Somu uzņēmējs Pēters Vesterbaka ir viens no tiem, kas visaktīvāk aģitē par tuneļa būvēšanu starp Helsinkiem un Tallinu. Viņš uzskata, ka šādu tuneli varētu uzbūvēt jau līdz 2024. gada beigām.
Somu uzņēmējs Pēters Vesterbaka ir viens no tiem, kas visaktīvāk aģitē par tuneļa būvēšanu starp Helsinkiem un Tallinu. Viņš uzskata, ka šādu tuneli varētu uzbūvēt jau līdz 2024. gada beigām.
Foto: Vesa Moilanen/AFP/SCANPIX/LETA

“Traks sapnis” vai “fantastiska iecere”? “Rail Baltica” zemūdens tunelis būtu garākais pasaulē 19

Rihards Vītols, “Mājas Viesis”, AS “Latvijas Mediji”

Igaunija un Somija lolo ieceri par “Rail Baltica” maršruta pagarināšanu, izrokot vairāk nekā 100 km garu tuneli zem Baltijas jūras, lai Tallinu savienotu ar Helsinkiem.

EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 35
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
Žagars: Man kauns par Latvijas sabiedrību 227
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 138
5 stundas
Lasīt citas ziņas

Tas būtu pasaulē garākais zemūdens tunelis, divreiz garāks par tuneli zem Lamanša, bet daudziem ir šaubas, vai šis projekts būs ekonomiski pamatots.

Helsinku mērs Jans Vapāvuori reiz izteicās, ka tuneļa izrakšana starp Somijas un Igaunijas galvaspilsētām ir kā “traks sapnis”, bet laika gaitā viņš nonācis pie secinājuma, ka šis projekts kļuvis arvien reālāks un tagad ir vienkārši “sapnis”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Aprīļa beigās Somija un Igaunija spēra soli tuvāk sapņa īstenošanai, parakstot starpvaldību memorandu, kas paredz izvērtēt dažādus ar tuneļa būvēšanu saistītus jautājumus.

Tuneļa būvēšanas izmaksas tiek lēstas uz 15 līdz 20 miljardiem eiro. Paredzams, ka tunelis būs 103 kilometrus garš, tas savienos Tallinas un Helsinku lidostas.

Satiksme starp abu valstu galvaspilsētām pašlaik pārsvarā tiek nodrošināta ar prāmjiem: gada laikā (pirms Covid-19 pandēmijas) šajā maršrutā bija ap deviņi miljoni pasažieru, no kuriem 97% brauca ar prāmi un tikai 3% izmantoja lidmašīnu vai helikopteru pakalpojumus.

Savienos ar “Rail Baltica”

Brauciens ar prāmi starp Tallinu un Helsinkiem ilgst aptuveni divas stundas, bet ar vilcienu pa zemjūras tuneli šo ceļu būtu iespējams mērot krietni ātrāk.

Projekts paredz, ka vilciens varēs sasniegt ātrumu līdz 200 km/h un ceļā nāksies pavadīt tikai 30 minūtes. Paredzams, ka katru stundu būs divi reisi, kopējais reisu skaits varētu būt ap 40 dienā.

Somijas un Igaunijas amatpersonas izteikušās, ka šo tuneli vajadzētu savienot ar “Rail Baltica” dzelzceļa līniju, kas jau tiek būvēta un nākotnē nodrošinās dzelzceļa satiksmi starp Baltijas valstīm un Poliju, tālāk arī Vāciju un pārējo Eiropu.

“Mums jāpanāk, ka “Rail Baltica” galapunkts ir Helsinki, nevis Tallina,” uzskata Igaunijas ekonomikas ministrs Tāvi Āss.

Pēc viņa domām, tunelis nodrošinātu Tallinas un Helsinku saplūšanu ekonomiski spēcīgā metropolē un veicinātu ne tikai pasažieru, bet arī kravu kustību starp abām valstīm.

Somijas amatpersonas spriež, ka šis projekts ir svarīgs ne tikai Somijai un Igaunijai, bet arī visai Eiropas Savienībai, jo apliecinās, ka Eiropa patiešām ir vienota: no Lisabonas līdz pat Lapzemei.

Šādai retorikai ir arī merkantili apsvērumi, jo skaidrs, ka miljardiem eiro vērto tuneļa rakšanas projektu būs grūti īstenot bez Eiropas Savienības atbalsta un finansējuma.

“Mēs apzināmies, ka tikai ar Igaunijas un Somijas ieguldījumu šāds projekts mums nebūs pa spēkam, vajadzīgs arī Eiropas Savienības līdzfinansējums,” izteicies Āss.

30 minūšu brauciens

1994. gadā tika atklāts tunelis, kas savieno Lielbritāniju un Franciju. Ātrgaitas vilcienu satiksmi zem Lamanša izmanto miljoniem pasažieru gadā.
Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

Tallinas–Helsinku tuneli daudzi salīdzina ar Ēresunda tiltu, kas savienojis Dānijas galvaspilsētu Kopenhāgenu ar Zviedrijas pilsētu Malmi un veicinājis abu reģionu attīstību.

Ēresunda tilts ir gandrīz astoņus kilometrus garš, bet Tallinas–Helsinku tunelis būs daudz sarežģītāks un dārgāks projekts.

Ja tas tiks uzbūvēts, 103 km garais tunelis kļūs par garāko zemūdens tuneli pasaulē, tas būs divreiz garāks par 50,5 km garo tuneli zem Lamanša, kas tika atklāts 1994. gadā un nodrošina satiksmi starp Lielbritāniju un kontinentālo Eiropu.

Plānots, ka Tallinas–Helsinku tunelis tiks izmantots gan pasažieru, gan kravu transportam. 2018. gadā veiktie aprēķini rāda, ka 2050. gadā pa šo tuneli varētu pārvadāt ap 12–13 miljonus pasažieru gadā, kā arī vairāk nekā četrus miljonus tonnu kravu.

Pats par sevi tuneļa projekts diez vai būtu ekonomiski izdevīgs, taču pētnieki spriež, ka tas veicinātu visa reģiona ekonomisko attīstību un nodrošinātu miljardiem eiro lielus papildu ienākumus.

Pēc tuneļa uzbūvēšanas Helsinki un Tallina faktiski kļūtu par vienotu metropoli, jo daudzviet pasaulē brauciens metro aizņem vairāk laika nekā 30 minūtes, kas būs plānotais brauciena ilgums starp Somijas un Igaunijas galvaspilsētām.

Pētnieki prognozē, ka 2050. gadā Helsinkos būs ap divi miljoni iedzīvotāju un 1,05 miljoni darba vietu, bet Tallinā būs ap 600 000 iedzīvotāju un 400 000 darbavietu.

Ja abas pilsētas saplūdīs vienā, daudziem somiem būtu izdevīgi pārcelties dzīvot uz Tallinu, jo Igaunijas galvaspilsētā ir krietni lētākas dzīves izmaksas. Piemēram, nekustamo īpašumu vidējā cena Helsinkos ir vismaz divreiz lielāka nekā attiecīga mājokļa cena Tallinā.

18 eiro par biļeti

Pašlaik prāmju satiksmi starp Helsinkiem un Tallinu uztur galvenokārt somi (gandrīz divas trešdaļas no kopējā pasažieru skaita), kas dodas uz Tallinu izklaides un iepirkšanās braucienos. Igauņi dodas strādāt uz Somiju, kur vidējais atalgojuma līmenis ir krietni augstāks.

Savulaik izstrādātais projekts paredzēja, ka dzelzceļa biļetes cena vienam braucienam starp Tallinu un Helsinkiem varētu būt 18 eiro, savukārt mēnešbiļete varētu maksāt 480 eiro. Par automašīnas pārvadāšanu tiktu prasīti 70 eiro.

Dedzīgākais projekta atbalstītājs ir somu uzņēmējs Pēters Vesterbaka, kurš savulaik ļoti labi nopelnīja kā populārās spēles “Angry Birds” (“Niknie putni”) izstrādātājs. Vesterbaka ir mēģinājis atrast dažādus finansējuma avotus, lai pēc iespējas ātrāk sāktu tuneļa būvēšanu.

Viņš ir optimists un apgalvo, ka tuneļa būvēšanu būtu iespējams pabeigt jau līdz 2024. gada nogalei. “Mēs izmantosim 60 tuneļu urbšanas mašīnas.

Ar plazmas urbšanas tehnoloģijas palīdzību mūsdienās iespējams virzīties uz priekšu ļoti straujā tempā,” Vesterbaka stāstīja TV kanālam “Euronews”.

Tuneļa būvēšanas laikā nāksies izrakt 23 miljonus kubikmetru zemes; daļu no tās varētu izmantot, lai jūrā izveidotu divas mākslīgas salas, kas kalpos arī kā būvdarbu bāzes stacijas.

Pašam tunelim ir dažādi projekti: gan ar divām, gan ar trim caurulēm, pa kurām varēs kursēt vilcieni. Plānotais cauruļu diametrs ir vismaz 10 metri. Ik pēc 330 metriem tiktu izveidotas šķērsejas, kur pasažieri varētu patverties, ja tunelī notiktu kāds negadījums.

Paredzams, ka tunelī būs izveidotas četras glābšanas stacijas ar 20 km intervālu. Tunelī būs nodrošināta arī svaiga gaisa piegāde un dūmu izsūknēšanas sistēma, kas būtu noderīga ugunsgrēka gadījumā.

Mēģināja iesaistīt ķīniešus

Ideja par šāda tuneļa būvēšanu nav jauna, piemēram, Vesterbaka jau pirms dažiem gadiem mēģināja pārliecināt Ķīnas investorus, ka ir vērts ieguldīt 15 miljardus eiro tuneļa būvēšanā.

Vesterbaka norādīja, ka ķīniešiem ir liela pieredze vērienīgu infrastruktūras projektu īstenošanā, tādēļ viņi varētu uzņemties arī Tallinas–Helsinku tuneļa būvēšanu.

Taču toreiz nekur tālāk par runām neizdevās tikt. Galvenais klupšanas akmens ir šaubas, vai šis projekts jebkad būtu peļņu nesošs un investori varētu atpelnīt tajā ieguldītos līdzekļus.

Tika veikti aprēķini: pat ja viens brauciens maksātu 50 eiro, būtu vajadzīgi vismaz 37 gadi, lai atpelnītu investīcijas.

Turklāt ar tuneļa uzbūvēšanu jau vēl nekas nebeidzas, jo šādus infrastruktūras objektus pēc tam nepieciešams arī uzturēt un veikt jaunus ieguldījumus, lai nodrošinātu vilcienu satiksmi.

Aprēķini liecina, ka tuneļa uzturēšanas izmaksas varētu sa­sniegt pat 125 miljonus eiro gadā. Tādēļ gan Igaunijā, gan Somijā daudzi uz šo projektu raugās ar lielu piesardzību.

Katrā ziņā reti kurš tic, ka piepildīsies sapņotāju mērķis un jau pēc dažiem gadiem no Helsinkiem uz Tallinu varēs aizbraukt ar vilcienu.

Projekta pretinieki raizējas, ka tas tiks iesākts un pēc tam pamests pusceļā nepietiekamā finansējuma dēļ.

Vai arī cits nepatīkams scenārijs: tunelis tiks uzbūvēts, bet Somijas un Igaunijas nodokļu maksātājiem katru gadu nāksies tajā ieguldīt desmitiem un simtiem miljonu eiro lielas subsīdijas, lai nodrošinātu tā darbību.

SAISTĪTIE RAKSTI

Skeptiķi norāda, ka par milzīgo naudu, ko plānots ieguldīt tuneļa būvēšanā un uzturēšanā, prāmju kompānijas gadiem ilgi varētu vizināt pasažierus pilnīgi bez maksas.

Rail Baltica projekts
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 35
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
Žagars: Man kauns par Latvijas sabiedrību 227
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 138
4 stundas
ZD
Zigfrīds Dzedulis
Ziņas
20 eiro mēnesī – potētajiem pensionāriem, bet ne visiem. Kuriem valsts sola pabalstu? 222
11. oktobris, 2021
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Brāļi nelikumīgi nomedī aļņus un tagad izcieš cietumsodu, lai gan notikuma vietā pieķerti netika 29
8 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš rosina noteikt visiem 50 gadus sasniegušiem cilvēkiem obligātu vakcināciju pret Covid-19 45
28 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Turpinoties spiedienam uz robežas, četrās Latgales pašvaldībās pagarina ārkārtējo situāciju 1
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Reirs pārsteidz ar to, cik miljonus izmaksā viens “lokdauna” mēnesis 61
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
KNAB rosina apsūdzēt bijušo Murjāņu sporta ģimnāzijas direktori Amantovu 2
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Pēc nedēļas prognozē starptautiskas palīdzības lūgšanas nepieciešamību Covid-19 pacientu ārstēšanai
15:42
LA
LA.LV
Kokteilis
Žurnālistiem draud! Ansis Bogustovs un Aivis Ceriņš atklāj: viņi un viņu ģimenes regulāri saņem draudus no vakcīnu noliedzējiem 9
15:23
LE
LETA
Ziņas
Kariņš rosina noteikt visiem 50 gadus sasniegušiem cilvēkiem obligātu vakcināciju pret Covid-19 45
15:22
LA
LA.LV
Kokteilis
Žurnālistiem draud! Ansis Bogustovs un Aivis Ceriņš atklāj: viņi un viņu ģimenes regulāri saņem draudus no vakcīnu noliedzējiem 9
27 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
“Man nepatīk pozīcija, ja cilvēku vajā par viņa viedokli.” Kūtris par runas brīvību 33
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Prāta Vētra” atklāti runā par traģisko Mumiņa zaudēšanu 1
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Eiropas Zāļu aģentūra sāk vērtēt Covid-19 vakcīnas “Comirnaty” lietošanu bērniem 5
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Aigars Kalvītis: Ieejam jaunā vēsturiskā posmā, kad dzīvosim augstāku enerģētikas cenu līmenī 42
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Stilistes Žannas Dubskas neparastais mājdzīvnieks: viņa beidzot ar to iepazīstina 1
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Daži deputāti apšauba, vai tagad jālemj par politisko amatpersonu atalgojuma palielināšanu 9
1 stunda
LA
LA.LV
Ziņas
Ministru prezidents: Atjaunosim dīkstāves programmas 63
5 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Dombrovskis: Man grūti pateikt, kas tajā valdībā vispār notiek 44
5 stundas
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Policija garāžā atrada sprāgstvielu briketes, šāviņus, granātas…Kā Modra taisnošanās par gāzes skaitītājiem beidzās ar krimināllietu 21
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Nevakcinētie šobrīd berzē rokas un priecājas!”, “Kāpēc vakcinētie nedrīkst pastaigāties?” Soctīklotāji par lokdauna ierobežojumiem 138
4 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Karalienes Elizabetes II ekskluzīvākais transportlīdzeklis pasaulē. Taču viņai nepatīkot tajā braukt! 3
5 stundas
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Brāļi nelikumīgi nomedī aļņus un tagad izcieš cietumsodu, lai gan notikuma vietā pieķerti netika 29
8 stundas
LA
LA
Ziņas
“Ir piemērots brīdis balstīt informētu sabiedrību!” Mediju vēstule valdībai un parlamentam 33
9 stundas
PA
Pēteris Apinis
Veselam
Pēteris Apinis: Latvijas veselības budžets kā septiņu aklu indiešu izpratne par ziloni 26
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Atklāts, kurš Ivo Fomina koncertā ziņoja par viltus spridzekli 44
20 stundas
LE
LETA
Ziņas
Millers: Pašreizējā situācijā “lokdauna” noteikšana ir neizbēgama valdības mugurkaula trūkuma dēļ 40
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mācības lokdaunā: pagarināts brīvlaiks, daži klātienē, daži attālināti 9
17 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Sēdes laikā ministri zvaigāja par akadēmiķiem, cēla pie deniņiem pirkstus un grozīja, uzvedās kā skolasbērni! Egila Līcīša feļetons 35
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Viņķele: Epidemioloģiskā uzraudzība kļūst neiespējama 86
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Vai varam sagaidīt pirmo sniegu? Bricis par šīs nedēļas laika prognozi 8
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Sirojošo lāču sāga: DAP atklāj, kas noticis ar viensētās nedarbus sastrādājušajiem lāčiem 28
1 diena
KS
Kārlis Streips
Ziņas
Kārlis Streips: No štovētiem kāpostiem līdz suši! Latvija nekad nav bijusi valsts ar tikai vienu tautu vai etnosu, un tāda tā nav arī šobaltdien 48
23 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Ko šis laiks mums māca? Astrologu un numerologu lielās prognozes 15.decembrim
4 stundas