Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Timurs Subhankulovs

Laukos kursēšot bezmaksas transports, atsevišķos maršrutos pasažieriem izsniedzot “0” vērtības biļeti 30

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi
Lasīt citas ziņas

6. jūlijā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi paredz principus, pēc kuriem noteiks valsts teritorijas, kur ieviešama sabiedriskā transporta kursēšana bez maksas.

“Teritorijās ar zemu apdzīvotības blīvumu ieņēmumi no sabiedriskajā transportā pārdotajām biļetēm ir mazi un sabiedriskais transports galvenokārt pilda sociālu funkciju. Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, šādās teritorijās plānots ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu,” skaidro satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Mazapdzīvotās teritorijās, kur ieviesīs šos bezmaksas reisus, iespēja braukt ar sabiedrisko autobusu būs ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.”

Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus bez maksas nodrošinās aptuveni 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu.

Autotransporta direkcija (ATD) ir identificējusi potenciālos bezmaksas maršrutus, tomēr to daudzums varētu mainīties, ņemot vērā aktuālos datus un izvērtējot kritēriju kvantitatīvos rādītājus.

Ar “0” biļetēm mērīs pieprasījumu

Kā notiks bezmaksas maršrutu noteikšana un kā pasažieri varēs izmantot šo pakalpojumu, “Latvijas Avīzei” pastāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš: “Kārtība, kādā iedzīvotāji varēs saņemt pakalpojumu bez maksas, būs tāda pati kā iepriekš, braucot ar biļetēm. Autobuss kursēs saskaņā ar noteikto kustības sarakstu. Pasažierim, iekāpjot autobusā, izsniegs nulles vērtības biļeti, lai mums būtu pieejama precīza statistika par katra reisa pieprasījumu.

Prognozējam, ka visvairāk šādu maršrutu, kuros visiem pasažieriem braucienu apmaksās valsts, būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kur iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim visi maršruti un reisi jau būs zināmi. Pēc tam būs jāpaveic vairāki tehniskie darbi, piemēram, pārvadātājiem jāpārprogrammē skaitītāji un tarifu tabulas, jānoslēdz vienošanās, jāinformē iedzīvotāji u. tml.”

Reklāma
Reklāma

Plānots, ka maršrutus, kuros nodrošinās bezmaksas pasažieru pārvadājumus, pārskatīs vismaz reizi gadā.

Eksperiments – bezmaksas transports pēc izsaukuma

“Latvijas Avīze” jau ir informējusi, ka pirms diviem gadiem Vidzemes plānošanas reģions (VPR) īstenoja pilotprojektu “transports pēc pieprasījuma” Eiropas Savienības pārrobežu projektā, ko līdzfinansēja “Interreg” Baltijas jūras reģiona programma “Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos”.

Tās ietvaros 2019. gada rudenī Ziemeļvidzemē, Alūksnes un Mazsalacas novadā iedzīvotājiem sabiedrisko transportu bija iespēja izsaukt pēc pieprasījuma, šo pakalpojumu izmantojot bez maksas.

Analogs eksperiments bija noticis arī atsevišķos Zemgales un Kurzemes novados, taču tur, izsaucot sabiedrisko transportu, vispirms bija jāapmaksā biļete.

VPR toreiz skaidroja, ka divi modeļi izvēlēti ar nolūku – pēc pilotprojekta noslēguma varēšot izvērtēt, kurš no tiem bijis veiksmīgāks un spējis efektīvāk risināt mobilitātes problēmas attālos lauku reģionos, pielāgojoties vietējo iedzīvotāju ikdienas vajadzībām un pārvietošanās paradumiem.

Zīmīgi, ka minētā eksperimenta laikā pārvadātāji izmantoja arī vieglās automašīnas, nevis dzenāja autobusus.

ATD gan neapstiprina, ka šī eksperimenta rezultāti būtu tieši ietekmējuši bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu, taču no tā redzams, ka alternatīvas pastāv arī autobusu pārvadājumiem.

Kritēriji bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai

* Teritorijas apdzīvotība mazāk nekā četri iedzīvotāji uz kvadrātkilometru.

* Ieņēmumi no pārdotajām biļetēm un nesaņemtie ieņēmumi no pasažieriem, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, maršrutā nepārsniedz 15%.

* Reisu skaits reģionālajā maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā, kā arī nav pieejami citi sabiedriskā transporta pakalpojumi uz pagastu, kurā atrodas maršruta galapunkts, vai apļveida maršrutos uz pagastu, kurā pietura atrodas pagastā ar zemāko apdzīvotības blīvumu.

* Valsts no savas puses sedz vairāk nekā 85% maršruta uzturēšanas izmaksu.

* Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz “Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam”.

Avots: Satiksmes ministrija

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.