Foto. Scanpix/Bernd Weißbrod/dpa

Latvijā internets pieejams 93,1% mājsaimniecību 13

Mājsaimniecību īpatsvars, kurās ir pieejams internets, 2023.gadā sasniedza 93,1%, kas ir par 1,7 procentpunktiem vairāk nekā gadu iepriekš, aģentūrai LETA pavēstīja Centrālajā statistikas pārvaldē (CSP), atsaucoties uz ikgadējās iedzīvotāju aptaujas par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) lietošanu mājsaimniecībās datiem.

Reklāma
Reklāma
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 7
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos 28
Lasīt citas ziņas

Vienlaikus pirms 10 gadiem internets Latvijā bija pieejams 71,6% mājsaimniecību.

Apkopotie dati liecina, ka visplašāk internets ir pieejams Pierīgas un Rīgas reģionos – attiecīgi 95,2% un 94,3% mājsaimniecību, turpretī Latgales reģionā šis rādītājs ir 86,2%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latvijā internets ir pieejams 93,9% pilsētu mājsaimniecību, kas salīdzinājumā ar 2022.gadu ir pieaugums par 1,1 procentpunktu, un 90,3% lauku mājsaimniecību, kas ir kritums par 2,3 procentpunktiem. Tāpat internets biežāk ir pieejams mājsaimniecībās ar bērniem – 99,4%, kamēr mājsaimniecībās bez bērniem – 92,4%.

2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, par 1,4 procentpunktiem ir pieaudzis regulāro interneta lietotāju, proti, to, kuri internetu lieto vismaz reizi nedēļā, īpatsvars, sasniedzot 91,4%, bet 10 gados tas ir pieaudzis par 20,2 procentpunktiem.

Lielākais regulāro interneta lietotāju īpatsvars ir starp cilvēkiem ar augstāko izglītību (97,8%), kamēr iedzīvotāju grupā ar vidējo izglītību – 88,7%, bet ar pamatizglītību – 83,4%.

Dati arī liecina, ka augstākais regulāro interneta lietotāju īpatsvars ir Pierīgā – 93,9%, kamēr Kurzemē tie ir 93,1%, Rīgā – 93%, Zemgalē – 91%, Vidzemē – 89%, bet Latgalē – 83,3%. Pilsētās dzīvojošie internetu lieto biežāk (92,6%) nekā laukos dzīvojošie (87,9%).

Starp jauniešiem jeb iedzīvotājiem vecumā no 16 līdz 24 gadiem regulāro interneta lietotāju īpatsvars ir 100%, starp iedzīvotājiem vecumā no 25 līdz 54 gadiem – 97,6%, bet vecuma grupā no 55 līdz 74 gadiem – 80,6%.

Statistikas pārvaldē norāda, ka iedzīvotāji internetu izmanto dažādām aktivitātēm. Populārākās no tām ir internetbankas un elektroniskā pasta lietošana, ko izmanto attiecīgi 83,6% un 81,5% iedzīvotāju, bet ziņas ziņapmaiņas lietotnēs sūta 79,2% iedzīvotāju. Sievietes biežāk nekā vīrieši internetā meklē ar veselību saistītu informāciju – attiecīgi 64,4% un 39,5%.

Reklāma
Reklāma

Atšķirības vērojamas arī dalījumā pēc izglītības līmeņa – cilvēki ar augstāko izglītību gan biežāk lasa ziņas, avīzes vai žurnālus tiešsaistē (83,6%), gan meklē ar veselību saistītu informāciju (69,7%), kā arī vairāk iesaistās tiešsaistes konsultācijās, parakstās vai balso par pilsoniskām vai politiskām iniciatīvām (22,8%), kamēr cilvēki ar pamatizglītību to dara daudz retāk, attiecīgi – 47,6%, 27%, 5,4%.

Atšķirības interneta lietošanā ir arī vecuma grupās. Jauniešu (16-24 gadi) populārākās aktivitātes internetā ir ziņu sūtīšana ziņapmaiņas lietotnēs (95%), sociālo tīklu lietošana (93,6%), savukārt senioru (65-74 gadi) – internetbankas lietošana (53,9%), ziņu portālu, avīžu vai žurnālu lasīšana tiešsaistē (53,4%).

2023.gada aptaujā iedzīvotājiem jautāts arī par mācību aktivitātēm internetā. Gandrīz ceturtā daļa iedzīvotāju jeb 24% izmanto mācību materiālus tiešsaistē, piemēram, mācību video, vebinārus, elektroniskās mācību grāmatas, bet 17,2% iedzīvotāju sazinās ar skolotājiem, pasniedzējiem vai skolēniem, studentiem tiešsaistē, izmantojot audio vai vizuālos rīkus, piemēram, “Zoom”, “MS Teams”. Tajā pašā laikā 12,8% iedzīvotāju apgūst kursus tiešsaistē.

Iespēju mācīties internetā visvairāk izmanto jaunieši (16-24 gadi) – 54,3% lieto mācību materiālus tiešsaistē, 51,1% sazinās ar skolotājiem, pasniedzējiem vai citiem skolēniem, studentiem tiešsaistē.

Aptaujā 51,9% iedzīvotāju norādījuši, ka piekļuva informācijai, ko par viņiem glabā valsts, pašvaldību iestādes vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, piemēram, Fizisko personu reģistrs, www.latvija.lv, www.e-veseliba.lv, 36,5% iedzīvotāju veica pierakstu vai rezervāciju, izmantojot valsts, pašvaldību iestāžu vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju tīmekļa vietnes vai lietotnes, savukārt 27,3% lejupielādēja vai izdrukāja veidlapas personīgiem mērķiem no valsts, pašvaldību iestādēm vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem. Vienlaikus 54,1% iedzīvotāju norādījis, ka paši iesnieguši nodokļu deklarāciju, kamēr 15,3% to palīdzēja izdarīt cita persona.

2023.gada aptaujā pirmo reizi jautāts par elektroniskās identifikācijas lietošanu. Tostarp secināts, ka 70,1% iedzīvotāju pēdējo 12 mēnešu laikā ir izmantojuši elektronisko identifikāciju, piemēram, eID, eParaksts, autentifikācija, izmantojot internetbanku, lai pieslēgtos tiešsaistes pakalpojumiem. Visbiežāk iedzīvotāji izmanto elektronisko identifikāciju pakalpojumiem, ko piedāvā privātā sektora pakalpojumu sniedzēji (57,2%), nedaudz mazāk pakalpojumiem, ko sniedz valsts, pašvaldību vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji Latvijā (56,9%) un vismazāk (7,2%) pakalpojumiem, ko sniedz valsts, pašvaldības vai sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji citā Eiropas valstī.

Iedzīvotāju īpatsvars, kuri iegādājās preces vai pakalpojumus internetā, 10 gados pieaudzis gandrīz divas reizes – no 31,7% 2013.gadā līdz 62% 2023.gadā. Vienlaikus gada laikā izmaiņas ir niecīgas – pieaugums ir par 0,3 procentpunktiem.

Visbiežāk iedzīvotāji internetā iegādājas apģērbus, apavus vai aksesuārus (56,2%), elektropreces vai sadzīves tehniku (23,6%), ēdienu ar piegādi no restorāniem vai citiem ēdināšanas uzņēmumiem (22,9%), kā arī kosmētiku, skaistumkopšanas produktus (22,4%).

Sievietes biežāk nekā vīrieši iegādājas apģērbus, apavus vai aksesuārus – attiecīgi 67% un 41,7%, kā arī kosmētiku, skaistumkopšanas produktus – attiecīgi 33,1% un 8%, kamēr vīrieši biežāk pērk elektropreces un sadzīves tehniku – attiecīgi 31% un 18,1% vai datorus, planšetdatorus, mobilos telefonus, viedtālruņus – attiecīgi 24,6% un 11,7%.

Gan jaunieši (16-24 gadi), gan seniori (65-74 gadi) internetā visbiežāk pirkuši apģērbus, apavus vai aksesuārus – attiecīgi 62,4% un 27,7%, savukārt otra biežāk (25,8%) pirktā prece jauniešiem bijusi ēdiens ar piegādi no restorāniem vai citiem ēdināšanas uzņēmumiem, kamēr senioriem tās bija elektropreces un sadzīves tehnika (22%).

2023.gada aptaujā bija iekļauti jautājumi par interneta “viltus ziņām”. Nedaudz vairāk par pusi (50,4%) interneta lietotāju norādījuši, ka tīmekļa vietnēs vai sociālajos tīklos ir sastapušies ar informāciju vai saturu, ko viņi uzskatīja par nepatiesu vai apšaubāmu. No tiem 34% norādījuši, ka informācijas vai satura patiesību ir pārbaudījuši, bet lielākā daļa – 66% to nedarīja.

Tāpat dati liecina, ka 91,7% no iedzīvotājiem, kuri veica informācijas vai satura patiesuma pārbaudi, šim nolūkam galvenokārt izmantoja citas tīmekļa vietnes, 31,6% norādīja, ka patiesuma noskaidrošanai reālajā dzīvē diskutējot ar citiem, bet 19,4% sekoja interneta diskusijām par atrasto informāciju vai saturu.

Galvenais iemesls, kāpēc informācijas vai satura patiesuma pārbaude netika veikta, ir jau esošas zināšanas, ka informācija, saturs vai avots nav uzticams – šādi norādījuši 80,8% no iedzīvotājiem, kuri neveica informācijas vai satura patiesuma pārbaudi, savukārt 5,8% atzinuši, ka viņiem pietrūkst prasmju, lai pārbaudītu informācijas vai satura patiesumu.

Ikgadējā aptauja par IKT lietošanu mājsaimniecībās veikta 2023.gada pirmajā pusgadā ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Tajā aptaujāti 5600 iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.