“Rimi Baltic” korporatīvās komunikācijas vadītāja Zanda Šadre.
“Rimi Baltic” korporatīvās komunikācijas vadītāja Zanda Šadre.
Publicitātes foto

Zanda Šadre: Abpusēji ieguvumi 0

Zanda Šadre, “Latvijas Avīze”,  AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
TV24
“Ja Putins “atstieptu kātus”, ko tas mainītu?” Slaidiņš atbild tieši un bez aplinkiem
Uz gājēju pārejas gandrīz uzbrauc Valsts prezidentam 80
Lasīt citas ziņas

Prakse gan pasaulē, gan tepat Latvijā liecina, ka šāda partnerība ir abpusēji izdevīga: jaunuzņēmumi var dalīties ar saviem ātrajiem un inovatīvajiem risinājumiem, savukārt pieredzējuši komersanti sniedz zināšanas un nodrošina vajadzīgo bāzi izaugsmes atspērienam. Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ pieredzējuši uzņēmumi sadarbojas ar jaunuzņēmumiem, ir nepieciešamība īsā laikā pārbaudīt un ieviest dažādas inovācijas. Lielos uzņēmumos inovāciju ieviešana var ilgt gadu un pat ilgāk, savukārt jaunuzņēmumi ir elastīgāki un šo procesu paveic ātrāk.

Sadarbības rezultātā izstrādātais risinājums vai produkts nebūt nav galvenais ieguvums, jo abas puses var gūt arī vērtīgu pieredzi: uzņēmumi var smelties idejas inovācijām, aizgūt efektīvus risinājumus, savukārt jaunuzņēmumi var saņemt vērtīgas zināšanas un atgriezenisko saiti sava produkta pilnveidošanai, kā arī iespēju gūt stabilus ienākumus kopā ar biznesa partneri.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šobrīd visā pasaulē dažādu nozaru pārstāvji strādā pie ilgtspējības izaicinājumu risinājumiem, un sadarbība ar jaunuzņēmumiem var palīdzēt šim procesam vainagoties ar panākumiem. Turklāt uzņēmuma mērķtiecīga sadarbība ar jaunuzņēmumiem ir arī izcila iespēja veicināt sava zīmola reputāciju. Lai sadarbība būtu veiksmīga un nestu augļus, ir svarīgi pieņemt pirmo stratēģisko lēmumu – izvēlēties atbilstošu partneri, kurš ir elastīgs, ātrs, efektīvs un pilnībā orientēts uz problēmas risināšanu. Ir vērts izvirzīt konkrētus kritērijus, lai pārliecinātos, ka visas iesaistītās puses skatās vienā virzienā un caur vienādu vērtību prizmu. Ne mazāk aktuāli ir pirms kopdarba sākšanas apzināties, kāds ir jaunuzņēmuma finansiālais stāvoklis, tā komandas pieredze un komunikācijas prasmes. Komandā vienmēr svarīga ir ticība savai idejai un spēja to kvalitatīvi komunicēt. Taču, ja partneriem neizdodas atrast kopīgu valodu vai darba procesā nerodas sinerģija, zūd arī visu pārējo faktoru vērtība.

Meklēt šādus inovatīvus partnerus var dažādos veidos – vērsties biznesa inkubatoros, izziņot sadarbības iespējas publiskajā telpā, piedalīties jaunuzņēmumu prezentāciju pasākumos utt. Jebkurā gadījumā uzņēmumam sākotnēji ir skaidri jādefinē, kāda ir risināma problēma un vēlamais rezultāts. Tas ļauj efektīvāk koncentrēt inovāciju resursus un arī sniedz skaidru izpratni par to, kāda veida partneri nepieciešams piesaistīt. Vēl viena efektīva pieeja ir iesaistīties jaunuzņēmumu vides aktivitātēs un atvērtās sadarbības platformās, proaktīvi piedāvājot savus definētos uzdevumus un iespējas izstrādātos risinājumus pārbaudīt reālā darbībā. Šādā veidā jaunuzņēmumi kā praktisko bāzi analīzei var izmantot lielāka uzņēmuma pieredzi un līdzšinējos centienus aktuālo problēmu risināšanā. Šādam mērķim lieti noder dažādas biznesa akselaratoru programmas, hakatoni vai citi pasākumi, kas spēj pulcēt vienkopus jaunuzņēmumus, kuru darbības sfēra vai izmantotās tehnoloģijas var noderēt uzņēmumam aktuālo izaicinājumu risināšanai.

Turklāt tā ir unikāla iespēja ļoti īsā laika posmā iegūt maksimāli fokusētu un daudzpusīgu redzējumu par uzņēmumam svarīga jautājuma risināšanu. Tieši šeit var novērtēt, cik ātri un efektīvi spēj darboties jaunuzņēmumi. Piemēram, “Rimi” pieredze, darbojoties ilgtspējas akseleratora programmā “Future Hub”, rāda, ka no idejas izstrādes līdz tās ieviešanai jau ar konkrētiem tehniskajiem risinājumiem var nonākt dažu mēnešu laikā.

Dažkārt ir nācies saskarties ar viedokli, ka pārlieku detalizēts darba uzdevums ierobežo ideju lidojumu un atstāj pārlieku maz vietas jaunradei. Tam es nevaru piekrist – jo precīzāk definēts būs darba uzdevums jeb problēma, kurai uzņēmums meklē risinājumu, jo reālai ieviešanai gatavāki būs piedāvātie risinājumi. Šis nav mākslinieku konkurss – šīs sadarbības mērķis ir rast risinājumu konkrētai vajadzībai.

Svarīgi atcerēties, ka partnerības izveide ir abpusējs process. Ne tikai uzņēmums izvēlas jaunuzņēmumu, kam piešķirt resursus vēlamā rezultāta sasniegšanā. Arī jaunuzņēmumam ir visas iespējas, lai izvērtētu, ar kuru sadarbības partneri un ar kādiem nosacījumiem darboties pie nepieciešamo risinājumu izstrādes, it īpaši, ja šī ir ilgtermiņa iecere. Uzņēmumam ir jāapzinās, ka laba reputācija, konkrētām vērtībām un ētikas principiem atbilstoša darbība, kā arī vēlme ieviest pozitīvas pārmaiņas – ir aspekti, kuri ne tikai jāpieprasa no potenciālā sadarbības partera, bet arī jāspēj demonstrēt pašam.

Reklāma
Reklāma

* “Rimi Baltic” korporatīvās komunikācijas vadītāja