Pagaidām ir tikai vīzija par kopīgu maršrutu tīklu, vienotu pasažieru informācijas sistēmu, vienotu tarifu un vienu biļeti Rīgā un Pierīgā. Reālas sarunas ar pašvaldībām nav sākušās.
Pagaidām ir tikai vīzija par kopīgu maršrutu tīklu, vienotu pasažieru informācijas sistēmu, vienotu tarifu un vienu biļeti Rīgā un Pierīgā. Reālas sarunas ar pašvaldībām nav sākušās.
Foto: Dainis Bušmanis

300 miljoni Pierīgas mobilitātei. Pierīgai ar Rīgu iecerēti vienoti maršruti, viena biļete un vienoti tarifi 8

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

APTAUJA. Kurām partijām novēlat tikt 14. Saeimā, un kurām vajadzētu veidot valdību?
14.Saeimas “krēslu” iespējamais sadalījums, ja vēlēšanas būtu notikušas septembrī 113
VIDEO. “Labākā priekšvēlēšanu reklāma, kāda redzēta!” Tiktokeri parodē partiju solījumus 1
Lasīt citas ziņas

Pirmdien Satiksmes ministrija (SM) izplatīja paziņojumu, ka tās organizētā darba grupa vienojusies par veicamajiem darbiem sabiedriskā transporta sistēmas pārvaldībā Rīgas metropoles areālā, lai Rīgas un Pierīgas sabiedrisko transportu veidotu vienotu un ērtu pasažieriem.

Sabiedriskā transporta integrācijai metropoles areālā paredzēts koordinēt stratēģisko plānošanu, izstrādāt maršrutu tīklu, vienotu pasažieru informācijas sistēmu, ieviest vienotu tarifu politiku un vienu biļeti.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Vienota Rīgas pilsētas un aglomerācijas sabiedriskā transporta koncepta izstrāde paredz uzlabojumus, kas sabiedriskā transporta pakalpojumu padarīs Rīgas metropoles iedzīvotājiem draudzīgāku. Mūsu mērķis ir mainīt iedzīvotāju paradumus par labu sabiedriskajam transportam un piesaistīt jaunus pasažierus. Tā sasniegšanai kopā ar iesaistītajām pusēm izstrādāsim integrētu sabiedriskā transporta plānu,” šajā sakarā izteicies satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Kas un kā plāno?

Konkrētāka informācija par SM darba grupā iesaistītajiem plānotajiem vai pieņemtajiem lēmumiem pagaidām gan nav atrodama. “Latvijas Avīze” aptaujāja atsevišķas iestādes un amatpersonas, kurām šajā plānošanas darba grupā it kā vajadzētu būt, taču arī tās šobrīd atgaiņājas ar vispārīgām frāzēm.

“Šo darba grupu vada Satiksmes ministrija, tāpēc sīkāk par apspriestajiem jautājumiem, pieņemtajiem lēmumiem vai termiņiem labāk varēs nokomentēt pati ministrija. Darba grupa izveidota pagājušā gada rudenī, bet Autotransporta direkciju tajā iekļāva 2020. gada decembrī,” paskaidroja valstī galvenā satiksmes plānotāja “Autotransporta direkcijas” pārstāve Zane Plone un no detalizētākiem komentāriem atturējās.

“Pašvaldība viennozīmīgi atbalsta plānotos darbus. Rīgas domes interesēs ir gan vienotas sabiedriskā transporta biļetes, gan Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta integrācija, koordinācija un sasaiste ar elektrovilcieniem. Tāpat arī aktīvi sadarbojamies jautājumos par “Rīgas satiksmes” reisu pagarināšanu ārpus Rīgas un stāvparku mobilo punktu izveidē gan Rīgā, gan Pierīgā,” norādīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks.

Pie sarunu galda vēl nav sēdušies

Pirmspandēmijas laikā Rīgas aglomerācija jeb metropoles areāls aptvēra divas trešdaļas Latvijas ekonomikas, Rīgā katru dienu iebrauca un izbrauca aptuveni 40% valsts iedzīvotāju. Pirms vesela gada, 15. janvārī, toreizējais Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs kopā ar Ādažu, Baldones, Carnikavas, Garkalnes, Ikšķiles, Ķekavas, Mārupes, Olaines, Stopiņu, Ropažu un Inčukalna pašvaldību vadības pārstāvjiem bija nosūtījuši vēstuli Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam un satiksmes ministram Tālim Linkaitam ar aicinājumu organizēt kopīgu tikšanos ar Rīgas un Pierīgas pašvaldībām, lai sāktu darbu pie Rīgas metropoles mobilitātes plāna un vienotas sabiedriskā transporta sistēmas izveides.

Jo pašvaldību pārstāvji uzskatīja, ka esošais pasažieru pārvaldījumu modelis organizēts neefektīvi, veicinot privāto automašīnu dominanci uz autoceļiem un Rīgā, kas veido sastrēgumus, kā arī netiek pienācīgi izmantots “Pasažieru vilciena” potenciāls un dažādu transporta veidu savienojamība. Tāpat problēmas rada tarifu dažādība un vienotās biļetes neesamība.

Rīgas un Pierīgas pašvaldību vadītāji arī bija vērsuši uzmanību uz to, ka ir vāji attīstīti pārsēšanās punkti ārpus Rīgas pilsētas un galveno satiksmes mezglu apkārtnē, netiek attīstītas “park & ride” stāvvietas (t. sk. arī mobilitātes punkti) Rīgā un Pierīgā pie maģistrālajām šosejām vai vilciena pieturām.

Tādēļ šo problēmu risināšanai jāveido jauns, integrēts sabiedriskā transporta pārvadājumu modelis Rīgas aglomerācijā. Lai šādu integrētu modeli izveidotu, nepieciešama visu pušu līdzdalība, sadarbībā jāiesaista pašvaldības, kā arī Satiksmes ministrijas struktūras, tostarp valsts SIA “Autotransporta direkcija”, AS “Pasažieru vilciens”, VAS “Latvijas valsts ceļi” u. c.

Gads pagājis, drīz arī būs pusgads, kopš jauna vadība ir Rīgas domē. Vai šajā laikā bijusi kāda virzība iezīmēto problēmu risināšanā, “Latvijas Avīze” izvaicāja Ādažu novada domes priekšsēdētāju Māri Sprindžuku: “Šobrīd joprojām varu pateikt vienīgi vēlamības. Mēs, Pierīga, pagaidām pie tā sarunu galda nemaz nesēžam. Gads ir pagājis, iepriekšējā formējumā nomainīts Burovs. Līdz šim ir bijusi tikai pārjaunotās organizācijas dibināšana. Darba sapulce, kurā Rīga prezentētu savus plānus un Pierīga savus, – tāda vēl nav bijusi.”

Konkurē gan idejas, gan puses

Ādažu pašvaldības vadītājs uzskata, ka Rīgas metropoles areāla mobilitātes problēmu risināšanā ir vairākas savstarpēji konkurējošas un konfliktējošas idejas, kas tieši SM tagad būtu jālīdzsvaro.

“Rudenī kļuva zināms, ka no ES Atveseļošanās un noturības mehānisma fonda Latvijai pienāksies apmēram 2 miljardi eiro, no kuriem 300 miljoni varētu būt novirzīti Rīgas un Pierīgas mobilitātes problēmu risināšanai. “Zaļāks” transports un stāvlaukumi Rīgai vai jauni ceļu koridori – te iezīmējas vairākas idejas, kas “grūstīsies” pēc viena finansējuma avota.

Piemēram, Ādažiem prioritāte ir apvedceļš, kam it kā nepienākas šī nauda, bet principiāli ir jārisina: kā ies Tallinas šoseja – caur Baltezeru vai kopā ar “Rail Baltica”, ap­ejot riņķī kaut kur pa mežiem? Stopiņiem svarīgs ir Dzelzavas ielas turpinājums, Mārupei – jauns pārvads iebraukšanai Rīgā, un tā katrā Pierīgas virzienā.

Plānošanas reģions arī jau ir iezīmējis mobilitātes punktus, kur metropoles areālā atstāt mašīnas un pārsēsties uz sabiedrisko. Bet, risinot “Rīgas satiksmes” problēmas un nopērkot jaunus, klimata neitrālus autobusus, uzreiz var iztērēt jebkuru pieejamo naudu.

Te tagad ir vairāki smaguma centri, kas ministram būtu jālīdzsvaro un katra savtīgums jāsabalansē. Uz kuru pusi velk – pagaidām Pierīgas pašvaldībās to nezinām.

Katrā ziņā gribētos, lai Rīgas projekti turpinātos tālāk arī Pierīgas pusē, citādi tie paliks bezjēdzīgi,” vērtē Māris Sprindžuks.

Rīga naudas apgūšanai gatavojas pamatīgi

Pierīgas pašvaldības Administratīvi teritoriālās reformas ceļā paredzētās apvienošanas un vasarā gaidāmo jauno pašvaldību vēlēšanu dēļ izskatās novājinātas un savās darbībās ir ierobežotas.

Savukārt uz pieciem gadiem pārvēlētā Rīgas dome gaidāmajā naudas apgūšanā ir ievērojami privileģētākā situācijā, un tam arī pamatīgi gatavojas.

Bijušais Rīgas domes izpilddirektors Juris Radzevičs, kurš tagad ir opozīcijas deputāts, sociālajos tīklos “noplūdinājis” domes priekšsēdētāja vietnieka Viļņa Ķirša iesniegumu mēram par jaunas struktūrvienības izveidošanu tieši iepriekš minētajiem mērķiem:

SAISTĪTIE RAKSTI

“Ņemot vērā Rīgas pilsētas izaicinājumus liela apjoma projektu vienlaicīgā īstenošanā, kas saistīta ar dzelzceļa infrastruktūras projekta “Rail Baltica” integrāciju Rīgas pilsētvidē, un koronavīrusa pandēmijas radīto kaitējumu ekonomikai un sociālajai jomai novēršanā, stimulējot ekonomikas atgūšanos caur Eiropas atveseļošanās un noturības mehānismu (ANM), lai veicinātu sekmīgu publiskās infrastruktūras attīstības projektu ieviešanu Rīgas pilsētā, ierosinu no 01.04.2021. uz projekta “Rail Baltica” saistīto projektu īstenošanas laiku izveidot Rīgas domē jaunu struktūrvienību – Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldi…” Tālāk minētas piecas vajadzīgās amatpersonas, plānotais atalgojums un bonusi, kā arī lūgums priekšlikumu atbalstīt.

Par to, vai Rīgas domei, nocērtot priekšgājēju atstātās hidras vienu galvu, vietā neizaugs trīs, ir cits stāsts, taču noteikti negribētos, lai ekonomikas atveseļošanai un mobilitātes problēmu risināšanai paredzētā Briseles nauda nonāktu tikai kāda viena “smaguma” centra savtīgās interesēs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
APTAUJA. Kurām partijām novēlat tikt 14. Saeimā, un kurām vajadzētu veidot valdību?
14.Saeimas “krēslu” iespējamais sadalījums, ja vēlēšanas būtu notikušas septembrī 113
VIDEO. “Labākā priekšvēlēšanu reklāma, kāda redzēta!” Tiktokeri parodē partiju solījumus 1
FOTO. Atklāts oficiālais Lielbritānijas karalienes Elizabetes II nāves iemesls
Būs jācīnās par izdzīvošanu. Vai “Nord Stream” skuju taka?
Lasīt citas ziņas
Putins okupēto Ukrainas reģionu iedzīvotājus pasludina par Krievijas pilsoņiem 40
VIDEO. Ukrainas kritušo karavīru ģimenes, neslēpjot emocijas, no prezidenta saņem ordeņus 12
Uz vēlēšanām ar vai bez lietussarga? Laika prognoze sestdienai
FOTO. Pasakaini skati! Rudens izgreznojis atjaunoto Ķemeru vēsturisko parku Jūrmalā
Māris Antonevičs: Bieži spriests, ka Latvijā cilvēki vēlēšanās balso par “mazāko ļaunumu”
17:03
Tā arī ir palicis noslēpums, vai tā bija nejaušība vai slēpta ziņa… Vai karalis Čārlzs mainīs britu un eiropiešu attiecības?
16:57
Tiesa patur apcietinājumā Bunkus slepkavības lietā aizturētos Uļmanu un Babenko
16:48
FOTO. Atklāts oficiālais Lielbritānijas karalienes Elizabetes II nāves iemesls
Laikraksts: Jaunzeme nav ļāvusi atstādināt vai rotēt fiktīvu krimināllietu sākušos VID darbiniekus
Māris Antonevičs: Bieži spriests, ka Latvijā cilvēki vēlēšanās balso par “mazāko ļaunumu”
VIDEO. Sirdi plosošs skats: suns vārdā Krima gaida savus saimniekus, kas aprakti mājas gruvešos
FOTO. Īstas rudens skaistules! Nacionālajā dabas muzejā “uzmirdz” visdažādākās sēnes 1
arī ir palicis noslēpums, vai tā bija nejaušība vai slēpta ziņa… Vai karalis Čārlzs mainīs britu un eiropiešu attiecības?
Tiesa patur apcietinājumā Bunkus slepkavības lietā aizturētos Uļmanu un Babenko
Natalka Homenko-Pozņaka: Putins nolēmis iet uz visu banku
Sēnes, kas vajadzīgas labai koku augšanai: kas tās tādas un kā pie tādām tikt?
Nodibinājums ceļ trauksmi par mēģinājumiem ietekmēt Mārtiņa Bunkus slepkavības izmeklēšanu 11
VIDEO. Latvijā dzīvojošais brazīlietis Felipe Gabriels laidis klajā jaunu dziesmu latviešu valodā 4
VIDEO. “Tu tā kā mani tagad bildini?”: Kambalu ģimenē gaidāmas lielas pārmaiņas 7
Vecāsmātes Hertas recepte – citrona kēkss
Būs jācīnās par izdzīvošanu. Vai “Nord Stream” skuju taka?
APTAUJA. Kurām partijām novēlat tikt 14. Saeimā, un kurām vajadzētu veidot valdību?
Atis Klimovičs: Priekšā nopietnu pārbaudījumu ziema
Sārts: Nevaru Latvijai solīt mierīgu un paredzamu nākotni
Policija sākusi resorisko pārbaudi par deputāta Kiršteina rīcību, apvainojot LTV žurnālisti
Vai nākamnedēļ gaidāmas krasas laikapstākļu pārmaiņas?
Pēteris Apinis: Latvijas ārstu biedrības divsimtgade 4
“Ak, cik burvīga iniciatīva! Žetons cēsiniekiem!” Soctīklotāji apbrīno “referendumu” bērniem 2
VIDEO. “Nevajag no sievietes gaidīt tikai “eksterjeru”!”: par precētu vīrieti kļuvis slavenais “narkokurjers” Rolands Prīverts
Atbalsts Valsts aizsardzības dienesta izveidei
Putins parakstījis dekrētus par Hersonas un Zaporižjas apgabalu “neatkarības” atzīšanu