Foto: Metamorworks/Shutterstock

Eiropa sarūgtina mobilos operatorus 0

Cīņā starp G5 un 5G uzvarējis pirmais. Tā nolēmusi Eiropas Komisija (EK), lemjot par to, kādas tehnoloģijas izmantot automašīnu saziņai uz ceļiem, lai ar digitālo ceļu risinājumiem nodrošinātu drošāku un ērtāku satiksmi.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Lasīt citas ziņas

Izšķiršanās par lietojamajām tehnoloģijām nebūtu nekas pārāk būtisks, ja vien jaunie noteikumi īpašas priekšrocības nedotu vieniem, bet otrus ierobežotu. EK lēmums īpašas priekšrocības dod tehnoloģijai, kuru atbalsta Eiropas telekomunikāciju standartu institūts (ETSI), kas rūpējas par mobilo tehnoloģiju standartizāciju Eiropā. Tostarp noteikumos iekļauts G5 maza rādiusa bezvadu komunikācijas standarts, kas izmanto “Wi-Fi”, nevis 5G tehnoloģiju.

EK mobilitātes un transporta komisāre Violeta Bulca norāda, ka izvēlētā tehnoloģija beidzot auto ražotājiem, ceļu operatoriem un citiem iesaistītajiem dos ilgi gaidīto skaidrību par savienoto auto nākotni uz Eiropas ceļiem, līdz ar to visi iesaistītie var sākt ieviest “C-ITS” jeb transporta digitalizācijas risinājumus visā Eiropā, tajā pašā laikā saglabājot iespēju ieviest jaunas tehnoloģijas un attīstīt tirgu. “C-ITS” risinājumi darbojas ne tikai lokāli, bet arī pārrobežu mērogā, iesaistot dažādus mobilos operatorus, autoražotājus un sistēmu integrētājus. “Lēmums mums būtiski palīdzēs sasniegt mūsu mērķus ceļu drošības jautājumā, kā arī tas ir svarīgs solis savienotas un automatizētas mobilitātes virzienā,” norāda V. Bulca.

CITI ŠOBRĪD LASA

Citās domās par EK lēmumu ir starptautiskā mobilo sakaru asociācija “GSMA”, kura uzskata, ka EK iet nepareizo ceļu, izvēloties “Wi-Fi” tehnoloģiju pār 5G. Pēc “GSMA” domām, šīs tehnoloģijas izvēle ievērojami palēninās 5G attīstību Eiropā, tādējādi reģions krietni iepaliks no Āzijas un Ziemeļamerikas. Asociācijas viceprezidente Afke Šārta norāda, ka “noteikumi balstās uz neobjektīvām zināšanām par tehnoloģijām un kavē inovācijas. Ja Eiropas Savienība saglabās šo kursu, tā turpinās sevi izolēt globālajās 5G sacensībās, tādējādi arī graujot investīcijas 5G tīklā Eiropā.”

“LMT” viceprezidents mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmārs Pūķis “LA” norādīja, ka, “lai gan mobilais tīkls nodrošina plašu papildu funkcionalitāti un 5G tīkla standartu izstrādē īpaši tiek piedomāts par lietu interneta drošību, nesenais EK lēmums izvirza striktus ierobežojumus par labu senākajai un nebūt ne perspektīvākajai no saziņas tehnoloģijām – G5.” “LMT” ir starptautiskās savienoto auto asociācijas “5GAA” un arī “GSMA” biedrs. I. Pūķis uzsver, ka EK nevajadzētu nostāties par labu tikai vienai tehnoloģijai, bet ievērot tehnoloģiju neitralitāti, ļaujot izmantot abas tehnoloģijas. “Tas ierobežo noteiktu spēlētāju darbību un var tikt uzskatīts arī par politisku soli – izvirzīt kādus produktus un pakalpojumu ražotājus veiksmīgākā tirgus pozīcijā nekā pārējos. 5G izmantošanu atbalsta ne tikai operatori, bet, piemēram, pasaulē lielākie elektronisko komponentu ražotāji – “Intel” un “Qualcomm”, kā arī auto ražotāji “Audi”, “Ford” un “BMW”.”

Interesanti, ka Baltijas valstis jau ir parakstījušas memorandu tieši par 5G izmantošanu digitālā ceļa infrastruktūrā. “Mobilo sakaru izmantošanā Baltija ir priekšā Rietumeiropai, kur daudzviet vēl skaita megabaitus, kamēr pie mums populārākie ir bezlimita pieslēgumi. Pēc OECD datiem, Baltijas valstīs ir vieni no pasaulē aktīvākajiem mobilā interneta lietotājiem. Līdz ar to šis, iespējams, ir labākais laiks, kad Baltijas valstis kopā ar Skandināvijas valstīm varētu demonstrēt līderību tirgū, lai Eiropa neatpaliktu digitālo tehnoloģiju izmantošanā no Āzijas un Amerikas,” sacīja I. Pūķis.