Reklāmraksti

Kā pandēmija ietekmējusi Baltijas auto tirgu?0

Publicitātes foto

Šajā koronavīrusa pandēmijas laikā, kura skārusi visas iespējamās nozares tajā skaitā arīdzen auto tirgu, esam pakļauti visdažādākā veida pārmaiņām. Samazinoties patērētāju pirktspējai, likumsakarīgi pazeminās gan jaunu, gan lietotu spēkratu iegādāšanās apjomi.

Portāls Polisubanka.lv aicina ielūkoties Baltijas auto tirgus izmaiņās, lai veicinātu izpratni par piedāvājuma samazināšanos un prognozējamo spēkratu cenu pieaugumu.

Ievērojami krītas jaunu auto pārdošana

Pandēmijai pieņemoties spēkā, krītas iedzīvotāju pirktspēja. Līdz ar mūsu pirktspējas salīdzinoši straujo samazināšanos, zūd arī pieprasījums pēc pavisam svaigiem automobiļiem, kas tik tikko izbraukuši no auto rūpnīcas durvīm. Lai labāk izprastu pārdošanas samazināšanās apmērus, ielūkosimies skaitļos.

Statistikas dati

Jaunākie statistikas dati liecina, ka jaunu auto pārdošanas apjoms laika posmā no janvāra līdz pat maija mēnesim, ir krities par aptuveni 40 procentiem, salīdzinot ar šo pašu laika periodu pagājušajā gadā. Šādu pārdošanas apjoma samazināšanos pavisam droši var dēvēt par ārkārtīgi milzīgu robu gan uz Eiropas, gan uz mūsu pašu Baltijas ekonomiskās skatuves.

Precīzāk runājot tieši Baltijas kontekstā, vismazākais svaigo automobiļu pārdošanas kritums tika konstatēts Lietuvā. Mūsu valsts teritorijā šis pieprasījuma samazinājums bija nedaudz lielāks nekā kaimiņvalstī, taču mazāks par novērojamo sarukumu Igaunijā. Kopumā Latvijā, laika periodā no janvāra līdz maijam, tika iegādātas tieši 5297 jaunās automašīnas, kas ir par veseliem 30 procentiem mazāk nekā konkrētajā periodā pagājušogad.

Samazinās arī lietotu spēkratu tirdzniecības apjomi

Šis pārdošanas apjoma kritums visā līdzšinējā pandēmijas periodā būtiski ietekmēja arī lietoto auto tirgu Baltijas valstīs. Šīs situācijas sekas lietoto auto plačos ir novērojamas jau šobrīd. Jauno automobiļu tirgum burtiski paliekot uz pauzes, ir ievērojami pazeminājies arī lietoto spēkratu piedāvājums, proti, cilvēki cenšas maksimāli pagarināt sava auto kalpošanas ilgtspējību. Papildu tam, arī lietoto spēkratu imports ir gandrīz pilnībā apstājies valstu noteikto ierobežojumu dēļ.

Baltijas iedzīvotāji ir izvēlējušies nesteigties ar vecā auto nomaiņu un ir kļuvuši par cītīgiem auto tirgus situācijas vērotājiem. Jāteic, ka situācija ir patiesi neveikla, jo ievērojama daļa patērētāju, ienākumu slieksnim pazeminoties pandēmijas sakarā, ir spiesti nogaidīt un atlikt arī jau iepriekš lietota automobiļa iegādi.

Sarūkot pieprasījumam, gaidāms cenu pieaugums

Lietoto auto pieprasījumam manāmi sarūkot, tirgotājiem nākas cīnīties par sava uzņēmuma nākotni. Ja pandēmijas epicentra punktā auto plačos bija novērojama visai pamatīga cenu apjoma samazināšanās, tad šobrīd, tieši pretēji, cenas ir atsākušas augt. Šis process ir visai trausls un svārstīgs, jo pandēmija ir gana neprognozējama parādība. Taču viens ir skaidrs – lai cīnītos ar koronavīrusa atstātajām sekām Baltijas auto tirgū, auto cenu kāpums nākotnē ir teju vai neizbēgams.

Pašreizējā Baltijas auto tirgus situācija ir vērtējama kā ļoti nestabila. Atliek vien likt visas cerības uz tās normalizēšanos un strauju atlabšanu. Jo ilgāk atrodamies pandēmijas neskaidrajos
apstākļos, jo straujāk samazinās gan jaunu, gan lietotu spēkratu pieprasījums, kas savukārt spilgti ietekmē arī ražotāju un auto tirgu sniegto piedāvājumu.

Patērētāji izvēlas attālinātās iegādes iespējas

Jaunākie novērojumi liecina par salīdzinoši jaunas tendences ienākšanu Baltijas auto tirgū. Pandēmijai negrasoties mazināt savus apmērus, iedzīvotāji sāk apsvērt un izmantot iespēju automobili iegādāties attālināti. Šī tendence gan vairāk attiecināma uz jaunajiem spēkratiem, jo lietota auto iegādāšanās attālināti nereti asociējas ar ‘’kaķa pirkšanu maisā. ‘’

Neatļauj pandēmijas neparedzamajiem apstākļiem izsist sevi no līdzsvara! Ja neesi pārliecināts par sava spēkrata obligātās apdrošināšanas derīguma termiņu, ņem vērā, ka OCTA pārbaude ir ērti un vienkārši veicama arī internetā.

LA.lv