Iespējamie reisi, kuriem varētu samazināt dotācijas, ir arī Cēsis–Rīga un Cēsis–Valmiera.
Iespējamie reisi, kuriem varētu samazināt dotācijas, ir arī Cēsis–Rīga un Cēsis–Valmiera.
Foto: Dainis Bušmanis

Dotēti autobusi gar sliedēm neies 2

Jaunā satiksmes ministra Tāļa Linkaita ideja pārstāt dotēt tos autobusu maršrutus, kas izvietoti paralēli dzelzceļa stacijai, tiek vērtēta pretrunīgi. Satraukums valda par nelegālo pārvadātāju un ēnu ekonomikas uzplaukumu, pasažieru neapmierinātību un šoferu nākotni, kuri tādējādi varētu palikt bez darba. Taču visas iesaistītās puses – ministrs, Autotransporta direkcija un paši pārvadātāji atzīst – esošais maršrutu tīkls ir novecojis un tas ir jāreformē.

Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Lasīt citas ziņas

Jāveicina vilcienu un autobusu sinerģija

Satiksmes ministrs publiskajā telpā paudis ieceri, ka līdz 2021. gadam Latvijā būtu jāievieš 21. gadsimtam atbilstoša pārvadājumu sistēma – ar savienotiem reisiem, moderniem vilcieniem un biļešu sistēmu. Viņaprāt, dotāciju apjoms jāizvērtē un atsevišķos autobusu maršrutos tas jālikvidē, jo tādējādi “varētu tikt ietaupīti valsts līdzekļi”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču pārvadātāji šo ideju vērtē piesardzīgi. Daļa pauž negatīvu attieksmi, savukārt citi norāda, lai gan maršrutu tīkls patiešām ir novecojis un reformas ir nepieciešamas, nevajadzētu aizrauties ar reģionālo maršrutu komercializēšanu. “Domāju, ka esošos koncesijas līgumus tas neskars,” saka SIA “Jelgavas autobusu parks” valdes loceklis Gints Burks. Un viņam ir taisnība, jo Autotransporta direkcija apstiprina – pasažieru pārvadājumu modeļa maiņa nedrīkst notikt agrāk par 2021. gadu.

“Nedotējot maksa par braucienu autobusā kļūs ievērojami dārgāka nekā vilcienā. Vai tas veicinās pasažieru “pārsēšanos” no autobusa uz vilcienu, domāju, ka ne,” turpina G. Burks. Pēc viņa domām, katram pasažierim ir savi sabiedriskā transporta lietošanas paradumi, tāpat viņš atsauc atmiņā negatīvo pagātnes pieredzi: “Atceroties iepriekšējo krīzi, kad izskanēja līdzīgi piedāvājumi, vietās, kur kursē vilciens, samazināt autobusu reisu skaitu ar mērķi, lai cilvēki “pārsēstos” vilcienos, reāli tas nedarbojās. Cilvēki vairāk sāka izmantot personīgo transportu, kā arī šajos maršrutos parādījās nelegālie pārvadātāji.”

Par ēnu ekonomiku nobažījies arī pārvadājumu kompānijas SIA “B-Bus” valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars. Viņš atzīst – esošais maršrutu tīkls patiešām ir novecojis, tādēļ izmaiņas ir nepieciešamas, taču, plānojot reformas, nevajadzētu pārāk aizrauties ar reģionālo maršrutu komercializēšanu, lai tā nenovestu pie vēl lielākiem valsts budžeta tēriņiem.

“Autobusu maršrutu komercializācija var atgriezt mūs atpakaļ deviņdesmitajos gados, kad netika maksāti nodokļi pilnā apmērā un piepelnīšanās nolūkos vadītājs skaidro naudu lika sev kabatā. Mūsuprāt, jāveicina vilcienu un autobusu sinerģija, kas ļaus samazināt valsts maksājamās dotācijas apmēru. Uzskatāms piemērs tam ir Beļģijas valdība, kas jau šobrīd apspriež un izstrādā šādu sabiedriskā transporta maršruta tīkla modeli – vilciens/autobuss. Pēc mūsu domām, attālākos Latvijas nostūros vai apdzīvotās vietās, kur dzīvo salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, varētu tikt ieviesta viena biļete, lai pasažieri varētu to izmantot, pārsēžoties no vilciena uz autobusu.”

Cik maksās biļete?

Arī uzņēmuma SIA “Jūrmalas autobusu satiksme” izpilddirektors Jevgēņijs Ļegostajevs ir pret maršrutu komercializēšanu, taču satiksmes ministra T. Linkaita ieceri pārstāt dotēt tos reģionālos strappilsētu maršrutus, kuros paralēli kursē vilciens, atbalsta.

“Šāda iniciatīva ir atbalstāma un loģiska, lai valsts samazinātu izdevumus maršrutos, kurus nav nepieciešams dotēt. Esam gatavi iesaistīties un palīdzēt īstenot šo ideju, palielinot reisu skaitu pasažieru nogādāšanai līdz dzelzceļa stacijai, lai Jūrmalas iedzīvotāji varētu ērti nokļūt no autobusa uz vilcienu. Tāpat neredzam īpašu nepieciešamību autobusu reisiem, kas brauc no Ventspils un Talsiem cauri visai Jūrmalas pilsētai. Autobusa pārvadātājs var aizvest pasažierus līdz Tukumam vai Slokas dzelzceļa stacijai, kur tālāk pasažieri pārsēžas no autobusa uz vilcienu un turpina tālāk ceļu uz Rīgu. Šāda maršrutu plānošanas pieeja ļaus atslogot ne tikai Jūrmalas–Rīgas šoseju, bet arī abu pilsētu ielas no lielās transporta plūsmas, tādējādi samazinot vides piesārņojumu. Ļoti ceram, ka jaunais satiksmes ministrs atrisinās arī tarifu atšķirības starppilsētas maršrutā Sloka–Rīga un Jūrmalas pilsētas maršrutos.”

Savukārt SIA “VTU Valmiera” Pārvadājumu daļas vadītāja Anda Liepiņa akcentē, ka vilcieni kursē retāk nekā autobusi, bet cilvēkiem ir nepieciešams konkrētā laikā būt, piemēram, pie ārsta vai apmeklēt kādu no valsts iestādēm. Iespējamie reisi, kurus šajā pusē varētu ietekmēt izmaiņas, viņasprāt, ir Valmiera–Cēsis un Valmiera–Valka. “Būtiski, ka starp galapunktiem ir arī starppieturas, kurās pietur autobuss, bet ne vilciens. Tādējādi, ja valsts nedotēs papildu reisus, kas būs nepieciešami starp pieturām, ir jautājums – kādi būs braukšanas tarifi jeb cik maksās biļete? Turklāt, ja piedāvājums neatbildīs pieprasījumam, varētu rasties nelegālo pārvadājumu piedāvājumi.”

Autotransporta direkcija šobrīd veic aprēķinus – analizē pasažieru plūsmu un finansējumu potenciāli komercializējamos maršrutos Rīga–Jelgava, Rīga–Jūrmala, Rīga–Ogre, Rīga–Olaine un Rīga–Sigulda (attēlā).
Foto: Valdis Semjonovs

Jāgaida koncesijas līgumu beigas

“LA” noskaidro, ka VSIA Autotransporta direkcija (ATD) šobrīd veic aprēķinus – analizē pasažieru plūsmu un finansējumu potenciāli komercializējamos maršrutos Rīga–Jelgava, Rīga–Jūrmala, Rīga–Ogre, Rīga–Olaine un Rīga–Sigulda. “Pirms tiek pieņemts galīgais lēmums un mainīts pasažieru pārvadājumu modelis, nododot komerciālai apkalpošanai autobusu pārvadājumus minētajos maršrutos, mūsu uzdevums ir rūpīgi izvērtēt visus aspektus – pasažieru turpmāko plūsmu, pakalpojumu kvalitāti, finansiālo ietekmi uz maršrutu tīklu, ieguvumus un zaudējumus, arī riskus. Kad tas būs izdarīts, iepazīstināsim satiksmes ministru ar analīzes rezultātiem,” skaidro ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Inese Krūmiņa. Izvēlēti tieši šie maršruti, jo tie esot ar salīdzinoši lielu pasažieru plūsmu, un tas, iespējams, ļaušot sniegt komercpārvadājumu pakalpojumus, būtiski nemazinot autobusu kursēšanas biežumu minētajos virzienos. “Valsts primārais uzdevums, organizējot sabiedriskā transporta pakalpojumus, ir nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti. Līdz ar to pasažieru pārvadājumi tiek organizēti arī tajās vietās, kur uz komercprincipiem tie nedarbotos. Pasažieru pārvadājumu modeļa maiņa iespējama tikai tad, kad būs beigušies ar autobusu pārvadātājiem noslēgtie līgumi, un tas ir – ar 2021. gada 1. janvāri.”

 

Šoferu darbs apdraudēts

“Maldīgi uzskatīt, ka pasažieri, kuri izmanto paralēlos autobusu pārvadājumus dzelzceļa līnijām Rīga–Jūrmala, Rīga–Jelgava un Rīga–Ogre, organiski sāks izmantot dzelzceļa pakalpojumus brīdī, kad šie maršruti tiks slēgti vai to kustības intensitāte samazināta,” uzskata AS “Liepājas autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns. Viņaprāt, šāds lēmums neizbēgami izsauks lielas pasažieru grupas neapmierinātību un radīs viņiem papildu neērtības. “Ministra paziņojumā nav skaidrs, vai ir ņemts vērā jautājums par nelicencētiem regulārajiem un neregulārajiem pārvadātājiem. Nozarē tā ir sena problēma, un šāds ministra lēmums to aktualizēs, jo vieta noteikti nepaliks tukša. Taču mēs novērtējam un ar cerībām raugāmies uz jaunā satiksmes ministra vēlmi sakārtot pasažieru pārvadājumu nozari, neapstrīdot viņa ekspertīzi un izpratni šajos jautājumos, tomēr aicinām visas nozarē iesaistītās puses sākt kvalitatīvu dialogu un rast kopīgu risinājumu pie sarunu galda. Šajos jautājumos ir jāiedziļinās un jāsaprot, ka šā brīža sistēma darbojas jau daudzus gadus un tai ir pakārtots gan pārvadātāju bizness, gan pasažieru ieradumi un jaunajām iecerēm ir jāpielāgo arī vilcienu satiksme, un pakalpojuma kvalitāte.”

Par šoferu nākotni satraucas Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrības (LAKRS) priekšsēdētājs Juris Kalniņš. “Domāju, ka pasažieru paradumus nav tik viegli lauzt un mainīt. Tādēļ, pirmkārt, jādomā, vai cilvēki būs mierā ar to, ka autobusa vietā viņiem tagad nāksies izmantot vilcienu. Jāatzīmē, ka arī dzelzceļa stacijas pilsētās nereti atrodas tālu no centra, savukārt autoostas un autobusu pieturas ir krietni sasniedzamākas. Otrkārt, redzam, kas šobrīd notiek ar vilcienu iepirkumiem, tādēļ uzskatu, ka šis lēmums nedrīkst būt sasteigts. Autobusu pārvadājumi mūsdienās ir kļuvuši ļoti kvalitatīvi, un, manuprāt, ir jāsaglabā transports, kas cilvēkiem ir ērts un pieejams. Ja cilvēki masveidā “pārsēdīsies” uz vilcieniem, mazināsies autobusu pārvadājumu apjoms un samazināsies arī darbavietas. Mūsu arodbiedrība primāri domā par to, lai šoferi nezaudētu darbu un par nostrādātajām stundām saņemtu pienācīgu atalgojumu, kas jau tāpat ir nepieklājīgi zems. Cerams, ka reforma kārtējo reizi netiks īstenota uz šoferu atalgojuma rēķina.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Krievijas mērķis esot karā vājināt Ukrainas industriālo ekonomiku, lai tā vairāk līdzinātos kādai no Baltijas valstīm 161
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
Zvejnieks: “tāda mērvienība malkai kā beramkubs – tas parādījās, kad tirgotāji izmantoja vecu cilvēku lētticību un smērēja kuba vietā” 2
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
Lasīt citas ziņas

Finanšu partneris - LANDE

Sadarbības projekts
“Ir jāanulē Latvijā līdz šim izdotās uzturēšanās atļaujas un vīzas tiem, kas atbalsta Krievijas agresiju,” rosina Egils Levits
VIDEO. Henriks Danusēvičs par partiju solījumiem: “80% no solītā viņi izdara pretēji!” 8
VIDEO. “Kas notiktu, ja raķešu triecienā uzsprāgtu Zaporožjes atomstacija? Radiācija būs pa visu Eiropu?”: atbild Jānis Slaidiņš 7
FOTO. Saglabāts pat saimnieka krēsls, kas pildīts ar salmiem! Kā Viktors apvieno senu Jūrmalas vasarnīcu ar mūsdienu arhitektūru 3
Kā efektīvi cīnīties ar augu slimībām un kaitēkļiem augustā?
09:20
VIDEO. Raita Karnīte: “Viedokļi atšķiras – vai vēja parks ietekmē veselību, tāpēc pārsteidz, ka to pie mums grib izvietot uz zemes, ne jūrā…
09:13
“Manā istabā neskan vairs mūzika!” Saruna ar dzejnieku Daini Deigeli 5
20:57
FOTO. “Viņi parādīs, kas ir īstie karaliskās ģimenes locekļi”: princis Viljams un Keita Midltone dosies uz Ameriku
FOTO. Vērmanes dārzā par 78 tūkstošiem eiro atklāta atjaunotā Rīgas vecākā strūklaka 5
Līvānu novadā skolēniem arī nākamajā mācību gadā būs brīvpusdienas 4
“Lielākā daļa pat nesaprot, kā rēķinus apmaksāt!”: Čerkovskis skaidro sabiedrības izpratni par enerģētiku 100
VDD: Uzvaras pieminekļa demontāžas laikā nav izslēdzamas provokācijas, tāpēc gatavojamies kopā ar Valsts policiju
VIDEO. Pēc pašas izraisītas smagas autoavārijas mirusi Holivudas aktrise Anna Heša
VIDEO. “Agrāk man vannasistabā dzīvoja sliekas!” Anitra Tooma pastāsta, kāpēc mājoklī vajadzētu turēt šos “mājdzīvniekus”
Amerikāņu astronauts Edgars Mitčels nosūtītā vēstulē Obamam atklājis, ka citplanētieši nepieļaus kodolkarus uz Zemes
Galvenie iemesli, kāpēc jauni un lietoti auto kļūst dārgāki 1
Pašmāju bēdīgi slavenajam “Memory Water” tomēr būs jāmaksā 15 000 eiro sods par cilvēku maldināšanu 70
Svētdien Latvijā tveice pastiprināsies. Līdz cik grādiem “uzkarsīs” gaiss?
VIDEO. Vai ar NATO ātrās reaģēšanas brigādi ir pietiekoši Baltijas valstu drošībai? Atbild Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs
Garšīgi, daudz ūdens un maz kaloriju! Kas vērtīgs kabačos?
“Ja, piemēram, nomedī grūsnu vilku māti – lielas nepatikšanas, bet, ja vilks saplēš grūsnu aitu māti, tas nav nekas…”: lauksaimnieki bažīgi par vilku uzbrukumiem
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs