Šoferi kā pēdējais piliens ministra pārkāpumu kausā 26

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists
Pēteris Apinis. Par Līgu Meņģelsoni veselības ministra amatā un Armanda Pučes grāmatu par Raini
Lasīt citas ziņas

Masveidā nenotikušie reisi šajā nedēļā parādīja, ka “Liepājas autobusu parka” un arī “Nordekas” solījumu un pakalpojuma sniegšanas līgumos paredzēto pienākumu neizpilde ir tik kliedzoša, ka to vairs ilgāk nav iespējams ignorēt.

Vismaz no piecām sabiedriskām un dažādu pašvaldību iestādēm trešdienas un ceturtdienas laikā ir izskanējuši aicinājumi pieprasīt satiksmes ministra demisiju, pārskatīt Autotransporta direkcijas (ATD) darbības kompetenci, vakar sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde. Šo problēmu valdību veidojošās koalīcijas partijas izskatīšot pat sadarbības sanāksmē, kas gan plānota tikai 13. jūlijā, jo līdz tam valdības galva esot atvaļinājumā.

CITI ŠOBRĪD LASA

ATD iepirkumi par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālas nozīmes maršrutu tīklā komersantiem uz desmit (!) gadiem sākās jau pirms trim gadiem, un tikpat ilgi ap šiem iepirkumiem virmo arī dažādas kaislības.

Zaudētāji – pārsvarā reģionu uzņēmumi – sūdzējās, tiesājās, informēja sabiedrību, ka maršrutu iepirkumos (lotēs) izvirzītās prasības Latvijas apstākļiem esot nesamērojamas, ka reģionālo pārvadājumu tirgus esot pārdalīts pamatā trīs lielāko uzvarētāju (“Liepājas autobusu parks”, “Sabiedriskais autobuss” un “Nordeka”) starpā, ka uzvarētāji apzināti maldinot ar solījumiem, ko nespēšot izpildīt, utt., utt.

Uzvarētāji, protams, visus pārmetumus noraidīja, dažādu ekspertu “nelaba gala” pareģojumiem mierīgi brauca pāri kā tanki, un vispār šķita, ka aiz viņiem “sabiedrības interešu” vārdā stāv kāda neredzama un nesatricināma klints.

Lai arī pirms vairākiem gadiem uzsāktie iepirkumi visās reģionu lotēs ne tuvu nav galā, piemēram, šā gada maijā kopumā draudzīgās tikšanās laikā ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) skaidri un nepārprotami pieprasīja, ka mūsu valsts ekonomiskajai situācijai neatbilstošais ATD reģionālo pārvadājumu iepirkums jāpārtrauc. Atbildīgo iestāžu reakcija – nulle, iesāktā iepirkumu putra, par ko arī “Latvijas Avīze” savās slejās periodiski informē, mierīgi vārījās tālāk.

Nebūs labas algas, nebūs šoferu

“ATD konkursā jau no paša sākuma nebija ņemti vērā pretendentu reputācijas jautājumi – to vairākkārt esmu uzsvēris arī ATD pārstāvjiem, kad pārstāvēju “Jēkabpils autobusu parku”,” “Latvijas Avīzei” situāciju nozarē komentēja Jānis Ščerbickis, tagadējais SIA “Tukuma auto” Jēkabpils un Preiļu filiāles direktors.

“Vairāk nekā četrus gadus sabiedrisko pārvadājumu jomā esmu nostrādājis Skandināvijā – tur reputācijas jautājumi pakalpojumu sniedzējiem ir vieni no galvenajiem, slēdzot valsts pasūtījumu kontraktus.

ATD iepirkuma gadījumā – dažādi pārkāpumi lielajos uzņēmumos ar finansēm, biļešu nedošana un viss pārējais taču bija zināms. Citās valstīs šīs lietas jau sen ir sakārtotas, nekas jauns te nebija jāizdomā – vienkārši šī labā un pārbaudītā prakse jāpārņem.”

Jānis Ščerbickis bija viens no aktīvākajiem uzņēmumu vadītājiem, kurš Jēkabpilij piegulošajās maršrutu lotēs cīnījās par uzvaru ATD iepirkumos un tolaik pārstāvētā uzņēmuma tālāku attīstību, bet visur zaudēja – neskatoties pat uz to, ka jēkabpilieši jau vairākus gadus ekspluatē videi draudzīgākus, ar saspiesto gāzi darbināmus autobusus.

Tagad viņš savu profesionālo karjeru turpina citā uzņēmumā, drēbi pārzina un situāciju vērtē šādi: “Vispārējs šoferu trūkums pastāv. Sāksim ar to, ka ATD konkursa nolikumā bija skaidri kritēriji šoferu algām – ne mazāk par pieciem eiro stundā.

Taču jau TV raidījumā “Aizliegtais paņēmiens” ļoti labi bija parādīts, ka šo atsevišķas kompānijas nepilda, piemēram, maksājot tikai 3,5 eiro.

Mēs šo kritēriju cenšamies ievērot, nodrošinām vēl piemaksas par kvalitatīvu darbu un šofera kategoriju. Taču kopumā situācija ar šoferiem ir ļoti nopietna – turpina braukt pensionētie darbinieki, jaunie nenāk.”

Cik tad šoferis var nopelnīt? Rīgas autoostā aizvakar iekāpu “Liepājas autobusu parka” Pierīgas maršrutniekā un aprunājos. Iznāca tāda īsa, ātra un skaidra “veču valoda”: uz rokas 850 eiro, brauc pie kura lielā pārvadātāja vien gribi – vairāk nopelnīt nevar, jo viss šajā tirgū esot savstarpēji saskaņots: ja pienākas lielāka piemaksa, samazina stundas likmi, izdomā visādus ieganstus, bet vairāk nemaksā.

Izskatās pēc karteļa vienošanās.

Bet pie mums jau tādas lietas nenotiek – arī būvniekiem taču nekāda karteļa nav, visi centieni kaut ko pierādīt pagaidām ir vainagojušies tikai ar uzraugošo iestāžu pirmo amatpersonu pēkšņu atkāpšanos.

Sekas attieksmei pret nozari

Var jau teikt – tās tikai “veču runas”. Taču to, ka šajā sfērā līdz solītajai kārtībai ir ļoti tālu, konkrētāk iezīmē vakar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības (LAKRS) izplatītā ziņa, ka tagad plaši izgaismotā situācija ir “sekas politikai un attiek­smei pret nozari un transporta darbiniekiem, ko veidojusi Satiksmes ministrija un tās pakļautībā esošā ATD, kura nav atbildīgi vērsusies pret tiem pārvadātājiem, kuri ir ignorējuši un vai nepareizi piemērojuši obligātās minimālās sociālās prasības, kas tika noteiktas atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā””.

LAKRS arī prasījusi līdz sociālo prasību piemērošanas noteikumu sakārtošanai un citu sociālo garantiju vienošanās panākšanai aicināt pārtraukt iepirkuma procedūru sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļās “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Dobele, Jelgava”, “Madona”, “Ludza, Rēzekne”, “Valmiera, Valka, Smiltene”, “Ventspils” un “Talsi, Tukums”, kā arī izvērtēt par iespējami nepatiesu ziņu sniegšanu saistībā ar noslēgtiem līgumiem maršrutu tīklu daļās “Ogre, Aiz­kraukle”, “Limbaži, Sigulda”, “Cēsis” un lauzt līgumus ar šiem pārvadātājiem, ja ir likumīgs pamatojums.

Vai šiem aicinājumiem beidzot sekos rīcība?

Sabiedriskā transporta padome atkal piedod

Vakar sasauktajā Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēdē nolemts, ka nepilnību novēršana pasažieru pārvadāšanā Ogres un Aizkraukles reģionālajos autobusu maršrutos “Liepājas autobusu parkam” jānovērš nākamās nedēļas laikā.

Zināms, ka autobusu vadītāju trūkuma dēļ AS “Liepājas autobusu parks” piektdien Aizkraukles un Ogres novadu reģionālajos autobusu maršrutos neizpildīs 16 reisus, liecina informācija Autotransporta direkcijas mājaslapā.

Ogres novadā netiks izpildīts reiss Ogre-Rīga plkst.7.10, reiss Rīga-Ogre plkst.8.30, reiss Ērgļi-Suntaži-Rīga plkst.11.30, reiss Ogre-Rīga plkst.17.25, reiss Rīga-Suntaži-Ērgļi plkst.17.25, reiss Rīga-Ogre plkst.18.40, reiss Ogre-Rīga plkst.20.25 un reiss Rīga-Ogre plkst.21.30.

Savukārt Aizkraukles novadā netiks izpildīts reiss Nereta-Daudzeva-Aizkraukle plkst.6.40, reiss Kurmene-Valle-Rīga plkst.6.55, reiss Kurmene-Aizkraukle plkst.7.46, reiss Rīga-Valle-Kurmene-Skaistkalne-Kurmene plkst.12.45, reiss Rīga-Nereta plkst.15.15, reiss Aizkraukle-Kurmene plkst.15.25, reiss Kurmene-Valle-Rīga plkst.17.05 un reiss Rīga-Valle-Kurmene plkst.18.55.

Kā “Latvijas Avīzi” informēja ATD sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis, sēdē nolemts arī tas, ka

gadījumā, ja situācija netiks atrisināta nedēļas laikā, Autotransporta direkcija rosinās līguma laušanas procedūru.

Pēc Autotransporta direkcijas rīcībā esošajiem operatīvajiem datiem, līguma izpildes pirmajās septiņās dienās sabiedriskā transporta pakalpojumi nebija nodrošināti 298 reisos, kas ir 15,53% no kopējā šajā maršrutu tīkla daļā plānotā reisu skaita šajā periodā. “Liepājas autobusu parks” radušos situāciju skaidrojis ar vadītāju trūkumu.

Nepilnības reisu nodrošināšanā Ogres un Aiz­kraukles reģionālajos autobusu maršrutos konstatētas arī kasu sistēmas nepārzināšanā, maršrutu nepārzināšanā, vizuālās un audiālās informācijas nodrošināšanā un pasažieru informēšanā.

SAISTĪTIE RAKSTI

ATD atgādinājusi, ka pasažieriem ir tiesības pieprasīt naudu par iegādātajām biļetēm uz neizpildītajiem reisiem pilnā apmērā. Ja pasažieri nokļūšanai vēlamajā galapunktā ir bijuši spiesti izmantot citu transporta veidu neizpildīta reisa dēļ, pasažierim ir tiesības vērsties pie pārvadātāja, kuram ir pienākums kompensēt radušos izdevumus. Ja pasažieri saskaras ar kādām problēmām jautājumu risināšanā, par to jāinformē ATD.

ATD arī turpmāk sekošot līdzi reisu izpildes nodrošināšanai Ogres un Aizkraukles reģionālajos autobusu maršrutos, kā arī darīšot visu iespējamo, lai pēc iespējas īsākā laikā pārvadātājs novērstu visas radušās nepilnības.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists
Pēteris Apinis. Par Līgu Meņģelsoni veselības ministra amatā un Armanda Pučes grāmatu par Raini
Snigšana nerimsies – tikai pieaugs! Braukšana apgrūtināta. Kad tas mitēsies? 2
VIDEO. Sāk palikt nopietni! Milovs draud Latvijas politiķiem sakarā ar “Doždj” slēgšanu: “Ja jūs paši to nesaprotat, biedri jums paskaidros” 224
Lasīt citas ziņas
Mājsaimniecībām nākamgad nepieaugs maksājums par apkurē izmantojamo gāzi
ASV ģenerālis: Putins karā pret Ukrainu cietis zaudējumus visos virzienos
Vai snigšana turpināsies? Laika prognoze piektdienai
VIDEO. Deputāts Kulbergs demonstrē, kā ir strādāt Saeimā cilvēkam, kurš pārvietojas ratiņkrēslā
ASV ģenerālis: Putins karā pret Ukrainu cietis zaudējumus visos virzienos
17:22
Māra Libeka: Ždanoka nevarētu aizstāvēt Kremļa intereses Eiropā, ja mūsu valsts politiķiem būtu bijis stingrs mugurkauls
17:21
Mājsaimniecībām nākamgad nepieaugs maksājums par apkurē izmantojamo gāzi
17:16
FOTO. Smalkās vakariņās Megana Mārkla žilbina ar juteklisku vakarkleitu un princeses Diānas gredzenu pirkstā 6
NEPLP lēmums par “Doždj” apraides atļaujas anulēšanu pieņemts vienbalsīgi. Āboliņš skaidro notikumu attīstību
Solovjovs vāciski izmēda ukraiņus un krīt histērijā: “Atriebt mūsējos vajag, raudāsiet pēc tam!” 8
“Sveiks un vesels braucu uz darbu!” Juris Savickis atbild medijiem par viņa nāves viltus ziņām 22
FOTO. No Skroderdienu Ieviņas līdz Antonijai, no aktrises līdz režisorei! Saruna Ditu Lūriņu
Gada inflācija nemainās – novembrī tā joprojām ir 21,8% 5
ASV un Krievija vienojušās apmainīt Graineri pret ieroču tirgoni Viktoru Butu
Visā Krievijā kaut kas sprāgst un deg. Slaidiņš vieš skaidrību: “Tur darbojas grupējums” 22
Kariņš akceptējis visus ministru kandidātus
“Kliba kāja pielikta klāt naudas pelnīšanai!” Kreituse nosauc bezjēdzīgāko amatu valsts pārvaldē 20
Putins: Karš Ukrainā “prasīs kādu laiku” un nepiemirstiet par kodolriskiem! 27
Taisi ragavas ziemā… Eksperti prognozē – cenu kritums kurināmajam nebūšot uz ilgu laiku 4
Arī Igaunijā pārtrauc “Doždj” raidīšanu; tāpat Lietuvā anulēta apraides atļauja 56
Latvijā strādā jau 11 000 Ukrainas iedzīvotāju un aktīvi apgūst latviešu valodu 1
Cipule turpinās darbu NMPD direktores amatā vēl piecus gadus
Bunkus slepkavības lietā celtas apsūdzības trim personām, arestēti līdzekļi 50 miljonu eiro apmērā
Sārts: No “Doždj” slēgšanas lielākais ieguvējs ir Kremlis. Iespējams, komandā ticis iefiltrēts aģents 136
Dzedulis: Pārsteigumi VID ģenerāldirektores lietā
“Mēs varam būt vispievilcīgākā valsts,” ekspertu pārdomas par naudas nākotni un kriptovalūtām
Krievija bija plānojusi anektēt visu Ukrainu līdz šā gada augustam 53
Īlons Masks uz brīdi zaudējis pasaules bagātākā cilvēka statusu “Forbes” sarakstā
VIDEO. “Stress atkal ir mans sabiedrotais…”: TV personība Baiba Sipeniece-Gavare pastāsta, kāpēc decembris rada satraukumu
VIDEO. “Pilna laika tētis esmu jau vairāk nekā trīs gadus”: režisors Miks Ozoliņš uzņēmies rūpes par meitu
Labas lietas priekam un iedvesmai iesaka Signe Mengote