Publicitātes foto

Frančeskas Kirkes izstāde – par mākslas trauslumu un zūdamību 0

No sestdienas, 14. decembra, līdz 2020. gada 16. februārim Mākslas muzeja “Rīgas Birža” pastāvīgo ekspozīciju papildinās Frančeskas Kirkes izstāde “trauslums / fragile”, LA.lv uzzināja muzejā.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 33
Lasīt citas ziņas

Projekts “trauslums / fragile” ir dialogs starp Mākslas muzeja “Rīgas Birža” ekspozīcijas artefaktiem un mākslinieces Frančeskas Kirkes radīto. Izstāde ir par bijību attiecībā uz muzejisko garu kā nemainīgu, konstantu un mūžīgu vienumu.

Frančeska Kirke par izstādes ideju saka: “Mani vienmēr interesējuši mākslas darbi pirms restaurācijas, bojātas virsmas, uzslāņojumi, viss, kas saistāms ar laika jēdzienu.

CITI ŠOBRĪD LASA
Nesenie notikumi ar zudušiem Palmīras tempļiem, Parīzes Dievmātes katedrāles degšana tikai apstiprina manas izjūtas – nekas nav mūžīgs.

Šī zūdamības sajūta ir atslēgvārds visai ekspozīcijai, kur ar izstādes “karti” mēs izstaigājam muzeja stāvus: pie holandiešiem, Ķīnas porcelāna, Japānas un Indonēzijas kolekcijām, arī pie mūžīgi jaunajām nimfām, un viss muzejs kļūst par neuzkrītoša inscenējuma radīšanas vietu.

Es skatos uz muzeja darbiem ar 20.–21. gadsimtā dzīvojoša indivīda acīm, ar manas paaudzes atmiņu, pieredzi, traumām.

Stāsts ir par to, cik lielā mērā iespējama iejaukšanās, papildinot jeb aizvietojot atsevišķus mākslas darbus.

Muzeja svinīgā lietu kārtība uz brīdi tiek izjaukta.

Izstādes darbi katrā pastāvīgās ekspozīcijas zālē var būt citā tehnikā: glezniecība, keramika, grafika, telpisks objekts, audio instalācija.

Tie ir kodēti un, staigājot pa muzeju, notiek kartēšana ar izstādei īpaši sagatavotu ceļvedi, kurā norādītas “pieturvietas”: Ķīnas porcelāna vitrīnās ievietoti manis radīti artefakti, kur vāžu apgleznojumā ir Mao laikmeta zīmes, Meisenes zālē skaņu instalācija reflektē ar “Kristāla nakti” pirms Otrā pasaules kara Vācijā, holandiešu gleznotāja Ālberta Jana Klompa “Ainava ar ganāmpulku” aizstāta ar līdzīga izmēra identisku darbu, tikai ar sprādzienu ainavas fonā, apzināti sajaucot divus vēsturiskus glezniecības žanrus…

Vizuāli un saturiski man izstādes darbu radīšanas principu gribētos salīdzināt ar jēdzienu “palimpsests”. Iepretī muzeja hermētismam es vēlos likt atsevišķus faktus no nesenās pasaules vēstures, izmantojot piemērotāko vizuālās izteiksmes veidu.”