Šoferi kā pēdējais piliens ministra pārkāpumu kausā 26

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns 19
Lasīt citas ziņas

Masveidā nenotikušie reisi šajā nedēļā parādīja, ka “Liepājas autobusu parka” un arī “Nordekas” solījumu un pakalpojuma sniegšanas līgumos paredzēto pienākumu neizpilde ir tik kliedzoša, ka to vairs ilgāk nav iespējams ignorēt.

Vismaz no piecām sabiedriskām un dažādu pašvaldību iestādēm trešdienas un ceturtdienas laikā ir izskanējuši aicinājumi pieprasīt satiksmes ministra demisiju, pārskatīt Autotransporta direkcijas (ATD) darbības kompetenci, vakar sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde. Šo problēmu valdību veidojošās koalīcijas partijas izskatīšot pat sadarbības sanāksmē, kas gan plānota tikai 13. jūlijā, jo līdz tam valdības galva esot atvaļinājumā.

CITI ŠOBRĪD LASA

ATD iepirkumi par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālas nozīmes maršrutu tīklā komersantiem uz desmit (!) gadiem sākās jau pirms trim gadiem, un tikpat ilgi ap šiem iepirkumiem virmo arī dažādas kaislības.

Zaudētāji – pārsvarā reģionu uzņēmumi – sūdzējās, tiesājās, informēja sabiedrību, ka maršrutu iepirkumos (lotēs) izvirzītās prasības Latvijas apstākļiem esot nesamērojamas, ka reģionālo pārvadājumu tirgus esot pārdalīts pamatā trīs lielāko uzvarētāju (“Liepājas autobusu parks”, “Sabiedriskais autobuss” un “Nordeka”) starpā, ka uzvarētāji apzināti maldinot ar solījumiem, ko nespēšot izpildīt, utt., utt.

Uzvarētāji, protams, visus pārmetumus noraidīja, dažādu ekspertu “nelaba gala” pareģojumiem mierīgi brauca pāri kā tanki, un vispār šķita, ka aiz viņiem “sabiedrības interešu” vārdā stāv kāda neredzama un nesatricināma klints.

Lai arī pirms vairākiem gadiem uzsāktie iepirkumi visās reģionu lotēs ne tuvu nav galā, piemēram, šā gada maijā kopumā draudzīgās tikšanās laikā ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) skaidri un nepārprotami pieprasīja, ka mūsu valsts ekonomiskajai situācijai neatbilstošais ATD reģionālo pārvadājumu iepirkums jāpārtrauc. Atbildīgo iestāžu reakcija – nulle, iesāktā iepirkumu putra, par ko arī “Latvijas Avīze” savās slejās periodiski informē, mierīgi vārījās tālāk.

Nebūs labas algas, nebūs šoferu

“ATD konkursā jau no paša sākuma nebija ņemti vērā pretendentu reputācijas jautājumi – to vairākkārt esmu uzsvēris arī ATD pārstāvjiem, kad pārstāvēju “Jēkabpils autobusu parku”,” “Latvijas Avīzei” situāciju nozarē komentēja Jānis Ščerbickis, tagadējais SIA “Tukuma auto” Jēkabpils un Preiļu filiāles direktors.

Reklāma
Reklāma

“Vairāk nekā četrus gadus sabiedrisko pārvadājumu jomā esmu nostrādājis Skandināvijā – tur reputācijas jautājumi pakalpojumu sniedzējiem ir vieni no galvenajiem, slēdzot valsts pasūtījumu kontraktus.

ATD iepirkuma gadījumā – dažādi pārkāpumi lielajos uzņēmumos ar finansēm, biļešu nedošana un viss pārējais taču bija zināms. Citās valstīs šīs lietas jau sen ir sakārtotas, nekas jauns te nebija jāizdomā – vienkārši šī labā un pārbaudītā prakse jāpārņem.”

Jānis Ščerbickis bija viens no aktīvākajiem uzņēmumu vadītājiem, kurš Jēkabpilij piegulošajās maršrutu lotēs cīnījās par uzvaru ATD iepirkumos un tolaik pārstāvētā uzņēmuma tālāku attīstību, bet visur zaudēja – neskatoties pat uz to, ka jēkabpilieši jau vairākus gadus ekspluatē videi draudzīgākus, ar saspiesto gāzi darbināmus autobusus.

Tagad viņš savu profesionālo karjeru turpina citā uzņēmumā, drēbi pārzina un situāciju vērtē šādi: “Vispārējs šoferu trūkums pastāv. Sāksim ar to, ka ATD konkursa nolikumā bija skaidri kritēriji šoferu algām – ne mazāk par pieciem eiro stundā.

Taču jau TV raidījumā “Aizliegtais paņēmiens” ļoti labi bija parādīts, ka šo atsevišķas kompānijas nepilda, piemēram, maksājot tikai 3,5 eiro.

Mēs šo kritēriju cenšamies ievērot, nodrošinām vēl piemaksas par kvalitatīvu darbu un šofera kategoriju. Taču kopumā situācija ar šoferiem ir ļoti nopietna – turpina braukt pensionētie darbinieki, jaunie nenāk.”

Cik tad šoferis var nopelnīt? Rīgas autoostā aizvakar iekāpu “Liepājas autobusu parka” Pierīgas maršrutniekā un aprunājos. Iznāca tāda īsa, ātra un skaidra “veču valoda”: uz rokas 850 eiro, brauc pie kura lielā pārvadātāja vien gribi – vairāk nopelnīt nevar, jo viss šajā tirgū esot savstarpēji saskaņots: ja pienākas lielāka piemaksa, samazina stundas likmi, izdomā visādus ieganstus, bet vairāk nemaksā.

Izskatās pēc karteļa vienošanās.

Bet pie mums jau tādas lietas nenotiek – arī būvniekiem taču nekāda karteļa nav, visi centieni kaut ko pierādīt pagaidām ir vainagojušies tikai ar uzraugošo iestāžu pirmo amatpersonu pēkšņu atkāpšanos.

Sekas attieksmei pret nozari

Var jau teikt – tās tikai “veču runas”. Taču to, ka šajā sfērā līdz solītajai kārtībai ir ļoti tālu, konkrētāk iezīmē vakar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības (LAKRS) izplatītā ziņa, ka tagad plaši izgaismotā situācija ir “sekas politikai un attiek­smei pret nozari un transporta darbiniekiem, ko veidojusi Satiksmes ministrija un tās pakļautībā esošā ATD, kura nav atbildīgi vērsusies pret tiem pārvadātājiem, kuri ir ignorējuši un vai nepareizi piemērojuši obligātās minimālās sociālās prasības, kas tika noteiktas atklātā konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā””.

LAKRS arī prasījusi līdz sociālo prasību piemērošanas noteikumu sakārtošanai un citu sociālo garantiju vienošanās panākšanai aicināt pārtraukt iepirkuma procedūru sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīkla daļās “Gulbene, Alūksne, Balvi”, “Dobele, Jelgava”, “Madona”, “Ludza, Rēzekne”, “Valmiera, Valka, Smiltene”, “Ventspils” un “Talsi, Tukums”, kā arī izvērtēt par iespējami nepatiesu ziņu sniegšanu saistībā ar noslēgtiem līgumiem maršrutu tīklu daļās “Ogre, Aiz­kraukle”, “Limbaži, Sigulda”, “Cēsis” un lauzt līgumus ar šiem pārvadātājiem, ja ir likumīgs pamatojums.

Vai šiem aicinājumiem beidzot sekos rīcība?

Sabiedriskā transporta padome atkal piedod

Vakar sasauktajā Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēdē nolemts, ka nepilnību novēršana pasažieru pārvadāšanā Ogres un Aizkraukles reģionālajos autobusu maršrutos “Liepājas autobusu parkam” jānovērš nākamās nedēļas laikā.

Zināms, ka autobusu vadītāju trūkuma dēļ AS “Liepājas autobusu parks” piektdien Aizkraukles un Ogres novadu reģionālajos autobusu maršrutos neizpildīs 16 reisus, liecina informācija Autotransporta direkcijas mājaslapā.

Ogres novadā netiks izpildīts reiss Ogre-Rīga plkst.7.10, reiss Rīga-Ogre plkst.8.30, reiss Ērgļi-Suntaži-Rīga plkst.11.30, reiss Ogre-Rīga plkst.17.25, reiss Rīga-Suntaži-Ērgļi plkst.17.25, reiss Rīga-Ogre plkst.18.40, reiss Ogre-Rīga plkst.20.25 un reiss Rīga-Ogre plkst.21.30.

Savukārt Aizkraukles novadā netiks izpildīts reiss Nereta-Daudzeva-Aizkraukle plkst.6.40, reiss Kurmene-Valle-Rīga plkst.6.55, reiss Kurmene-Aizkraukle plkst.7.46, reiss Rīga-Valle-Kurmene-Skaistkalne-Kurmene plkst.12.45, reiss Rīga-Nereta plkst.15.15, reiss Aizkraukle-Kurmene plkst.15.25, reiss Kurmene-Valle-Rīga plkst.17.05 un reiss Rīga-Valle-Kurmene plkst.18.55.

Kā “Latvijas Avīzi” informēja ATD sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis, sēdē nolemts arī tas, ka

gadījumā, ja situācija netiks atrisināta nedēļas laikā, Autotransporta direkcija rosinās līguma laušanas procedūru.

Pēc Autotransporta direkcijas rīcībā esošajiem operatīvajiem datiem, līguma izpildes pirmajās septiņās dienās sabiedriskā transporta pakalpojumi nebija nodrošināti 298 reisos, kas ir 15,53% no kopējā šajā maršrutu tīkla daļā plānotā reisu skaita šajā periodā. “Liepājas autobusu parks” radušos situāciju skaidrojis ar vadītāju trūkumu.

Nepilnības reisu nodrošināšanā Ogres un Aiz­kraukles reģionālajos autobusu maršrutos konstatētas arī kasu sistēmas nepārzināšanā, maršrutu nepārzināšanā, vizuālās un audiālās informācijas nodrošināšanā un pasažieru informēšanā.

ATD atgādinājusi, ka pasažieriem ir tiesības pieprasīt naudu par iegādātajām biļetēm uz neizpildītajiem reisiem pilnā apmērā. Ja pasažieri nokļūšanai vēlamajā galapunktā ir bijuši spiesti izmantot citu transporta veidu neizpildīta reisa dēļ, pasažierim ir tiesības vērsties pie pārvadātāja, kuram ir pienākums kompensēt radušos izdevumus. Ja pasažieri saskaras ar kādām problēmām jautājumu risināšanā, par to jāinformē ATD.

ATD arī turpmāk sekošot līdzi reisu izpildes nodrošināšanai Ogres un Aizkraukles reģionālajos autobusu maršrutos, kā arī darīšot visu iespējamo, lai pēc iespējas īsākā laikā pārvadātājs novērstu visas radušās nepilnības.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.