Ekonomika
Darbs un nauda

Ierēdņi pārcentušies14

Foto – Shutterstock

Lauksaimnieki uzskata, ka ar Akcīzes nodokļa likumā paredzētajiem grozījumiem nākamgad valsts viņiem uzkrauj prāvus papildu izdevumus.

Vēl pirms Saeimā tika iesniegti budžeta un ar to saistīto nodokļu likumprojekti, viņi iebilda pret prasību iekrāsot lauksaimnieciskām vajadzībām paredzēto dīzeļdegvielu, kurai piemērotu samazinātu akcīzes nodokļa likmi. Tas nozīmē, ka kādai daļai zemnieku nākamgad būs jāpērk atsevišķas tvertnes iekrāsotās degvielas uzglabāšanai. Finanšu ministrijā skaidro, ka degvielas iekrāsošanu prasot Eiropas Savienības direktīva, kaut arī zināms, ka direktīva nemaz nav obligāta, tai ir tikai ieteikuma raksturs.

Kā atklājusi Latvijas Universitātes Ekonomikas un vadības fakultātes Finanšu katedras lektore Līga Leitāne, bažas rada ne tikai šī prasība, bet arī pati akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai.

“Eiropas Savienības direktīvā teikts, ka minimālā akcīzes nodokļa likme nedrīkst būt mazāka par 21 eiro uz 1000 litriem dīzeļdegvielas,” stāsta Līga Leitāne, “bet nekur nav teikts, ka tai jābūt vairāk nekā divas reizes lielākai – 50 eiro, kā to noteikusi Finanšu ministrija.”

Samaksās trīsreiz vairāk

Līga Leitāne aprēķinājusi, kādas sekas izraisīs šī likme: “Piecdesmit eiro par tūkstoš litriem nozīmē to, ka nākamgad lauksaimnieki būs spiesti samaksāt 5,13 miljonus eiro akcīzes nodoklī un vēl 1,08 miljonus eiro pievienotās vērtības nodoklī (PVN). Ja likme būtu 21 eiro, kā ieteikts direktīvā, tad lauksaimnieku izdevumi būtu tikai 2,15 miljoni eiro akcīzes nodokļa veidā un 0,45 miljoni eiro PVN. Tādējādi lauksaimnieki nodokļos samaksās 6,21 miljonu eiro – aptuveni trīs reizes vairāk, nekā ieteikts Eiropas Savienības direktīvā.” Viņasprāt, šāds papildu nodokļu slogs nav saprotams, īpaši pašlaik, kad Krievijas aizliegums ievest pārtiku no ES dalībvalstīm skāris arī Latvijas lauksaimniekus.

Zemnieku saeimas valdes priekšsēdētājs Juris Lazdiņš saka, ka zinājis gan par direktīvā ieteikto minimālo akcīzes nodokļa likmi, kas nedrīkst būt mazāka par 21 eiro uz 1000 litriem dīzeļdegvielas, gan par Finanšu ministrijā gatavoto plānu noteikt likmi 50 eiro apmērā, tāpat par degvielas iekrāsošanu, kas, skatot Akcīzes nodokļa likumprojektu, galu galā tika pieņemts Saeimā.

“Finanšu ministrijas pievienotajos paskaidrojumos likumprojektam lasu, ka šādai likmei nebūšot tā sauktās fiskālās ietekmes, tātad neradīs papildu izdevumus. Taisni otrādi – radīs un lielus lauksaimniekiem. Arī prasība iekrāsot dīzeļdegvielu radīs papildu izdevumus,” uzskata Juris Lazdiņš.

No abu teiktā var secināt, ka patiesībā akcīzes nodokļa likme lauksaimniecības dīzeļdegvielai ir nevis samazināta, kā tas skaisti pasniegts 17. decembrī Saeimā pieņemtajā Akcīzes nodokļa likumā, bet ir noteikta krietni lielāka, nekā to mums prasa.

Valstij rastos zaudējumi

Finanšu ministrs Jānis Reirs gan publiski vairākkārt paudis, ka nākamgad nodokļi nepieaugšot. Kad, tiekoties ar viņu, “LA” jautāja, kā būs ar akcīzes nodokli lauksaimniecības dīzeļdegvielai, viņš solīja to pārbaudīt. Ministrijas Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis vēlāk paskaidroja, ka, piemērojot akcīzes nodokļa likmi (21 eiro par 1000 litriem), valstij rastos zaudējumi 4,1 miljons eiro no plānoto PVN ieņēmumu samazinājuma. Ņemot vērā gadam piešķirto maksimālo dīzeļdegvielas daudzumu (102,6 milj. litru), noteikta minētā akcīzes nodokļa likme – 50 eiro par 1000 litriem.

Pēc Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas sniegtajām ziņām, degvielas iekrāsošana gadā maksātu 100 000 eiro, tādējādi iekrāsotās degvielas izmaksas būtu lēšamas aptuveni 1 cents uz litru.

Lauksaimniekiem sola atbalstu

Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs Armands Krauze mierina lauksaimniekus, solot būtiski vairāk dīzeļdegvielas ar pazeminātu akcīzes nodokļa likmi nekā līdz šim. Piemēram, augkopības nozarē lauksaimnieki hektāram saņemšot 100 litrus dīzeļdegvielas ar pazeminātu likmi, lopkopības nozarē – 130 litrus. Tādējādi 2015. gadā augkopjiem tikšot par 27 litriem, bet lopkopjiem par 57 litriem uz hektāru vairāk nekā šogad. Lai dīzeļdegviela tiktu izmantota tikai traktortehnikā un lauksaimniecības pašgājējmašīnās lauksaimniecības produkcijas ražošanai, tā gan būšot jāiekrāso. Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs no savas puses sola domāt, kā citādi pabalstīt lauksaimniekus, kam iekrāsotās degvielas uzglabāšana nākamgad radītu papildu izdevumus.

Uzziņa

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” no 2015. gada 1. jūlija paredz:

1) lauksaimniecības degvielai piemērot nevis atbrīvojumu, kā tas bijis līdz šim, bet samazinātu akcīzes nodokļa likmi – 50 eiro par 1000 litriem;

2) lauksaimniecības degvielas iegādes limitus pēc lauksaimniecības nozarēm (60 – 130 litri/ha);

3) noteikt lauksaimniecības tehnikas veidus, piemēram, traktortehnika un lauksaimniecības pašgājējmašīnas, kuros atļauts izmantot lauksaimniecības degvielu;

4) lauksaimniecības degvielas marķēšanu (iekrāsošanu).

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Lasītākie

LA
LA.LV
Veselam
“Jā, Covid-19 ir bīstams, bet tas ir pārspīlēts,” uzskata Apinis 33
7 stundas
IF
Imants Frederiks Ozols
Pasaulē
“Tas ir rets notikums!” Otrdien Latvijā ieradīsies Francijas prezidents Makrons kopā ar kundzi Brižitu
1 stunda
EL
Egils Līcītis
Latvijā
“Uhaņā saražotais draņķis ir izrādījies no aplam izturīga materiāla taisīts.” Egila Līcīša feļetons 1
46 minūtes
LA
LA.LV
Pasaulē
Nepamodās no narkozes: zobārsta krēslā nomirst deviņus gadus veca meitenīte 1
4 stundas
LE
LETA
Veselam
No jaunatklātajiem Covid-19 inficēšanās gadījumiem lielākā daļa reģistrēti vienā pilsētā
6 stundas