Pirmais trolejbuss.
Pirmais trolejbuss.
Arhīva foto

1882. gada 29. aprīlī. Elektromote jeb elektriskais omnibuss 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
TV24
“Ja Putins “atstieptu kātus”, ko tas mainītu?” Slaidiņš atbild tieši un bez aplinkiem
Uz gājēju pārejas gandrīz uzbrauc Valsts prezidentam 80
Lasīt citas ziņas

Pirms 140 gadiem izgudrotājs un uzņēmējs Verners fon Sīmenss Berlīnes Halenzē priekšpilsētā iekārtoja pasaulē pirmo eksperimentālo trolejbusa līniju. Tā bija 540 metru gara un savienoja priekšpilsētu ar Kūrfirstendamas bulvāri.

Braucamo, ko Sīmenss nosauca par elektromoti, konstruēja uzņēmums “Siemens & Halske”. Pēc būtības tie bija viegli, lauku izbraucieniem paredzēti rati, kam zem kučiera bukas piemontēja divus elektromotorus, katru ar trīs zirgspēku jaudu. Spēka pārnesumam uz ratu pakaļējo asi izmantoja ķēdi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Gar maršruta malām ieraka stabus, uz kuriem uzkāra vara stiepli, kurā plūda elektriskā strāva. Reizē pa šo stiepli ripinājās kontaktratiņi ar astoņiem ritulīšiem – tas bija elektromotes, tāpat dēvētas par elektrisko omnibusu, kontaktstienis. Tomēr tālāku attīstību Sīmensa priekšlikums toreiz neguva, jo izdevīgāk sabiedriskajam transportam pilsētā joprojām bija izmantot zirgu vilktus omnibusu ratus.

Arī elektrotransportam piemērotu ceļu trūkums bija no svara. Turklāt galu galā priekšroku deva sliežu elektrotransporta, tas ir, tramvaja, attīstīšanai. Pie trolejbusa idejas atkal atgriezās 20. gadsimta sākumā, tomēr plašāku izplatību Eiropā šis transporta veids guva tikai pēc Otrā pasaules kara.

SAISTĪTIE RAKSTI