Drīz uzņēmumam “CityBee” būs visvairāk koplietošanas automašīnu – virs 400.
Drīz uzņēmumam “CityBee” būs visvairāk koplietošanas automašīnu – virs 400.
Foto: Ieva Leiniša/LETA

Auto īre bez īpašnieka! Kā pārvietoties šodien ļauj viena telefona aplikācija? 3

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 228
Lasīt citas ziņas

Jau vairākus gadus Latvijā auto koplietošanas lietotnes auto īri padarījušas tik izdevīgu un ērtu kā nekad.

Šo uzņēmumu straujā attīstība rāda, ka tas kļuvis par gana ienesīgu biznesu, uztaustot cilvēku vēlmi pēc maksimāli mazas cilvēciskās saskares, to apvienojot ar visu izdevumu iekļaušanu vienā maksājumā – šīs platformas cenā ir arī maksa par autostāvvietām un degvielu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Nepieciešama vien viedtālruņa lietotne, un vari doties braucienā. Vairs nekādas drošības naudas un auto atdošanas ar pilnu bāku. Par auto koplietošanas pionieri Latvijā noteikti dēvējams “Carguru”, kas ar 12 mašīnām tirgū ienāca 2017. gadā, bet šobrīd klientiem piedāvā jau 130 transportlīdzekļus. Pēc tam sekoja lietuviešu “CityBee” (drīz būs virs 400 auto) un mūsu pašu “Fiqsy” (ienāca ar 100 elektroauto).

Kā pārbauda apliecību

Noteikti jāņem vērā, ka ikviena lietotne, kas domāta auto vadīšanai, pirms pakalpojuma izmantošanas sākuma liks nofotografēt gan vadītāja apliecību, gan sevi pašu. Pagaidām vēl tikai tā uzņēmumiem ir iespēja pārliecināties par to, ka lietotājam ir vadītāja apliecība. Tāpat jānorāda savs tālruņa numurs un atrašanās vieta.

Ieejot lietotnē, uzreiz skatam paveras īpaša karte, kurā var redzēt brīvo automašīnu atrašanās vietu un iezīmētu zonu, kurā brauciens jāpabeidz. Diemžēl jāatzīst, ka brauciena pabeigšanas zona rāda, ka visas lietotnes būtībā ir domātas rīdziniekiem, jo braucienu var pabeigt tikai Rīgas un Pierīgas robežās, kā arī Jūrmalā. Vienīgi “CityBee” ļauj pakalpojumu izmantot arī Liepājā.

Uzspiežot uz brīvo automašīnu, parādās tās modelis un cena, kā arī degvielas atlikums. Turpat var automašīnu arī rezervēt (uz 15 minūtēm). Lai iekāptu automašīnā, jāuzspiež uz lietotnē esošās “Sākt braucienu” pogas, un automašīna atslēdzas. Brauciens var sākties! Braucienu pabeidzot, jāizkāpj un lietotnē jānospiež “Beigt braucienu”.

Kā uzpildīties

Visu trīs uzņēmumu lietotnes ir visai līdzīgas un gana ērtas, taču ir nianses, kas vienu vai otru izceļ vai tieši otrādi – mazliet nogremdē. Piemēram, “Carguru” viens no noteikumiem paredz, ka degviela ir jāuzpilda pašam, ja degvielas līmenis auto noslīdējis zem 25%. Tikai mieru – ne par savu naudu.

Katrā automašīnā ir atstāta “CircleK” degvielas karte, kas pēc uzpildes jāuzrāda kasierei. “CityBee” neliek klientiem pašiem uzpildīt degvielu jau pie šāda degvielas atlikuma. Taču, ja nu tomēr jāuzpildās, tad arī “CityBee” nodrošina degvielas kartes. Savukārt, ja gribat veikt tālu braucienu ar “Fiqsy” elektroauto un nepieciešams veikt uzlādi – nāksies maksāt pašam. Elektrību “Fiqsy” neapmaksās.

Reklāma
Reklāma

Kā apdrošināties

Par interesantu atzīstu “Carguru” doto iespēju izvēlēties vienu no diviem tarifu plāniem – “Basic” jeb pamata vai “Pro” jeb profesionālo. Izvēloties “Basic”, būs iespējams braukt ar zemāku tarifu, taču negadījumā klients apņemas segt līdz 300 eiro bojājumu novēršanai.

“Pro” tarifs nozīmēs dārgāku pārvietošanos (par četriem centiem kilometrā), taču pašrisks šajā gadījumā būs apaļa nulle. “CityBee” gadījumā pašrisks ir 500 eiro, ko iespējams samazināt uz 100 eiro, ja kļūsti par “Premium” klientu (jāiegādājas īpašs abonements), bet “Fiqsy” pašrisks ir 300 eiro.

Cik maksā

Un tagad pats galvenais – cena, kas, būsim godīgi, ir teju vienīgā lieta, kas mūs interesē. Visinteresantākā situācija ir ar “Fiqsy”. Protams, elektroauto dēļ. Uzņēmums bija pirmais Latvijā, kas auto nomai sāka piedāvāt “Renault Zoe” elektroauto. Ko tas maksā?

Parasti 28 centus minūtē un apaļu nulli par kilometru, taču man izdevās uziet “zojas” arī par 19 centiem kilometrā. “Fiqsy” piedāvā arī pāris “VW Crafter” busiņus. Par tiem būs jāmaksā vairāk. Busiņš izmaksās 26 centus minūtē un 19 centus kilometrā.

“Carguru” autoparku jau pavisam drīz papildinās elektriskās “VW e-UP!” automašīnas, taču pagaidām vēl pieejami trīs veidu “Toyota” modeļi – “Yaris”, “Corolla” un “C-HR”. Ja izvēlies “Basic” tarifu, tad par minūti būs jāmaksā attiecīgi 24, 28 un 30 centi.

Atšķirībā no “CityBee” “Carguru” neliek maksāt par nobrauktajiem kilometriem. Bet ir kāds āķis! Bez maksas ir iekļauti 100 kilometri – par katru nākamo būs jāmaksā 15 centi.

Tādā gadījumā summa jau palielinās līdz apmēram 40–45 centiem, summējot nobraukto minūti un kilometru. Cik nu esmu izmantojis koplietošanas platformas, ne reizi nav nācies nobraukt vairāk par 100 km, tāpēc par trūkumu šo negribētu saukt.

Arī “CityBee” šovasar plāno autoparkā ieviest pirmos elektroauto, bet pagaidām iespējams pārvietoties ar “Fiat 500”, “Mini Cooper” “Peugeot 308”, “VW Golf” un “Toyota Corolla”. Lētākais ir mazais “Fiat 500”, kas izmaksās 16 centus minūtē un 16 centus par katru kilometru. Visas pārējās mašīnas izmaksās 20 + 18 centus. Savukārt “Fiat Ducato” busiņi izmaksās 25 centus minūtē un 20 centus par katru kilometru

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.