Publicitātes foto

“Narvesen” plāno ieviest pašapkalpošanās kases 0

Kā līdzsvarot 21. gadsimta dinamisko dzīves tempu un atrast vairāk laika atpūtai? Un vai to iespējams iegūt uz tādu ikdienišķu darbību kā iepirkšanās rēķina?

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Starptautiskās informācijas un mērījumu kompānijas “Nielsen” veiktie pētījumi par globālajām iepirkšanās tendencēm 2019. gadā liecina – šis jautājums Latvijā ieņem piekto vietu starp tēmām, kas iedzīvotājus nodarbina visvairāk, atpaliekot tikai no tādām globālām prioritātēm kā veselības aprūpe, komunālo pakalpojumu rēķini, bērnu izglītība un labklājība un pārtikas cenas.

Tas nav tikai filozofisks jautājums, bet ietekmē arī iedzīvotāju iepirkšanās paradumus, liekot izvēlēties ātru un vienkāršu iepirkšanos, norāda SIA “Narvesen Baltija” attīstības direktore Iveta Priedīte, skaidrojot, kāpēc kā sēnes pēc lietus aug gan “Narvesen”, gan citu zīmolu mazā formāta veikali.

CITI ŠOBRĪD LASA

Laba augsne mazā formāta veikalu attīstībai

Mazo veikalu attīstība ir likumsakarīga, sevišķi pilsētās, secina Nielsen, kas apkopojis galvenos iemeslus, kāpēc mainās cilvēku iepirkšanās paradumi pasaulē.

Pirmkārt, tas ir urbanizācijas faktors. Iedzīvotāju skaits pilsētās strauji aug, pilsētas netiek līdzi, tāpēc tīri fiziski samazinās veikaliem pieejamo telpu izmērs, liekot kļūt kompaktākiem.

Otrkārt, jāņem vērā sociālais aspekts. Strādājošu un profesionāli veiksmīgu sieviešu īpatsvara pieaugums nozīmē mazāk mājsaimnieču ar lieliem maltīšu plāniem un gariem iepirkumu sarakstiem veikalos. Turklāt arvien vairāk cilvēku dzīvo vieni vai nelielās ģimenēs. Tāpēc nereti gara iepirkumu saraksta vietā mūsdienu pircējs iegādājas tikai dažas pašas nepieciešamākās preces, kas vajadzīgas konkrētajā brīdī.

Mazo veikalu popularitāte aug

Saskaņā ar “Nielsen” datiem nepilna gada laikā ikdienas patēriņa veikals (convenience store) popularitāte Baltijas valstīs ir piedzīvojusi ievērojamu kāpumu par 12%. Latvijā joprojām vispopulārākie ir lielie supermārketi, tomēr ceturtā daļa iedzīvotāju vismaz reizi nedēļā iepērkas degvielas uzpildes staciju veikalos un trešā daļa vismaz reizi nedēļā apmeklē kādu no mazā formāta veikaliem ārpus degvielas uzpildes stacijām.

Reklāma
Reklāma

“Narvesen iepērkas vairāk nekā 75% Latvijas iedzīvotāju un, pateicoties plašajam pārklājumam visos Latvijas reģionos, iepirkšanās paradumu tendences redzam ļoti ātri. Ūdens pudele, karsta kafija, sabiedriskā transporta biļete, salāti vai veselīgs deserts, karstmaize vai smalkmaizīte – tie ir tikai daži no neskaitāmajiem mazajiem pirkumiem, ko ik dienas veic mūsu klienti visā Latvijā. Taču visiem šiem pirkumiem ir kas kopīgs: šīs preces cilvēki vēlas iegādāties ātri, vienkārši un gatavas lietošanai. Garu pusdienu paužu un nesteidzīgas iepirkšanās laiks ir ja ne gluži garām, tad lielākoties tiek atlikts uz nedēļas nogali,” priekšnosacījumus mazā formāta veikalu attīstībai Latvijā skaidro SIA “Narvesen Baltija” attīstības direktore Iveta Priedīte.

Iedzīvotāju paradumu maiņa – vadlīnijas mazumtirgotājiem

Vairāk nekā trešā daļa jeb 39% aptaujāto visā pasaulē ik nedēļu ieturas ārpus mājas. Vairāk nekā puse jeb 57% pēdējā pusgada laikā ir apmeklējuši kādu ātrās ēdināšanas iestādi. Bet ceturtā daļa ilgojas pēc plašāka produktu klāsta, kas atvieglotu ikdienu un būtu gatavi lietošanai, liecina “Nielsen” apkopotie dati.

Iedzīvotāji novērtē visu, kas viņu dzīvi padara vieglāku un vienkāršāku, ļaujot vairāk brīvā laika atvēlēt būšanai kopā ar ģimeni, vaļasprieku baudīšanai un atpūtai. Iveta Priedīte norāda – ieguvēji ir tie mazumtirgotāji, kuri piedāvā iespēju iepirkties ātri un kompakti, iegādāties pašu nepieciešamāko, ēdienus un dzērienus pa ceļam, turklāt to visu īstenot tuvu mājām vai darbavietai, netērējot tam papildu laiku.

Mūsdienās 7 no katriem 10 iepirkšanās ceļojumiem ved uz mazā formāta veikaliem, ienākumiem no mazajiem veikaliem pat pieckārt pārsniedzot vidējo rādītāju mazumtirdzniecības nozarē valstī, secināts pētījumā.

Iveta Priedīte skaidro: “Mūsu atbilde uz aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc mazā formāta veikaliem ir seši šogad atvērti jauni “Narvesen”, kam līdz gada beigām plānots pievienot vēl četrus veikalus, galvenokārt Rīgā. Globāli patērētāju tendences mainās ļoti strauji, savukārt Latvijā situācija ir tāda, ka Rīga seko globālajām tendencēm daudz ātrāk nekā reģioni un citas lielās pilsētas. Pircēju paradumi Rīgā un reģionos ir ļoti atšķirīgi. Karstie dzērieni un ēdieni pa ceļam ir vajadzīgi steidzīgiem klientiem, kuriem ir brīvi naudas līdzekļi šo labumu iegādei. Bet lielāka steiga un arī lielāki ienākumi uz vienu cilvēku ir tieši Rīgā, tāpēc arī lielākoties mazie veikali attīstās galvaspilsētā.”

Vienlaikus “Narvesen Baltija” attīstības direktore norāda uz jaunu tendenci: vislielākā mazā formāta veikalu klientu plūsma vērojama satiksmes punktos – autoostās, dzelzceļa stacijās, lidostā. Tāpēc tuvākajā nākotnē ir prognozējama arī daudz straujāka mazā formāta veikalu attīstība degvielas uzpildes stacijās ārpus Rīgas, aktīvajos satiksmes punktos, kur cilvēki atrodas kustībā. Vislatvijas pārklājums joprojām būs svarīgs, lai nodrošinātu konkurētspējas priekšrocību.

Atra apmaksa, nestāvot rindās

Kā norāda Iveta Priedīte, lietošanai gatavo svaigo un silto produktu kategorijas pārdošanas apjoms šogad līdz šim brīdim audzis par 9%. Arī Nielsen pētījums prognozē, ka gatavās produkcijas pārdošana dubultosies – ja jau šobrīd tā sastāda ap 20% visas tirgus daļas, tad pārskatāmā nākotnē sagaidāms pieaugums līdz 40%. Savukārt jau tuvākajā nākotnē laiks, ko iedzīvotāji būs gatavi atvēlēt iepirkumiem, samazināsies divas reizes, veltot procesam ne vairāk par 10 minūtēm līdzšinējo 20 vietā.

“Viens no būtiskiem iepirkšanās procesa paātrinātājiem ir ātra un vienkārša pirkumu apmaksa, nestāvot garās rindās. “Narvesen” tirdzniecības vietās 33% pirkumu tiek apmaksāti ar karti, un šim rādītājam ir tendence augt. Elektroniskie maksājumi ir priekšrocība mūsu klientiem – iespēja ātrāk norēķināties, pavadīt īsāku laiku rindā un ātrāk atgriezties pie savām ikdienas gaitām,” skaidro Iveta Priedīte, kas kā vienu no būtiskākajiem mazā formāta veikalu attīstības instrumentiem min digitalizāciju un procesu automatizāciju.

“Šobrīd viena no mazumtirgotāju veiksmes atslēgām ir tas, cik ātri tirgotāji spēj pielāgoties tehnoloģiju laikmeta prasībām un ar to palīdzību maksimāli atvieglot iepirkšanos un samazināt laiku, ko darbinieki patērē klientu apkalpošanai un ko klienti pavada veikalā,” uzsver Iveta Priedīte.

“Narvesen” jau tuvāko pāris mēnešu laikā plāno ieviest pašapkalpošanās kases, kas ievērojami samazinās nepieciešamos cilvēkresursus, un turpinās ieguldīt ēdienu pagatavošanas iekārtās, lai saīsinātu gatavošanas laiku. Jaunie risinājumi vispirms tiks ieviesti tur, kur pēc tiem ir lielāks pieprasījums, neatkarīgi no veikala atrašanās vietas.

“Ātrums ir galvenais, ko klienti šobrīd sagaida no tirgotājiem visā pasaulē – arī Nielsen pētījums parāda, ka vairāk nekā pusei jeb 54% iedzīvotāju ir svarīgi iepirkšanos pabeigt trīs minūšu laikā. Mazā formāta veikali ir tie, kas šo prasību spēj apmierināt. Skaidrs ir arī tas, ka nozare lieliem soļiem dodas pretī nākotnei, kur uzvarētājs būs tas, kurš savam klientam pratīs ne tikai pārdot preces, bet arī atvieglot ikdienu un padarīt vienkāršāku dzīvi, lai kā sēnes pēc lietus augtu minūtes, ko klients var veltīt pats sev, nevis bezgalīgam iepirkšanās procesam,” rezumē SIA “Narvesen Baltija” attīstības direktore Iveta Priedīte.