Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Evija Trifanova/LETA

Jaunais regulējums patērētājus aizsargās pret maldinošām atlaidēm 6

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Tie, kas regulāri iepērkas un seko līdzi cenām, spēj diezgan ātri konstatēt, ka ne viss ir zelts, kas spīd. Proti – ne vienmēr veikalos norādītais cenas samazinājums, kas tiek atzīmēts kā “labākais piedāvājums”, ir līdz galam patiess.

Lai regulētu šīs situācijas, Ministru kabinets pieņēmis grozījumus MK noteikumos par kārtību, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas. Grozījumu mērķis ir veicināt nepārprotamu un skaidru pārdošanas cenu un atlaižu cenu norādīšanu precēm, lai patērētāji netiktu maldināti un varētu vieglāk veikt objektīvu cenu salīdzināšanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Līdz šim to paveikt nav bijis vienkārši. Pietiekami izplatītas ir situācijas, kurās pārdevēji mākslīgi paaugstina preces cenu uz īsu periodu pirms atlaides piemērošanas un pēc tam uzrāda to kā ļoti ievērojamu, bet patiesībā pilnīgi fiktīvu cenas samazinājumu, maldinot patērētājus par patieso atlaides lielumu.

Nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, jau šobrīd ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra “Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai”.

Taču “Vadlīnijas” ir tikai rekomendējoša rakstura dokuments, tādēļ, stiprinot patērētāju tiesību aizsardzību, valdība nolēmusi MK noteikumus papildināt ar skaidrākiem nosacījumiem, kāda informācija jāsniedz patērētājiem par cenas samazinājumiem. Proti, paziņojot par cenas samazinājumu, tirgotājam turpmāk būs skaidri jānorāda preces sākotnējā cena, t. i., viszemākā cena, ko pārdevējs piemērojis ne mazāk kā 30 dienu periodā pirms cenas samazinājuma piemērošanas. Šādi tiks nodrošināts, ka patērētājiem būs pieejama precīzāka informācija par preces sākotnējo cenu un atlaides piemērošanas gadījumā patērētāji tiešām maksās mazāk par šīs preces iegādi.

Jaunais regulējums attieksies arī uz tādiem vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu un kas aptver vai nu visas tirgotās preces, piemēram, “tikai šodien 20% atlaide visam”, vai arī noteiktas preču kategorijas, piemēram, “šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai”. Arī šādos gadījumos tirgotājiem skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena, proti, viszemākā cena, kas piemērota pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas.

Reklāma
Reklāma

Apzinoties to, ka tirgū pieejamas dažādas preces un produkti, normatīvajā regulējumā ietvertas arī dažas izņēmuma normas par cenu norādīšanu. Konkrēti, precēm, kuras var ātri sabojāties vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš, īpaši pārtikas produktiem, 30 dienu zemākā cena nav jānorāda. Otrkārt, ja preces bijušas pārdošanā mazāk nekā 30 dienas, tad preces sākotnējā cena ir zemākā cena, ko pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piemērojis pēdējo septiņu dienu laikā pirms cenas pazemināšanas.

Visbeidzot – izpārdošanu ietvaros, ja to mērķis ir izņemt preces no sortimenta, pakāpeniski piemērojot arvien lielāku atlaidi, kā sākotnējā cena jānorāda cena pirms paša pirmā cenu samazinājuma un nav jāpiemēro princips par zemāko cenu 30 dienās pie katra cenas samazinājuma paziņojuma.

Jaunās MK noteikumu normas neattieksies arī uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, piemēram, apgalvojums “labākās / zemākās cenas”, jo šādā apgalvojumā nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu. MK noteikumos papildus precizētas normas arī attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces – šajos gadījumos cenu zīmē būs atsevišķi jāiekļauj informācija par depozīta maksu.

Šāda pieeja šobrīd tiek ieviesta visās ES dalībvalstīs, nacionālajā likumdošanā pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas attiecībā uz savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu prasības.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.