Foto: SHUTTERSTOCK

Kādas ir sekas, ja automašīnai aizmirst nomainīt bremžu šķidrumu? 24

Indulis Burka, “Praktiskais Latvietis”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Vai kārtējā krāpnieku shēma? “Telefonā uzrādās neatbildēti zvani. Atzvanot uz numuru, adresāts apgalvo, ka nav zvanījis”
TV24
“Neaiciniet atpakaļ, ja jūs nezināt, vai šeit būs darbs!” Jaunietis pabeidzis augstskolu Anglijā, bet Latvijā nevar atrast darbu
Vai esi pārliecināts, ka tavā noīrētajā miteklītī nav slēptās kameras? Lūk, kā pārbaudīt!
Lasīt citas ziņas

Vai tiešām automašīnai regulāri jāmaina arī bremžu šķidrums? Nekad to neesmu darījis, un auto tāpat bremzē… KASPARS OGRĒ

Tehnoloģijas attīstās, un tiek izmantotas arvien labākas un modernākas izejvielas. Latvijā ekspluatējamā autoparka vecums un ekspluatācijas paradumi, bremžu šķidrums automašīnas bremžu sistēmā būtu jāmaina ik pēc diviem gadiem vai ik pēc 30 000 kilometru nobraukuma.

CITI ŠOBRĪD LASA
Bremžu šķidrums jāmaina ik pēc diviem gadiem vai ik pēc 30 000 km nobraukuma.
Foto: SHUTTERSTOCK

Kāpēc tas jādara? Bremžu šķidrums ir higroskopisks – tas piesaista apkārtējā gaisa mitrumu, kas Latvijā ir visai augsts. Līdz ar to pamazām mainās bremžu šķidruma īpašības. Lai arī uzskatām, ka bremžu sistēma ir hermētiski noslēgta, īsti tā nav – tvertne ir saistīta ar atmosfēru. Tāpat, bremžu šķidrumam sasilstot un atdziestot, tvertnes iekšpusē veidojas kondensāts. Tāpēc arī ieteicams bremžu šķidrumu mainīt ik pēc diviem gadiem – arī tad, ja nav nobraukts minētais kilometru skaits.

Ko dara ūdens

Mitrumam nokļūstot bremžu šķidrumā, acumirklī nesāksies bremžu sistēmas elementu rūsēšana no iekšpuses. Detaļām ir aizsargpārklājums, taču tas ar laiku var arī padoties. Daudz bīstamāks ir cits apstāklis – palielinoties mitruma līmenim bremžu šķidrumā, samazinās tā sasalšanas temperatūra, un pazeminās temperatūra, pie kuras bremžu šķidrums sāk vārīties.

Arī ikdienas braukšanas laikā bremžu šķidruma temperatūra, ilgstoši ekstrēmi bremzējot, bremžu suportos var pārsniegt 100 grādu. Tāpat, braucot ar smagāku automašīnu, piemēram, pilnu pasažieru auto, vai velkot piekrautu piekabi, bremzējot bremzes sakarst vairāk un līdz ar to bremžu šķidrums.

Jaunam bremžu šķidrumam viršanas temperatūra ir aptuveni 250 grādu, bet tādam, kurā jau ir 3,5% ūdens, tā ir vairs tikai 155 grādi. Kas tādā brīdī notiek? Šķidrumā sākas iekšējā iztvaikošana, un veidojas gāzes burbulīši. Ja šķidrums principā ir nesaspiežams, gāze ir viegli saspiežama. Rezultātā braucējs ekstremālā situācijā spiež bremžu pedāli cerībā, ka auto apstāsies, taču realitātē šķidrums uzvārās, un bremzēšana kļūst neefektīva vai pat nenotiek.

Reklāma
Reklāma

Ja bremžu šķidrums nav mainīts gadus desmit, pilnīgi iespējams, ka pie -30 grādiem tas sasals. Var būt neiespējami nospiest bremžu pedāli. Turklāt leduskristāli var sabojāt gumijas blīvslēgus, kuru bremžu sistēmā ir visai daudz. Sekas – bremžu šķidruma noplūde, kas var sākties pašā nepiemērotākajā brīdī: strauji bremzējot… Tāpat sistēmā var tikt iesūkts gaiss, un bremžu sistēma nefunkcionēs, kā to paredzējis autoražotājs.

Laikus nenomainīts bremžu šķidrums veido nogulsnes, kas var izraisīt traucējumus sistēmas darbībā.

Vai pietiek tikai izliet

Par to, kādu šķidrumu paredzējis autoražotājs, liecina atzīmes uz bremžu šķidruma tvertnes vāciņa.
Foto: SHUTTERSTOCK

Lai nomainītu bremžu šķidrumu, nepietiek tikai to izliet no tvertnes, jo liela daļa šķidruma atrodas bremžu suportos. Turklāt nomainīt bremžu šķidrumu automašīnām, kas ražotas pēc 2000. gada, pašu spēkiem var beigties visai bēdīgi. Tie laiki, kad žiguli pacēla uz domkrata un sievai lika pumpēt pedāli, bet vīrs ķērās pie uzgriežņu atslēgas un atgaisošanas ventiļiem, ir pagātnē.

Daļai automašīnu nav iespējams nomainīt bremžu šķidrumu, ja braucamajam netiek pieslēgts dators ar atbilstīgu programmatūru un dotas nepieciešamās komandas. Šāds auto bremžu šķidruma līmeņa izmaiņas tā nomainīšanas laikā var uztvert kā avārijas situāciju, kurā jāsargā braucējs un jāliedz iespēja braukt ar bojātu auto. Lai korekti nomainītu bremžu šķidrumu, jādodas uz auto apkopes vietu pie kvalificēta meistara, kam ir pieejams atbilstīgs aprīkojums.

Kuru šķidrumu izvēlēties

Foto: SHUTTERSTOCK

Īsā atbilde – tādu, ko ieteicis autoražotājs. Ir DOT 3, DOT 4, DOT 5 un DOT 5.1 klases bremžu šķidrums. Piemēram, DOT 3 šķidrumu lieto veciem automobiļiem. Mūsdienu automašīnām izmanto DOT 4 un pavisam jaunām DOT 5.1 klases bremžu šķidrumu. DOT 5 tiek izmantots pamatā sporta auto vai ielas sporta automobiļiem. Šim šķidrumam ir ļoti augsta viršanas temperatūra.

Par to, kādu šķidrumu paredzējis autoražotājs, liecina atzīmes uz bremžu šķidruma tvertnes vāciņa. Teorētiski DO 3, DOT 4, un DOT 5.1 ir saderīgi šķidrumi, tomēr nav ieteicams tos jaukt. Ārkārtas situācijā tos var papildināt vienu ar otru, taču pēc tam ieteicams šķidrumu pilnībā nomainīt.

Svarīgi!

Ja radies bremžu sistēmas bojājums, jānovērtē situācija un jāizlemj, kā droši nokļūt līdz remonta vietai. Ja neesat pieredzējis mehāniķis, vislabākais risinājums – izsaukt autoevakuatoru. Nekādā gadījumā nedrīkst riskēt ne ar savu, ne citu cilvēku dzīvību un veselību! No tā, cik korekti strādās bremžu sistēma, atkarīga satiksmes drošība.

Konsultējis tehnisko zinātņu maģistrs Andrejs Skorohodovs

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.