Asaru motīvs Alises Tālbergas auskaros.
Asaru motīvs Alises Tālbergas auskaros.
Publicitātes foto

Sieviete – priesteriene, māte un upurjērs. Metaforām bagātas rotas 1

Prestižajā mākslas galerijā “Putti” pavasarī notika divu jaunu laikmetīgo rotu mākslinieču Alises Tālbergas un Maijas Vītolas kopizstāde “Guļot nomodā”. Jaunās rotu dizaineres vieno gan studijas Latvijas Mākslas akadēmijas Metāla dizaina nodaļas maģistrantūrā, gan aktīva dalība izstādēs, gan pansievišķības emanācijas.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns 19
Lasīt citas ziņas

Sievietes dvēsele

Izstādē rotās ietvertie simboli veicināja pārdomas par metaforu pilno pasaku pasauli. Īpaša bija izstādes scenogrāfija, kas, atrādot īstus, izstādes darbu izgatavošanā pielietotus rotkaļu instrumentus, ļāva pietuvoties tai intīmajai radošajai telpai, kurā piedzimst sapņi un materializējas rotaslietās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Abas dizaineres ir jaunas, šarmantas dāmas, un to kolekcijas radošais vadmotīvs ir mesiāniskā sievietes, mātes, spēka izpausme, kas izpaužas padevībā. Tā kā meitenes pēc izskata un temperamenta bija tik dažādas, intriģējoša un kontrastējoša bija viņu darbu atlase, kurā viena līnija kontrastēja un akcentēja otru. Izstādē tika eksponētas kaklarotas, gredzeni, kuloni un citi darbi no kapara, sudraba, kaula, pusdārgakmeņiem un dārgakmeņiem.

No jēra ribām veidotās kaklarotas varētu nēsāt pagānisku sieviešu kultu priesteriene. Jūras tēmai veltītās rotas piestāvētu visekstravagantākajam tērpam. Kolekcija aicināja pievērst uzmanību trauslajai sievietes iekšējai pasaulei un tām gara vērtībām, kas tai jāsargā un jāattīsta. Sievietes – mātes – upura tēmu atspoguļoja gan upurjērs, gan nāra.

Upurjērs un Nāras asaras

“Manas rotas bija veltījums Oskara Vailda pasakām, kas izmantotas kā ierosmes avots, jo runā par cilvēku morāles vērtībām. Viena no tām ir spēja nest upuri augstāka ideāla – mīlestības vārdā. Lai gan literārajā darbā šis upuris netiek novērtēts, tas tomēr ir emocionāli nozīmīgs kā saskaršanās ar augstāku, cildenāku mērķi. Kaklarotās “Ziedošanās” izvēlētais materiāls – jēra ribas – akcentē ziedošanās ideju caur upurjēra simbolu. Kauls ir bijis daļa no kādreiz dzīvā. Tas vienmēr saglabās šīs dzīvības nojausmu un savā ziņā pats bijis dzīvības nesējs. Balts un trausls, man tas asociējas ar šķīstumu un mīlestību,” stāsta Maija.

“Man identificēties ar Nāras tēlu no Andersena pasakas bija viegli, jo to ļoti tīrā veidā caurstrāvo visiem saprotamas emocijas. Visvairāk mani uzrunā vēstījums, ka tas ir tik dabiski un normāli, ja esi trausla, ievainojama un jūtīga, dažkārt arī bezspēcīga. Šo trauslumu rotās atspoguļoju ar asaru līniju, kas atrodas plūdumā. Šī līnija ļoti organiski apaug ar dažādiem slāņiem, kurus izveido mans personīgais pārdzīvojums. Daudzas no rotām top līdzīgi kā kaklarota “Tas ir garš stāsts”. Es izveidoju zīmējumu ar smalku zvīņu rakstu, tad ar metāla zāģīti to izzāģēju materiālā. Tas man aizņem ļoti daudz laika, taču liek saaugt ar darba ideju. Nākas pašai to tiešām izdzīvot, un darba process neizbēgami ieved radošā meditācijā,” stāsta Alise.

Reklāma
Reklāma

Atgriežas senās tradīcijas

Mākslinieces izmanto retāk redzētus materiālus – kamieļa kaulu, jēra ribas un kokdzeluma plāksni. Bija arī retāk redzami izteiksmes līdzekļi: ūdens pasaules elementi un asaras.

Kaula griešana ir viens no vecākajiem mākslas veidiem pasaulē, un bija patīkami redzēt to izmantotu rotu daiļradē. Kolekcijā bija redzamas gan kaula kamejas, gan veselas jēra riba kā kaklarotas daļa. Kaula griezumu veido gan no ziloņkaula, gan no mamuta vai valzirgu ilkņiem.

Pēc būtības kaula griezums ir mazā tēlniecības forma, kas pakļaujas tādiem pašiem plastikas principiem. Dekoratīva kaula griezumiem tika izmantots kamieļa kauls. To nostiprina un tad griež ar maziem kaltiņiem – štiftelēm. Asmenīši ir 1 mm – 2 mm plati. No kaula tie noloba skaidiņu pa skaidiņai. Darbā var izmantot arī mehāniskās frēzes, tomēr tas ir robustāks instruments, kas nesniedz tik niansētu virsmu.

Kad kaula plastika ir izveidota, to var slīpēt vai pulēt. Veidojot izstādes darbus, gala apdare tika paveikta ar smilšu strūklu, ko izmanto stikla matēšanai. Izveidojas vienmērīga skaisti matēta kaula virsma. No meistara talanta, iejūtības un pacietības atkarīga darba plastika. Kas kalpoja par griezumu tēlu – aktu – prototipu, ir mākslinieces noslēpums. Uzskata, ka rotaslietas īstā dzīve sākas ar to brīdi, kad rotas ir izvēlējies jaunais saimnieks. Tas ir arī tas brīdis, kad sapnis pārvēršas realitātē.

Vērtējums: plastisks kauls

Rotu mākslinieks Guntis Lauders: “Mani pozitīvi iespaidoja izstādes scenogrāfija, ko bija veidojušas abas mākslinieces. Patika, ka ekspozīcijā redzēju jaunus cilvēkus, māksliniekus savos radošos meklējumos. Imponēja Alises Tālbergas autortehnikā darināties koraļļu auskari, kur matēta piekariņa virsma veiksmīgi kontrastēja ar spoži pulēto pamatni. Valdzinoša bija Maijas Vītolas kaula griezumu plastika, kas ir rets viesis mūsu izstāžu zālēs. Patīk, ka beidzot talantīgi jaunie mākslinieki nāk mūsu pēdās. Kādu laiku bija tāda kā pauze. Tagad, jūtot sekotājus, mums, pieredzējušiem rotu māksliniekiem, ir stimuls attīstīties, jo uz vietas jau stāvēt nedrīkst.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.