Foto – Indulis Burka

Elektriskā motorzāģa apkope, lai tas kalpotu ilgi un labi 0

Elektriskais motorzāģis ir labākā izvēle kokmateriālu vai malkas zāģēšanai. Tas neizdala kaitīgās dūmgāzes un ir gana kluss, vienīgi nedrīkst darbināt nepārtraukti – ik pēc 40 darba sekundēm der atpūtināt 20 sekundes.

Reklāma
Reklāma

Īpaša uzmanība jāpievērš ķēdei

RAKSTA REDAKTORS
“Mums nav kur iet! Noslēgšot gāzi un ūdeni!” Ogrē daudzīvokļu ēku atzīst par bīstamu un iedzīvotājiem nekavējoties liek pamest mājas 150
TV24
“Mēs ceram uz taisnību!” Sabiedrība sašutusi par soda apmēru ārstam, kura dēļ mira jauna sieviete 50
Dronu uzbrukumi naftas pārstrādes rūpnīcām Krievijā ir panākuši neiedomājamo – pasaules lielākajai naftas valstij sāk pietrūkt benzīna
Lasīt citas ziņas

Tomēr, lai zāģēšana nekļūtu par neiespējamo misiju, par elektrisko motorzāģi jārūpējas tikpat rūpīgi kā par ierīci, ko darbina ar degvielu. Lielākā uzmanība jāpievērš tieši zāģa ķēdei – tā regulāri jāpārbauda, jāpievelk un jāuzasina. Kad ķēde nodilusi, tā jānomaina pret jaunu. Ķēdi uzskata par nodilušu, kad griezējzobu garākā daļa kļūst īsāka par 4 mm vai arī tajā pamanītas plaisas.

Pērkot jaunu ķēdi, ieteicams izvēlēties tā paša ražotāja izstrādājumu, kas izgatavojis zāģi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Apjomīgākiem darbiem jāiegādājas ierīce ar lielāku, piemēram, 3/8 collu, ķēdes soli. Savukārt mazākiem darbiem pietiks ar 0,325 collām.

Būtisks ir ķēdes zobu leņķis

Uzmanība jāpievērš arī ķēdes zobu leņķim. Parasti ķēdes zobus asina 30° leņķī. Tas vieglāk iztur lielas slodzes, taču, ja koksne ir sasalusi vai ļoti mitra, var būt 10° leņķis.

To, kā veiksies zāģēšana, nosaka arī zāģējuma dziļuma ierobežotājs. Šo ķēdes sastāvdaļu vīlē ik pēc 5–8 ķēdes zobu asināšanas reizēm. Lai dziļuma ierobežotāju novīlētu pareizi, jālieto šablons. Zāģējot mīkstu koksni (skuju kokus), zāģis var griezt biezāku skaidu, bet, darbojoties ar cietu koksni (sasalušu un lapu kokiem), skaidai jābūt plānākai.

Jāasina regulāri

To, cik bieži ķēde jāasina, nosaka zāģējamās koksnes īpašības. Pirmā pazīme – mainās skaidu forma. Ja tās kļūst smalkākas un sāk atgādināt putekļus, pēdējais brīdis ķēdi asināt. Strādājot ar neasu ķēdi, darbs kļūs jūtami lēnāks, zāģis vairāk vibrēs.

Asināt var pats vai izmantot meistara pakalpojumus specializētā darbnīcā. Tur ķēdi ievietos speciālā ierīcē un ne tikai uzasinās, bet arī izlabos zoba leņķus, ja tie mainījušies.

Asinot ķēdi ar piemērotu apaļo vīli, jāraugās, lai tā kustētos perpendikulāri sliedei. Vislabāk izmantot šablonu, ko nostiprina uz sliedes. Tad vieglāk ievērot nepieciešamo leņķi.

Ja zāģa ķēdes nākas asināt ļoti bieži, vērts iegādāties speciālu mehānisko vai elektrisko asināšanas ierīci. Pirmo varēs viegli izmantot, piemēram, mežā, kur nav pieslēguma elektrotīklam, savukārt elektriskā būs precīzāka.

Reklāma
Reklāma

Vaļīga nederēs

Strādājot ar zāģi, jāpārliecinās, vai ķēde ir pietiekami nospriegota. Pārāk vaļīga ķēde zāģējot šķiebsies, pastiprināti dils zāģa sliede, un zāģējuma vieta būs šķība. Nedrīkst ķēdi nospriegot pārāk stipri – motoram būs jātērē pārāk liela jauda tās griešanai, ķēde un sliede karsīs un pastiprināti dils. Pareizi nospriegota ķēde pilnībā piekļaujas sliedei, taču to var pagriezt ar rokām.

SVARĪGI

• Strādājot ar elektrisko motorzāģi, jāatceras, ka tas paredzēts vienīgi koksnes zāģēšanai. Koksnē nedrīkst būt cieti priekšmeti – skrūves, naglas, metāla šķembas un skavas. Pat maza nagliņa var neglābjami sabojāt vairākus ķēdes zobus, un tā būs jāmaina.

• Ideāli, ja zāģmateriāla diametrs nav lielāks par zāģa sliedes garumu.

• Zāģējot labāk izmantot paliktņus un steķus, lai ķēde neskartu zemi. Zāģē vienmērīgi, nespiežot zāģi.

• Laikus jāuzpilda eļļa un jāiztīra darbarīks. Regulāri jātīra arī zāģa sliedes grope. Tajā uzkrājas eļļa, smilšu graudiņi un skaidu putekļi, kas veido savdabīgu slīpējošu pastu. Tad pastiprināti dilst gan ķēde, gan sliede.

• Lai pārliecinātos, vai zāģa darbības laikā ķēde eļļojas, tā kādu brīdi jāpatur pret gaišu virsmu, piemēram, nozāģēto bluķi. Jau pēc dažām sekundēm uz tā jābūt redzamām sīkām eļļas pilītēm.

• Kaut gan elektriskais motorzāģis nešķiet tik nopietns darbarīks kā ar benzīna dzinēju aprīkotais, tomēr strādājot jāievēro tādas pašas drošības prasības. Jālieto aizsargbrilles vai sejas aizsargs (vizieris).

• Sejas aizsargs vai brilles aizsargā acis no lidojošiem koka gabaliņiem, šķembām un citiem svešķermeņiem. Ja izmanto tikai sejas aizsargu, tam jābūt ar iespējami blīvāku tīkliņu un jānosedz visa seja. Zāģējot parasti atlec dažāda lieluma skaidas un koksnes gabali, kas nespēj tikt cauri smalkam sietam.

• Bieži tiek izmantotas aizsargbrilles, taču tām ir kāds mīnuss – karstā laikā sliktāk cirkulē gaiss, bet mitrumā rodas iztvaikošana, kas var samazināt redzamību. Labākai aizsardzībai ieteicams izmantot gan aizsargbrilles, gan sejas aizsargu (vizieri). Tādējādi acīs nevar iekļūt svešķermeņi.

• Jāuzvelk speciāls apģērbs, lai, zāģa ķēdei skarot apģērbu, tā sapinas īpašās neilona šķiedrās, kas iestrādātas zem virskārtas, un apstājas. Nepieciešami arī aizsargcimdi un zābaki.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.