Ekonomika
Bizness

Autobusiem jābūt pustukšiem. Reisu mazāk, ierobežojumu vairāk2

Foto: Dainis Bušmanis

Pagājušajā nedēļā stājās spēkā jauni noteikumi reģionālajiem pasažieru pārvadījumiem, lai mazinātu iespēju inficēties ar Covid-19. No 27. marta uz ārkārtas situācijas laiku reģionālajos maršrutos ierobežo pārvadāto cilvēku skaitu vienā autobusā, nodrošinot lielāku distanci starp pasažieriem.

Arī kontrolieriem jāietur distance

Dienā, kad stājās spēkā jaunie ierobežojumi par lielākas distances ievērošanu autobusos, uz redakciju piezvanīja kāds uzņēmuma “Nordeka” šoferis no Vidzemes. Viņš gan lūdza, lai nepubliskojam vārdu, taču kolēģu vārdā vēlējās izteikt vērtējumu par biļešu kontrolieru darbībām: “Satrauc tas, ka katru dienu tie slimie nāk klāt un mēs jau nezinām, ko vedam. Tajā pašā laikā biļešu kontrolieri tikai “skraida” pa reģioniem, dienā “izkratot” 50 un pat vairāk autobusu. No Rīgas brauc uz Gulbeni, Balviem, Alūksni un kur vēl tik ne.

Sazinoties ar veselības dienestiem un direkcijām, atbilde ir viena – ievērojot drošības pasākumus, kontrolieri neko nepārkāpj un neapdraud. Bet kā tad neapdraud, ja pie katra pasažiera iet cauri visam autobusam, vējojas un epidēmijas laikā slēgtā telpā taisa visādu baciļu “kokteili”. Vai tiešām tik mežonīga kontrole vajadzīga arī šajā laikā? Arī pasažieri ir neapmierināti ar šo pārspīlēto “zaķu” ķeršanu. “Nekas traks” parasti ir līdz pirmajam gadījumam, un ko tad?”

Iezīmēs sēdvietas

Ņemot vērā, ka turpmāk reģionālo maršrutu autobusos sēdvietas samazinās uz pusi, izskan aicinājumi iedzīvotājiem, kuri sabiedrisko transportu neizmanto darba vajadzībām, izvērtēt ikviena brauciena nepieciešamību. Priekšroka paredzēta braucējiem, kuri dodas uz darbavietu un atpakaļ mājās, it īpaši tad, ja persona ir nodarbināta medicīnas, tiesību aizsardzības vai tirdzniecības jomā.

Reģionālajos autobusos katrai otrai sēdvietai, kuru nedrīkstēs ieņemt, tagad jābūt iezīmētai. Lielo pilsētu sabiedriskajā transportā šo prasību ievērot ir praktiski neiespējami, jo tramvajos, trolejbusos un autobusos biļešu iepriekšēja pārdošana nenotiek.

Ārkārtas situācijas laikā reģionālo maršrutu autobusi turpina kursēt saskaņā ar skolēnu brīvlaika grafiku. Tas nozīmē, ka arī darbdienās notiek aptuveni 300 reisu dienā mazāk, nekā bija ierasts. Pasažieru skaits turpina būtiski samazināties, tādēļ kopš 17. marta vairāk nekā 600 reisu slēgti pavisam.

Maršrutu tīkla pārskatīšana notiek katru dienu, analizējot datus par pasažieru skaitu katrā reisā. Pirms plānotā brauciena pasažieriem vēlams pārliecināties, vai reiss nav atcelts, mājaslapā www.atd.lv vai zvanot 1188. Lielākās izmaiņas skārušas starppilsētu un Pierīgas maršrutus, kā arī tos reisus, kas paredzēti brīvdienās.

Aicina atteikties no atvieglojumiem

Lai mazinātu apdraudēto grupu inficēšanos un precīzāk organizētu pasažieru plūsmu, satiksmes ministrs Tālis Linkaits pagājušajā nedēļā izplatījis paziņojumu, aicinot pašvaldības izvērtēt iespēju atteikties no braukšanas maksas atvieglojumiem atsevišķām iedzīvotāju grupām.

Jau ziņots, ka pasažieru plūsmas ierobežošanas nolūkā atvieglojumi sabiedriskajā transportā atcelti Latvijas otrajā lielākajā pilsētā Daugavpilī. Kopš piektdienas lielākā daļa atlaides pilsētas sabiedriskajā transportā atceltas arī Rīgā.

Atlaides atceltas visiem, kam tās iepriekš bija piešķirtas, izņemot cilvēkus ar 1. un 2. grupas invaliditāti, pirmsskolas vecuma bērniem, valsts un pašvaldības policijas darbiniekiem, kā arī pašvaldības izglītības iestāžu pedagogiem. Savukārt veselības aprūpes un sociāliem darbiniekiem ārkārtējās situācijas laikā braukšanas sabiedriskajā transportā būs bez maksas.

Lai pārvietotots bez atlaidēm, pasažieri varēs izmantot jau esošos e-talonus (Rīdzinieka kartes, Skolēna e kartes, personalizētos un nepersonalizētos e-talonus), tajos ielādējot biļetes par pilnu cenu.

Visdrošāk un ­paredzamāk – ar ­vilcienu

Kaut arī kopš pagājušās nedēļas otrdienas, 24. marta, AS “Pasažieru vilciens” atcēlis 16 reisus Dubultu, Carnikavas, Ogres/Lielvārdes un Jelgavas maršrutos, vilcienu kustības grafiks joprojām ir pietiekami blīvs, pasažieru vilcieni darbadienās turpina kursēt, veicot 203 reisus.

Pasažieriem gan jāņem vērā, ka sakarā ar braucēju plūsmas samazināšanos, kas dažos reisos vērojama pat 50% apmērā, vairākām AS “Pasažieru vilciens” biļešu kasēm ir saīsināts darba laiks, bet 20 biļešu kases (Brasa, Tīraine, Pumpuri, Asari, Šķirotava, Dole, Pārogre, Skrīveri, Garciems, BA Turība, Ozolnieki, Priedaine, Ķemeri, Līvāni, Krustpils, Mangaļi, Cēsis, Inčukalns, Melluži un Jumprava) no pagājušās nedēļas uz nenoteiktu laiku slēgtas vispār.

Saistītie raksti

Šī transporta veida pārvadātāji nesaskata problēmas valdības izdoto pasažieru skaita ierobežojumu noteikumu izpildē, jo braucēju skaits vilcienos pēc 14. marta jau tā ir samazinājies gandrīz uz pusi.

“Pasažieru vilciens” informē, ka, iekāpjot vilcienā, vienreizējo vilciena biļeti tagad bez papildu maksas var iegādāties vagonā pie konduktora kontroliera, norēķinoties arī ar maksājumu karti. Tāpat uzņēmums atgādina, ka vilciena biļeti ērti, ātri un ar atlaidi līdz 10% var iegādāties “Pasažieru vilciena” mobilajā lietotnē vai mājaslapā.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ekonomika
Valdība nosaka, kad inficēšanos ar Covid-19 uzskatīs par nelaimes gadījumu darbā
1 diena
LE
LETA
Ekonomika
Cietums par 147 000 000 eiro nevar būt prioritāte! Ģirģens uzskaita nozares, kur nauda vajadzīga daudz vairāk
1 diena
SD
Sandra Dieziņa
Ekonomika
Seniorus Latvijā iesaista jauna superprodukta radīšanā
1 diena

Lasītākie

ĢK
Ģirts Kasparāns
Latvijā
“Es no darba nebaidos.” Saruna ar Guntaru Raču par krīzi, mūziku un dārzkopību 2
Intervija 2 stundas
LE
LETA
Latvijā
“Iveta, izslēdziet cirku, Pampāļu teātri, un, lūdzu, bez grimasēm!” Saeimas sēdi pārtrauc asa kritika 4
3 stundas
LA
LA.LV
Pasaulē
Politologs Viņķelis par armiju ASV ielās, Trampu kā autoritāru vadoni un “klusējošajiem republikāņiem”
58 minūtes
LE
LETA
Latvijā
Covid-19 apkarošanas likums pieņemts. Vai tas palīdzēs arī izkļūt no krīzes?
2 stundas
LE
LETA
Ekonomika
Cik pērn nopelnīja finanšu izlūkošanas dienesta priekšniece Ilze Znotiņa? 5
6 stundas