Izdevniecības “Latvijas Mediji” valdes priekšsēdētāja Evija Veide: “Apgrozījums interneta grāmatveikalā pieaudzis par 60%. Tomēr tas, kas notiek ar interneta starpniecību, nevar aizstāt iepriekšējo tirdzniecības modeli.”
Izdevniecības “Latvijas Mediji” valdes priekšsēdētāja Evija Veide: “Apgrozījums interneta grāmatveikalā pieaudzis par 60%. Tomēr tas, kas notiek ar interneta starpniecību, nevar aizstāt iepriekšējo tirdzniecības modeli.”
Foto: Timurs Subhankulovs

E-grāmatu laikmets vēl kavējas 1

Grāmatu izdevējiem krīze palīdz iekustināt interneta tirdzniecību un aktivizēt e-grāmatu tirgu. Tomēr visas šīs aktivitātes pagaidām ir vien plāksteris kopējam realizācijas ieņēmumu kritumam.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
“Krievi mūs burtiski aprīs!” Ukraiņu komandieris skaidro iespējamās kara pauzes briesmas
Lasīt citas ziņas

Lai arī dīkstāves un attālinātās nodarbinātības laikmetā daļai cilvēku ir vairāk laika grāmatām, nekā tas bijis pirms krīzes, interese par e-grāmatu iegādi un distances tirdzniecību nepieaug tik strauji, lai kompensētu krīzes izraisīto apmeklētāju skaita kritumu grāmatnīcās.

Lielākā Latvijas izdevniecība “Zvaigzne ABC” jau paziņojusi, ka ārkārtas stāvokļa laikā koncentrēsies uz e-grāmatu izdošanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Turpmākā stratēģija būs elektronisko grāmatu publicēšana, parastās grāmatas izdodot tikai 300–500 eksemplāru mazās tirāžās,” ziņo izdevniecības “Zvaigzne ABC” valdes priekšsēdētāja Vija Kilbloka.

Viņa gan norāda, ka pagaidām e-grāmatu segmentu vēl nevarētu dēvēt par biznesu. “Iepriekš šī virziena īpatsvars “Zvaigznes ABC” apgrozījumā bija zem 1%, bet šī gada beigās tas varētu būt audzis līdz 1,5–2%.” E-grāmatu popularitāte uzrāda pieauguma tendences arī citās izdevniecībās. Krīzes ietekmē izdevniecība “Latvijas Mediji” ir samazinājusi grāmatu izdošanas apjomus uz pusi, tomēr galveno akcentu likt uz e-grāmatām pagaidām neplāno.

“Izdevniecības ieņēmumi no e-grāmatu tirdzniecības, salīdzinot šī gada janvāri un martu, ir auguši vairāk nekā divas reizes, un jau tagad skaidrs, ka aprīļa rezultāts būs vēl labāks, tomēr to īpatsvars kopējā apgrozījumā ir salīdzinoši niecīgs,” stāsta izdevniecības “Latvijas Mediji” direktore Evija Veide.

“Līdz šim esam saglabājuši iepriekš plānotās grāmatu drukas tirāžas, tomēr nosaukumu skaits ir divas reizes mazāks, nekā bija iecerēts. Visu laiku tiek vērtēta situācijas attīstība un pieņemti jauni lēmumi izdevējdarbības optimizēšanai.”

“Zvaigznes ABC” valdes priekšsēdētāja Vija Kilbloka: “Pagaidām e-grāmatu segmentu vēl nevar dēvēt par biznesu.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Interese par e-grāmatu piedāvājumu strauji augusi arī pašvaldību publisko bibliotēku interneta vietnē “3td”. “Jau pašlaik “3td” ir trīsreiz lielāks lasītāju skaits nekā pirmskrīzes periodā,” zina stāstīt Vija Kilbloka.

“Piedāvājums par velti lasīt e-grāmatas “3td” bibliotēkā ir labs veids, kā ierādīt cilvēkiem, ka pastāv arī šāda lasīšanas iespēja,” uzskata Vija Kilbloka.

“Pieļauju, ka daļa cilvēku atklās, cik tas ir ērti, un turpmāk izvēlēsies arī jaunākās grāmatas iegādāties e-grāmatu formātā.” Arī “Latvijas Mediji” pavisam nesen sākuši piedāvāt izdevniecības grāmatas “3td” interneta bibliotēkā un tāpat ziņo par lielu lasītāju interesi.

“Pagaidām gan ir grūti teikt, vai e-grāmatu lasīšana daudziem kļūs par noturīgu izvēli,” vērtē Evija Veide. “Taču vienmēr pastāvēs šie divi polārie pretstati: daļa cilvēku, kas ļoti novērtē e-grāmatas sniegtās ērtības, un citi, kas augstu vērtē grāmatu kā poli­grāfijas produktu.”

Reklāma
Reklāma

Ievērojamu pieauguma tendenci pašreizējos apstākļos uzrāda arī grāmatu pasūtīšana ar piegādi mājās. “Tirdzniecība grāmatnīcās šobrīd ir ierobežota, jo cilvēki rūpīgi izvērtē vajadzību apmeklēt fiziskos veikalus,” zina stāstīt Evija Veide.

“Savukārt tirdzniecība ar interneta grāmatnīcu starpniecību ir kļuvusi daudz aktīvāka.” Izdevniecības vadītāja stāsta, ka apgrozījums “Latvijas Mediju” interneta grāmatveikalā, salīdzinot šī gada janvāri un martu, ir pieaudzis par 60%:

“Esam ieviesuši arī jaunu pakalpojumu – grāmatu bezmaksas piegādi Rīgas teritorijā pirkumiem virs 20 eiro. Tomēr tas, kas notiek ar interneta starpniecību, nevar aizstāt iepriekšējo tirdzniecības modeli.”

Līdzīgi secinājumi ir arī Vijai Kilblokai: “Kopumā grāmatu pasūtīšana pa pastu pašlaik veido tādu ieņēmumu apjomu, cik pirmskrīzes periodā viens paliels “Zvaigznes ABC” veikals. Tas ir aptuveni trīs reizes vairāk nekā iepriekš, tomēr jāņem vērā, ka mums ir 34 dažāda lieluma veikali.

Marta beigās “Zvaigznes ABC” veikalu apgrozījums ir krities aptuveni uz pusi, tomēr tie turpina strādāt, un tieši tirdzniecība fiziskajos veikalos uzņēmumam jo­projām nodrošina lauvas tiesu ieņēmumu.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.