Publicitātes foto

Simbolistu sastapšanās: Čurļonis un Pērle Rīgas Biržā 0

No 15. februāra līdz 23. martam Mākslas muzejā “Rīgas Birža” (MMRB), aizsākot muzejā 2014. – Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas gadu, būs apskatāma izstāde “”Mikalojus Konstantins Čurļonis un Rūdolfs Pērle”, portālu LA.lv informēja Latvijas Nacionālā mākslas muzeja sabiedrisko attiecību speciāliste Nataļja Sujunšalijeva.

Reklāma
Reklāma
Numeroloģija un skaitļu maģija: kā jūsu tālruņa numurs ietekmē jūsu likteni un kad to mainīt? 27
TV24
“Jāklausās, ka esam šmaukušies.” Par netaisnību un piemaksām tiem pensionāriem, kuri strādājuši padomju laikā
Skabejeva ārdās: Krievijas propagandisti sašutuši par Trampa rīcību saistībā ar Ukrainu 5
Lasīt citas ziņas

Tā būs divu spilgtu un savdabīgu 19.–20. gadsimta mijas mākslinieku tikšanās vienā kultūras telpā. Latvieša Rūdolfa Pērles (1875–1917) un lietuvieša Mikalojus Konstantina Čurļoņa (1875–1911) darbi veido simbolisma virzienam raksturīgo fantastisko tēlu, ilgpilno noskaņu pasauli, kur zemapziņai, sapņiem ļauts pieņemt reālus apveidus. Izstādes tematiskie motīvi – daba un senvēsture – abiem ir tikai vizuāla atslēga, lai tiektos izprast lietu un parādību būtību.

CITI ŠOBRĪD LASA

Mikalojus Konstantins Čurļonis ir vienlīdz izcils gan glezniecībā, gan mūzikā. Viņa vārdu saista ar sinestēzijas jēdzienu, kas aktualizējās mākslas filozofijā ap 1900. gadu, uzsverot dažādu mākslas disciplīnu saplūšanu. Čurļoņa gadījumā tā ir arī retā spēja ar krāsu “padarīt redzamu” skaņu. Mākslinieks studēja mūziku Varšavā un Leipcigā, pēc 1900. gada aktīvi gleznoja, radīdams vienai tēmai veltītus darbu ciklus: “Sonātes”, “Pasaules radīšana”, “Pilis” un citus.

Izstādē M. K. Čurļoņa darbi iezīmē trīs tematiskos lokus – simboliskās kompozīcijas, jūras ainavas un senās Lietuvas motīvus. Fotogrāfijas savukārt dokumentē mākslinieka 1905. gada ceļojumu uz Kaukāzu, kur gūtie iespaidi pēc tam reflektējas gan zīmējumos, gan glezniecībā.

Rūdolfa Pērles būtībai tuva latviskā mentalitāte, taču mākslā viņš ļāva valdīt vispārcilvēciskām tēmām un noskaņām. Kā raksta viena no izstādes kuratorēm Dace Lamberga: “Par savai daiļradei nozīmīgu gleznotāju Rūdolfs Pērle atzina simbolistu Mikaloju Konstantinu Čurļoni, Pēterburgā augstu vērtētu lietuviešu gleznotāju. Abiem māksliniekiem bija atšķirīga profesionālā izglītība, taču abu gars līdzīgi smaka Pēterburgas lielpilsētas džungļos, abiem tuva bija dzimtenes daba un bezgalīgā ilūziju un fascinējošo sapņu pasaule.”

20. gadsimta sākuma Pēterburgā Čurļonis bija tā laika mākslinieku elites visnotaļ atzīts un augsti vērtēts, turpretī Pērle spiests strādāt algotu darbu gumijas fabrikā “Treugoļņik” (“Треугольник”) un gleznot brīvajos brīžos, tomēr viņus abus visu mūžu neatvairāmi saistīja “lielās” tēmas – dzīvība un nāve, satikšanās un šķiršanās, laicīgais un mūžīgais.

Muzeja Lielajā izstāžu zālē un Boses zālē tiks eksponēti ap 40 Rūdolfa Pērles darbi – gleznas un zīmējumi no Latvijas Nacionālā muzeja krājuma un pirmo reizi tik lielā apjomā Mikalojus Konstantina Čurļoņa darbi no viņa vārdā nosauktā Kauņas Nacionālā mākslas muzeja – 20 gleznas, 30 zīmējumi un 40 fotogrāfijas. Neatņemama izstādes ekspozīcijas sastāvdaļa ir Čurļoņa mūzika.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.