Covid-19 novedusi dīkstāvē ne tikai darbiniekus, bet arī lidmašīnas un aviokompānijas. Ir skaidrs, ka visas no tām gaisā pēc krīzes nepacelsies.
Covid-19 novedusi dīkstāvē ne tikai darbiniekus, bet arī lidmašīnas un aviokompānijas. Ir skaidrs, ka visas no tām gaisā pēc krīzes nepacelsies.
Foto: Ieva Leiniša/LETA

Tukšas debesis, miljardiem zaudējumu un neskaidra nākotne – aviācija uz jautājuma zīmes 2

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Tukšas debesis, miljardiem zaudējumu un neskaidra nākotne – lai ar to tiktu galā, aviācijas nozarei krīzes laiks jāizmanto jaunam izrāvienam.

“Latvijā ikdienas dzīvē esam diezgan relaksēti, bet to nevaram teikt par aviācijas nozari. Ceļošanai joprojām ir ļoti strikti ierobežojumi, un tie atkal pastiprinās. Iespējams, lidojumus atkal atcels. Esam pašā vētras centrā,” Rīgas aviācijas forumā pagājušajā nedēļā sacīja Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.

Dati rāda, ka Covid-19 negatīvi ietekmējis 83% visas pasaules aviācijas kompāniju.

Mazāk skartie ir kravu pārvadātāji. Latvijā Covid-19 dēļ aviācijas uzņēmumi zaudēs 290 miljonus eiro, bet, ņemot vērā ietekmi uz saistītajām nozarēm, kopējā ietekme tuvosies miljardam eiro. 21% nozarē strādājošo (977) zaudējuši darbu, bet vēl 300 zaudēs darbu līdz gada beigām. Sagaidāms, ka 60% darbu zaudējušo savu vietu atgūs vien 2023. gadā.

“Air Baltic” kļūšot tikai labāks

Arī satiksmes ministrs Tālis Linkaits atzina, ka Covid-19 atstājis milzīgu ietekmi uz aviācijas industriju un katastrofālā situācija likusi meklēt veidus, kā nozari glābt no bojāejas.

Latvijā atbalsts rasts gan lidostai “Rīga”, gan Latvijas Gaisa satiksmei (LGS), gan “Air Baltic”, bet privātie uzņēmumi varējuši pieteikties atbalstam. Linkaits apstiprināja, ka industrija lēnām atkopjas – lidojumu un galamērķu skaits lēnām palielinās, bet LGS ziņo par pārlidojumu skaita palielināšanos.

Savukārt “Air Baltic” izpilddirektors Martins Gauss sacīja, ka gada sākums bijis labākais kompānijas vēsturē. Šobrīd viss esot mainījies. Viņaprāt, daudzas kompānijas bankrotēs, taču “Air Baltic” pēc krīzes kļūs tikai spēcīgāks un lielāks.

“Uzreiz pēc lidojumu atsākšanas bija liela cilvēku interese. Varbūt sāksies otrais Covid-19 vilnis, bet redzam, ka pieprasījums ir un cilvēki grib ceļot ar lidmašīnām.”

Lidsabiedrības “dedzina” naudu

Konferencē piedalījās arī Starptautiskās gaisa transporta asociācijas (IATA) reģionālais direktors Raimonds Gruntiņš. Viņš sacīja, ka šobrīd nav zināms, kā pēc krīzes izskatīsies aviācijas nozare. “Tas ir miljonu dolāru jautājums. Gribētu dot skaidru atbildi, bet vieglāk ir skatīties kristāla bumbā,” viņš piebilda.

Līdzīgi izteicās arī aviācijas konsultāciju uzņēmuma “Midas Aviation” partneris Džons Grants.

Viņš atklāti pateica, ka nezina, kā un kuras lidsabiedrības nākamo gadu laikā izdzīvos, bet pavisam skaidrs, ka vairākas vienkārši bankrotēs.

Janvāra sākumā Eiropas mērogā lidojusi 291 lidsabiedrība, no kurām 175 bijusi bāze Rietumeiropā vai Austrumeiropā.

Augustā gaisā bijušas 258 lidsabiedrību lidmašīnas (Eiropā bāzētas – 167), kas nozīmē, ka vairākas jau nav pārdzīvojušas Covid-19. “Covid-19 iespaids bijis dramatisks un dziļš, radītais iespaids ir grūti aptverams. Kā industrija kopumā, sagaidām 84 miljardus dolāru lielus zaudējumus šogad. Lidsabiedrības “dedzina” naudu fenomenālā ātrumā.

“Lufthansa” atzinusi, ka krīzes kritiskākajā brīdī zaudējusi 30 miljonus dienā, bet “IAG Group” (spāņu “Iberia” un britu “British Airways”) – 20 miljonus. Skaidrs, ka lielākajai daļai aviosabiedrību nav tik daudz brīvu līdzekļu, ko “dedzināt”,” sacīja Grants.

Gruntiņš piebilda, ka cilvēki neceļos, kamēr jutīsies apdraudēti, tāpēc nozarei jāspēj pierādīt, ka lidošana nepalīdz vīrusa izplatībā. Viņaprāt, ir vairāki scenāriji, kā varētu mazināt ceļošanas ierobežojumu atstātās sekas uz nozari.

Vienā scenārijā valstis atvērtu robežas koordinēti, ņemot vērā saslimušo skaitu. Cits scenārijs ir saistīts ar robežu atvēršanu kaimiņiem, bet vēl cits – veseliem reģioniem.

Valdību investīcijas – konkurenci graujošas

Tāpat aviācijai šis krīzes laiks jāizmanto, lai veiktu revolūciju sarežģītajā industrijas ekosistēmā. Gruntiņš ir pārliecināts, ka nozare ar visām piegādātāju un starpnieku ķēdēm no krīzes atgūsies daudz lēnāk nekā kopējā ekonomika, tāpēc industrijā iesaistītajiem aktīvi jāstrādā pie aviācijas ekosistēmas vienkāršošanas, tostarp varianti var būt uzņēmumu saplūšana, likvidācija vai nacionalizācija.

Ilgtermiņā lidsabiedrībām jāstrādā pie jaunu biznesa modeļu izstrādes, jo vairs nevarēs strādāt kā iepriekš, tostarp, visticamāk, ilgtermiņā nozarē samazināsies investīcijas un uzņēmumiem izmaksu ziņā būs jāstrādā krietni disciplinētāk.

“Godīgi jāatzīst – Covid-19 aviācijas nozari noķēra ar nolaistām biksēm. Neviens nedomāja, ka varētu notikt kaut kas šāds, nevienam nebija rīcības plāna šādiem gadījumiem. Bet es nevienu netiesāju, jo kāpēc gan kādam vajadzēja paredzēt ko šādu? Mēs varam plānot vulkānu izvirdumus, reģionālu pandēmiju kā ebola vai SARS, bet nevar paredzēt Covid-19 apmēra globālo pandēmiju.

No akadēmiskā skatpunkta Covid-19 bijis fascinējošs notikums dažādiem pētījumiem, bet no komerciālās un biznesa puses – katastrofa,” sacīja “Midas Aviation” partneris.

Kas notiks tālāk? Grants atzina, ka līdz šim pārāk daudz lidsabiedrību dzīvojušas no “algas līdz algai”, neuzkrājot nebaltām dienām. Pirms Covid-19 bijis, iespējams, labākais laiks lidsabiedrībām, jo bankas ļāva viegli iegādāties lidmašīnas, bet investori lidsabiedrības uzlūkojuši kā labu investīciju.

Covid-19 dēļ situācija pilnībā mainījusies.

“To bija fascinējoši vērot,” atzina Grants. Rezultātā lidsabiedrības vērsušās pie valdībām. “Ja “Lufthansai” jālūdz 11 miljardu dolāru aizdevums, “KLM” – 13 miljardi, bet ASV valdība savām lidsabiedrībām aizdod 61 miljardu, tad saproti, kādu nospiedumu atstājis vīruss.”

Grants gan uzsver, ka valdību veiktās “injekcijas” nav bijušas godīgas, jo radījušas nevienlīdzīgu konkurenci. Kamēr vienām lidsabiedrībām paveicies, citas nav dabūjušas neko.

Tāpēc ikvienam aviācijā iesaistītajam būtu jādomā, kā palīdzēt visiem vienādā apmērā.

“Air Baltic” ir pozitīvs piemērs

“Šķiet, ka paliek labāk, bet realitātē bija tik slikti, ka sliktāk kļūt nav iespējams. Lidmašīnu skaits debesīs palielinās, bet daudzi ceļošanai izmanto vaučerus, kurus ieguva par iepriekš nenotikušajiem lidojumiem. Tātad nemaz tik daudz naudas lidsabiedrības neieņem. Savukārt valdību sniegtie atbalsti lidsabiedrībām ļaus izdzīvot līdz novembrim.

Realitāte ir tāda, ka ierastajās sliedēs viss atgriezīsies pēc 4–5 gadiem, pieņemot, ka parādīsies vakcīna un atkal varēs droši ceļot. Mēs šobrīd cenšamies pārdzīvot tropisko vētru, kurai turklāt oktobra beigās, visticamāk, gaidāms otrais cēliens.” Viņš cer, ka valstis ļaus cilvēkiem ceļot bez ierobežojumiem, bet kontrolētā veidā.

Kas attiecas uz ieguvējiem – tādas būs lidsabiedrības, kas piedāvā īsus lidojumus, mazās lidsabiedrības, kas atradušas skaidru nišu, kā arī lētās aviosabiedrības, kas strādā visefektīvāk.
Saistītie raksti

“Redzēsim konsolidācijas un bankrotus. Esmu izveidojis īpašu “melno grāmatu”, kurā esmu atzīmējis ikvienu lidsabiedrību, kura, manuprāt, šo krīzi nepārdzīvos. Vai tur ir “Air Baltic”? Pavisam noteikti ne. Esmu ļoti pārliecināts gan par “Air Baltic”, gan par Rīgas lidostu. Apbrīnoju, kādas pārvērtības pēdējo desmit gadu laikā piedzīvojis uzņēmums un lidosta. Ja joprojām kaut kas nepatīk, es ieteiktu paspert pāris soļu atpakaļ un uz nozari paskatīties plašāk. Vai jūs kā nacionālo lidsabiedrību labāk gribētu “Alitalia” vai “Air Baltic”? Latvijai ir iemesls būt optimistiskiem,” sacīja Grants.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Veselam
Latvijā līdz šim lielākais Covid-19 gadījumu skaits vienā diennaktī – 250 2
2 stundas
MA
Māris Antonevičs
Ziņas
No Rīgas paliks graustu kaudzes! Izplata ziņas, ka baltieši gatavojot uzbrukumu Krievijai 13
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Svarīgs atgādinājums: nedēļas nogalē jāpagriež pulksteņa rādītāji
44 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Daudzviet līs. Laika prognoze sestdienai
23 minūtes
LE
LETA
Ziņas
KNAB atklāj, kāpēc pret Kaimiņu rosina sākt kriminālprocesu 2
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Katastrofālās situācijas dēļ slēdz vienu no vecākajām Rīgas viesnīcām – “Metropoli”
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tuvu siltuma rekordiem. Sinoptiķi par laikapstākļiem tuvākajā nedēļā
6 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Kamēr Viņķele spēlē” čurikus”, atklājas biedējošas lietas. Nekāda plāna laikam nemaz nav 40
7 stundas
ML
Māra Libeka
Ziņas
Laikā, kad strauji izplatās Covid-19, darbu pamet epidemiologi 9
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Muižniece rīkojas, lai Gobzems par “aicinājumu nelietot” maskas saņem sodu 34
20 stundas
GN
Gunta Neimane
Ziņas
Zviedrija ir no retajām ES valstīm, kur pilsoņiem neprasa zināt valsts valodu 3
5 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
“Viengadīgās” dārza puķes arī nākošgad: dārznieces meistarstiķis, kā to izdarīt!
3 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Katrs savā Covid-19 robežas pusē: Viesturs izmisumā, jo pusgadu nav saticis mīļoto sievu 6
16 stundas
VB
Valdis Bērziņš
Ziņas
FOTO. “Niknais cirvis” cērt Ādažos jeb kā notika NATO militārās mācības
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Beidzot tapis zināms, ko tieši princis Viljams čukstēja Keitai dievkalpojumā, kurā aiz viņiem sēdēja Harijs un Megana 2
3 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Influencere Elīna Didrihsone komentē savas vizuālās pārmaiņas: “Tur es vēl izskatos kā maza meitene!”” 3
4 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Šis nav melnais mēris, no kā cilvēki masveidā mirst,” Kreituse atgādina, ka Covid-19 ēnā paliek hronisku slimību pacienti 47
22 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
FOTO. Itālijā piedzimis kucēns zaļā krāsā
5 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
VIDEO. Remonts teju automašīnas vērtībā. Kā Evitai “iesmērēja” sliktā stāvoklī esošu “BMW” 8
6 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Sorgo – jaunums latviešu virtuvē: plus divu debešķīgu ēdienu receptes
4 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Rīgas Dinamo” ir novedams uz vēstures mēslaini. Egila Līcīša komentārs 38
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Ralfs Eilands paziņo, ka kļuvis par mācītāju: “Lūgums turpmāk mani uzrunāt par mācītāju Ralfu!” 23
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
Ārsti stāvokli vērtē kā smagu: slimnīcā nogādāts ar zālēm saindējies bērns
1 diena
SK
Skaties.lv
Stāsti
Covid-19: Tēvs un meita nomira ar pāris dienu starpību. Tuviniekiem bažas par ārstu darbu 45
1 diena
IM
Ingrīda Mičāne
Laukos
Cilvēki izpirka, izplatītāji stāvēja rindās. Kādēļ zemnieki atsakās no griķiem? 3
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Daina, Dainis un Dainida
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Harijs un Megana arī šogad lauzīs ģimeniskās tradīcijas: Ziemassvētkos viņi nebūs kopā ar karalisko ģimeni 15
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 24. līdz 30.oktobrim: kādas vēlmes piepildīsies
5 stundas
ML
Māra Lapsa
Praktiski
Siļķe – zivs ar raksturu: 3 ēdienu receptes, ko no tās pagatavot
1 diena
KA
Kristīne Akmentiņa
Kokteilis
Pacietība, paškontrole un ticība saviem spēkiem – šīs nedēļas padoms! Horoskopi no 23. oktobra līdz 4. novembrim
5 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Tava iekšējā intuīcija šodien darbosies nevainojami! Horoskopi 23.oktobrim
23 stundas
LE
LETA
Ziņas
Daudzviet līs. Laika prognoze sestdienai
14:53
LE
LETA
Ziņas
Svarīgs atgādinājums: nedēļas nogalē jāpagriež pulksteņa rādītāji
14:32
LE
LETA
Veselam
Valsts apmaksātus Covid-19 testus varēs veikt tikai ar ārsta norīkojumu 1
13:44