Foto – Lita Krone/LETA

Īpaši pētīs smago satiksmes negadījumu iemeslus. Vai komandā vajadzētu arī astrologu? 10

“Turpmākajās 23 dienās būs ļoti daudz ceļu satiksmes negadījumu. Arī smagi. Dižčiks.”* Tā astrologs Kristaps Baņķis 30. augustā ierakstīja sociālajā tīklā. Astrologi parasti neizsaka tik konkrētas prognozes, biežāk viņu teksti atgādina “ne cepts, ne vārīts; ne silts, ne auksts; iespējams, ka; uzmanieties, jo” utt. Taču, tā kā šoreiz prognoze tik konkrēta, “LA” to pārbaudīja pēc atbildīgo dienestu apkopotajiem datiem par satiksmes negadījumiem. Secinājums – ja astrologs ar savu sakāmo domājis, ka negadījumu šajās dienās būs daudz vairāk un smagāki nekā citkārt, tad viņam nav taisnība. Dati par negadījumu skaitu neuzrāda būtiskas atšķirības astrologa nosauktajās dienās salīdzinājumā ar citiem periodiem.

AK
Atis Klimovičs
Ziņas
FOTO. Brutāli sadragāti galvaskausi un ribas dziļi ietriektas pie mugurkaula…Šaušalīgs, bet Latvijas vēsturei nozīmīgs atradums Tilžā 96
22 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Viktors Ščerbatihs: “Es aizliedzu pirms olimpiādes vakcinēties!” 76
4 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Muļķīgi amatieriskie klipi, kurus Pavļuts nodēvējis par potēšanās aicinājumu, ir kārtējais ledusbluķis
1 diena
Lasīt citas ziņas

Taču vienlaikus pēc Iekšlietu ministrijas informācijas centra sniegtajiem datiem redzams, ka negadījumu skaits pieaudzis pa gadiem – 2015. gadā to ir bijis vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt šogad – vairāk nekā pērn. Iespējams, tam izskaidrojumu atradīs eksperti – šogad pirmoreiz tiek veidota komanda no apdrošinātājiem, policistiem, ekspertiem, zinātniekiem un citiem speciālistiem, kas veiks pētījumus par ceļu satiksmes negadījumu iemesliem un tendencēm, lai izstrādātu priekšlikumus, kā maksimāli samazināt to skaitu. Astrologu šajā komandā nebūs. Šiem pētījumiem Ceļu satiksmes drošības padome 7. decembrī atvēlējusi 100 000 eiro. Tā ir nauda, kas padomei ienāk no transportlīdzekļu civiltiesiskās atbildības apdrošinātājiem. Kā saka eksperts Oskars Irbītis, šādi līdzīgi līdzekļi bijuši arī iepriekš, bet novirzīti vienam vai otram resoram un lielas jēgas no tā neesot bijis.

Galvenais faktors ir satiksmes intensitāte

Pēc Iekšlietu ministrijas informācijas centra sniegtajiem datiem salīdzinājām astrologa noteiktās 23 dižčika dienas (31. augusts – 22. septembris) ar 23 dienām pirms tam un 23 dienām pēc tam gan šogad, gan iepriekšējos divus gadus. Pirmajā brīdī redzams, ka kopējais negadījumu un bojāgājušo skaits dižčika periodā ir nedaudz lielāks nekā aplūkotajos periodos pirms un pēc tam, kā arī iepriekšējos gados šajā laikā. Taču, analizējot pa dienām, nav vērojams, ka tieši šajās dienās īpaši pieaugtu negadījumu skaits. Turklāt, paskatoties pēdējo gadu tendences, kas notiek augusta beigās un septembra sākumā (skat. tabulu), redzams, ka nav būtiskas procentuālas atšķirības – cik daudz negadījumu notiek šajā periodā salīdzinājumā ar visu gadu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Mana kā auto un motobraucēja novērojumi daudzu gadu garumā liecina, ka augusta beigās un septembra sākumā satik­sme uz ceļiem ir intensīva un haotiska. Cilvēki atgriežas no atvaļinājumiem un vasaras ceļojumiem, dodas no laukiem uz pilsētām. Skolas un studiju sākums nosaka, ka uz ceļiem parādās vairāk transporta un cilvēku, daļa no kuriem pārvietojas pa sev vēl neiepazītiem maršrutiem un vietām. Arī policija šajā laikā iesaka vai pat liek samazināt transporta līdzekļu ātrumu, lai izbēgtu no negadījumiem.

Tāpēc, lai prognozētu, ka šādos palielinātas satiksmes intensitātes, cilvēku pārvietošanās un zināma haosa apstākļos būs vairāk negadījumu, nav jābūt astrologam, bet parastam dzīves vērotājam. Tam piekrīt arī ceļu satiksmes negadījumu eksperts O. Irbītis. Viņš tieši satiksmes intensitāti uzskata par galveno rādītāju, kas nosaka ceļu satiksmes negadījumus un to sekas. “Reizē ar augusta beigām un septembra sākumu es, daudz nedomājot, varu nosaukt vēl divus šādus satiksmes “pīķus”. Maija beigas un jūnija sākums, kad ļaudis pastiprināti pārvietojas, turklāt ar pavasara “vēju” galvā, uz ceļiem parādās arvien vairāk motociklistu, arī automašīnas ar vadītājiem, kas modušies no ziemas miera. Vēl tāds periods ir Jāņos, kad cilvēki ne tikai pastiprināti pārvietojas, bet pastiprināti arī dzer. Vēl ir arī tumšie novembra un decembra mēneši, īpaši, ja nav sniega – cieš daudz gājēju.” Otrs faktors, kas ietekmē negadījumu skaitu, ir laika apstākļi.

Policija un ierēdņi zvaigznēs neskatās

Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšniece Vineta Mistre piekrīt, ka satiksmes intensitāte un laika apstākļi ir galvenie faktori, kas nosaka ceļu satiksmes negadījumu skaitu un no tiem izrietošās sekas.

“Jūnijā un jūlijā jābūt gataviem avārijām ar smagi cietušajiem un bojāgājušajiem, jo pieaug ātrums un pārgalvība, rudens un ziemas sākums raksturīgs ar daudz sabrauktiem gājējiem, kuri dažādu iemeslu dēļ nevēlas būt redzami, arī infrastruktūra Latvijā vēsturiski izveidojusies tāda, kas maz nodala gājējus no transporta līdzekļu plūsmas. Ir arī neizskaidrojamas lietas, piemēram, 2014. gadā strauji pieauga bojāgājušo skaits līdz 212 (šogad līdz 7. decembrim ir 149. – A. D.), bija avārijas, kurās gāja bojā vairāki – četri, pieci, pat seši cilvēki. Pagājušajā un šajā gadā šādu avāriju ir mazāk,” saka V. Mistre.

Lai uzlabotu drošību uz ceļiem, nepieciešams uzlabot infrastruktūru, palielināt fotoradaru skaitu, jo tur, kur tie uzstādīti, faktiski neesot traģisku negadījumu, palielināt netrafarētu ceļu policistu automašīnu skaitu (nākamgad šobrīd septiņu vietā būšot 40). Protams, regulāri jāatgādina par vispārzināmām normām, ka ātrumu pārsniegt nedrīkst, reibumā pie stūres sēsties nedrīkst, mobilos tālruņus un citas viedierīces pie stūres lietot nedrīkst. Starp citu, pēdējais ir liela problēma ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā, saka V. Mistre.

Dažādu izglītojošu un brīdinošu kampaņu plānošanā un rīkošanā Satiksmes uzraudzības un koordinācijas birojs sadarbojas ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD). “Mēs esam iestāde, kas ņem vērā racionālus argumentus, pētām tendences un zvaigznēs vismaz darba laikā neskatāmies,” teic CSDD sabiedrisko attiecību vadītājs Jānis Aizpors. “Šobrīd sadarbībā ar policiju dalām gājējiem vestes. Pavasarī būs kampaņas, kas aicinās braukt prātīgi un nereibušam. Ārzemēs arvien vairāk pievērš uzmanību tam, ka nedrīkst sēsties pie stūres nogurušam. To darīsim arī mēs.”

Nosaka fāžu maiņas un planētas

Ko par savu prognozi saka pats astrologs K. Baņķis? Viņš pārsvarā vadoties pēc mēness fāžu maiņām un planētu stāvokļiem. Un tieši augusta beigās un septembra sākumā mainījušās fāzes un planētas bijušas sliktā stāvoklī. Tiesa, viņš zinājis arī par tendencēm ceļu satiksmes negadījumos gada griezumā, bet tas neesot bijis noteicošais dižčika prognozēšanā. To noteikušas fāžu maiņas un planētas.

Analizējis savas prognozes un salīdzinājis datus pa periodiem astrologs neesot.

“Mans galvenais uzdevums ir brīdināt. Un var būt tā, ka cilvēki ieklausās astrologos un tāpēc uzmanās, ka nenotiek tas, kam būtu jānotiek. Varbūt arī pie mums tas sāk notikt? Bet jebkurā gadījumā visam, ko daru, apakšā ir likumsakarības,” saka K. Baņķis.

* Dižčiks ir vārds, ko astrologs K. Baņķis, kā viņš pats saka, reanimējis no astroloģijas vēstures un kas nozīmē dažādas klapatas, lielākoties negatīvas, tajā skaitā avārijas un nelaimes gadījumus.

Kartē – melno punktu vietas un laiki

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) radījis interaktīvu karti, kurā tiek apkopoti un vizualizēti dati par Latvijā notikušajiem ceļu satiksmes negadījumiem, kas saistīti ar apdrošināšanas izmaksām (vieta, laiks, izmaksas). Ziņas par negadījumiem tiek saņemtas no Latvijas apdrošināšanas kompānijām, kurām negadījumā iesaistīto transporta līdzekļu vadītāji iesūtījuši saskaņotos paziņojumus. Savukārt par tiem negadījumiem, kuri netiek noformēti saskaņoto paziņojumu veidā, bet arī saistīti ar apdrošināšanu, ziņas saņemtas no Valsts policijas. Negadījumi, kas nav saistīti ar apdrošināšanu, kartē neparādās.

Kā skaidro LTAB pārstāvis Gints Lazdiņš, karte ir objektīvas situācijas – ja ne 100%, tad ļoti tuvu tam – atainojums kopš šā gada 1. janvāra. Par iepriekšējo laiku dati ievadīti tikai testa režīmā.

“Karte var kalpot par labu līdzekli satiksmes drošības uzlabošanai Latvijas pašvaldībām un ceļu uzturētājiem. Atlasot un analizējot šos datus ilgākā laika posmā, iespējams konstatēt, kādēļ vienā vai otrā punktā negadījumi notiek biežāk vai ar smagākām sekām,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Karte ļauj identificēt negadījuma vietu, apstākļus, smaguma pakāpi un citus faktorus. Datus var atlasīt un analizēt pa dažādiem laika posmiem (dienām, nedēļām, mēnešiem). Karte izvietota LTAB mājas lapā: www.ltab.lv/map.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
FOTO. Brutāli sadragāti galvaskausi un ribas dziļi ietriektas pie mugurkaula…Šaušalīgs, bet Latvijas vēsturei nozīmīgs atradums Tilžā 96
22 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Viktors Ščerbatihs: “Es aizliedzu pirms olimpiādes vakcinēties!” 76
4 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Muļķīgi amatieriskie klipi, kurus Pavļuts nodēvējis par potēšanās aicinājumu, ir kārtējais ledusbluķis
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bokseris Kristaps Zutis uz ielas skarbi “pārmāca” tiktokeri un video ievieto soctīklos 41
6 stundas
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
“Mūs cenšas sanaidot! Saeimas deputāti augstprātīgi dzen cauri likumus, izplatot maldus un naidu!” Varakļānu novada iedzīvotāju atklāta vēstule latgaliešiem 59
9 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Ringolds Balodis par obligāto vakcināciju pedagogiem: “Baidos, ka nebūs labi!!!” 28
50 minūtes
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Viktors Ščerbatihs: “Es aizliedzu pirms olimpiādes vakcinēties!” 76
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijai atkal tuvojas tveice. Cik ļoti uzkarsīs gaiss? 4
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Bokseris Kristaps Zutis uz ielas skarbi “pārmāca” tiktokeri un video ievieto soctīklos 41
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sieviete un bērniņš mira pēc dzemdībām. Viena no “skaļākajām” lietām Latvijā: tiesa atsāk skatīt lietu par Pirmās evaņģēliskās Jēzus draudzes darbības izbeigšanu 1
17:42
LA
LA.LV
Ziņas
Ringolds Balodis par obligāto vakcināciju pedagogiem: “Baidos, ka nebūs labi!!!” 28
17:14
LE
LETA
Ziņas
Latvijai atkal tuvojas tveice. Cik ļoti uzkarsīs gaiss? 4
15:39
LA
LA.LV
Ziņas
Mārtiņš Trons: “Principā mēs esam viena no tām retajām Eiropas valstīm, kurā ir tik liels PVN pārtikas produktiem…” 55
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sieviete un bērniņš mira pēc dzemdībām. Viena no “skaļākajām” lietām Latvijā: tiesa atsāk skatīt lietu par Pirmās evaņģēliskās Jēzus draudzes darbības izbeigšanu 1
23 minūtes
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Olga Kambala: “Divu mēnešu laikā es pārvērtos par ļoti skaistu, “sakačātu” sievieti!” 17
6 stundas
AJ
Anita Jaunbelzere
Laukos
“Varam teikt, ka esam pasaules līmenī” Latvijā ražotie disku arkli pieprasīti Kanādā un pat Islandē
3 stundas
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
“Mūs cenšas sanaidot! Saeimas deputāti augstprātīgi dzen cauri likumus, izplatot maldus un naidu!” Varakļānu novada iedzīvotāju atklāta vēstule latgaliešiem 59
9 stundas
KL
Kristīne Liepiņa
Ziņas
Latvijā precējies šobrīd katrs otrais vīrietis. Vai pandēmija mudināja mīt gredzenus? 37
10 stundas
Inita Šteinberga
Praktiski
Vietās, kur lijis mazāk, koki dārzā un mežā jau cīnās par izdzīvošanu! Kā palīdzēt lielajiem kokiem? 1
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijas džudo cīkstonis Jevgeņijs Borodavko Covid-19 dēļ nevarēs startēt Tokijas olimpiskajās spēlēs 14
7 stundas
Tokijas olimpiskās spēles
LE
LETA
Ziņas
Latvijas 3×3 basketbolisti Tokijā olimpiskā turnīra otrajā mačā piekāpjas Beļģijai 2
4 stundas
LE
LETA
Uncategorized
Latvijas riteņbraucējiem Tokijas olimpiskajās spēlēs 22. un 33.vieta grupas braucienā, zelts – ekvadorietim Karapasam 2
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijas džudo cīkstonis Jevgeņijs Borodavko Covid-19 dēļ nevarēs startēt Tokijas olimpiskajās spēlēs 14
7 stundas
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
“Jāķer prieks, un viss būs kārtībā!” Māris Štrombergs novēl olimpiešiem un stāsta, kā Latvijā bauda harmonisku ģimenes dzīvi 8
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā degvielas cenas samazinās, Latvijā – pieaug 10
7 stundas
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
FOTO. Brutāli sadragāti galvaskausi un ribas dziļi ietriektas pie mugurkaula…Šaušalīgs, bet Latvijas vēsturei nozīmīgs atradums Tilžā 96
22 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
“Noskaņojums mums ir ļoti profesionāls!” Volejbolistes Graudiņa un Kravčenoka par savām pirmajām olimpiskajām spēlēm 5
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. “Kā uzkāpšana uz septītā mākoņa!” Ostapenko un Čavars dalās emocijās 13
19 stundas
ME
Medības
Ziņas
VIDEO. “Sajūta nepatīkama, ka vilks praktiski staigā gar māju!” Sandis par pārsteigumu Talsu pusē 38
21 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Titavs: “Nav cerību, ka tiksim pie vēl vienas Vairas Vīķes-Freibergas!” 96
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ārsti – slepkavas!” Alūksnē pret vakcināciju izplata dezinformācijas skrejlapas; policija ierosina lietu 164
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Jāsaprot, ka būt neatkarīgai valstij nav bezmaksas pasākums!” Kariņš par to, vai valsts sektorā tiks celtas algas 225
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Kristīne, Kristīna, Krista, Kristiāna un Kristiāns 1
6 stundas
JL
Juris Lorencs
Ziņas
Ceturto atmodu gaidot: par kolektīvo intelektuālo degradāciju un jaunu vēlēšanu sistēmu, kas varētu mūs izglābt 90
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
Petraviča: Pilnībā saprotu tos cilvēkus, kas izvēlas nevakcinēties 302
2 dienas
LA
LA.LV
Ziņas
FOTO: “Tie var būt bīstami jūrā esošajiem!” Baltijas jūrā pamanīti vairāk nekā 20 ūdensstabi 9
2 dienas
IT
Iveta Tomsone
Laukos
“Kur mūsu nauda?” Gaļas liellopu audzētāji ziņo par iespējamu krāpšanu organizētā grupā 46
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Karaliene varētu atcelt Harija un Meganas ielūgumus uz platīna jubilejas svinībām. Kas šoreiz sadusmojis Bekingemas pili? 28
2 dienas
LK
Linda Krāģe
Kokteilis
Būsi gatavs aizstāvēt savu taisnību, iespējami konflikti ar autoritātēm! Horoskopi no 26. jūlija līdz 1. augustam 3
7 stundas