīgai maltītei kādā kafejnīcā vai krodziņā. Pēc tam jāatrod “boucherie” un “fromagerie” jeb latviski gaļas un siera veikali, lai vakariņas uz kuģa izdotos ar glanci.

Visu cieņu, Francija spītīgi turas pie mazveikalu tradīcijas, un lielajiem vēl daudzviet nav izdevies tos izspiest no biznesa vides. Nelielo bodīšu meklējumos gan jārēķinās ar franču elastīgo attieksmi pret darba laika un pusdienas pārtraukuma garumu – gaļas veikalu saimnieks atvēra ar stundas ceturkšņa kavēšanos, bet viņa ieteiktais Suflarī kundzes siera veikaliņš apmeklētājiem pēcpusdienā tā arī palika slēgts.

 

Māja uz ūdens

Ja mīksta gulta un “vaterklozets” ceļojumā spēj iepriecināt vairāk nekā telts un ugunskurs, Francijas kanāllaiva ir īstā izvēle. 12,8 metrus garo un nepilnus piecus metrus plato peldoni konstruktori izveidojuši par jauku trīskajīšu mājokli ar visām ērtībām, ieskaitot virtuvi, ēdamistabu un grilēšanas vietu uz klāja.

Laiva slīd pa Nivernī duļķaino ūdeni, mūsu nākamais pieturas punkts – vieta, no kuras savulaik iegūts kaļķakmens kā celtniecības materiāls tādām pasaulslavenām būvēm kā Panteons, Parīzes Dievmātes katedrāle, Šartras katedrāle u.c. Atradņu vietā izveidojušās plašas alas, kurās vairāk nekā 40 gadus audzētas sēnes, bet kopš 1972. gada tās tiek izmantotas vīna glabāšanai. Ekskursija un degustācija īpaši neatšķirtos no daudzām citām, ja ne iecere izdaiļot alu sienas ar profesionālu tēlnieku mākslas darbiem. Nepilnus desmit gadus “Beilija Lepjēra” vīndarītava alās rīkoja skulptūru izstādes, kurām sekoja apmeklētāju balsojums par labāko darbu. Uzvarētāji ieguva tiesības savas ieceres attēlot tieši kaļķakmens sienā. Simboliski, ka par pirmā mākslas darba prototipu alā tika izvēlēts seno romiešu vīna dievs Bakhs ar moto: “In vino veritas.” (Vīnā ir patiesība. – I.P.) Burgundijas vīnu labā slava Eiropā izplatījās kopš 14. gadsimta, kad hercogi šo bagāto provinci centās izveidot par atsevišķu karaļvalsti starp Franciju un Vāciju. Neizdevās iecere, hercogus sakāva, taču liecības par Burgundijas ziedu laikiem joprojām ļauj tūristiem ielūkoties pagātnē, darot krāšņāku ceļojumu mūsdienās.

Uzziņa

Nivernī kanāls un motorlaivas noma

175 km garš – ietilpst gan mākslīgi veidotais kanāls, gan Jonas upe.

118 slūžas.

Kuģošanai atvērts no marta vidus līdz novembra vidum.

Slūžas darbojas no 9.00 līdz 19.00 ar pusdienas pārtraukumu no 12.00 līdz 13.00.

Atļautais kuģošanas ātrums kanālos – 8 km/stundā, upē – 12 līdz 15 km/stundā.

Sešvietīgas motorlaivas nedēļas nomas maksa un citi ar tās tehnisku izmantošanu saistīti izdevumi – 3600 eiro.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kļuvis zināms, kā pēdējās dzīves dienas pavadīja princis Filips un no kā viņš kategoriski atteicās 4
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielbritānijas premjerministrs Boriss Džonsons neapmeklēs prinča Filipa bēres, kas gaidāmas sestdien: atklāts arī iemesls 14
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dzīvo kopā, bet guļ katrs savā istabā: attiecību konsultanta Uģa Kuģa un viņa sievas Lindas kopdzīves modelis 23
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Cik ilgi jāvāra olas?”: influencerei Katrīnei Saulietei nedienas ar gatavošanu, viņa ņem palīgā “google” 21
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kļuvis zināms, kā pēdējās dzīves dienas pavadīja princis Filips un no kā viņš kategoriski atteicās 4
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Onkologs Jānis Eglītis: Latvijā no ļaundabīgajiem audzējiem mirst vairāk cilvēku nekā no Covid-19 105
14 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Ticiet man, ja būs vakcīnas, tad nepietiks špriču!” Apinis par Pavļuta kļūdām un to, kā mēneša laikā visus varētu vakcinēt 58
11 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
“Labs sanāk no laba!” Aucēnietes Ingas Eglītes izcilās “mājas” kūkas, belaši un ne tikai: 5 saimnieces receptes 5
12 stundas
DM
Dagnija Millere-Balandīna
Praktiski
Suns pie ķēdes – vai tiešām norma arī mūsdienās? 55
12 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Kokteilis
Samazini savu apetīti šodien, it īpaši – savās ambīcijās! Horoskopi 12.aprīlim 1
2 stundas
LA
Latvijas Avīze
Kokteilis
Šis ir piemērots laiks lielu un sarežģītu uzdevumu risināšanai! Horoskopi no 12. līdz 18. aprīlim 2
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Hermanis un Vilmārs 2
13 stundas
LE
LETA
Kokteilis
FOTO. Prinča Filipa bēres notiks nākošnedēļ. Karaļnams darījis zināmu, vai ieradīsies arī mazdēls, princis Harijs 28
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO, VIDEO. Dižciltīgi tituli, skaudra bērnība, nabadzība un īsta mīlestība: prinča Filipa dzīvesstāsts un 8 interesanti fakti par viņu 6
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Latviešu sportists Kaspars Kambala atklāj: dzīves laikā esot pārgulējis ar aptuveni pustūkstoti sieviešu 65
1 diena
SK
Skaties.lv
Ziņas
Skolēnu Dziesmu un deju svētki šogad notiks, par spīti epidemiologu bažām: rīkotāji uzskata – tradīciju dēļ ir vērts riskēt 58
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Liepājas ostā iebraucis Krievijas kuģis, kura īpašnieks ir iekļauts Amerikas sankciju sarakstos 12
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Onkologs Jānis Eglītis: Latvijā no ļaundabīgajiem audzējiem mirst vairāk cilvēku nekā no Covid-19 105
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kļuvis zināms, kā pēdējās dzīves dienas pavadīja princis Filips un no kā viņš kategoriski atteicās 4
13 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
“Labs sanāk no laba!” Aucēnietes Ingas Eglītes izcilās “mājas” kūkas, belaši un ne tikai: 5 saimnieces receptes 5
12 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Ticiet man, ja būs vakcīnas, tad nepietiks špriču!” Apinis par Pavļuta kļūdām un to, kā mēneša laikā visus varētu vakcinēt 58
11 stundas
DM
Dagnija Millere-Balandīna
Praktiski
Suns pie ķēdes – vai tiešām norma arī mūsdienās? 55
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lielbritānijas premjerministrs Boriss Džonsons neapmeklēs prinča Filipa bēres, kas gaidāmas sestdien: atklāts arī iemesls 14
9 stundas
IP
Ilze Pētersone
Praktiski
Šiverēšanu pa virtuvi “kovidlaikā” pārvērš par savu pirmo darbiņu: skolnieces Madaras Apses veiksmes stāsts 22
1 diena
LE
LETA
Kokteilis
FOTO. Nesagaidot 100.dzimšanas dienu, miris Lielbritānijas karalienes vīrs, princis Filips
2 dienas
LE
LETA
Ziņas
Šorīt pie Ķīpsalas halles jau pirms durvju vēršanas iedzīvotāji izrāda lielu interesi pēc Covid-19 vakcīnas, gaidot “dzīvajā rindā” 38
1 diena
IB
Ivars Bušmanis
Ziņas
“Elektriskais krēsls” putniem. Vēlas sodīt par ērgļu, balto stārķu un citu aizsargājamo sugu putnu nāvi 14
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Hermanis un Vilmārs 2
13 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Mums ir jārēķinās, ka “AstraZeneca” ir noiets etaps!” Apinis par to, ko tagad gaidīt un darīt tālāk 134
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Prinča Viljama un Keitas Midltones mērs ir pilns: vērienīgā TV intervijā viņi “atspēkos” prinča Harija un Meganas apgalvojumus 33
3 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Gobzems pēc paziņojuma, ka šķiras no sievas, saņēmis vairākus uzmanības apliecinājumus: “Meitenes, es neesmu dildo! Ļaujiet man tagad padzīvot ar sevi…” 56
3 dienas
LA
Latvijas Avīze
Kokteilis
Šis ir piemērots laiks lielu un sarežģītu uzdevumu risināšanai! Horoskopi no 12. līdz 18. aprīlim 2
15 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Samazini savu apetīti šodien, it īpaši – savās ambīcijās! Horoskopi 12.aprīlim 1
22:00
LE
LETA
Ziņas
Liepājas ostā iebraucis Krievijas kuģis, kura īpašnieks ir iekļauts Amerikas sankciju sarakstos 12
21:31
LA
LA.LV
Ziņas
“Latvijā noteikti vakcīnas paliks pāri.” Pieļauj, ka līdz Jāņiem būs vakcinēti visi iedzīvotāji, kuri izteikuši vēlmi saņem poti
21:22