Foto – Shutterstock

Kas pārbauda koferus un kas – lidmašīnas 8

Lidmašīnas skaitās pats drošākais pārvietošanās līdzeklis – katru dienu lido vairāk nekā astoņi miljoni pasažieru. Pēc statistikas, tikai viens cilvēks no 4,8 miljoniem varētu iet bojā aviokatastrofā. Taču ja nu tas viens esmu tieši es? Cik nopietni tiek pārbaudīts lidmašīnu tehniskais stāvoklis, vai var būt drošs, ka, piemēram, lidmašīnai nenolūzīs aste laikus nepamanītas plaisas dēļ vai kāds cits pasažieris nenodos bagāžā spridzekli?

“Vai lidmašīnā ir kāds ārsts?” Skride lidmašīnā, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Bostonu, izglābis kāda pasažiera dzīvību 15
FOTO. Nevar ne pazīt! Mūziķis un komponists Guntars Račs pārvērties līdz nepazīšanai
Ja uz ielas piedzīvota epilepsijas lēkme un izsaukta “ātrā” palīdzība, pēc tam par izsaukumu būs jāmaksā?
Lasīt citas ziņas

Vienā no Eiropas lidostām Civilās aviācijas satiksmes kontroles centrā man piekrita pastāstīt vairāk par to, kas un kā notiek Eiropas lielajās lidostās. Anonīmi, protams, jo par šādu sarunu draud atlaišana no darba.

– Vispirms – vai lidot ir droši? Vai kāds vispār pārbauda lidmašīnu tehnisko stāvokli?

CITI ŠOBRĪD LASA

– Protams, lidmašīnas tiek pārbaudītas pirms katras izlidošanas. Standarta obligāto pārbaudi pirms katra reisa veic inženieris, otru apskati veic kapteinis, trešo – darbinieki, kas sagatavo lidmašīnu lidojumam. Pilots un tehniskie darbinieki apskata vizuāli, bet inženieris padziļināti. Vizuālā pārbaude notiek ar kabatas lukturīšiem, pārbauda visas tās vietas, kur parasti mēdz būt problēmas.

Vasarā, kad ir tie trakie mēneši, kad lidmašīnas lido bez apstājas, arī pa nakti, tad ļoti nodilst tieši riepas. Pirmais, ko apkopes darbinieki skatās, ir riepas: ja tās ir vairāk nodilušas, nekā drīkstētu, tad nomaina uzreiz. Riepas maiņa notiek ļoti ātri! Man bija šoks, kad es redzēju – tur tāds speciāls domkratiņš paceļ uz augšu lidmašīnu ar visiem pasažieriem, 20 minūtes, un lidmašīna gatava! Tad vēl vizuāli katru reizi skatās, vai nav eļļas plankumu, vai nav kur sūces, skatās arī ārējās plaisiņas, vai nav kādas skrūves izkritušas.

– Ko tad, ja lidmašīnas korpusā ir plaisas?

– Ja mana kādas plaisas, tad skatās, kāds ir bojājums, ja kas jānomaina, tad stunda, divas, ja kaut kas dziļāk, ja eļļa izplūdusi, tad tur ir pamatīga apkope vajadzīga. Normālām aviokompānijām ir tā, ka tad, kad lidmašīna nolido konkrētu stundu skaitu, notiek mazā apkope, kad nolido vairāk, seko lielā apkope. Dažreiz ir tā, ka lidmašīna nolido divas trīs nedēļas bez pārtraukuma, tad noņem uz divām dienām, kamēr visu pārbauda.

Ja lidmašīnai ir kādas tehniskas ķibeles, tad pat 20, 30 gadus vecai lidmašīnai tas parādās kabīnē uz paneļa. Teiksim, ja kas ar dzinēju vai eļļa kaut kur tek vairāk, nekā vajadzētu. To atrod ļoti ātri, tur vispār nav problēmu. Tā lidmašīna, kas nokrita Ēģiptē, ir ražota 1997. gadā, tas ir normāls vecums, tas ir ļoti normāli. Lido arī ar 30 gadus vecām lidmašīnām.

Rietumeiropā var lidot droši! Pēdējā katastrofa Eiropā bija ar “German Wings”, bet tā bija otrā pilota vaina, ne lidmašīnas.

– Vai bieži lidostā ir trauksme?

– Trauksmes ir dažādas. Visbiežāk cilvēki izdomā uzsmēķēt tualetēs pēc tam, kad iziet cauri drošības kontrolei. Tādas trauksmes dažkārt gadās pat trīsreiz dienā! Bet tādas lielās trauksmes, tādas ne, tas ir ļoti, ļoti reti.

– Kā ar baumām par nepietiekamo degvielas uzpildīšanu?

– “Ryanair” ar to ir bēdīgi slavens. Piemēram, lidojumam no Anglijas līdz Rīgai vajag kādas 10 – 12 tonnas degvielas. Ja tu uzpildi vienu tonnu degvielas, tad tev ir jāpierēķina klāt, ka lidmašīnai svars ir par tonnu lielāks, tātad jāuzpilda vēl kādi 100 – 200 litri uz tonnu. Ja pielej četras tonnas papildus, tad vēl jāpielej klāt viena tonna degvielas. Bet “Ryanair” uz to ekonomē, var tak drusku mazāk ieliet! Iepriekš bieži vien viņiem ir nācies nosēsties citās lidostās, jo nebija rezerves un degvielas nepietika, lai aizlidotu līdz galapunktam. Tad soda gan lidsabiedrību, gan pilotus. Par laimi, tagad “Ryanair” ļoti pārbauda, lai tiktu ielieta rezerves degviela.

– Vai tas ir normāli, ka lidmašīna atlido un uzreiz jau lido prom uz nākamo vietu?

– Vidējais ilgums, kad lidmašīna ir apstājusies un pasažieri izkāpj un iekāpj, ir 40 minūtes. Lētajām aviokompānijām tas ir krietni mazāks: 25 – 35 minūtes. Tad ir tā, kā, piemēram, “Wizzair” pasažierim, kam aiz sevis jānovāc, jo neviens cits to nedarīs.

Vidējo cenu aviokompānijām pēc atlidošanas 10 minūtēs izkāpj pasažieri, tad iekāpj tie, kas lidmašīnu 10 minūtēs sagatavo nākamajam reisam – saliek kartītes un grāmatiņas, citi izsūc, iztīra. Tajā pašā laikā no ārpuses nāk krāvēji, tiek piegādāta pārtika un uzpildīta degviela, vēl iztīra, izsūc tualeti, pielaiž ūdeni.

– Kādēļ kavējas lidojumi? Vai tehnisku ķibeļu dēļ?

– Ja iekavējas līdz pusstundai, tad, iespējams, kavējas tie, kas maizītes salikuši, vai bagāža kavējas, tas nav nekas ārkārtējs. Ja vairāk par stundu, tad gan var būt tehniska ķibele. Bet tehniskās ķibeles visas novērš, nav tik traki, par to nav jāuztraucas.

– Par ko tad ir jāuztraucas?

– Jāuztraucas par pilotiem, kuri nerunā angliski, jo viņi nesaprot, ko mēs gaisa satiksmes centrā sakām. Lielākā daļa bijušās PSRS, sevišķi Āzijas valstu, piloti knapi runā angliski, turki ļoti slikti runā angliski. Ir vietas, kur viņus pat eskortē līdz skrejceļam, jo bija gadījums, ka viņi lielā Eiropas lidostā uz savu galvu aizbrauca līdz skrejceļam un pacēlās! Tajā brīdī uz skrejceļa bija lidmašīna, kas arī tajā pašā brīdī cēlās augšā, bet citas trīs gāja uz nosēšanos. Tām trim nācās mukt katrai uz savu pusi, lai nesaskrietos, tas ir ārprāts! Nezinu, kāpēc tiem turkiem ļauj lidot, kā viņi vēl nav iekļuvuši nopietnās avārijās. Krievijā ražotajām lidmašīnām vispār ir aizliegts lidot virs Eiropas.

– Bet kā ar bagāžas apzagšanu?

– Pirms pieciem gadiem bija liela iespēja, ka somu tiešām apzags, tas bija plaši izplatīts. Bija arī vairāk laika krāvējiem rakāties pa svešām somām. Tagad lielajās Eiropas lidostās fiziski tas vairs nav iespējams, arī nezog tik daudz, cik kādreiz, jo, ja darbinieks redz, ka krāvējs tur sāk pa somu urķēties, tad uzreiz izsauc apsardzi, vainīgais zaudē darbu momentā. Mēs, lidostu darbinieki, taču ceļojam un negribam, ka ar mums pašiem kas tāds notiktu! Turcijā, Ēģiptē, Krievijā, tur ir citādi. Tur ir laiks apzagt, taču Eiropā fiziski nav iespējams, jo nav laika un visur ir kameras.

Lielajās lidostās bagāžai ir automātiskā sistēma, katra soma izceļo caur skeneriem, tur noskenē ar rentgenu. Tad sadala pa reisiem. Datori nolasa bagāžai pielīmēto svītrkodu, sadala attiecīgi pa reisiem, katram reisam ir savs konveijers, pa kuru tā soma aizceļo. Tālāk ir cilvēks, kas vēlreiz noskenē un tad aizved uz lidmašīnu.

– Kāpēc bagāža pazūd?

– Lielākā daļa gadījumu būs tieši konveijeru un datorsistēmas vaina. Lielajās lidostās tie konveijeri ir vairākus kilometrus gari, kaut kas var aizķerties, sevišķi mugursomu lences. Tā mugursoma tur var nokarāties nedēļu, divas, kamēr atrod. Reāli to visu izstaigāt un pārbaudīt nav iespējams. Dažkārt pazūd tad, ja kaut kas vērtīgs iekšā bijis. Tad tas notiek tur, kur skenē ar rentgenu, vismaz tā baumo.

– Visus koferus arī skenē ar rentgenu?

– Jā, visi koferi iziet cauri rentgena aparātam, lai redzētu, vai tur nav sprāgstvielas, kādi ieroči, narkotikas. To visu dara dators. Ja tur ir kas ārkārtējs, tad soma aizceļo citur, kur to pārbauda cilvēki. Skenē vēlreiz, ja joprojām nesaprot, tad taisa vaļā.

– Varbūt katru reizi vēlams ietīt čemodānu tajā caurspīdīgajā plēvē?

– Tas ir liels stulbums. Tā ietīšanas plēve, pirmkārt, bojā somu. Ja tas ir parasts koferis, tad tā plēve to nostiepj, plastmasas daļas saspiež un salauž, pēc tam var izmest. Otrkārt, ir konkrēti reisi, kurus muitnieki pārbauda. Skatās, piemēram, narkotikas, cigaretes. Ja tev tā plēve ir virsū, tad tava soma automātiski tiek uzskatīta par aizdomīgu, to plēvi pārgriezīs un visu izvandīs. Ja tā plēve ir, tad ir ko slēpt! Taču lidostā strādājošajiem jau sen ir aizdomas, ka arī dažu aviokompāniju lidmašīnu personāls un dažas mazās aviolīnijas ir iesaistītas narkotiku kontrabandā, arī kontrabandas cigaretes tieši šādi iekļūst Eiropā.

– Bet tad jau no atslēgām nav nekādas jēgas?

– Jebkuru somu var atvērt divās sekundēs ar atslēgu vai bez. Rāvējslēdzējus ver vaļā ar pildspalvu vai jebko, kas ir līdzīgs pildspalvai. Un pēc tam var aiztaisīt, esmu pati mēģinājusi mājās – neviens nepateiks, ir bijis vaļā vai nav. Muitniekiem ir speciāli atslēgu saišķi, lai atslēgtu un pārbaudītu tos cietos koferus ar zirnekļatslēgām. Atvērts tiks viss, ja vajadzēs!

– Bet kādu čemodānu tad izvēlēties?

– Vislabākais ir mīkstais čemodāns. Ja ir no cietās plastmasas, tu zaudē trīs kilogramus uz somas svara rēķina vien. Un vajag uz četriem ritentiņiem obligāti, jo tie cilvēki, kas lādē lidmašīnu, uz tiem ritentiņiem to somu ripina. Ja tas ir parastais koferis ar diviem ritenīšiem vai vispār bez, tad tiek mests, jo citādi ir grūti nogādāt uz otru galu lidmašīnā. Ja četri riteņi, tad zini, ka mazāk metīs!

Vislabāk pirkt lētus čemodānus. Tos glaunos var tikai tad, ja ceļo ar personisko auto.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Vai lidmašīnā ir kāds ārsts?” Skride lidmašīnā, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Bostonu, izglābis kāda pasažiera dzīvību 15
FOTO. Nevar ne pazīt! Mūziķis un komponists Guntars Račs pārvērties līdz nepazīšanai
Ja uz ielas piedzīvota epilepsijas lēkme un izsaukta “ātrā” palīdzība, pēc tam par izsaukumu būs jāmaksā?
VIDEO. Jauna latviešu sieviete veikusi eksperimentu, vai var izdzīvot ar 100 eiro mēnesī: “Es ļoti gribu ēst!” 137
FOTO, VIDEO. Krievu propagandas mediji Lielvārdes Ziemassvētku eglītē saskata svastiku 72
Lasīt citas ziņas
Cietusī spriedumu nesagaida… Paziņoti tiesas spriedumi rekordsenās – pirms 30 gadiem ierosinātās – krimināllietās
“Vai lidmašīnā ir kāds ārsts?” Skride lidmašīnā, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Bostonu, izglābis kāda pasažiera dzīvību 15
Saldus novadā grāvī ieslīdējis autobuss 4
Ja uz ielas piedzīvota epilepsijas lēkme un izsaukta “ātrā” palīdzība, pēc tam par izsaukumu būs jāmaksā?
Saldus novadā grāvī ieslīdējis autobuss 4
20:48
Lietuva izraida Krievijas vēstniecības darbinieku
20:47
Valstij nodarīti zaudējumi teju miljona eiro apmērā: uzņēmuma vadītāju tiesās par izvairīšanos no nodokļu nomaksas
20:11
Bijusī Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga šodien svin 85. dzimšanas dienu 3
Latviju šķērsos jaunas nokrišņu zonas. Kurās dienās snigs visvairāk? Prognoze nākamajai nedēļai
Mūžībā devies latviešu dziesminieks un jumiķis Haralds Sīmanis
“Nešaubījos, ka došos karot!” Jurko stāsts par kaujām līdz spēku izsīkumam un ko karam nodarīja korupcija 74
FOTO. Nevar ne pazīt! Mūziķis un komponists Guntars Račs pārvērties līdz nepazīšanai
Ar 52 balsīm “par” – nolemts! Tiks no jauna veidots klimata un enerģētikas ministra amats 109
Krievi atvelk karaspēku no pilsētām iepretim Hersonai. Vai Ukrainas karavīri jau šķērsojuši Dņepru?
VIDEO. Rumānijā aizdedzies slavenais “Coca-Cola” Ziemassvētku auto
“No Kariņa neesmu dzirdējis nevienu vārdu par darbiem, kas valdībai būtu svarīgi,” norāda Jaunups
Valstij nodarīti zaudējumi teju miljona eiro apmērā: uzņēmuma vadītāju tiesās par izvairīšanos no nodokļu nomaksas
Kam jāatmaksā dēla ņemtais kredīts, ja pats to vairs nevar izdarīt? Vai vecākiem?
Novembrī Ukrainas armija iznīcinājusi rekordlielu iebrucēju skaitu
“Mums jānodrošina, lai viņi uzvarētu!” Sabiedrotie palīdz Ukrainai
VIDEO. “Man likās – ja es to somiņu nenopirkšu, es nomiršu”: Elita Patmalniece ceļojumā tiek pie kārotā zīmola somas 3
Tomēr pieņem Juridiskās komisijas neatbalstītos grozījumus – veidos arī ministru biedru amatus
Līcīša feļetons: Šalom aleihem, Izraēla! Vai prezidenta Levita vizīte tur nebija untums?
Kur patiesībā tiek ražots jaunais Moskvičs, vai to vairs var saukt par krievu auto? 10
Sen nav zvanījis: Makrons cer tuvākajās dienās runāt ar Putinu 4
Beness Aijo kļuvis par Krievijas pilsoni. PMLP vērtēs Latvijas pilsonības atņemšanu viņam 62
VIDEO. “Liela daļa gan palika aiz svītras…” – grupas “Dzelzs vilks” solists Juris Kaukulis nāk klajā ar jaunumiem
Dabasgāzes lielvalsts Krievija paaugstina iedzīvotājiem gāzes un elektrības cenas jau otro reizi šogad 4
Vēstuļbumbu saņēmis arī Spānijas uzņēmums, kas ražo ieročus piegādēm Ukrainai 3
VIDEO. “Iespēra pa kājām, pa vēderu, pa galvu!”: kāds tētis pie Juglas vidusskolas, gribot pārmācīt sava bērna pāridarītājus, iekuļas lielās nepatikšanās 3
“To šuvu pati”: politiķe Sandra Kalniete pastāsta par savu tērpu, kas tika “karstasinīgi” apspriests soctīklos 9