Ekonomika

Nepieciešama valsts atbalsta programma videi draudzīga transporta iegādei8


Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Publicitātes foto

Lai veicinātu Latvijas transporta sektora ilgtspējīgu attīstību un valsts klimata mērķu īstenošanu līdz 2030.gadam, jāievieš pozitīvas iniciatīvas privātpersonu un uzņēmumu iedrošināšanai izvēlēties videi draudzīgus transporta veidus, uzskata Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Nepiemērot nodokli

Auto asociācija ierosina operatīvi ieviest virkni politikas iniciatīvu, kam būs pozitīvs iespaids uz Latvijas transporta sektora ilgtspējīgu attīstību un valsts klimata mērķu īstenošanu.

Asociācija rosina pilnībā no uzņēmuma vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvot elektromobiļus, skaidrojot, ka līdzšinējā nodokļa likme ir 10 eiro mēnesī un tai nav nekādas ietekmes uz valsts budžeta ienākumiem.

Tāpat Auto asociācija aicina uz ierobežotu laiku līdz pieciem gadiem atbrīvot no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa visas automašīnas, kuru CO2 izmešu daudzums nepārsniedz 115 gramus kilometrā, uzsverot, ka tieši no šī ierosinājuma ieviešanas būtiskā mērā ir atkarīga sekmīga Latvijas transporta parka emisiju samazināšana, jo tas ir attiecināms arī uz lietotiem automobiļiem.

Nepieciešama valsts atbalsta programma

Asociācijas ieskatā turpmākos piecus gadus jāpiedāvā iespēju komersantiem veikt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) 100% atskaitīšanu priekšnodoklī, veicot elektromobiļu un “plug-in” hibrīdautomobīļu iegādi.

Tāpat asociācija uzskata, ka tuvākā gada laikā jāizveido valsts atbalsta programmas Emisijas kvotu izsolīšanas instrumentā (EKII), lai sniegtu atbalstu elektromobiļu privātās uzlādes infrastruktūras izveidē, kā arī nodrošinātu valsts atbalstu dažāda tipa elektrisko transportlīdzekļu iegādei.

Auto asociācijā norāda, ka valstij sadarbībā ar finanšu institūciju “Altum” jāizstrādā valsts garantiju programmu pirmās iemaksas problēmas risināšanai nulles un zemu emisiju automobiļu iegādei privātpersonām. Asociācijā skaidro, ka “Altum” mājokļu garantiju programma ir pierādījusi, ka šādi veiksmīgi valsts finanšu instrumenti var būtiski pozitīvi ietekmēt jaunu tirgus segmentu rašanos. Šo videi draudzīgo automobiļu garantiju programmu varētu attiecināt arī uz pārbaudītiem lietotiem zemu emisiju automobiļiem.

“Pirmreizējā transportlīdzekļu nodokļa ieviešana ir apsverama tikai un vienīgi tad, ja tā ieņēmumi tiktu izlietoti vienīgi ilgtspējīga nulles un zemu emisiju transporta un tā infrastruktūras attīstīšanai,” norāda asociācijā, piebilstot, ka šāds nodoklis kā tāds ir vairuma ES valstu prakse.

Efekts būs tikai tad, ja labumu sajūtīs vairums iedzīvotāju

“Klimata politika transporta jomā būs veiksmīga tikai tad, ja saprotamu un konkrētu labumu no tās spēs sajust vairums Latvijas iedzīvotāju. Tas var būt gan nopietns atbalsts kvalitatīvas velo infrastruktūras izveidei un e-velosipēdu iegādei, vai tā var būt iespēja nomainīt 14 gadus vecu auto – “benzīna kapsētu” – pret energoefektīvu, vismaz divreiz jaunāku transportlīdzekli, vai arī vienkārši iespēja jebkuram uzņēmējam iegādāties ekspluatācijā daudz izdevīgāku elektromobili,” norāda Kulbergs.

Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš norāda, ka klimata mērķu pamatā ir Latvijas Saeimas ratificētas starptautiskas vienošanās, no kuru izpildes nevarēs izvairīties, birokrātiski atrakstoties.

Draud miljonos mērāmi sodi

“Brisele šo lietu ņem nopietni un pieprasa ļoti konkrētu rīcību no ES dalībvalstīm. Jau sākot no 2021.gada, par SEG emisiju nesamazināšanu ES dalībvalstīm draud sodi miljonu un miljardu apmērā,” norādīja Rūtiņš.

“Nav liels noslēpums, ka visādu klimata politikas mērķu sasniegšana 2030.gadā ir pilnīgi vienaldzīga lielākajai sabiedrības daļai. Tāpēc jebkādas politikas iniciatīvas, kas transporta sektora emisiju samazināšanas mērķu vārdā, tā vienkārši un brutāli lien vidējā latvieša maciņā, nepiedāvājot nekādas pozitīvas valsts politikas iniciatīvas, ir lemtas neveiksmei labākajā gadījumā,” uzskata Rūtiņš.

Viņš uzsvēra, ka Auto asociācijas uzdevums nav aplēst potenciālās Latvijai draudošās soda naudas apmērus gadījumam, ja “valsts klimata politikas jomā turpinās “gurķoties” kā ierasts”. Viņaprāt, tieši auto industrija vislabāk apjauš, ka Brisele klimata politikas jomā ir ļoti nopietni noskaņota.

“Vadošajiem auto ražotājiem jau no 2020.gada beigām draud miljardiem lielas soda naudas, ja vien tie nespēs dramatiski samazināt saražotā autoparka kopējos emisiju apjomus. Tāpēc “benzīngalvu” industrija ir šobrīd mobilizējusi desmitiem miljardu eiro lielas investīcijas, lai izstrādātu plašu elektromobiļu un lādējamo hibrīdu modeļu klāstu tuvāko gadu laikā,” norāda Rūtiņš.

Aicina uz diskusiju

Auto asociācija aicina gan politiķus, gan ierēdņus iesaistīties nopietnā diskusijā, kā ieviest iedarbīgus risinājumus, kas ļaus būtiski nobremzēt novecojušā Latvijas autoparka emisiju pieauguma tendenci, vienlaikus izdarot visu iespējamo, lai vidējam latvietim šādas politikas ieviešana izmaksātu pēc iespējas mazāk.

Saistītie raksti

Kulbergs uzsver, ka valstij skaidri ir jāpasaka, kāds ir topošo politikas iniciatīvu mērķis – vai nu rast papildus ieņēmumus valsts kopbudžeta vajadzībām, apliekot ar papildus nodokļiem lielas oglekļa dioksīda (CO2) emisijas radošus automobiļus, vai arī radīt apstākļus, kuros gan Latvijas uzņēmumi, gan privātpersonas būtu ieinteresēti ik gadu investēt simtiem miljonu eiro privātas naudas nulles un zemu emisiju transportlīdzekļos.

“Auto asociācijas galvenā pamatnostādne ir – pirms sākt jebkādas diskusijas par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa celšanu, ir jārada un jāievieš pozitīvas iniciatīvas, kas iedrošinātu uzņēmumus un privātpersonas izvēlēties nulles un zemu emisiju automobiļus, kā arī citus videi draudzīgus transporta veidus,” atzina Kulbergs.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.