Ekonomika
Auto un tehnoloģijas

Apdrošinātāji brīdina, ka uz ceļiem pieaugs neapdrošināto auto skaits2

Foto: Panthermedia/Scanpix/LETA

Ministru kabineta (MK) lēmums, kas valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā ļaus auto īpašniekiem pārtraukt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polises darbību, ja auto netiek izmantots, palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu ceļu satiksmē, aģentūrai LETA pauda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) pārstāvji.

LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins norādīja, ka apdrošinātāji, izvērtējot riskus, kādus šāda veida sasteigtie grozījumi var radīt, secinājuši, ka pieaugs neapdrošināto transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē, kas novedīs pie izmaksu pieauguma no Garantijas fonda par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu zaudējumu kompensēšanu.

Birojā skaidroja, ka jau patlaban OCTA likums paredz kārtību, kādā transportlīdzekļa īpašnieks uz laiku var pārtraukt polises darbību, noņemot transportlīdzekli no uzskaites un nododot numurzīmes. Šo iespēju izmanto gan krīzes skartie autoparku īpašnieki, gan atsevišķas privātpersonas. Savukārt plānotie grozījumi paredz noteikt speciālu kārtību – proti, transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites reģistrācijas pārtraukšanai uz laiku, nenododot numura zīmes.

LTAB uzskata, ka jaunā kārtība rada priekšnoteikumus neapdrošināto transportlīdzekļu skaita pieaugumam ceļu satiksmē. Abāšins skaidroja, ka, saglabājot numurzīmes nenodotas, faktiski tiek radīti riski, ka transportlīdzekļu īpašnieki turpinās izmantot spēkratu ceļu satiksmē bez derīgas OCTA. Tas savukārt var novest pie negadījumu skaita pieauguma, kas izraisīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli, par ko zaudējumus jāsedz OCTA Garantijas fondam.

Iemaksas Garantijas fondā tiek veiktas no ikviena spēkrata īpašnieka iegādātās OCTA polises. “Ar plānotajiem grozījumiem faktiski tiek veicināta aplama situācija, kas liks apzinīgajiem autoīpašniekiem maksāt par negodprātīgo autoīpašnieku veiktajiem nodarījumiem,” uzskata Abāšins.

LTAB neiebilst, ka arī pašreiz spēkā esošais regulējums tiek izmantots kā palīdzība Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem, ļaujot pārtraukt OCTA darbību.

Abāšins skaidroja, ka valstij definējot krīzes skartās personu grupas, kas nonākušas dīkstāvē, piemēram, pasažieru autopārvadātāji, ir pieļaujama arī atvieglotās kārtības piemērošana bez numurzīmju nodošanas, tomēr šāda kārtība nevar tikt attiecināta uz visiem transportlīdzekļu īpašniekiem. Viņš piebilda, ka šāda veida izmaiņas OCTA nozarē var prasīt arī ievērojamus resursus informācijas tehnoloģijas sistēmu pielāgošanai, kas nav veicama dažās nedēļās.

Jau ziņots, ka valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā auto īpašnieks varēs pārtraukt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku OCTA polises darbību, ja auto netiek izmantots, paredz ceturtdien Ministru kabineta ārkārtas sēdē atbalstītie grozījumi likumā par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību.

Ar likuma grozījumiem būs noteiktas transportlīdzekļa īpašniekam tiesības pārtraukt OCTA polises darbību uz laiku, kamēr transportlīdzeklis netiek izmantots.

Lai izvairītos no šīs iespējas ļaunprātīgas izmantošanas, likumprojekts paredz noteikt speciālu kārtību, proti, transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites reģistrācijas pārtraukšanai uz laiku, nenododot numura zīmes, veiks transportlīdzekļa īpašnieks vai transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs, iesniedzot iesniegumu Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), izmantojot e-pakalpojumus.

Savukārt pēc ārkārtējās situācijas beigām transportlīdzekļa reģistrācija tiks atjaunota, izmantojot CSDD e-pakalpojumus. Lai transportlīdzekli, kura reģistrācija pārtraukta uz laiku, varētu izmantotu ceļu satiksmē, transportlīdzekļa īpašnieks vai transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs iesniegs iesniegumu CSDD. Pēc iesnieguma saņemšanas CSDD dzēsīs atzīmi par reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku.

Savukārt par periodu, kurā uz laiku ir pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija, nenododot numura zīmes, nodokļa maksātāju atbrīvos no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa samaksas.

Jau ziņots, ka Covid-19 pandēmijas dēļ Latvijā izsludinātā ārkārtējā situācija pagarināta līdz 12.maijam.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
AO
Andris Ozoliņš
Ekonomika
Kā renovēt māju, lai atmaksātos. Praktiski ieteikumi renovācijas procesa organizēšanā
1 diena
AJ
Atis Jansons
Ekonomika
Kā tad tās riepas deldējam? Droša braukšana un nedaudz tehnisku zināšanu 2
1 diena
IB
Ivars Bušmanis
Ekonomika
“Pandēmija parādīja, ka attīstāmies nepareizi.” Intervija ar Arni Putniņu 2
1 diena

Lasītākie

IK
Ilze Kuzmina
Latvijā
Mācību gads nule noslēdzies, bet jau tagad jājautā: kā skolas gatavosies 1. septembrim?
34 minūtes
IK
Ilze Kuzmina
Latvijā
“Jaunais īpašnieks apliks sētu, arhitektūras piemineklis tur stāvēs neredzams!” Biedrība lūdz glābt Anniņmuižu
4 stundas
LA
LA.LV
Latvijā
“Spļāviens sejā nacionālai pašapziņai,” Dzintars naudu krievu medijiem salīdzina ar terorisma finansēšanu 1
2 stundas
EL
Egils Līcītis
Latvijā
Egils Līcītis: Gobzems satrakojies. Čalim jumts aizbraucis. Kokaīnu sašņaucies. Kā Saeimas parkets viņu vēl nes! 10
4 stundas
LA
LA.LV
Dabā
“Uz jūru peldēties – vēl nē, nē, nē.” Toms Bricis par stipro vēju un laiku šonedēļ
Intervija 2 stundas