Izstāde liecina par Pēterkopu radošo vērienu, modi skatot ne vien kā apģērba darināšanas māku un skaistuma lietu, bet mākslas sfēru, kurā izjautāt filozofiskus jautājumus.
Izstāde liecina par Pēterkopu radošo vērienu, modi skatot ne vien kā apģērba darināšanas māku un skaistuma lietu, bet mākslas sfēru, kurā izjautāt filozofiskus jautājumus.
Foto: Timurs Subhankulovs

Māksla ģērbties: Kārlis Vērpe vērtē izstādi “MAREUNROL’S. Paplašinātā realitāte” 0

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā no 10. oktobra līdz 8. decembrim apskatāma modes dizaineru dueta MAREUNROL’S izstāde “MAREUNROL’S. Paplašinātā realitāte”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Lasīt citas ziņas

Pirmās asociācijas, kas nāk prātā saistībā ar modi, ir glamūrs, pa mēli slīdoši neticama veidola modeļi un triumfējoši mākslinieki; protams, bez svarīgām nedienām neiztiek arī paradīzē – kokaīns, pārmērības, bulīmija, ļoti traģiski mirušas personības, svarīgas modes mākslas tēmas un tās nākotnes minējumi.

Ir forši ģērbties stilīgi, un nav tādas rocības, kas apģērbā nepieļautu justies labi.
CITI ŠOBRĪD LASA

Otrās lietošanas veikali ir pilni pārsteigumu vērīgam patērētājam, bet arī nocenošanas viļņi nodrošina daudzveidīga apģērba klāsta pieejamību plašam patērētāju lokam.

Tomēr pirmās asociācijas saistībā ar modi ir pretrunīgas. Sezonālais piedāvājums drīzāk nogurdina, nevis iedvesmo gadskārtas noskaņās; brīvā tirgus daudzveidības solījumi izskan kā skārda bundžas grabināšana, ieraugot cepuru piedāvājumu vīriešiem – hūtīte, naģene, kepka. Acīmredzot modes izpratnē, kāda tā nonāk pie manis, nevalda kārtība.

“MAREUNROL’S. Paplašinātā realitāte” izrāda abu mākslinieku, Mārītes Mastiņas-Pēterkopas un Rolanda Pēterkopa, modes darbu kolekcijas kopš 2005. gada. Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja lielā izstāžu zāle ir sadalīta divās daļās, kuras atdala siena – neierasts un slavējams risinājums muzeja līdzšinējās prakses ietvarā.

Plānojums veido tādu kā priekštelpu ar abās zāles pusēs esošām, aizkariem klātām durvīm.

Uz sienas izvietoti vairāki ekrāni, kuros skatāmi videodarbi un modes skašu dokumentācijas. Tie liecina par Pēterkopu radošo vērienu, modi skatot ne vien kā apģērba darināšanas māku un skaistuma lietu, bet mākslas sfēru, kurā izjautāt filozofiskus jautājumus.

Abi dizaineri savos darbos pievēršas apģērbam kā cilvēka dvēseles stāvokļa izteicējam; drānās ir svarīgi justies labi, ērti un stilīgi. Tās liecina ne tikai par kultūras un sabiedrības aktualitātēm un laikmeta domāšanas modi, bet arī saistās ar dziļākiem cilvēka būtības aspektiem.

Apģērbs izceļ personības īpašības un raksturu, tāpat kā viņas attiecības ar kopienas locekļiem.

Jušanās labi savā otrajā ādā nav vienkārša, tā saistās gan ar skaistuma, gan patiesības un labā izpratni vai estētiku un ētiku. Kā aprāda izstādes darbu pavadtekstu autore Una Meiberga, Pēterkopi tiecas modi aktualizēt akurāt tik vērienīgā tematiskā tvērumā, ne velti viņu projektos ir iesaistījušies arī citi mākslinieki, piemēram, fotogrāfe Iveta Vaivode.

Mode sākas ar džinsa biksēm, kuras no rīta velkat kājās, un, varbūt līdzīgi Rolandam, jūs apmeklē izbrīns un jautājums, vai šo samērā klasisko apģērba gabalu nav nepieciešams stilizēt.

Šodien veikalos ir pieejami pāris džinsu veidi – gan virzienā uz salkanu bezgaumību vai jauneklīgumu – bikses ar dizaineru paredzētiem plēsumiem un izdeldējumiem; iezīmēm, kas džinsus padara tik pievilcīgus un stilīgus, ja vien veidojušies dabiskā valkāšanas ceļā. Modes dizaineri šos drēbes dabiskā mūža efektus jauno modeļu metos ir piebeiguši.

Reklāma
Reklāma

Tomēr mode arī ir māksla līdzīgi citām, tādēļ pa mēli planējošie apbrīnojamie tērpi vēl arvien gaida iespēju nolaisties sabiedrībā un ietērpt ikvienu, kurš var to atļauties. Un atļaušanās nav saistīta ar rocību, bet gan drosmi ģērbties tā, kā gribas, nerēķinoties ar sākotnēju spiedienu no līdzcilvēku puses, kuri ir saauguši ar neizlekšanas vai, precīzāk sakot, neuzdrošināšanās ideju.

Fantāzijas un zinātniskās fantastikas filmas sen jau iet pretim modes industrijai, rādot piemēru.

Nav jābūt elfam vai kādas planētas disko kultūras zaļganam iemītniekam ar antenām, lai ģērbtos drēbēs, kuras pagaidām mājo vai nu Tolkīna zemēs, vai arī tālā nākotnē, kad kosmoss beidzot tiks apdzīvots un varēs atrast vietu, kurā dzīvās būtnes tevi saprot un pieņem.

Ar šādiem pāris ieskicētiem apsvērumiem pietiek, lai sāktu saprast to nekārtību, kas valda prātā attiecībās ar modes mākslu.

Apģērbam ir mērķis un jēga tikmēr, kamēr tas tiek valkāts un baudīts tam atbilstoši – ikdienā vai svētku reizēs.

Ja dzīvojam apstākļos, kuros, lai kāda arī būtu jūsu rocība, izcili mākslinieku risinājumi ir pieejami vien apskatei modes šovos, savukārt apģērbu veikali turpina nabadzīgā piedāvājuma spēli, tad nav brīnums, ka domas par apģērbu rada rūgtuma sajūtu. Prieks bija piedzīvot MAREUNROL’S atskatu uz savu līdzšinējo darbu tik vērienīgā izstādē, tādēļ Dekoratīvās mākslas muzejā pakavēties pie modes jautājumiem iesaku ikvienam.

Māksla ģērbties: MAREUNROL’S
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.