Andreass Blins: “Nesakiet man, ka dīzelis ir cilvēkiem draudzīgāks par elektrību. Varbūt mums pāriet uz maziem dīzeļģeneratoriem, kuri bateriju vietā darbinātu telefonus?”
Andreass Blins: “Nesakiet man, ka dīzelis ir cilvēkiem draudzīgāks par elektrību. Varbūt mums pāriet uz maziem dīzeļģeneratoriem, kuri bateriju vietā darbinātu telefonus?”
Publicitātes foto

Elektroauto skaits Latvijā ir “veselīgs” 1

“Honda” paziņojusi, ka trīs gadu laikā tās autoparku neveidos neviens iekšdedzes dzinēja auto. “Toyota” jau no šā gada vairs neražo dīzeļauto, arī visi vācu auto giganti arvien aktīvāk izstrādā inovatīvus elektroauto. Viss vedina domāt, ka elektroauto pārņems pasauli tuvāko desmit gadu laikā.

“Judina kungs, vai Jūs pēc izglītības esat docents?” Deputāte Liepiņa izgāžas Saeimas sēdē 3
“Ukrainā krituši 100 000 karavīru.” Slaidiņš komentē fon der Leienas “diezgan stulbo” paziņojumu 53
VIDEO. Maestro Raimonds Pauls: “Mēs esam tajās pēdējās vietās, un kas tad pie tā ir vainīgs?”
Lasīt citas ziņas

E-mobilitāte bija viens no visvairāk apspriestajiem tematiem arī nesen notikušajā tehnoloģiju festivālā “Digital Freedom Festival”, kurā ideju aizstāvēja Austrijas programmatūras uzņēmuma “Has to be GMBH” starptautiskās pārdošanas speciālists Andreass Blins. Izrādās, austrieši sadarbojas ar Ceļu satiksmes drošības dienestu (CSDD) “e-mobi” ātrās uzlādes staciju tīkla izbūvē, nodrošinot tīklam visus programmatūras procesus, kas saistīti ar uzlādi un norēķiniem.

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Jāpamaina dzīvesveids

Kaut arī Andreass festivāla dēļ Latvijā ieradies pirmo reizi, viņa kolēģis ir biežs viesis CSDD. Arī Andreasam ir zināma Latvijas e-mobilitātes situācija. “Latvija piekopj ļoti reālistisku pieeju – staciju vietas izvēlētas stratēģiski pareizās vietās, kā arī nav tērēta nauda jaudīgajās, bet dārgajās 150 kw stacijās. Uzskatu, ka ar 50 kw stacijām pilnībā pietiek normālai lādēšanai. Arī elektroauto skaits Latvijā ir “veselīgs” – sanāk, ka uz vienu staciju ir 10 elektroauto. Eiropā situācija atšķiras – ir valstis ar labāku e-mobilitāti, ir valstis ar vājāku situāciju nekā Latvijā. Liela nozīme ir, piemēram, tam, cik daudz pilsētā ir pieejamas dažāda veida stāvvietas, kas neatrodas ielu malās. Jo vairāk īpaši izveidotas stāvvietas un garāžas, kur var lādēt auto, jo mazāk nepieciešamas publiskās uzlādes stacijas. Norvēģijā, piemēram, cilvēki lielākoties automobiļus lādē mājās,” stāsta Andreass.

Bilstu, ka tāda pati situācija ir arī Latvijā, jo 600 tūkstošu pilsētā Rīgā uzlādes infrastruktūra tikai pēdējo mēnešu laikā mazliet uzlabojusies, turklāt pateicoties dažādiem uzņēmumiem, nevis valsts iniciatīvai. “Cilvēki elektroauto jomā saskata pārāk daudz problēmu. Daudzus cilvēkus no elektroauto iegādes neattur fakts, ka viņi mājās nevarēs veikt uzlādi. Viņi ir gatavi mazliet pamainīt dzīvesveidu, lai elektroauto kļūtu par ikdienu. Ar “e-Golf” var mierīgi nobraukt 200 kilometrus, kas pietiek vairākām dienām. Ja nav iespēju lādēt mājās, tad jāieplāno pusdienu pauze 45 minūšu garumā un vari braukt tālāk. Tāpēc es neuzskatu, ka uzlāde būtu problēma. Tie, kam ir elektroauto, uzlādi noteikti neuzskata par problēmu, bet tie, kuriem nav, nespēj šo situāciju iztēloties.”

 

Lampu stabi lādēs auto

Minu vēl vienu Latvijas problēmu – kā lai no daudzdzīvokļu mājas 4. stāva naktī uzlādē auto, ja visā pilsētā ir tikai dažas vietas, kur to iespējams veikt? Vilkt kabeli? Vai nevajadzētu attīstīt uzlādes tīklus guļamrajonos? Andreass sacīja, ka viņš nedomā, ka elektroauto būtu bagātnieku spēļmantiņa. “Jā, dzīve ar māju vienmēr ir vienkāršāka. Arī vasaras riepas vari garāžā turēt. Bet kur vasaras riepas glabā dzīvokļu iemītnieki? Viņi izdomā risinājumu. Katrā ziņā ir iespējams dzīvot parastā dzīvoklī un braukt ar elektroauto, tostarp Rīgā. Ir tikai mazliet jāpakustina smadzenes, jāpamaina dzīvesveids. Tā dara visi – gan Vīnē, gan Berlīnē, gan Zalcburgā, gan Minhenē u. c. Degvielas uzpildes stacijas taču arī nav pie katras dzīvokļu mājas. Izmantojiet iepirkšanās brīžus – to “šopinga” stundu vai divas izmantojat, lai auto uzlādētu. Pat mazjaudīgā 11 kw uzlādes stacija stundas laikā nodrošinās 100 kilometru attālumu. Ja arī Latvijā vēl nav pienācīga infrastruktūra, es ticu, ka pavisam drīz tā tiks izveidota. Salīdzinājumā ar citām valstīm Latvijā situācija ir ļoti laba.”

Situācija noteikti kļūs labāka, bet cik ātri? Palielināsies iespējamais nobraukums, kritīsies elektroauto cena, uzlabosies infrastruktūra. Andreass sacīja, ka “Has to be GMBH” šobrīd strādā pie projekta, kurā uzņēmumi investētu diezgan lielās bateriju “mājās”, kas spētu uzlādēt 10–15 automašīnas. Kad baterija tukša, to nogādā uzlādes punktā, bet tās vietā darbu turpina jau uzlādēta baterija. Ja vēl bateriju uzlādē ar enerģiju, kas iegūta vēja parkā vai ar saules paneļiem, tad tehnoloģija kļūst pavisam zaļa. “Tikko biju Londonā, kur vietējie aktīvi izbūvē īpašus lampu stabus, kuros iebūvēts viss nepieciešamais uzlādei. Mašīna var piebraukt, “noparkoties” un pieslēgties pie stabā iebūvētā tīkla. Kaut kādu enerģiju paņem pašas lampas darbināšana, bet atlikušo var izmantot auto lādēšanai.”

 

Iekšdedzes dzinēji nav draudzīgāki par elektrību

Ko Andreass saka par tiem, kas stāsta, ka elektroauto ir dabai nedraudzīgāki par iekšdedzes auto? “Šie stāsti ir ārkārtīgi neobjektīvi. Esmu inženieris, un man patīk uz lietām skatīties no zinātniskā skatpunkta. Cilvēki stāsta, ka baterijām nepieciešamo kobaltu iegūst bērni Kongo Demokrātiskajā Republikā. Pirmkārt, Kongo nav lielākā kobalta ieguvēja. Otrkārt, 90% no kobalta iegūst sertificētās raktuvēs, kurās neviens bērnus nenodarbina. Jā, atlikušie 10% ir problēma, ar kuru aktīvi jācīnās, bet tas nevar kļūt par iemeslu, lai iznīcinātu ideju par elektroauto. Ar problēmām ir jātiek galā, bet, lūdzu, nesakiet man, ka dīzelis un benzīns ir cilvēkiem draudzīgāks par elektrību. Esat redzējuši, kas notiek, kad nafta izlīst okeānos? Varbūt mums pāriet uz maziem dīzeļģeneratoriem, kuri bateriju vietā darbinātu telefonus?”

Viņš piebilda, ka dīzeļmotori tik ātri neizzudīs, jo arvien būs cilvēki, kuriem ātri un bez apstājas vajadzēs tikt no Rīgas uz Viļņu un atpakaļ, taču galvenais, lai tādu kļūtu arvien mazāk, vairumam auto esot ar baterijām darbināmiem.

SAISTĪTIE RAKSTI

 

Andreass Blins: “Nesakiet man, ka dīzelis un benzīns ir cilvēkiem draudzīgāks par elektrību. Varbūt mums pāriet uz maziem dīzeļģeneratoriem, kuri bateriju vietā darbinātu telefonus?”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Judina kungs, vai Jūs pēc izglītības esat docents?” Deputāte Liepiņa izgāžas Saeimas sēdē 3
“Ukrainā krituši 100 000 karavīru.” Slaidiņš komentē fon der Leienas “diezgan stulbo” paziņojumu 53
VIDEO. Maestro Raimonds Pauls: “Mēs esam tajās pēdējās vietās, un kas tad pie tā ir vainīgs?”
“Lai tiem būtu ērtāk, drošāk un komfortablāk nogalināt?” Sašutumu izraisa “Dodžj” sižets par vēlmi palīdzēt okupantiem uzlabot situāciju frontē 113
“Vai lidmašīnā ir kāds ārsts?” Skride lidmašīnā, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Bostonu, izglābis kāda pasažiera dzīvību 15
Lasīt citas ziņas
Levits: Patlaban neredzu nepieciešamību aizsardzības ministra biedra amata izveidei
VIDEO. Bučā pagaidu mājās mītošie iedzīvotāji cīnās ar zemajām temperatūrām un elektrības padeves pārrāvumiem
“Tā ir īsta laimes spēle…” Olga Valciņa par medikamentu pieejamību onkoloģijā 1
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā 17
ES vienojas par cenu griestiem Krievijas naftai 9
20:32
“Tā ir īsta laimes spēle…” Olga Valciņa par medikamentu pieejamību onkoloģijā 1
19:15
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā 17
18:59
Vāc ziedojumus Haralda Sīmaņa izvadīšanai: “Lai godam varam atvadīties no leģendārā dziesminieka” 7
VIDEO. Maestro Raimonds Pauls: “Mēs esam tajās pēdējās vietās, un kas tad pie tā ir vainīgs?”
VIDEO. Kijivas bērnu kora dziedājums aizkustina ņujorkiešus
“Judina kungs, vai Jūs pēc izglītības esat docents?” Deputāte Liepiņa izgāžas Saeimas sēdē 3
NEPLP ierosinājis vēl vienu lietu pret “TV Rain” par aicinājumu palīdzēt Krievijas armijai 67
FOTO. Ziemassvētku tirdziņi ir atpakaļ! Kādi tie ir Latvijā, mēs zinām, bet kādi tie ir citās valstīs? 17
FOTO. Eksprezidente Vaira Vīķe-Freiberga radījusi īpašu rotu kolekciju
“Ukrainā krituši 100 000 karavīru.” Slaidiņš komentē fon der Leienas “diezgan stulbo” paziņojumu 53
Ruks: “Policijas ģenerāļa dalība un loma medībās ar bojāgājušo ir neskaidra”
pilsētām vienā novadā var būt atšķirīgi tarifi? Skaidrot mēģina Ivars Zariņš
Vācija atzīst atbildību par Krievijas karu Ukrainā
“Lai tiem būtu ērtāk, drošāk un komfortablāk nogalināt?” Sašutumu izraisa “Dodžj” sižets par vēlmi palīdzēt okupantiem uzlabot situāciju frontē 113
Lielo uzkrājumu un inflācijas dēļ krīt svaigpiena iepirkuma cenas. Kas notiks ar cenām veikalos?
Ja koks traucē privātmājas pagalmā – vai to drīkst nozāģēt?
Ščerbatihs: Tikai opozīcija aizietu uz Dziesmu svētkiem, koalīcijai bail no cilvēkiem
No nākamā gada pieaugs vēstuļu un pasta paku sūtījumu tarifi
FOTO. “To prot tikai viņa!”: Keitas Midltones auskaru izvēle neatstāj vienaldzīgu nevienu. Ar ko tie ir tik īpaši?
Slaidiņš par Rinkēviča izteikumiem: “Jā, Krievijā ir pietiekami daudz mērķu, kuri būtu pelnījuši, ka pa viņiem trāpa!” 10
Ievērojami nokrišņi nav gaidāmi. Laika prognoze sestdienai
ASV lūdz izsludināt ārkārtas stāvokli RSV vīrusa dēļ. Arī Latvijā būtiski pieaug infekcijas izplatība
Atlīdzība par malku bez čeka bijusi vispieprasītākā, taču 60 eiro par malku vairs nevarēs prasīt 2
Ministre mierina, ka elektrības sadales tarifi nebūs tik lieli, kā sākotnēji plānots 3
Kariņš izlēmis doties dažu dienu atvaļinājumā
VIDEO. “Tas ir mans kovida projekts”: šefpavārs Elmārs Tannis izrāda savu glauno privātmāju 4