Foto: Timurs Subhankulovs

Laukos kursēšot bezmaksas transports, atsevišķos maršrutos pasažieriem izsniedzot “0” vērtības biļeti 30

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Krieviem jauna raķešu uzbrukumu tendence – cenšas jaunos morāli sagraut,” atklāj Rajevs
“Azov vienība uz turieni gāja ne jau tādēļ, lai padotos gūstā.” Rajevs par Mariupoles turpmāko likteni
FOTO. Kļuvis zināms, kāpēc tiešraidē no “Eirovīzijas” fināla skatuves nozuda vakara vadītāja Laura Pauzīni
Lasīt citas ziņas

6. jūlijā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi paredz principus, pēc kuriem noteiks valsts teritorijas, kur ieviešama sabiedriskā transporta kursēšana bez maksas.

“Teritorijās ar zemu apdzīvotības blīvumu ieņēmumi no sabiedriskajā transportā pārdotajām biļetēm ir mazi un sabiedriskais transports galvenokārt pilda sociālu funkciju. Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, šādās teritorijās plānots ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu,” skaidro satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Mazapdzīvotās teritorijās, kur ieviesīs šos bezmaksas reisus, iespēja braukt ar sabiedrisko autobusu būs ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.”

Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus bez maksas nodrošinās aptuveni 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu.

Autotransporta direkcija (ATD) ir identificējusi potenciālos bezmaksas maršrutus, tomēr to daudzums varētu mainīties, ņemot vērā aktuālos datus un izvērtējot kritēriju kvantitatīvos rādītājus.

Ar “0” biļetēm mērīs pieprasījumu

Kā notiks bezmaksas maršrutu noteikšana un kā pasažieri varēs izmantot šo pakalpojumu, “Latvijas Avīzei” pastāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš: “Kārtība, kādā iedzīvotāji varēs saņemt pakalpojumu bez maksas, būs tāda pati kā iepriekš, braucot ar biļetēm. Autobuss kursēs saskaņā ar noteikto kustības sarakstu. Pasažierim, iekāpjot autobusā, izsniegs nulles vērtības biļeti, lai mums būtu pieejama precīza statistika par katra reisa pieprasījumu.

Prognozējam, ka visvairāk šādu maršrutu, kuros visiem pasažieriem braucienu apmaksās valsts, būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kur iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim visi maršruti un reisi jau būs zināmi. Pēc tam būs jāpaveic vairāki tehniskie darbi, piemēram, pārvadātājiem jāpārprogrammē skaitītāji un tarifu tabulas, jānoslēdz vienošanās, jāinformē iedzīvotāji u. tml.”

Plānots, ka maršrutus, kuros nodrošinās bezmaksas pasažieru pārvadājumus, pārskatīs vismaz reizi gadā.

Eksperiments – bezmaksas transports pēc izsaukuma

“Latvijas Avīze” jau ir informējusi, ka pirms diviem gadiem Vidzemes plānošanas reģions (VPR) īstenoja pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma” Eiropas Savienības pārrobežu projektā, ko līdzfinansēja “Interreg” Baltijas jūras reģiona programma “Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos”.

Tās ietvaros 2019. gada rudenī Ziemeļvidzemē, Alūksnes un Mazsalacas novadā iedzīvotājiem sabiedrisko transportu bija iespēja izsaukt pēc pieprasījuma, šo pakalpojumu izmantojot bez maksas.

Analogs eksperiments bija noticis arī atsevišķos Zemgales un Kurzemes novados, taču tur, izsaucot sabiedrisko transportu, vispirms bija jāapmaksā biļete.

VPR toreiz skaidroja, ka divi modeļi izvēlēti ar nolūku – pēc pilotprojekta noslēguma varēšot izvērtēt, kurš no tiem bijis veiksmīgāks un spējis efektīvāk risināt mobilitātes problēmas attālos lauku reģionos, pielāgojoties vietējo iedzīvotāju ikdienas vajadzībām un pārvietošanās paradumiem.

Zīmīgi, ka minētā eksperimenta laikā pārvadātāji izmantoja arī vieglās automašīnas, nevis dzenāja autobusus.

ATD gan neapstiprina, ka šī eksperimenta rezultāti būtu tieši ietekmējuši bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu, taču no tā redzams, ka alternatīvas pastāv arī autobusu pārvadājumiem.

Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai

* Teritorijas apdzīvotība mazāk nekā četri iedzīvotāji uz kvadrātkilometru.

* Ieņēmumi no pārdotajām biļetēm un nesaņemtie ieņēmumi no pasažieriem, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, maršrutā nepārsniedz 15%.

* Reisu skaits reģionālajā maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā, kā arī nav pieejami citi sabiedriskā transporta pakalpojumi uz pagastu, kurā atrodas maršruta galapunkts, vai apļveida maršrutos uz pagastu, kurā pietura atrodas pagastā ar zemāko apdzīvotības blīvumu.

* Valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% maršruta uzturēšanas izmaksu.

SAISTĪTIE RAKSTI

* Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz “Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam”.

Avots: Satiksmes ministrija

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Krieviem jauna raķešu uzbrukumu tendence – cenšas jaunos morāli sagraut,” atklāj Rajevs
“Azov vienība uz turieni gāja ne jau tādēļ, lai padotos gūstā.” Rajevs par Mariupoles turpmāko likteni
FOTO. Kļuvis zināms, kāpēc tiešraidē no “Eirovīzijas” fināla skatuves nozuda vakara vadītāja Laura Pauzīni
“Es, cilvēks, kurš dzimis Sibīrijā un kuram kabatā represēto apliecība?” Krištopans atbild uz pārmetumiem par viņa partijas nostāju
Monika Zīle: Kampaņas “Paldies, Ilze!” atkārtojums tagadējā priekšnesumā izskatījās smieklīgs
Lasīt citas ziņas
Krieviem jauna raķešu uzbrukumu tendence – cenšas jaunos morāli sagraut,” atklāj Rajevs
Pirmās instances tiesa attaisno deputātu Zakatistovu un uzņēmēju Tamužu
Vitenbergs: Tā ir greizsirdība, jo Pavļutam nekad nav bijis tāds nozares atbalsts kā man
FOTO. Holivudas drosmīgākā grūtniece Rianna sagaidījusi savu pirmo bērniņu
Konkurss. “Juka Rislaki starp Latviju un Somiju”!
23:55
Labas lietas priekam un iedvesmai iesaka Andris Tiļļa
23:30
FOTO. Holivudas drosmīgākā grūtniece Rianna sagaidījusi savu pirmo bērniņu
23:09
Monika Zīle: Kampaņas “Paldies, Ilze!” atkārtojums tagadējā priekšnesumā izskatījās smieklīgs
FOTO. Latvijas populārākie influenceri un pašmāju slavenības ballējas “Collex” atklāšanā
FOTO. Par Latvijas čempioniem kļūst “VEF Rīga” basketbolisti
VIDEO. Andris Kivičs beidzot satiek savu vecāko meitu. Tikšanās viņu aizkustina līdz asarām
VIDEO. Harkivas robežsargs piepilda savas meitas kvēlāko vēlēšanos
Latvija gatava uzņemt 2023.gada pasaules hokeja čempionātu, ja tajā nepiedalīsies Krievija un Baltkrievija
DLRR padomes priekšsēdētāja: Esam lielākā rūpnīca nozarē, bet Linkaita kungs nekad nav licies par mums ne zinis
VIDEO. Satiksmes mierināšana Nīderlandes pilsētā Utrehtā pārspēj Rīgas stabiņus
Pēteris Apinis: Vājš ministrs ir Pavļuts, kas patiesībā ir laba ziņa, jo viņam nav liekā svara
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā ar Igoru Rajevu
Britu izlūki: Pēc neveiksmēm Ukrainā no amata atcelti vairāki Krievijas armijas komandieri
FOTO. Kļuvis zināms, kāpēc tiešraidē no “Eirovīzijas” fināla skatuves nozuda vakara vadītāja Laura Pauzīni
Krišjānis Feldmans: Pierobežas reģionos skolotājiem ir ļoti labas algas
“Google” Krievijas struktūrvienība pieteiks maksātnespēju
“Azov vienība uz turieni gāja ne jau tādēļ, lai padotos gūstā.” Rajevs par Mariupoles turpmāko likteni
“Ir sliktas ziņas – karavīri tika aizvesti ar mašīnām, kas pārvadā noziedzniekus” – Rajevs par aktuālo Mariupolē
Bēgļi Latvijā bez atbalsta nepaliks – “Tie, kuri gribēja palikt, ir atraduši darbu un dzīvokli”
Vai Putinam varētu būt dubultnieki? Komentē Rajevs
Valdis Keris: Veselības ministra katra diena amatā ir kā nagla veselības nozares zārkā
Skatītāja neizpratnē: “No latviešu valodas ne smakas! Daugavpils viesnīcas TV tikai krievu kanāli!”
VIDEO. “Plēsēji te ir bijuši?”: Baibu Sipenieci-Gavari no rīta mājās sagaida nepatīkams pārsteigums
Māris Gulbis: Ja turpināsim maksāt ukraiņu bēgļiem, mēs atņemsim naudu sev
FOTO. Ambera Hērda tiesā atzinusies, ka tomēr neziedoja labdarībai 7 miljonus, ko saņēma no Depa, bet pie tā vainīgs esot tieši viņš
Pavasarī apskata jaunos kociņus – vai tos nežņaudz mieti un auklas?