Konkurences padomes (KP) priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Jānis Račko un Konkurences veicināšanas nodaļas vecākā eksperte Andra Strikmane uzskata, ka CSDD organizētie konkursi automašīnu numurzīmju izgatavošanai bijuši izdevīgi vienam konkrētam uzņēmumam.
Konkurences padomes (KP) priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Jānis Račko un Konkurences veicināšanas nodaļas vecākā eksperte Andra Strikmane uzskata, ka CSDD organizētie konkursi automašīnu numurzīmju izgatavošanai bijuši izdevīgi vienam konkrētam uzņēmumam.
Foto: Timurs Subhankulovs

Dārgā drošība vai dārgie draugi? Latvijā dārgākās auto numurzīmes 0

Ieva Ēvalde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
Lūk, kā izskatās nekopta sieviete: 7 pazīmes, kas par to liecina 30
RAKSTA REDAKTORS
“Tagad darba nav, pēc jaungada gāzīs riņķī un atkal būs jārauj pa 16 stundām bez brīvdienām!” Santa par bezjēdzībām darbā valsts iestādēs
Pircēja pasūta pilnīgi vienādas preces no “Temu”, “Shein” un “AliExpress”. Rezultāti bija pārsteidzoši 26
Lasīt citas ziņas

Latvijas CSDD par vienas auto numurzīmes izgatavošanas ārpakalpojumu maksā 3–5 reizes vairāk nekā līdzīgas struktūrvienības Igaunijā un Lietuvā. Izmaksas esot pamatotas ar augstu tehnoloģiskas drošības līmeni.

Augstās ārpakalpojuma izmaksas piesaistījušas Konkurences padomes (KP) uzmanību, veicot tirgus uzraudzību un pētot CSDD jau 2016. gadā organizēto iepirkumu par autotransporta numurzīmju izgatavošanu un piegādi. Pēc KP domām, šāda situācija izveidojusies, jo savulaik izsludinātais konkurss bijis labvēlīgs vienam konkrētam uzņēmumam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tajā arī piedalījies tikai viens pretendents – Vācijas uzņēmums “J.H. Tōnnjes E.A.S.T. GmbH&Co”, iegūstot ekskluzīvas tiesības piegādāt numurzīmes par kopējo līgumcenu 10,8 miljoni eiro uz pieciem gadiem. CSDD pārstāve Ieva Bērziņa skaidro, ka likums neaizliedz slēgt līgumu situācijās, kad konkursam ir pieteicies tikai viens pretendents.

“Turklāt iespēja pieteikties konkursam uz šī pakalpojuma sniegšanu tika izsludināta Eiropas mērogā, publicējot informāciju “Eiropas Vēstnesī”.” Viņa noraida aizdomas, ka iepirkumu konkursa nolikums varētu būt rakstīts īpaši vienam pretendentam.

“Konkursa rezultātus atbilstoši likumam apstiprināja Iepirkumu uzraudzības birojs,” viņa pamato. “Nebija nekādu pretenziju arī no citiem tirgus dalībniekiem.”

Jāpiebilst, ka CSDD ārpakalpojuma izmaksas neietekmē patērētājiem noteikto samaksu par automašīnu numurzīmju izgatavošanu, jo tā ir fiksēta saskaņā ar 2013. gada grozījumiem MK noteikumos. Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) uzsver, ka šo CSDD konkursu nav vērtējis, jo nav tikuši apstrīdēti ne šī iepirkuma rezultāti, ne nolikuma prasības. “Biroja rīcībā līdz šim nebija nonākusi informācija, kas liecinātu par pro­blēmām saistībā ar iepirkumā izvirzītajām prasībām,” skaidro IUB pārstāve Samanta Krieva, papildus tomēr norādot, ka “Konkurences padomes secinājumiem nav pamata nepiekrist”.

Nomā telpas CSDD

Konkurences padomes tirgus uzraudzības pētījums liecina, ka 2016. gada CSDD konkursa uzvarētājs “J.H. Tōnnjes E.A.S.T. GmbH&Co” līguma izpildei piesaistījis trīs apakšuzņēmējus, tostarp – uzņēmuma pārstāvi Latvijā SIA “Latsin”, kas izgatavojis un piegādājis numurzīmes CSDD jau kopš 2002. gada.

Reklāma
Reklāma

SIA “Latsin” jau kopš 1992. gada ir arī telpu nomnieks CSDD ēkā Bauskas ielā 86, līdz ar to šim uzņēmumam vienīgajam bijusi iespēja izpildīt iepirkumu konkursā izvirzīto prasību piegādāt pēc individuāla pasūtījuma izgatavojamās ekspresnumurzīmes 30 minūšu laikā.

Tāpat par konkurenci ierobežojošu KP atzinusi iepirkuma konkursa prasību veikt pirmo numurzīmju piegādi 45 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas, kas uzraugošās institūcijas ieskatā var izrādīties pārāk īss termiņš.

Ierobežojoša esot bijusi arī prasība veikt centralizētas numurzīmju izgatavošanas un uzskaites sistēmas izveidi 30 dienu laikā, šī prasība konkursa nolikumā neesot pietiekami detalizēta.

Ieva Bērziņa uzsver, ka arī 2016. gadā CSDD būtu varējusi piedāvāt telpas nomā citam pakalpojumu sniedzējam, ja tas būtu interesējies par piedalīšanos iepirkuma konkursā un tajā uzvarējis.

Drīz būs jauns konkurss

Tā kā piecu gadu termiņš, kura laikā ir spēkā CSDD līgums ar “J.H. Tōnnjes E.A.S.T. GmbH&Co”, beidzas šogad, KP ir izveidojusi ieteikumu sarakstu jaunā autotransporta numurzīmju izgatavošanas un piegādes iepirkumu konkursa nolikuma izstrādei, kur cita starpā iesaka paredzēt iespēju konkursa uzvarētājam nomāt telpas CSDD ar adekvātiem līguma noteikumiem, kā arī samazināt līguma termiņu no pašreizējiem pieciem uz trim gadiem, kā tas jau pašlaik ir Lietuvā un Igaunijā.

CSDD sola izvērtēt un respektēt KP rekomendācijas. “Rīkojot nākamo konkursu, ņemsim vērā KP rekomendācijas un ietversim informāciju par telpu nomas iespējām arī konkursa nolikumā,” sola Ieva Bērziņa.

“Noteikti tiks ņemts vērā ierosinājums palielināt pirmās numurzīmju izgatavošanas uzsākšanas laiku. Tāpat arī, iespējams, paši uzrunāsim iespējamos iepirkuma konkursa dalībniekus, mudinot viņus pieteikties konkursam un veidot pretendentu konkurenci. Lai arī likums to neprasa, tā rīkosimies, uzklausot KP ieteikumus.”

Nosacījumi, kurus CSDD, izsludinot jauno konkursu par numurzīmju izgatavošanu, pēc Ievas Bērziņas vārdiem, nav gatava “upurēt” ir – prasība izgatavot numurzīmi sevišķi ātri – 30 minūšu laikā – un atbilstība augstiem drošības standartiem.

“Mēs atšķirībā, piemēram, no Lietuvas, iepērkam numurzīmes ar augstākas pakāpes aizsardzību pret viltošanu. Mums ir arī augsti tehnoloģiska numurzīmju apkalpošanas un uzturēšanas sistēma, lai varētu izsekot numurzīmes esamību vai neesamību kopš tās izgatavošanas brīža, uzstādīšanas uz transportlīdzekļa, pārlikšanas uz cita transportlīdzekļa un līdz pat utilizācijai.”

Lai arī KP norāda, ka šīs specifiskās numurzīmju drošības prasības nevar būt par pamatu tik būtiskam cenu sadārdzinājumam, CSDD ir palikusi pie savām domām.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.