"Hamās" tuneļi Gazas joslā

FOTO. Kā pieveikt “Gazas metro” jeb “Hamās” tuneļus? Izraēla cer uz gudrajām tehnoloģijām 34

Tā sauktais “Gazas metro” jeb “Hamās” zem anklāva uzbūvētais tuneļu tīkls ir simtiem kilometru garš. Tajā atrodas komandcentri, ieroču, pārtikas un degvielas noliktavas. Tas dod “Hamās” kaujiniekiem iespēju negaidīti uzbrukt Izraēlas karaspēkam, vienlaikus patverties no bumbām un artilērijas.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Saskaņa pēc vārdiem: 5 vārdu pāri, kuriem, pēc mākslīgā intelekta domām, ir vislabākā saderība
Krievu murgs Turcijā: turki Krievijas pilsoņus izsēdina no lidmašīnām un neļauj lidot uz citām valstīm
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos
Lasīt citas ziņas

Izraēlas mērķis ir iznīcināt “Hamās”. Tāpēc tās karaspēks, kas ienāca Gazā 27. oktobrī, cenšas uzbrukt tuneļiem un iznīcināt tos. 8. novembrī Izraēla paziņoja, ka ir iznīcinājusi jau 130 no tiem.

Pazemes kaujas ir smags un nāvējošs darbs, par to raksta economist.com. Izraēlas aizsardzības spēki (IDF) izmantos dažādas tehnoloģijas, lai palīdzētu saviem karavīriem veikt šo uzdevumu.

CITI ŠOBRĪD LASA
Pirmais darbs ir atrast tuneļus. Izraēlas spiegu tīkls Gazā ir samazinājies kopš 2005. gada. Novērošanas droni ir viena no alternatīvām.

Tie var atklāt lietas, kas sniedz norādes par to, kur atrodas, piemēram, ieejas pazemē, kad nelielā ēkā ieiet 20 cilvēki un neviens neiznāk 24 stundas.

Noderīgi ir arī satelīti. Mūsdienu satelīta radars var noteikt virsmas augstuma izmaiņas milimetros. Ar to pietiek, lai pamanītu smalkas zemes virsmas izmaiņas, ko izraisa tuneļu veidošana. Tiesa gan gruveši, kas radušies, Izraēlai bombardējot Gazu, padarīs turpmāk tieši šo analīzi grūtāku, vēsta izdevums.

Karaspēks var izmantot arī īpašu radaru, kas ideālos apstākļos var atklāt tukšumus zemē līdz 30 metru dziļumā. Taču Gazas piekrastes sāļās augsnes dēļ praksē dziļuma noteikāana ir ierobežota līdz dažiem metriem – šī tehnoloģija izrādījusies “neuzticama”.

Akustiskā noteikšana var darboties labāk. Vibrācijas sensori var noteikt jauna tuneļa rakšanu. Tomēr tie ir mazāk noderīgi, lai atrastu jau esošu tuneļu.

Tāpat kā jūrniecības līdzinieks, instruments uztver skaņas viļņu izsūtīšanu (bieži vien ar āmuru uz metāla plāksnes) un atbalsu klausīšanos.

Ir vēl brīnišķīgākas tehnoloģijas. Apglabātie optisko šķiedru tīkli var noteikt pazemes vibrācijas, izmantojot “atpakaļizkliedi”, ko tie izraisa fotonos, kas pārvietojas pa kabeļiem. Tuneļus pat var atklāt, atklājot nelielu gravitācijas spēka samazināšanos, ko izraisa tukšumi zemē. Lielbritānijas jaunuzņēmums Silicon Microgravity plāno līdz nākamā gada beigām izstrādāt šim uzdevumam pietiekami jutīgu gravimetru.

Kad tunelis ir atklāts, nākamais solis ir to iznīcināt.

Ar salīdzinoši sekliem tuneļiem to var veikt no gaisa, izmantojot “bunkuru iznīcināšanas” bumbas, kas iekļūst zemē pirms detonācijas.

Taču “Hamās” taktika rakt tuneļus zem civilās infrastruktūras nozīmē, ka šādi triecieni var nogalināt daudzus civiliedzīvotājus. Piemēram, daži no “Hamās” līderiem, kā ziņo mediji, atrodas tuneļu tīklā zem al-Shifa slimnīcas, kas ir lielākā Gazā.

Ēģipte, kas kontrolē Gazas dienvidu robežu, agrāk ir applūdinājusi ar notekūdeņiem kontrabandas tuneļus. Izraēla iepriekšējo konfliktu laikā tuneļos ir lējusi betonu.

Tagad drošības dienesti izmantos “sūkļa bumbas”. Tās satur ķīmiskas vielas, kuras, sajaucot, izplešas blīvās, cietās putās, bloķējot tuneli un tērējot laiku to caursišanai ar sprāgstvielām.

Reklāma
Reklāma

Sūkļa bumbas tiek izmantotas arī taktikā, kas pazīstama kā “violetie mati”. Dūmu granāta tiek iemesta tunelī, pirms “sūkļa bumba” aizsprosto ieeju. Ja iesprostotie dūmi izplūst no kādas tuvējās ēkas, tas liecina, ka tajā ir vēl kāda ieeja pazemē.

Tomēr dažreiz izraēļu arī pašiem karavīriem būs jāieiet tuneļos. Urbšanas iekārtas var izveidot jaunas ieejas tajos, tā palīdzot izvairītos no slazdiem,

kas tiek uzstādīti esošajās ieejās. Izraēlas uzņēmums Elbit Systems ir izstrādājis bruņotu kvadrokopteri, kas izmanto datorredzi, lai lidotu slēgtās telpās. Citi droni var ripot cauri tuneļiem un pat kāpt pa kāpnēm.

Skaidrs ir viens, ka aAbas puses gaida brutāla cīņa. “Hamās” cerēs, ka tuneļi palīdzēs tai uzvarēt, tikmēr izraēlieši cerēs, ka viņu tehnoloģijas var pārvērst šos tuneļus no patvēruma slazdā.

Izraēlas un Gazas sektora konflikts. 2023. gada 8. oktobris
Izraēlas un palestīniešu konflikts

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.