Foto – Valdis Semjonovs

Autovadītājs un viņa redze 0

Autovadītājam vajadzīga ne tikai laba redze, viņam jābūt arī acīm pakausī! Tādēļ nedrīkst ignorēt pat nelielus redzes traucējumus.

Reklāma
Reklāma

 

Svarīgākais faktors

Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 58
Kokteilis
Ja tavas mājas numurā ir kāds no šiem 3 skaitļiem, tev ir potenciāls sasniegt visu, ko sirds kāro
TESTS prātvēderiem: ja zini atbildes uz vismaz 8 jautājumiem, tev ir pārsteidzoši attīstīts intelekts
Lasīt citas ziņas

Izplatītas redzes problēmas ir refrakcijas jeb acs optiskās sistēmas kļūdas, vecuma makulas deģenerācija jeb tīklenes distrofija un redzes nerva bojājums. Tās pasliktina perifēro redzi – spēju saskatīt priekšmetus, kas atrodas sāņus.

 

Kad traucēta acs kontrasta jutība, rodas citas grūtības – neizdodas pareizi noteikt satiksmes dalībnieku pārvietošanās ātrumu, bet naktī vai miglā var pārāk vēlu pamanīt cilvēku, kurš šķērso ceļu.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Kad traucēta acs kontrasta jutība, rodas citas grūtības – neizdodas pareizi noteikt satiksmes dalībnieku pārvietošanās ātrumu, bet naktī vai miglā var pārāk vēlu pamanīt cilvēku, kurš šķērso ceļu.

Arī teicama redze nav bezrūpības iemesls. Pārāk lielas slodzes dēļ autovadītājiem tā reizumis pasliktinās. Dažkārt izmaiņas attīstās diezgan īsā laikā, taču, pats nejaukākais, cilvēks to laikus pat nepamana. Tāpēc redze ir jāpārbauda vismaz reizi divos gados arī tad, ja sūdzību nav, taču slodze saglabājas.

 

Kam priekšroka?

Brilles palīdz saskatīt priekšmetus, taču rada lielāku attēla kropļojumu nekā kontaktlēcas. Tādēļ tuvredzīgiem cilvēkiem kontaktlēcas ir daudz piemērotākas redzes korekcijai. Turklāt pat vismūsdienīgākās brilles ierobežo perifēro redzi. Lēcām šāda trūkuma nav, jo tās cieši pieguļ acs ābolam. Brilles dažkārt nākas pielabot, un šīs kustības var novērst uzmanību no ceļa. Arī avārijas gadījumā tās rada lielāku risku savainot acis.

Diemžēl lēcu izmantošanai ir arī daži veselības ierobežojumi. Daļai cilvēku, kam bieži ir sausās acs sindroms, svešķermeņa saskarsme ar acs radzeni izraisa papildu diskomfortu. Kontaktlēcas nedrīkst valkāt, ja ir konjunktivīts, keratīts un pat dažādas alerģiju izpausmes vai iesnas. Ierobežojumi var būt arī citu veselības traucējumu dēļ.

 

Vairāk nekā aksesuārs

Tas, kurš negrasās sēsties pie mašīnas stūres, briļļu izvēlē var paļauties uz savu gaumi un modes tendencēm. Autovadītājiem ir daudz stingrākas prasības.

Ietvari ar platām briļļu kājiņām pie auto stūres neder, jo ierobežo perifēro redzeslauku. Maksimālo redzes leņķi nodrošina brilles ar smalkiem rāmjiem.

Reklāma
Reklāma

Ne mazāk svarīgs ir komforts, kas atkarīgs no ietvara lieluma un deguna balstiem. Ja acenes pieguļ ļoti cieši vai spiež deniņus un degunu, autovadītājs ar laiku zaudē modrību un novērš uzmanību no ceļa.

 

Ietvari ar platām briļļu kājiņām pie auto stūres neder, jo ierobežo perifēro redzeslauku. Maksimālo redzes leņķi nodrošina brilles ar smalkiem rāmjiem.

 

Par laimi, mūsdienu briļļu lēcas ir no polimēru materiāliem, kas tik viegli neplīst un avārijas gadījumā pat var pasargāt acis no mašīnas stikliem.

Gan brillēm, gan kontaktlēcām ir jāatbilst redzes korekcijas nepieciešamībai. Šoferiem, kuriem ir vecuma tālredzība jeb presbiopija, ir lielāka problēma, jo viņiem vienas brilles nepieciešamas tālumam, citas – tuvumam. Problēmu palīdz atrisināt progresīvās multifokālās lēcas, jo tām ir pakāpeniska optiskā stipruma pāreja, kas nodrošina redzamību jebkurā attālumā. Tādējādi augšējā daļa piemērota, lai lieliski saskatītu ceļu, bet apakšējā ļauj skaidri redzēt mērinstrumentu paneli.

 

Pretī saulei un zvaigžņu gaismā

Par autovadītāju sabiedroto jākļūst arī saulesbrillēm.

Fotohromās lēcas jeb tā sauktie hameleoni reaģē uz ultravioleto starojumu – maina aptumšošanās pakāpi atkarībā no apgaismojuma intensitātes. Šādas brilles autovadītājiem neder.

Pēdējās paaudzes saulesbrillēs apvienota fotohromā un polarizācijas tehnoloģija. Īpaši plāna speciāla plēvīte aiztur gaismu, kas rodas, saules gaismai atstarojoties no slapja asfalta, lietus pilienu klāta motora pārsega un citām virsmām. Tādas lēcas pasargā acis no apžilbināšanas un ļauj saglabāt redzes asumu sarežģītos dabas apstākļos.

 

Fotohromās lēcas jeb tā sauktie hameleoni reaģē uz ultravioleto starojumu – maina aptumšošanās pakāpi atkarībā no apgaismojuma intensitātes. Šādas brilles autovadītājiem neder.

 

Autovadītāji, kuri iecienījuši brilles ar dzeltenām un rozā lēcām, to dara pamatoti – šādas brilles palielina kontrastu un mazina pretimbraucošo automašīnu lukturu gaismas spožumu. Taču tieši samazinātas gaismas caurlaidības dēļ tās arī nav ieteicamas.

Braucot puskrēslā vai tumsā, labs risinājums ir brilles ar antireflekso jeb dzidrināto pārklājumu. Tās laiž cauri vairāk gaismas, mazina liekos atspīdumus, un krāsas padara košākas.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.