Jau ilgāk nekā 20 gadus Latvijas uzņēmums “Gammaplasts” sekmīgi konkurē plastmasas iepakojuma tirgū Eiropā. “Gammaplasta” izpilddirektors Andrejs Artjomovs (no kreisās) un komercdirektors Vitālijs Laužels saka ka ar Eiropas Savienības fondu atbalstu iegādātas modernas ražošanas iekārtas, ar kurām iespējams saražot augstvērtīgu plastmasas produkciju par minimālu cenu visīsākajos termiņos.
Jau ilgāk nekā 20 gadus Latvijas uzņēmums “Gammaplasts” sekmīgi konkurē plastmasas iepakojuma tirgū Eiropā. “Gammaplasta” izpilddirektors Andrejs Artjomovs (no kreisās) un komercdirektors Vitālijs Laužels saka ka ar Eiropas Savienības fondu atbalstu iegādātas modernas ražošanas iekārtas, ar kurām iespējams saražot augstvērtīgu plastmasas produkciju par minimālu cenu visīsākajos termiņos.
Foto: Timurs Subhankulovs

Vai plastmasas iepakojumam vispār ir nākotne? Latvijas uzņēmums “Gammaplasts” paļaujas uz eksportu 4

Zigfrīds Dzedulis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Auns – Minhene, Lauva – Parīze: kuru Eiropas pilsētu vajadzētu apmeklēt tavai zodiaka zīmei 12
Krievijas Federācijā beidzas padomju tehnikas krājumi. Putinam ir kāds neticams plāns 133
Kokteilis
FOTO. Daži no viņiem pat neprecēti! Šī gada 10 iekārojamākie Latvijas vīrieši MI skatījumā 52
Lasīt citas ziņas

Jau ilgāk nekā 20 gadus Latvijas uzņēmums “Gammaplasts” no plastmasas ražo iepakojumu pārtikas un sadzīves ķīmijas, motoreļļu un citu tehnisko šķidrumu produktiem.

“Gammaplasta” piedāvājumu klāstā pašlaik ir visdažādāko veidu un dizaina LDPE, PP, PC, PET un PVC plastmasas iepakojums. Sadarbībā ar pašmāju piena produktu ražošanas uzņēmumu “Tukuma piens”, kopš 2005. gada “Gammaplasts” pievērsies arī HDPE tarai jeb piena produktiem domāto mazo plastmasas pudelīšu ražošanai.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ar vairākām ražošanā izmantotajām tehnoloģijām, dažādu izejmateriālu izmantošanu un saražotās produkcijas klāstu pašlaik “Gammaplasts” ir vienīgais uzņēmums Latvijā, kurš nodarbojas ar šāda veida uzņēmējdarbību.

Uz vairāk nekā 10 valstīm

“1998. gadā nodibinot “Gammaplastu”, sākotnēji mūsu uzdevums bija saražot iepakojumu tikai noietam vietējā tirgū,” stāsta uzņēmuma komercdirektors Vitālijs Laužels, “kaut arī joprojām ražojam iepakojumu, domātu pašmāju pārtikas un nepārtikas produktu ražotājiem, pašlaik mūsu uzņēmējdarbības galvenais virziens ir saražotās produkcijas eksports.

Kopš 2010. gada “Gammaplasts” pastāvīgi piedalās starptautiskajās plastmasas iepakojuma izstādēs, iepazīstinot ar saviem ražojumiem ārvalstu interesentus.”

Savukārt “Gammaplasta” izpilddirektors Andrejs Ar­tjomovs stāsta, ka pašlaik uzņēmumā saražotā produkcija tiek eksportēta uz vairāk nekā desmit pasaules valstīm. Tomēr pats lielākais noieta tirgus pašlaik esot Eiropas Savienības dalībvalstīs. Agrāk bijuši arī klienti Krievijā un Baltkrievijā. Bet starptautisko sankciju dēļ tie tagad zuduši.

Eksportu ierobežo pārvadājumu izdevumi

Andrejs skaidro, ka, uz tālākām pasaules valstīm izvedot, piemēram, lielizmēra plastmasas iepakojumu, jārēķinās ar lielākiem transportēšanas izdevumiem maziem kravu pārvadājumu apjomiem, kas samazina produktu pievilcīgumu. Tas arī esot galvenais iemesls, kas pašlaik ierobežo uzņēmumā saražotā iepakojuma eksportu uz tālākām Āzijas un citām pasaules valstīm.

Vitālijs Laužels atzīst, ka uzņēmumam “Gammaplasts” ir nopietni konkurenti tepat kaimiņos – plastmasas iepakojumu ražojot vēl divi uzņēmumi Igaunijā un viens Lietuvā. Tā kā Baltijas tirgū noiets nav pārāk liels, konkurence esot stipri jūtama.

Uzsvars uz kvalitāti un pakalpojumiem

Jautāts, ar ko “Gammaplasts” spēj konkurēt, Vitālijs atbild, ka, pirmkārt, ar ražojumu kvalitāti. Ar Eiropas Savienības fondu finanšu atbalstu uzņēmumā iegādātas jaunas, modernas ražošanas iekārtas, ar kurām iespējams saražot dažādu veidu un dizaina plastmasas iepakojumu lielos apjomos.

Reklāma
Reklāma

Tās paver iespēju saražot augstvērtīgu plastmasas produkciju par minimālu cenu visīsākajos termiņos. Otrkārt, “Gammaplasts” piedāvā klientiem plastmasas iepakojumu izgatavošanu, sākot ar pudeles dizainu un presformas izveidi un beidzot ar gatava plastmasas iepakojuma ražošanai.

Šovasar uzņēmumā sāks uzstādīt saules paneļus, kas ļaus būtiski samazināt ražošanā izmantotās elektroenerģijas patēriņu, līdz ar to arī ražojumu pašizmaksu. No šā gada 1. februāra uzņēmums jau ir pārgājis uz 100% zaļo enerģijas izmantošanu, noslēdzot līgumu ar uzņēmumu “Enefit” par vēja ģeneratoru ražotās elektroenerģijas piegādi.

“Gammaplasts” ražo iepakojumu gan pēc klientu pasūtījumiem, gan ievērojot noteiktu iepakojuma veidu pieprasījumu vietējā un ārvalstu tirgū.

“Pēc plastmasas pudelēm pie mums pastāvīgi brauc vietējie zemnieki, kuri savās saimniecībās ražo pienu, alu, kļavu, bērzu sulas un citus pārtikas produktus,” turpina Vitālijs, “tāpat mūsu pastāvīgie klienti Latvijā ir lielie pārtikas un nepārtikas produktu ražošanas uzņēmumi. Citās valstīs mūsu ražoto iepakojumu pieprasa galvenokārt sadzīves ķīmijas produktu ražotāji.”

Izejvielas – no Eiropas

Ar Eiropas Savienības fondu finanšu atbalstu uzņēmumā iegādātas jaunas, modernas ražošanas iekārtas, ar kurām iespējams saražot augstvērtīgu plastmasas produkciju par minimālu cenu visīsākajos termiņos.
Foto: Timurs Subhankulovs

Kur uzņēmums ņem iepakojuma ražošanai nepieciešamās izejvielas? Andrejs Artjomovs atbild, ka galvenais avots ir Eiropas valstu izejvielu ražotnes. Pašlaik “Gammaplasts” gan esot sākusi izmantot arī otrreizējās izejvielas. Kopš 2025. gada noteikumi paredz, ka katras dzērienam paredzētās pudeles ražošanā jābūt izmantotam noteiktam otrreizējo izejvielu apjomam.

Diemžēl Latvijas pārstrādes uzņēmumos plastmasu pārstrādā granulās – izejvielās, kuras iepakojuma ražošanā ar SIA “Gammaplasts” lietoto tehnoloģiju nevar izmantot, tāpēc arī tās jāieved no citām valstīm. Uzņēmums ražošanā izmanto citu tehnoloģiju – PET taras ražošana notiek ar pūšanas paņēmienu, bet polikarbonāta pudeļu un HDPE taras ražošana notiek ar ekstrūzijas (materiāla veidošana, izspiežot to caur spiedveidni) un pūšanas paņēmienu.

“Ievērojot Eiropas Savienības nosprausto virzienu uz maksimālu pārstrādi, otrreizējo izejvielu izmantošana mūsu produkcijas ražošanā palielināsies,” paredz Vitālijs Laužels, “attīstoties tehnoloģijām, produkcijas ražošanā varēsim izmantot mazāk izejvielu, kas ļauj samazināt produktu svaru. Pirms desmit gadiem piecu litru tilpuma plastmasas kanna svēra vidēji 180 gramus. Bet pašlaik jau ap 150 gramus. Agrāk divlitrīgā dzēriena pudele svēra 48 gramus. Tagad tāda pati sver 36 gramus.”

Vitālijs gan piebilst, ka pašlaik, piemēram, saražot PET pudeles no pārstrādātajām izejvielām maksā dārgāk nekā no pirmreizēji iegūtajām. Ja Eiropas Savienībā noteiks, ka turpmāk ražošanā jāizmanto tikai pārstrādātās izejvielas, tad palielināsies ražošanas izdevumi, kas savukārt sadārdzinās plastmasas iepakojuma cenu tirgū.

Plastmasa vēl būs pieprasīta

Vai plastmasas iepakojumam vispār ir nākotne, ja atceramies, ka jau 2018. gadā Eiropas Komisija ierosināja aizliegt vienreiz lietojamo plastmasas šķīvju, galda piederumu, vates kociņu un citu priekšmetu tirdzniecību?

“Gammaplasta” pārstāvji gan nenoliedz, ka nākotnē iepakojuma ražošanā arvien vairāk un biežāk tiks izmantoti vidi mazāk piesārņojoši izejmateriāli, piemēram, cukurniedres. Tomēr diezin vai tas notiks tik drīz, tāpēc, viņuprāt, arī turpmāk bez plastmasas iepakojuma ražotāji pavisam neiztiks.

“Salīdzinot izdevumus, pārstrādāt plastmasu noteikti ir lētāk un arī zaļāk nekā stiklu,” saka Vitālijs Laužels, “pārstrādājot stiklu, jāpatērē krietni vairāk elektroenerģijas, arī izmešu gaisā būs vairāk.”

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

Plastmasas iepakojumu ražošanas uzņēmums – SIA “Gammaplasts” dibināts 1998. gadā. Uzņēmums specializējas pūstās plastmasas iepakojumu ražošanā.

Dīgsts

Uzņēmums atrodas Rīgā, mūsdienīga industriālā parka teritorijā – modernās ražošanas un noliktavas telpās, kuru kopējā platība veido 10 000 kvadrātmetru.

Ar plastmasas pudeļu pūšamajām iekārtām “Gammaplasts” var izveidot jebkāda veida un dizaina plastmasas pudeli.

Augļi

2021. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 6,05 miljoni eiro, peļņa 140 000 eiro. Pašlaik uzņēmumā strādā 63 darbinieki. Uzņēmums savu produkciju eksportē uz desmit valstīm.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.