Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Pexels.com

VID čeku loterija uzjundī jautājumu par sīkdatnēm: vai tiešām telefona numurs no sistēmas ir izdzēsts? 0

“Lai piedalītos čeku loterijā, eju uz Slampes bibliotēku. 5. jūlijā nosūtīju vienu čeku, 13. jūlijā nosūtīju vairākus. Šodien sūtīju vēl vairākus čekus un pamanīju, ka sistēma automātiski atpazīst manu telefona numuru. Ko darīt, lai tā nebūtu? Kā pārliecināties, ka tiešām numurs ir izdzēsts?”

Reklāma
Reklāma
Pensionāre saceļ traci veca matrača dēļ, ko pati izmetusi. Policisti nespēja noticēt savām acīm, kad atklāja, kas tajā paslēpts
Kokteilis
Vai tevi šonedēļ sagaida pārsteigums? Piecas zodiaka zīmes, kurām liktenis īpaši uzsmaidīs
5 visbiežākās kļūdas, ko pieļauj autovadītāji
Lasīt citas ziņas

Ar tādu problēmu pie “Latvijas Avīzes” vērsās lasītājs Mārtiņš Liepiņš, uzskatot, ka mūsdienās, kad visi ir tik pārņemti ar personas datu aizsardzību, arī šai pro­blēmai būtu jāpievērš uzmanība. Mārtiņam ir taisnība.

Kā atbildē norādīja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāve Evita Teice-Mamaja, sistēma tiešām šādi strādā. Mērķis ir sistēmai būt maksimāli ērtai, lai informāciju, kas nemainās, nebūtu katru reizi jāievada no jauna. Doma tiešām ir lieliska, taču izstrādātāji piemirsuši, ka ne visi čeku loterijas dalībnieki čekus reģistrē datorā mājās vai savā personīgajā viedierīcē. Ir arī tādi, kas to dodas darīt uz tuvāko bibliotēku.

CITI ŠOBRĪD LASA
Kurš uzglabā čeku loterijas mājaslapā norādītos datus?

VID sacīja, ka informācija tiek uzglabāta pakalpojuma sniedzēja pusē. “Čeku loterijas pakalpojuma ietvaros mobilo telefonu numuri ir pieejami SIA “Mobilly”, kas saskaņā ar Čeku loterijas likumu uz abpusēja līguma pamata nodrošina čeku loterijas organizēšanu un īstenošanu, Valsts ieņēmumu dienesta darbiniekiem, kas nodrošina datu apstrādi saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī VAS “Latvijas Loto”.”

Pēc VID atbildēm spriežu, ka sistēmu VID sadarbībā ar tās izstrādātāju “Mobilly” negrasās mainīt.

“Tā nav uzskatāma par sistēmas kļūdu. Šāds risinājums ir izvēlēts, lai lietotājiem, piesakoties čeku loterijai, atvieglotu formas aizpildīšanu. Līdz ar to, piesakot dokumentus loterijai, atkārtoti nav jāievada mobilā tālruņa cipari un atkārtoti jāpārbauda šis lauks. Aicinām visus čeku loterijas dalībniekus būt ļoti vērīgiem, reģistrējot savu čeku, kvīti vai biļeti, un pirms reģistrēšanas rūpīgi pārliecināties, vai visi ievadītie dati precīzi atbilst dokumentā redzamajiem, kā arī – vai ir precīzi norādīts mobilā tālruņa numurs, jo tieši uz to cilvēkam tiks nosūtīts paziņojums laimesta gadījumā,” norādīja E. Teice-Mamaja.

Taču no personīgās informācijas “atcerēšanās” var paglābties.

Ko darīt? VID norāda, ka pēc čeku reģistrēšanas ir jāiztīra sīkdatnes/sīkfaili (angļu val. – “cookies”).

Jāuzsver, ka viena uzņēmuma veidotai pārlūkprogrammai var būt dažādas versijas, līdz ar to katrā datorā versijā veicamie soļi var atšķirties – viss atkarīgs no tā, cik jauna pārlūkprogrammas versija datorā instalēta, kā arī, kāda ir datora operētājsistēma. Apskatīsim trīs Latvijā populārāko pārlūkprogrammu jaunākās versijas “Windows 10” operētājsistēmai. Bieži vien sīkdatnes var izdzēst, lejupielādējot īpašu rīku, kas to izdara jūsu vietā, taču šoreiz apskatīsim manuāli veicamos soļus.

Reklāma
Reklāma

Kā izdzēst sīkdatnes

“Google Chrome” darbības soļi:

Atverot “Google Chrome” pārlūkprogrammu, labajā augšējā pusē atrodiet pārlūkprogrammas “Toolbar”/”Rīku joslu”, kas ir apzīmēta ar trīs punktiņiem.

Spiediet uz “More tools”/”Vairāk rīku”, tālāk spiediet uz “Clear browsing data”/”Notīrīt pārlūkprogrammas datus”.

Atvērtajā izvēlnē sākumā izvēlieties laika periodu, kurā sīkdatnes jādzēš. Jāizvēlas “The beginning of time”/”Visā periodā”. Tālāk izvēlnē jāatķeksē, ko tieši vēlaties dzēst. Jāatķeksē “Cookies and other site and plugin data”/”Sīkfaili un citi vietņu dati”, kā arī “Cached images and files”/ “Kešatmiņā ievietotie attēli un faili”.

Nospiediet “Clear browsing data”/”Notīrīt datus” logu.

“Mozzila Firefox” darbības soļi:

Atverot “Mozilla Firefox” pārlūkprogrammu, labajā augšējā pusē atrodiet pārlūkprogrammas “Toolbar”/”Rīku joslu”, kas ir apzīmēta ar trim horizontālām svītriņām.

Spiediet uz “Library”/”Bibliotēka”, tālāk spiediet uz “History”/”Vēsture”, tālāk spiediet uz “Clear recent history”/”Dzēst neseno vēsturi”.

Atvērtajā izvēlnē vispirms izvēlieties laika periodu, kurā sīkdatnes jādzēš. Jāizvēlas “Albrowsing history”/”Visu pārlūkprogrammas vēsturi”. Savukārt zem virsraksta “History/Vēsture” jāatķeksē divi lodziņi “Cookies”/”Sīkdatnes” un “Cache”/”Kešatmiņa”. Spiediet “Clear now”/”Dzēst privātos datus”.

“Microsoft Internet Explorer” darbības soļi:

Atverot “Internet Explorer” pārlūkprogrammu, labajā augšējā pusē atrodiet pārlūkprogrammas “Toolbar”/”Rīku joslu”, kas apzīmēta kā neliels zobrats.

Spiediet uz “Safety”/”Drošība”, tālāk spiediet uz “Delete browsing history”/”Dzēst pārlūkprogrammas vēsturi”.

Atvērtajā izvēlnē jāizvēlas, ko vēlaties dzēst. Jāatķeksē “Temporary internet files and website files”/”Pagaidu interneta faili un mājaslapu faili”, kā arī “Cookies and website data”/ “Sīkdatnes un mājaslapu dati”.

Noklikšķiniet uz “Delete”/”Dzēst”.

Piebilde: “Internet Explorer” pēdējā versija izlaista 2015. gadā, šobrīd “Microsoft” pārgājis uz “Microsoft Edge” pārlūkprogrammu, taču “StatCounter” jūlija dati rāda, ka “Internet Explorer” joprojām ir biežāk izmantots par “Edge”.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.